Poikaystävästä tulee ihan eri ihminen kun hän juo, saattaa kiivetä kerrostalon katolle, mennä keskellä yötä vaatteet päällä uimaan yms.
Ei siis ole väkivaltainen eikä ilkeä, vaan puhuu ihan ihmeellisiä nousuhumalaan päästyään. On siis normaalisti "liian" järkevä ihminen ja hoitaa opiskelut hyvin. Hallitsee raha-asiansa ja on minulle ihana.
Saattaa puhua jostain vampyyreista ja spiritismilaudoista kuinka on nähnyt paholaisen ja muuta ihan outoa ja ahdistavaa.
Hän saattaa myös esimerkiksi ostaa yhtäkkiä minulle 50€ korun. Siis minun tietämättäni, elän itsekin opiskelijabudjetilla ja tiedän että tuohon ei "oikeasti" olisi varaa. Enkä todellakaan ole vaatinut mitään lahjoja. Syntymäpäivänäkin olen sanonut että kortti ja suukko riittävät mainiosti.
Viimeksi sai päähänsä kiivetä kerrostalon katolle vaikka yritin kuinka estää. Lähellä oli etten joutunut soittamaan palokuntaa kun hän ei meinannut päästä enää alas.
Myös sain paniikissa vahtia ettei hän hukkunut kun hyppäsi yhtäkkiä kännissä järveen.
Juo pari kertaa kuussa kännit ja aina saan olla sydän syrjällään että mitä sattuu. Hän on kuitenkin ihana ja muuten meillä menee hyvin joten en heti ensimmäiseksi halua olla eroamassa. Kun olen puhunut hänelle hän sanoo että liioittelen ja että hänet on aina lapsesta saakka pakotettu olemaan hillitty ja järkevä, siksi ei ala kuuntelemaan mitään valitusta enää nyt aikuisena. On hyvin uskovaisesta kodista ja tiedän tämän olevan totta, alaikäisellä pikkusiskollaan suorastaan kipeät säännöt ja rajoitukset.
Mitä voisin tehdä? Alkaa laimentaa hänen kaljojaan vedellä? En halua olla mikään äidin korvikekaan.
Kommentit (13)
Ei tossa muuta pahaa kuin tuo kännissä järveen. Se on todella vaarallista, ja tietty tuo kiipeily. Muuten ihan ymmärrettävää jos ei oo päässy uskovaispaineiden takia toteuttamaan itseään. Kyllä se siitä rauhoittuu myöhemmin.
18 vuotiaita olemme, muutti heti omaan kämppään kun pääsi, puoli vuotta sitten. Itse muutin 17-vuotiaana omaan yksiöön myös opiskelujen perässä. Kämppämme ovat sopivasti n. Kilometrin päässä toisistaan joten tosi paljon tulee "nyhjättyä" toisen seurassa. Siksi on niin ahdistavaa miten erilaiseksi toinen voi yhtäkkiä mennä. Ap
Ei ole myöskään koskaan saanut viiko-tai kuukausirahaa vaan kaikki hankinnat olleet vanhempien (lue:isän) tarkan kontrollin alla. Siksi sanoikin että pari kertaa innostunut ostamaan jotain liian kallista kun ei ole koskaan ennen ollut mahdollisuutta. Kuitenkin siihen nähden hämmästyttävän hyvin hoitanut raha-asiansa kun miettii ettei ole koskaan annettu harjoitella. Ap
On juuri vapautunut vanhempiensa kahleista ja asunut omillaan niin vähän aikaa että ei ihme että tekee mieli irrotella ja tehdä jotain hullua ja ei- järkevää. Kyllä nuo nuoret kollit tuosta yleensä järkevöityvät, varsinkin kun kuvailit että hän on normaalisti järkevä luonne.
Mustakin tuntuu että tilanne tulee kyllä vähän rahoittumaan parin vuoden sisällä. Anna vaan irroitella, kyllä se siihen kyllästyy.
Jos on asunut ääri-uskonnollisessa kodissa kuten ilmeisesti on, niin lapsuuden traumat saattavat purkautua tuollaisilla paholais- ja vampyyripuheilla joiden hän tiedostaa selvin päin kuulostavan hullulta. Tarjoudu kuuntelemaan jos hän haluaa avautua lapsuudestaan mutta älä painosta. Milloin ihmiset ymmärtävät että nuo sairaat uskonnot pilaavat mahdollisesti ihmisen koko elämän?
Saako kysyä mitä uskontoa hän edustaa? Pari tiettyä on johdossa harrastaessaan tuota paholaisella ja helvetillä pelottelua ja äärimmäistä kontrollointia.
Hän on ääri-lestadiolaisesta perheestä. Ei ole eronnut liikkeestä koska ei tämän jälkeen voisi olla turvana pikkusiskolleen ja menettäisi välit äitiinsäkin. Hänen perheessään isä hallitsee ja määrää jopa äidin rahankäytöstä.
Ap
Hmm. Eksäni oli samanlainen, mutta vain tuhannen tuubassa. Saattoi lähteä uimaan keskelle jokea, hiiviskeli rapussa pelkissä boksereissa, saattoi vain lähteä juoksemaan johonkin (kerran oli mennyt roskakatokseen roskisten taakse istumaan), sammui lumikinokseen (taksikuski löysi) ja lisäksi höpötteli aivan kummia, pelottaviakin juttuja. Kyllä sitä oli itsekin sydän syrjällään, kun se otti alkoa hiukan enemmän.
Eksällä ei ole uskovaistaustaa.
Vierailija kirjoitti:
Hän on ääri-lestadiolaisesta perheestä. Ei ole eronnut liikkeestä koska ei tämän jälkeen voisi olla turvana pikkusiskolleen ja menettäisi välit äitiinsäkin. Hänen perheessään isä hallitsee ja määrää jopa äidin rahankäytöstä.
Ap
Miksei voisi olla turvana jos eroaa? On siis vielä liikkeessä mukana, omasta halustaan joten olisin vähän varovainen. Kohta määrää sunkin rahoista.
Olen itse ollut nuorena samassa tilanteessa kuin sinä, tosin muutaman vuoden vanhempana. Monia vierestä seuranneena, voin sanoa, että tuo vaihe voi kestää vuosia, jopa kymmeniä.
Kuten itse sanoit, et halua ruveta hänelle äidiksi, mutta sitä se valitettavasti on. Sinun seurassasi rajoja koetellaan, koska se on sallittua, ja se vaatii sinulta hyvin pitkää pinnaa, hyvin pitkän ajan, koska vaikutat normaalilta, muistakin välittävistä ihmiseltä.
Pahinta tuossa on se, että joudut elämään hänen kanssaan sitä samaa kaksoiselämää mitä hänkin. Vanhemmille ja piireille esitetään yhtä, mutta todellinen elämäntapa on kuitenkin aivan toisenlainen.
Ota myös huomioon, ettet ikinä tule kelpaamaan hänen perheellensä, koska haluavat hänelle lestadiolaistytön. Saatatte olla vanhempien kanssa tekemisissä ja "väleissä", mutta he eivät tosiasiassa ikinä tule sietämään seurusteluanne.
Sinuna miettisin, että haluatko pitää elämässäsi jonkin näin suuren asian, joka vaikuttaa omaan kasvamiseesi, kypsymiseesi ja itsetuntoosi.
Hän on sellainen kuin on. Päätä nyt, pystytkö elämään hänen kanssaan.