Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä mua on purrut??! (sis.kuvan)

Vierailija
29.05.2016 |

Kuva on polvesta, ja olen koko ajan pitänyt lyhyttä hametta tai shortseja, purema tuli yöllä viikko sitten. Joten en uskoisi sen olevan punkin purema, koska olisin sen huomannut ja olisiko punkki muka ollut vain yön ajan kiinni ja sit muka jo irronnut..

Normaalin näköistä purema kohtaa kutisi aivan kauheasti alussa ja raavinkin sitä todella paljon, ja sitten muuttui tuollaiseksi, ollut nyt kolme päivää ainakin muuttumattomana.

http://aijaa.com/Kc9UOS

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Punkin puremakohtaan tulee lähes kaikille 2–3 cm:n läpimittainen punoitus, joka ei merkitse borrelia-infektiota. Yli 5 cm:n läpimittainen, laajentuva punoitus yli viikon kuluttua puremasta on varma merkki varhaisvaiheen infektiosta. Punaisen alueen keskiosa voi vaalentua läiskän kasvaessa. Muutos voi kutista hieman, mutta aristusta tai kipua siinä ei ole. Ihottuma tunnetaan nimellä erythema migrans, vaeltava punoitus. Se on tavallisin taive- ja karvoitusalueilla. Toisinaan läiskiä on useita. Jollei punoitusta hoideta, se häviää itsekseen 2–4 viikossa, mutta voi joissakin tapauksissa kestää kuukausia."

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Vierailija
22/30 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli myös kaksi muuta samanlaista kutisevaa puremaa samana yönä. Ainoastaan tuota kuvassa olevaa erehdyin raapimaan sitten hirveästi ja kynsillä puristelemaan jotta helpottas (ei tietenkään helpottanut)

mutta kyllä minäkin olen enemmän sitä mieltä, että se on vain nyt ärtynyt jonkin ötökän purema.

Mutta taidan ehkä silti käydä aamulla terkkarilla näyttää, jos ne nyt mitään edes hyödyttää... Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kutissut ihan hirmuisesti, voi olla lintukirppu. Sen purema on täysin vaaraton (lintukirppu ei voi hyödyntää ihmisen verta) mutta tuskallisen kutiava, tyyliin hyttysen purema x 10. Yleensä lintukirpun puremia löytyy vaatteiden alta jonoina tai rykelminä, kun kirppu on sujahtanut lahkeiden tai hihojen suusta sisään ja maistellut ihoa monesta vierekkäisestä kohdasta. Punkin purema ei satu, koska punkki puuduttaa ihon tarttuessaan siihen, mutta voi kyllä kutista. Sinuna ehkä menisin lääkäriin, koska puremia on yksi ja asia sinua huolettaa etkä päässyt näkemään, mikä öttiäinen sinua puri.

Vierailija
24/30 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Milloin hoitoon

Jos punkin puremakohtaan tulee noin viikon kuluessa laajentuva, yli 5 cm läpimittainen punoitus tai rengas, on 2–3 viikon antibioottihoito paikallaan. Antibioottina käytetään tavallisesti amoksisilliiniä. Jos ihottuma ei kuurilla parane tai oireita on muiden elinten taholta, on hakeuduttava lääkäriin. Myöhäisoireiden tutkiminen kuuluu niinikään lääkärille, usein sairaalan poliklinikalle."

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Vierailija
25/30 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se punkki voi jäädä huomaamatta, ne voivat olla ihan minimaalisen pieniä.

Mulla oli kyljessä viime kesänä niin pieni punkki, että hädin tuskin sai pihdeillä kiinni ja kauempaa näytti vain pienen pieneltä mustalta pisteeltä.

Sinuna kyllä soittaisin terkkariin.

