Miksi aina puhutaan vain mummulasta/mummilasta/mummolasta?
Miksei kukaan puhu esim. pappalasta, ukkilasta tai vaarilasta? Onko isoäiti jotenkin ykkösisovanhempi ja isoisä vain "apuri"?
Kommentit (33)
Kai mummo oli enemmän läsnä siellä vierailessa, ukit oli metsätöissä, pellolla, uitossa jne.
Ukkeja näki vain pidemmillä suorilla.
Nykyisin voi olla ihan päinvastoin, ukki eläkkeellä ja mummo vielä töissä.
Vanhastaan opittua ei osata muuttaa.
Tutkimusten mukaan esim. eronneet isoisät ovat selvästi vähemmän tekemisissä lastenlastensa kanssa kuin edelleen naimisissa olevat. Isoäideillä erot ovat pieniä.
http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/ajankohtaista/?x217700=4753976
Vierailija kirjoitti:
Kai mummo oli enemmän läsnä siellä vierailessa, ukit oli metsätöissä, pellolla, uitossa jne.
Ukkeja näki vain pidemmillä suorilla.
Nykyisin voi olla ihan päinvastoin, ukki eläkkeellä ja mummo vielä töissä.
Vanhastaan opittua ei osata muuttaa.
Mulla oli niin, että isoisä oli kuollut jo ajat sitten. Uskon, että aika monillakin on sama tilanne, kun naiset yleensä elää pidempään.
No jos tämän palstan miehiä on uskominen niin eihän miehet ole edes niitä lapsia halunneet, saati sitten lapsenlapsia. Eivät miehet halua olla lasten kanssa missään tekemisissä (sanoo palstapoju) joten miksi muka maskuliininen nimi isovanhempien kodille?
Käytämme lapsuudenkodistani nimeä "Ottola", mikä tulee nykyisen omistajan (veljeni) koiran nimestä, paikka ei ole muuttunut Enolaksi.
Aloittajan teksti kuulostaa tutulta, menemme mummolle, vaikka myös pappa on paikalla.
Minä ainakin olen aina sanonut, että "mummun ja papan" ja "mumman ja ukin" luona. Kaikki isovanhemmat ovat minulle yhtä tärkeitä ja rakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan esim. eronneet isoisät ovat selvästi vähemmän tekemisissä lastenlastensa kanssa kuin edelleen naimisissa olevat. Isoäideillä erot ovat pieniä.
http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/ajankohtaista/?x217700=4753976
Tällä ukilla ei käydä ollenkaan. Mummot on ohittaneet meikäläisen tärkeysjärjestyksessä.
Pappala kuulostaa kyllä vähän hassulta. Meillä sanottiin että mennään mummille ja papalle, tai isoäidille ja isoisälle, eli mummolastakaan ei ikinä puhuttu. Lapseni isovanhemmat asuvat kaikki erillään, joten mennään sitten mummille tai vaarille käymään.
Vaarini kuoli ennen kuin minä synnyin. Olen käynyt aina mummolassa. Nyt omalle lapselle puhun mummolasta koska äitini on minut yksin kasvattanut sen jälkeen kun isäni meidät jätti. Onko tarpeeksi hyvät syyt?
Miehen puolelta taas miehen äiti on kuollut mutta vierailemme ukilla. Mummolasta ei tässä yhteydessä puhuta.
Miksi on olemassa orpo tai puoliorpo (lapsi, joka menettänyt vanhempansa) ja leski (ihminen, joka on menettänyt puolisonsa), muttei ole erityistä sanaa ihmisestä, joka on menettänyt lapsensa? Onko se niin kipeä aihe, ettei sitä saa lausua ääneen. Niin kuin ennen ei saanut sanoa ääneen karhu - se oli tabu? Mut silloinkin ihmiset kiersivät koko kiellon ja keksivät karhulle lempinimiä: mömmö, otso, kontio, mesikämmen, koirankuonolainen, metsänherra jne. Mutta ihmiselle, joka on menettänyt lapsensa, ei vain keksitä omaa sanaa.
Ihmetyttää oikeasti, sillä ennen vanhaan ei ollut mitenkään harvinaista, että lapsi kuoli ennen vanhempiaan.
Koska akkojen paikka on ollut ja on kotona kotiaskareissa, sekä hoitamassa lapsia/heidän lapsiaan. T: Lassukka-pappa
"Mummolaan kun pyöräilemme, pilvenhattaraa ei näy", eli "muinaisjäänne".
Ei meillä ole mitään mummoloita. Me vain menemme isoäidin ja isoisän luokse.
Mun korvissa pappala/ukkila/vaarila kuulostaa jotenkin oudolta, itse sanon vaan että mennään ukin luo. Tottumiskysymys, lapsenakin meniin mummolaan (äidinäiti oli leski) tai sanottiin talon nimi (isän vanhemmat).
no ainakin meillä oli. tai no, toinen pappa oli kuollu ja toinen aina nökötti vaan telkkarin ääressä
Täytyy myöntää, että en eläissäni oo kuullut kenenkään puhuvan esim ukkilasta.
Aina? Mulla on ollut ainoastaan ukkila. Isän äidin kodista ei koskaan puhuttu mummolana (tai vastaavana), vaikka mumma asuikin yksin. Mentiin vain mumman luo. Omilla lapsillanikaan ei ole mummolaa, he menevät aina "mummon" ja "vaarin" luo (tilalle lasteni isovanhemmistaan käyttämä nimitys).