"30 kymppinen"
Miksi tosi moni kirjoittaa noin? 30 kymppinen, 40 kymppinen jne? Ettekö ymmärrä, että 30-kymppinen on yhtä kuin 300-vuotias? Ja lisäksi jos tosiaan puhutte 30-kymppisistä niin siihen tulee väliviiva. Ei 30 kymppinen vaan 30-kymppinen.
Kommentit (40)
30-kymppiset asuu yleensä myös talonyhtiössä
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää kun porukka lyhentelee rahasummia tyyliin 2-500€ kun tarkoituksena olisi sanoa 200-500€.
En ole koskaan törmännyt, onko joku jonne juttu
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään ylläolevista, vaan kolmekymppinen.
30-vuotias, jos haluaa lukua käyttää.
Tai kolmikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Syovat (pestya) jauhenlihaa ja ovat toissa vartiana.
Itseäni hämmästyttää eniten usein esiintyvä ilmaisu, joka on tyyliä "30-vuotta", "100-vuotta" jne. Onko tuota kirjoitustapaa käyttävillä tapana kirjoittaa myös "3-koiraa", "kolme-koiraa" tai "100-työntekijää"?
"30-kymppisellä naisella on lemmikkinä 3-kissaa, joiden kaikkien ikä on 2-vuotta."
AP:n avauksesta puuttuu pilkkuja. Lisäksi sanalla ”ja” ei pidä aloittaa virkettä.
Oon kolmekymmentäkymppinen, oon kolmekymmentäkymppinen, takana on luja putki rilluvuosien.
Vierailija kirjoitti:
Oon kolmekymmentäkymppinen, oon kolmekymmentäkymppinen, takana on luja putki rilluvuosien.
Mitä on rilluvuodet? Pitäisikö r:n tilalla olla p?
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään ylläolevista, vaan kolmekymppinen.
30-vuotias, jos haluaa lukua käyttää.
Kolmekymppinen on ihan oikein, mutta 30-vuotias ei. Kolmekymppinen ilmaisee sanana laveaa ikähaarukkaa, ei vain jotain nimenomaista ikää. Eli 30-vuotias on kyllä kolmekymppinen, mutta niin ovat 33- ja 36-vuotiaatkin.
Vierailija kirjoitti:
Ja etsivät kohtalontovereita.
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Mansi- ja mustikoita.
Sekä peru- ja porkkanoita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja etsivät kohtalontovereita.
Samalla lukevat elämänkertoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on rilluvuodet? Pitäisikö r:n tilalla olla p?
Etkö muka tiedä, mitä tarkoittaa rilluttelu?
Lausukaapa ääneen "30-kymppinen".