Chagasin tauti, Leishmanioosi, Toksoplamoosi
Mitä yhteistä näillä on? Ne ovat protozoolaisten parasiittien tauteja, sukua myös malarialoiselle. Erittäin sitkeitä kaikki, ja yleisiä. Eivät lähde viikon, kuukauden, tai edes vuoden mittaisilla mikrobilääkekuureilla, kun infektio on saanut vankan jalansijan. Sanotaan että Chagasin tauti on etelä-amerikan AIDS. Chagasin tauti voi aluksi olla oireeton, mutta 10-30 vuoden kuluttua tartunnasta voi sydän pettää.
Leishmanioosi: kraaterimaiset iho-oireet, tai viskeraalinen infektio, jossa infektio leviää sisäelimiin, ja voi olla lopussa tuhoisa. Tauti etenee Chagasin taudin tavoin hitaasti vuosien tai vuosikymmenien aikana. Yksi yleisimpiä loistartuntoja maailmalla. Tavataan koirilla myös yleisesti.
Toksoplasmoosi: ehkä kaikkein yleisin protozooalaisten parasiittien tartunta. On yleensä täysin tai lähes täysin oireeton vuosikymmenien ajan. Tartunta voi aiheuttaa aluksi lievän kuumeen. Epäillään aiheuttavan autoimmuunitauteja. Tappaa immuunipuutteisia ihmisiä, kuten AIDS:a sairastavia aivokalvontulehdukseen. Toxoplasman tiedetään aiheuttavan keuhkokuumetta tavallisia ihottumia (rokkomainen tai punoittava), silmäsairauksia, neurologisia sairauksia, ja erityisesti skitsofreniaa. Myös yhteys äkillisiin sydänkohtauksiin sekä lihaskipuihin löytyy, sillä toksoplasma infektoi erityisesti sydänlihasta ja lihaskudosta. Imusolmukkeiden turpoaminen tavallista akuuttivaiheiden aikana, tai jos loisia kuolee paljon kerralla kroonisessa infektiossa. Immuunipuolustus pystyy tavallisesti pitämään infektion kurissa, mutta on aikoja jolloin latentti infektio voi reaktivoitua ja aiheuttaa vakavampia oireita. Kantoja on erilaisia, tyyppiä I,II, ja III, ja kaikkein aggressiivisimmat toxoplasmakannat voivat aiheuttaa esim. Guillan-Barren tyyppisen nopeasti hermostossa etenevän infektion.
Lääketieteen ymmärrys länsimaissa ~ 0 näistä, tutkimuksista huolimatta.
Kommentit (5)
Miten niin? Kaikkiin on keksitty diagnostiikka ja hoidot, kaikki nuo osataan parantaa.
Mä vahvasti epäilen että mulla on chagasin tauti. Lääkäri ei vaan kuuntele mua vaan sivuuttaa koko homman ...
Mitenkähän saisin jonkun kuunteleen mua?
Jaaha, lääkärikirjansa ja nettinsä läpi lukenut ja diagnoosin "löytänyt". Miten olisi spitaali?
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, lääkärikirjansa ja nettinsä läpi lukenut ja diagnoosin "löytänyt". Miten olisi spitaali?
Arvauskeskuslääkäri kommentoi
Noita pitää vähätellä ja ummistaa silmät. Kissa vs toksoplasma, kissa voittaa.