Miehet ja päivähoito
Miksi te miehet ette yleensä jää kotiin 1-2 vuodeksi imetyksen loputtua, jotta lapsen ei tarvitse mennä liian nuorena päivähoitoon?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
No täytyy sitten esittää kysymys perheellisille naisille. Miksi teidän miehenne ei ole jäänyt pitkäksi aikaa kotiin lasten kanssa?
Onko kysymys ollut rahasta, vai onko raha ollut vain tekosyy? Todellisuudessa ette edes laskeneet, onko isän jääminen kotiin mahdollinen vaihtoehto.
Ehkä et halunnut, että isä jää kotiin ja tajuaa, että kaikki se kotiäitiyden raskaus oli valetta?
Ehkä et halunnut päästää isää kotiin, jotta saat helpommin lapset itsellesi avioerossa?
Ehkä halusit jäädä kotiin laiskottelemaan?
Ehkä halusit leikkiä marttyyria?
Ap
Lasten ollessa pieniä meillä molemmat oli kotona, ei tosin ilman ansiotyötä. Kokonaan työelämän ulkopuolelle mies ei vuodeksi kahdeksi olisi yrittäjänä voinut jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Jäi. Oli 2v lapsen kanssa kotona sen jälkeen kun olin lopettanut imettämisen, puhtaasti sen takia että tuloni ovat kolminkertaiset. En kyllä yhtään väheksy työmäärää mitä mieheni on kotona tehnyt ja olen antanut omaa aikaa hänellekin vaikka kävin töissä. Kotona oleminen lapsen kanssa on välillä hyvin raskasta. Meillä isi on perheen sydän.
Onneksi on vielä kunnon koti-isiä. Hienoa että teidän perheestänne arvostetaan koti-isyyttä, ja isäkin saa omaa aikaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, sun provosointiyritykset ovat vähän liian selviä. Ole hienovaraisempi. :)
Tämän on tarkoituskin olla selvää, jotta kaikki uraäideiksi haukutut naiset saavat terapiaa tässä. Koskaan ei haukuta isiä siitä, että lapset menevät tarhaan.
Ap
Meistä ei kumpikaan halunnut olla ylimääräisiä aikoja kotona. Asuntolainaa oli paljon, eläminen pk-seudulla maksaa, emme halunneet elää kädestä suuhun ja lisäksi kummallakin oli mielenkiintoiset työt, joiden kyydistä ei haluttu pudota.
Minä olin kotona 6 lapsityövuotta (kolmet äitiys/vanhempainvapaat + hoitovapaata sen verran, että lapset ehtivät yksivuotiaiksi). Isommat lapset olivat tietysti näinä aikoina kotona myös, joten esikoinen sai olla kolme vuotta kotona ennen eskari-ikää, koska lapset syntyivät pienin ikäeroin. Lapset olivat päiväkoti- ja kolmiperhehoidossa. Miksi kolmiperhehoitoa ei enää suosita ollenkaan? Se olisi loistosysteemi isoille lapsiperheille. Ainoa huono puoli oli sijaishoidon järjestäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän on tarkoituskin olla selvää, jotta kaikki uraäideiksi haukutut naiset saavat terapiaa tässä. Koskaan ei haukuta isiä siitä, että lapset menevät tarhaan.
Ap
Hanki elämä.
Jonkun on pakko sitä rahaa myös tehdä että elättää itsensä ja perheensä. Ei täällä kaikki voi olla toisten elätettävänä. Jossain vaiheessa ihmiset kyllästyvät maksamaan veroja paljon että Pertti-Pirkko saa olla viiden lapsen kanssa kotona vuosikausia. Samalla kuunnella sitä kuinka niin kauheaa on kun lapset viedään hoitoon pieninä.
Vierailija kirjoitti:
No täytyy sitten esittää kysymys perheellisille naisille. Miksi teidän miehenne ei ole jäänyt pitkäksi aikaa kotiin lasten kanssa?