Vierailija
26/30 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kutissut ihan hirmuisesti, voi olla lintukirppu. Sen purema on täysin vaaraton (lintukirppu ei voi hyödyntää ihmisen verta) mutta tuskallisen kutiava, tyyliin hyttysen purema x 10. Yleensä lintukirpun puremia löytyy vaatteiden alta jonoina tai rykelminä, kun kirppu on sujahtanut lahkeiden tai hihojen suusta sisään ja maistellut ihoa monesta vierekkäisestä kohdasta. Punkin purema ei satu, koska punkki puuduttaa ihon tarttuessaan siihen, mutta voi kyllä kutista. Sinuna ehkä menisin lääkäriin, koska puremia on yksi ja asia sinua huolettaa etkä päässyt näkemään, mikä öttiäinen sinua puri.

Ai niitä puremia onkin enemmän. Sanoisin, että sitten voisi hyvinkin olla lintukirppu, varsinkin jos olet ulkona liikkunut paikoissa, jossa voi olla linnunpesiä. :)

Vierailija
27/30 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tuli 6v poika sanoo että hänellä on kyljessä punkki..... Hyi helvetti!!!

Oli varmaan ihan just äsken vasta tarttunut kun lähti helposti ja oli vaan sen näköinen.

Vei punkit sit kesästäkin ilon. Alan inhoamaan kesää :(

En mä ole ikinä ennen nähnyt punkkia kuin vasta viime kesänä, nyt olen 30v.

Että pitää olla tuollaisia otuksia olemassa. Ei varmaan tule näitten punkkien takia meille koiraa!!

Ap

??? Mulla on 14v koira jossa ei ikinä ole ollut yhden yhtä punkkia kiinni. Joten en ihan saanut kiinni tuosta ajatuksesta...

No olisit vain tyytyväinen. Ihmettelen, että mitä sua liikuttaa ottaako joku koiraa itselleen vai ei. Kyllä mä oon kuullut jokaisen tuttavan koirista ja kissoista aina kesäisin punkkeja löytyneen. Ja sit nämä eläimet ovat usein myös sisätiloissa ja en halua lisäriskiä punkkien sisäänkantautumiselle. Ap

Mistä sä keksit että jotenkin liikuttais? Ainoo mikä mua liikuttaa on sun virheelliset väitteet. :)

Vierailija
28/30 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tuli 6v poika sanoo että hänellä on kyljessä punkki..... Hyi helvetti!!!

Oli varmaan ihan just äsken vasta tarttunut kun lähti helposti ja oli vaan sen näköinen.

Vei punkit sit kesästäkin ilon. Alan inhoamaan kesää :(

En mä ole ikinä ennen nähnyt punkkia kuin vasta viime kesänä, nyt olen 30v.

Että pitää olla tuollaisia otuksia olemassa. Ei varmaan tule näitten punkkien takia meille koiraa!!

Ap

??? Mulla on 14v koira jossa ei ikinä ole ollut yhden yhtä punkkia kiinni. Joten en ihan saanut kiinni tuosta ajatuksesta...

No olisit vain tyytyväinen. Ihmettelen, että mitä sua liikuttaa ottaako joku koiraa itselleen vai ei. Kyllä mä oon kuullut jokaisen tuttavan koirista ja kissoista aina kesäisin punkkeja löytyneen. Ja sit nämä eläimet ovat usein myös sisätiloissa ja en halua lisäriskiä punkkien sisäänkantautumiselle. Ap

Mistä sä keksit että jotenkin liikuttais? Ainoo mikä mua liikuttaa on sun virheelliset väitteet. :)

On vain minun mielipide asiasta, ja jos sä alat puhumaan väitteistä, niin ei toi kovin virheellista ole. Ap

Vierailija
29/30 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkki ja borrelioosi

Vierailija
30/30 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli eräs kesä tuollainen jälki kun olin ollut rannalla ja paniikissa luulin sitä punkin puremaksi. Se katosi päivässä-parissa itsekseen, kutisi vain, eikä ole mitään sen jälkeen ollut. Saan tosin joka hyttysen pistosta hirveät kutisevat jäljet. Joten varmaan joku ötökkä purrut, ei välttämättä punkki, mutta käy silti näyttämässä lääkärissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä