Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei osaa laittaa ruokaa eikä ota neuvoja vastaan

Vierailija
28.05.2016 |

Kun se on niin hienoa että edes yrittää ja jonkin verran innostusta kokkailuun löytyy, MUTTA... lähes jokaisessa ruuassa on mausta päätellen noin desilitra aromisuolaa. Oli se sitten makaronilaatikko, jauhelihakeitto tai broilerinfileet. Jauheliha on paistettu juuri ja juuri harmaaksi, heti kun punainen väri katoaa niin se on miehen mielestä kypsää. Keitossa on tosiaan tätä harmaata jauhelihaa, vettä, vähän perunaa, herne-maissi-paprikaa ja aromisuolaa. Välillä en kertakaikkiaan saata syödä, joskus yritän kohteliaisuudesta edes maistaa ja syön sitten leipää nälkääni. En minä itsekkään mikään huippukokki ole, mutta esimerkiksi mausteiden suhteen olen yrittänyt neuvoa mitä kannattaisi käyttää. Mies ei ole tottunut mihinkään "erikoisiin" mausteisiin kuin vaikka timjami, pippuri ja oregano ;D myöskin sen jauhelihan kypsentämisessä olen koittanut neuvoa, että hyvät makuaineet syntyvät kun sitä lihaa vähän ruskistaa. Tietenkin loukkaantuu vaikka asiallisesti sanon ja kertoo että ei oo mikään pakko syödä, nih!! No ei ole, mutta kyllä se ottaa päähän jos kaappiin varaamiani aineksia on käytetty ruokiin mitä ei vaan pysty syömään. Osaako teidän miehet laittaa ruokaa? :D

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mies tyyliin makaroni ja jauheliha. Mutta ei osaa viipaloida edim perunoita, kuutioimisesta puhumattakaan...aluksi jaksoin laittaa ruokaa usein mutta into on tyrehtynyt kun se ruoka katoaa heti jääkaapista ja itse en ehdi sitä edes hädin tuskin näkemään.

Vierailija
2/16 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei, ei ole myöskäänkii nostusta oppia. T. 1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ruuanlaitto vähän semmosta... että kohteliaisuuttaan sitä syö. Esim. piknik-paisti oli paistettu muoveineen pelkällä uuniritilällä kun en ollut sanonut että se pitää ottaa pois ja laittaa vuokaan/pellille. Ja hyvin voi tarjoilla vaikka vuorokauden pöydällä ollutta muusia uudelleen, jos en yhtään katso perään. Mausteina käytetään loogisesti jauhelihaan jauhelihamaustetta, kalaan kalamaustetta ja grilliruokiin grillimaustetta. Ja jos mihin tahansa ruokaan laitetaan sipulia, se laitetaan isoina paloina ja lisätään kypsennyksen loppuvaiheessa, jotta se olisi mahdollisimman rouskuvaa ja lapsia ällöttävää.

Vierailija
4/16 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ruuanlaitto vähän semmosta... että kohteliaisuuttaan sitä syö. Esim. piknik-paisti oli paistettu muoveineen pelkällä uuniritilällä kun en ollut sanonut että se pitää ottaa pois ja laittaa vuokaan/pellille. Ja hyvin voi tarjoilla vaikka vuorokauden pöydällä ollutta muusia uudelleen, jos en yhtään katso perään. Mausteina käytetään loogisesti jauhelihaan jauhelihamaustetta, kalaan kalamaustetta ja grilliruokiin grillimaustetta. Ja jos mihin tahansa ruokaan laitetaan sipulia, se laitetaan isoina paloina ja lisätään kypsennyksen loppuvaiheessa, jotta se olisi mahdollisimman rouskuvaa ja lapsia ällöttävää.

Ja jatkan vielä: minkäänlaista mielikuvitusta ei ole. Jos on oppinut tekemään vaikka spagettia ja jauheliha-tomaattikastiketta, on ihan sormi suussa jos kaapissa on vain sarvimakaronia, tai pahimmassa tapauksessa riisiä. Silloin pitää käydä kaupassa, muuten ei osaa valmistaa mitään syötävää.

Vierailija
5/16 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on todella hyvä kokki, ja olenkin onnistuneesti saanut vieritettyä vastuun ruoanlaitosta hänelle. Toki myös tykkää ruoanlaitosta. Hän on "joutunut" kokkailemaan paljon myös lapsuudenkodissaan ja jo silloin varmaan oppinut kyseisen taidon, sillä äiti ei ole aina työnteolta ehtinyt, ja isä on... Perinteinen.

Vierailija
6/16 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies osaa kyllä sujuvasti lukea ohjeita ja etsiä niitä googlella. Meillä oli sama ongelma kuin teillä että mun neuvoja ei kuuntele, mutta sit se oppi hakemaan reseptejä netistä niin ruoan laatu parani. Rasvaa käyttää kyllä edelleen liikaa ja jos se soveltaa tähteistä esim jotain niin kaikki on omistuisen makuista, mutta lapsille tuntuu kelpaavan, mitäs sen väliä jos mulle ei maistu. Ei mieskään tykkää kaikesta mun tekemistä jutuista.