Onko kysymys ollut rahasta, vai onko raha ollut vain tekosyy? Todellisuudessa ette edes laskeneet, onko isän jääminen kotiin mahdollinen vaihtoehto.
Ehkä et halunnut, että isä jää kotiin ja tajuaa, että kaikki se kotiäitiyden raskaus oli valetta?
Ehkä et halunnut päästää isää kotiin, jotta saat helpommin lapset itsellesi avioerossa?
Ehkä halusit jäädä kotiin laiskottelemaan?
Ehkä halusit leikkiä marttyyria?
Ap
Raha tietenkin syy. Olisin ollut mukulan kanssa ekat 1,5 vuotta kotona ja sitten mies suraavat 0,5-1,5 vuotta, mutta taloudellisesti ei ollut varaa tai järkevää. Naisten palkka on 80% miesten palkasta niin meilläkin, vaikka molemmat miesvaltaisella alalla.
Jatkoimme molemmat opintoja, mies vauvan ollessa 4kk ja minä kun hän oli 11kk. Päätimme, että se on parasta perheen tulevaisuuden kannalta. Lapsi on kyllä kotihoidossa ja olemme hänen kanssaan enemmän kuin tavallisesti työssäkäyvät vanhemmat. Isä jopa enemmän kuin minä eli ottaa paljon vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Monet naiset haluaa olla kotirouvia, siinä kai se syy miksi miehet ei jää kotiin.
Enpä usko. Uskon, että monet naiset haluavat olla sen 1-1,5 vuotta kotona (ihan biologisista syistä...imetys jne ja tuntuu, että se kiintymys vauvaan on erilaista kuin isillä vauva-aikana) ja toivoisivat, että mies olisi sen jälkeen, mutta taloudellisesti siihen ei ole varaa naisten pienemmän palkan vuoksi.
Meillä isä ei ole halunnut olla kotona lasten kanssa. Ei suostu edes jäämään kotiin jos lapset sairastavat, vaan mielummin patistaa paikalle 80-vuotiaan äitinsä jos minä en voi jäädä töistä pois. On ihan tavallinen duunari, ja veikkaan että työpaikan äijäkulttuuriin ei mahdu sellainen pehmoilu että omia lapsiaan hoitaisi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä isä ei ole halunnut olla kotona lasten kanssa. Ei suostu edes jäämään kotiin jos lapset sairastavat, vaan mielummin patistaa paikalle 80-vuotiaan äitinsä jos minä en voi jäädä töistä pois. On ihan tavallinen duunari, ja veikkaan että työpaikan äijäkulttuuriin ei mahdu sellainen pehmoilu että omia lapsiaan hoitaisi.
Miksi tehdä lapsia, jos ei aio hoitaa lapsiaan itse?
Ap
Tiesittekö te, joiden mies ei suostu olemaan lasten kanssa kotona, vaikka se olisi mahdollista, tästä jo ennen lasten hankkimista? Hankitteko siis lapset tietoisesti sellaisen miehen kanssa, jota omien lasten hoitaminen ei kiinnosta, vai huijasiko mies teidät äideiksi lupailemalla olevansa hyvä isä?
Mies oli pari kuukautta kotona. Lapsi meni hoitoon tasan 1v. Emme edes harkinneet, että lapsi olisi jäänyt kotiin pidemmäksi aikaa. Hän viihtyi alusta asti perhepäivähoidossa ja me vanhemmat töissämme. En ole ikinä ymmärtänyt tätä suomalaista 3v laiskottelukulttuuria. Kai tiedätte, että muualla maailmassa on ihan täysjärkisiä ihmisiä, jotka laitetaan hoitoon alle 1v iässä.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö te, joiden mies ei suostu olemaan lasten kanssa kotona, vaikka se olisi mahdollista, tästä jo ennen lasten hankkimista? Hankitteko siis lapset tietoisesti sellaisen miehen kanssa, jota omien lasten hoitaminen ei kiinnosta, vai huijasiko mies teidät äideiksi lupailemalla olevansa hyvä isä?
