"Omistus"asunnossa asuvat on sitten niin lutisia :D
Nimittäin aika näennäistä se omistaminen jos velkaa on perheen, mitä, 2-4 vuoden yhteenlasketun palkkatulon verran.
Kommentit (29)
Entä jos ei ole velkaa? T. N24v, omakotitalo, pari muksua, farmarivolvo ja 3 labradoria. Velkaa 0e
Mun omistusasunto oli pankin kaksi vuotta, sen jälkeen se on todellakin ollut kirjaimellisesti minun omistusasuntoni. Tai jos ihan kirjaimellisia ollaan en toki omista sitä asuntoa vaan osakkeet siitä.
Ihmisillä on tarve päteä omassa viiteryhmässään tai lähellä sitä. Omistusasuminen on keskiluokkaiselle tavikselle helppo keino osoittaa paremmuuttaan pienituloiseen nähden.
Vierailija kirjoitti:
Ootko vähän vajukki. Mieti asiaa kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden kuluttua.
t. 18 vuodessa 150 000 euron varallisuuden omistusasumalla kerryttänyt
Mutta onko asunto ja kiinteistö varallisuutta?
150000 euroa 18 vuodessa ei ole nyt niinkään kummoista. Tuohon pääsee periaatteessa säästämällä ja sijoittamalla hiukan yli 400 euroa joka kuukausi, eli käytännössä tinkimällä hiukan elintasosta. Oletko laskenut paljonko olet maksanut korkoa asuntolainastasi noiden 18 vuoden aikana?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on tarve päteä omassa viiteryhmässään tai lähellä sitä. Omistusasuminen on keskiluokkaiselle tavikselle helppo keino osoittaa paremmuuttaan pienituloiseen nähden.
Nimenomaan. Kyse on usein puhtaasti statuksen hakemisesta. Vähän sama kun hankkii usein kalliimman auton mihin on varaa, vaikka ominaisuuksien perusteella pärjää hyvin murto-osalla siitä hinnasta.
Lol ei oo velkaa ja oma osake ison kaupungin keskustassa. Heh heh hee
Silti en ole yhtään sen parempi ihminen, mitens se silleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
150000 euroa 18 vuodessa ei ole nyt niinkään kummoista. Tuohon pääsee periaatteessa säästämällä ja sijoittamalla hiukan yli 400 euroa joka kuukausi, eli käytännössä tinkimällä hiukan elintasosta. Oletko laskenut paljonko olet maksanut korkoa asuntolainastasi noiden 18 vuoden aikana?
Mulla ei olisi ollut varaa säästää 400 euroa joka kuukausi vuokran lisäksi. Nyt olen päässyt asumaan rivitalossa ja olen saanut tuhlata kaiken muun palkkani ihan vapaasti haluamaani elintasoon.
Nyt en ole hetkeen laskenut, mutta jokunen vuosi sitten laskin, että asuntojen arvonnousu kattoi kaikki korot, joten mitään ei ollut silloin mennyt hukkaan. Kymmenen vuoden kieppeillä arvonnousu kattoi jopa siihen mennessä maksetut vastikkeet, joten olin asunut 10 vuotta 'ilmaiseksi'.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt käsitteellisesti ja kieliopillisesti mietitään, niin tottahan toki kiinteistö tai asunto-osakeyhtiön osakkeet ovat varallisuutta. Ja suurimmalle osalle suomalaisista merkittävin osuus varallisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan ihan äärimmäisen fiksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan ihan äärimmäisen fiksua.
Ehkä, mutta osoittaako se väitteeni vääräksi, kuten kirjoitat?
Olen pienituloinen 60-vuotias nainen, olen ollut velaton jo kolimisenkymmentä vuotta. Maksan asumisestani yhtiövastikkeen, jolla saan veden, lämmön, pihanhoidon jne. Maksettavaksi jää käyttösähkö, joka on mitätön, kun koneet nykyaikaisia.
Minulla on jotakin kaltaisiasi ystäviä, asuvat vuokralla, asumiskulut reilusti puolet enemmän kuin minulla. Minä säästän satoja euroja kuukaudessa, heillä menee tuo raha asumiseen, ja kun muuttavat, jäljellä vain irtaimisto. Minulle kuitenkin mahdollisessa myynnissä on tulossa enemmän, kuin olen tästä maksanut.
Olen siis lutinen 😊😊😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kotitalouksien nettovarallisuuden mediaani on 110 000e vuonna 2013.
Toiset tykkää maksaa vuokraisännän asuntolainan, toiset omansa. Ei siinä sen kummempaa.
Ei omistaminen ole mitenkään "näennäistä", vaikka olisi velkaakin. Kyllä se osakehuoneisto tai kiinteistö on ihan oikeasti oma, vaikka velan vakuutena olisikin. Omistaja voi tehdä muutoksia kohteeseen, myydä tai vuokrata sen jne. Ei sen oikeampaa omistamista olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
150000 euroa 18 vuodessa ei ole nyt niinkään kummoista. Tuohon pääsee periaatteessa säästämällä ja sijoittamalla hiukan yli 400 euroa joka kuukausi, eli käytännössä tinkimällä hiukan elintasosta. Oletko laskenut paljonko olet maksanut korkoa asuntolainastasi noiden 18 vuoden aikana?Suomessa kotitalouksien nettovarallisuuden mediaani on 110 000e vuonna 2013.
Joo, ja yksinasuvien muistaakseni jotain 80 000 euron luokkaa.
t. Tuo 150 000 euroa asumisella kerännyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi asunto tai kiinteistö ei olisi varallisuutta?
Meillä tilanne se, että asumme omistusasunnossa (velkaisessa) HALVEMMALLA mitä vastaavan asunnon vuokra olisi samalla asuinaluella.
Jos asuisimme vuokralla, emme millään pystyisi säästämään useita satasia kuukaudessa vuokran lisäksi.
Tervetuloa vaan pk-seudulle missä vuokrataso on järjetön.
Enpä tiedä lutuisuudesta, mutta laina oli maksettu pois jo kolmevitosena. Sen jälkeen asuminen on ollut varsin edullista, mikä on omistusasuminen hyvä puoli...sen lisäksi, ettei tule sitä puhelinsoittoa, jossa vuokraisäntä ilmoittaa tarvitsevansa asunnon omaan käyttöön. Se oli stressaavaa.