Vierailija
7/16 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin kiertoon.

Vierailija
8/16 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siellä kaapissa on edes aromisuolaa? Mihin sitä tarvitaan?

Kaikki natriumglutamaatit pois, tilalle pippureita ja kuivattuja yrttejä, hyvälaatuista fondia.

Mun mies ei 24 v sitten ollut tehnyt mitään tuokaa ikinä mutta on tosi gurmandi nykyään - mitään teollista ei syödä kuin äärimmäisessä hädässä. Osaa lukea ohjeita ja noudattaa niitä, ensimmäisen kerran jälkeen soveltaa sujuvasti ja muuntelee mausteita yms

Teki tälläviikolla mm ihanaa myskikurpitsa- kanapataa meille ruuaksi.

Vierailija
9/16 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin oli kanaa, vaan tehdashallibroileria.

Vierailija
10/16 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille että aromisuolaa voi lisätä omaan ruokaan lautaselle. Ei tarvitse koko ruokaa pilata. Itsekkäitä idiootteja miehet ovat.

Vierailija
11/16 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukkos haluaa tahallaan pilata ruoat että voi palata taas täysihoitoon.

Vierailija
12/16 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poista kaapista ensimmäisenä aromisuola, sitä ei oikeasti tarvita mihinkään.

Tilalle suola, mustapippuri ja yrttejä.

Vierailija
13/16 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on todella hyvä kokki, ja olenkin onnistuneesti saanut vieritettyä vastuun ruoanlaitosta hänelle. Toki myös tykkää ruoanlaitosta. Hän on "joutunut" kokkailemaan paljon myös lapsuudenkodissaan ja jo silloin varmaan oppinut kyseisen taidon, sillä äiti ei ole aina työnteolta ehtinyt, ja isä on... Perinteinen.

Mullakin on perinteinen mies. Nyt se on taas ok, kun lapsi on maailmalla ja mulla vähemmän työkuormaa, mutta lapsiperhevuosina kyllä vitutti niin että naama oli irrota. Asutaan kaupungissa, kerrostalossa. Ihme kyllä ollaan edelleen yhdessä.

Musta on kehittynyt paljolla harjoituksella oikein hyvä kokki, ja nykyään tykkään ruoanlaitosta. Mies osaa grillata lihaa ja tehdä makkaraperunat. Ei kitise mistään, mitä ei itse tee. Eikä sillä, en minäkään sekaannu perinteisiin miesten hommiin silloin kahdesti vuodessa, kun sellaisia on (ne renkaat). Jep, tytärtä on varoitettu lähtemästä tähän. On luvannut. :D

Vierailija
14/16 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kannattanut tarkistaa ennen vihkivaloja

että puoliso osaa kotityöt.

Kokkaaminen kuuluu jokaisen perustaitoihin.

Vai poimitko vierottamattoman pojan suoraan äidin essunliepeestä?

15/16 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon koulutukseltani laborantti, eli osaan noudattaa ohjeita, kannattaa kuitenkin harjotella uusien annoksien tekoa ihan rauhassa ilman paineita, mutta osaan myös kokkailla perusmättöö fiilispohjalta, syö jos syö sitten, itse en myöskään tykkää liian käräytetyistä lihoista, sitä sanotaan al denteksi ja mulla on oikeus tykätä mistä tykkään. Itse käytän oregaanoo jauhelihassa, ja se pitää laittaa siinä vaiheessa kun on vielä ruskistumassa, jotta tarttuu siihen lihaan, eikä kastikkeesee, ketsuppii ja ruokakermaa sitte päälle, avokki on allerginen tomaatille, jotenka turhaa tulla elvisteleen että tomaattimurska ainoa oikea.

Suolaa tai juustoraastetta saatan myös käyttää tilanteen mukaa.

Vierailija
16/16 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laborantti - al dente on pastalle tai riisille kun se keitetään niin, että se on vielä kiinteää, hampaille vastetta eikä ylikypsää vetistä muhjua. Jos et lihaa keittele vaan paistelet - ymmärsin tuosta "käräytetty" ettet keitä lihaa niin, että vesi kattilasta kiehuu kuiviin vaan paistat - niin pihvi voi olla esim. medium, medium miinus tai plus. Pihvin kypsyysasteet ovat verinen eli raw, rosee eli medium sekä kypsä eli well done.

Kuivamarinoinnin avulla lihaan saadaan helpommin ja paremmin makua. Kuivamarinadilla tarkoitetaan kuivista aineksista valmistettua mausteseosta, joka hierotaan lihan pintaan ennen kypsennystä. Lihan pintaan hierotaan maustekaarna, jota ei pidä kuitenkaan paistaa hiileksi. Kuivamarinointia kutsutaan myös rub-maustamiseksi.

Mausteet valitaan lihan ja tyylin mukaan. Välillä suosin esimerkiksi valkosipulia, toisinaan amerikkalaisempaa maustamista ja joskus tulista tai yrttisempää. Hyvälle lihalle riittää usein voi, suola ja pippuri, esim. riistalinnuille.