Ei pidä sotkea asioita. Se, että haluaa käydä töissä ei tarkoita, etteikö omien lasten hoitaminen "kiinnosta". Kyllä kiinnostaa, ja sitä tehdään työajan ulkopuolinen aika, mutta ansiotyö hoidetaan myös.
Vierailija kirjoitti:
Mies oli pari kuukautta kotona. Lapsi meni hoitoon tasan 1v. Emme edes harkinneet, että lapsi olisi jäänyt kotiin pidemmäksi aikaa. Hän viihtyi alusta asti perhepäivähoidossa ja me vanhemmat töissämme. En ole ikinä ymmärtänyt tätä suomalaista 3v laiskottelukulttuuria. Kai tiedätte, että muualla maailmassa on ihan täysjärkisiä ihmisiä, jotka laitetaan hoitoon alle 1v iässä.
Teitä ei ehkä kiinnostanut sellaiset yksityiskohdat kuin asiantuntijalausunnot ja tieteelliset tutkimukset liittyen lasten hyvinvointiin. Useaa vanhempaa kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Jonkun on pakko sitä rahaa myös tehdä että elättää itsensä ja perheensä. Ei täällä kaikki voi olla toisten elätettävänä. Jossain vaiheessa ihmiset kyllästyvät maksamaan veroja paljon että Pertti-Pirkko saa olla viiden lapsen kanssa kotona vuosikausia. Samalla kuunnella sitä kuinka niin kauheaa on kun lapset viedään hoitoon pieninä.
Lapsilukua voi myös säätää sellaiseksi, että lapset on mahdollista hoitaa.
Ap
Meillä mies lupaili että voisi olla myös lasten kanssa kotona. Käytännössä ei sitten halunnutkaan kun joutuikin töissä johtajaksi yllättäen ja oikeasti 15 ihmisen työpaikka olisi todennäköisesti mennyt nurin jos mies olisi jäänyt kotiin lasta hoitamaan.
No minä jäin kotiin ja oli tarkoitus mennä töihin kun nuorin täyttää 3 v. Kuukautta ennen sitä työpaikkani meni konkurssin myötä. No nyt olen ollut 12 v kotona ja entinen koulutus ja työkokemus mennyttä aikalailla. No mies on saanut luoda uraa, lapsilla on ollut äiti kotona kouluun lähtiessä ja koulusta tullessa. Samalla olen hoitanut miehen sairaan äidin ja osan aikaa avustanut myös miehen sairaan sedän hoidossa.
En ole katkera. Säästöt yhteisiä ja tullaan toimeen näinkin. Ehkä vielä joskus löydän töitäkin. Ja lapset on nauttineet kotiäidistä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies lupaili että voisi olla myös lasten kanssa kotona. Käytännössä ei sitten halunnutkaan kun joutuikin töissä johtajaksi yllättäen ja oikeasti 15 ihmisen työpaikka olisi todennäköisesti mennyt nurin jos mies olisi jäänyt kotiin lasta hoitamaan.
No minä jäin kotiin ja oli tarkoitus mennä töihin kun nuorin täyttää 3 v. Kuukautta ennen sitä työpaikkani meni konkurssin myötä. No nyt olen ollut 12 v kotona ja entinen koulutus ja työkokemus mennyttä aikalailla. No mies on saanut luoda uraa, lapsilla on ollut äiti kotona kouluun lähtiessä ja koulusta tullessa. Samalla olen hoitanut miehen sairaan äidin ja osan aikaa avustanut myös miehen sairaan sedän hoidossa.
En ole katkera. Säästöt yhteisiä ja tullaan toimeen näinkin. Ehkä vielä joskus löydän töitäkin. Ja lapset on nauttineet kotiäidistä.
Toivottavasti mies aikoo pysyä kanssasi yhdessä.