Miksi lähihoitajia morkataan?
Vähän tällaisen kuvan olen saanut. Eräs kundiporukkakin keiden kanssa istuimme eräs ilta baarissa sanoi "Lähihoitajat, parturikampaajat ja kosmetologit on pahimpia". No olinpa hyvin hiljaa siitä asiasta, että opiskelen lähäriksi. Onko se siinä, että vanhuksien hoito ja se "perseiden pesu" on niin noloa? En voi ymmärtää. Ja sitten se, että eihän todellakaan lähihoitajat kaikki työskentele vanhusten kanssa?! Itse esimerkiksi aion hammashoitajaksi. Mutta jos en siihen osaamisalaan pääse, niin sitten lapset. Vanhusten pariin en aio.
Kommentit (28)
vaikea ymmärtää miksi kirjoitti:
Miespuolisia lähihoitajia ainakin morkataan aika usein.
Ai, minun mielestäni juuri päinvastoin.
No mitä väliä, vaikka työskentelisi vanhusten parissa? Lähihoitajille työtä riittää, ei tarvi työttömyyttä pelätä. Työlle ei myöskään tarvi omistaa koko muuta elämää, ihan ok homma siis.
T.sairaanhoitaja
En ole koskaan ollut tietoinen että kukaan morkkaisi lähäreitä muuta kuin tällä palstalla.
Lähärit ja kampaajat, siitä joukosta löytyy tilastollisesti muita ammatteja enemmän teininä/vahinkona hankittuja lapsia, alkoholiongelmaa, tyylittömyyttä (räikeitä värejä hiuksissa ja tiukkoja teinivaatteita), yksinkertaisuutta, epäkypsyyttä, ilkeyttä (esim. lähärit kohtelee vanhusasiakkaitaan joskus todella törkeästi ja ylimielisesti) jne.
Joukosta löytyy tietysti tosi kivoja ja ihaniakin ihmisiä, mutta he ovatkin kärsineet muun kollegajoukon kanssa opiskelusta ja myöhemmin työskentelystä.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut tietoinen että kukaan morkkaisi lähäreitä muuta kuin tällä palstalla.
Sama juttu, olen ajatellut että tällä palstalla on siihenkin aiheeseen oma hullu. Ikinä kuuna päivänä en ole kuullut elävässä elämässä kenenkään sanoneen että lähihoitajakouluun pääsee helpolla tai että se olisi jotenkin huono ammatti, päinvastoin. Eräs ystävättäreni joka on erittäin pätevä ihminen, on hoitanut vanhuksia ja vammaisia ym. kotihoidossa, ei ollut päässyt testeistä läpi, en millään käsitä että miksi.
Millään muulla alalla en edes tiedä että olisi sellaisia soveltuvuuskokeita, kuin tuolla sotepuolella. Miksi ihmeessä ne pitäisi kaikenlaisia testejä ihmisille jos sinne kelpaa kuka vaan? Ja vaikka kelpaisikin kaikki jotka sinne haluavat, niin mitä sitten, niinhän muihinkin ammatteihin voi mennä kuka vaan, jos vaan paperit on tarpeeksi hyvät, ja ne saa sillä kun vähän kirjoja lukee, ei ole vaikeaa.
Mikä koulutus lähihoitajalla on ja miten se eroaa sairaanhoitajasta? Entä mitkä ovat työtehtäviä? Mitkä ovat motivaatioita kouluttautua lähihoitajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vähän tällaisen kuvan olen saanut. Eräs kundiporukkakin keiden kanssa istuimme eräs ilta baarissa sanoi "Lähihoitajat, parturikampaajat ja kosmetologit on pahimpia". No olinpa hyvin hiljaa siitä asiasta, että opiskelen lähäriksi. Onko se siinä, että vanhuksien hoito ja se "perseiden pesu" on niin noloa? En voi ymmärtää. Ja sitten se, että eihän todellakaan lähihoitajat kaikki työskentele vanhusten kanssa?! Itse esimerkiksi aion hammashoitajaksi. Mutta jos en siihen osaamisalaan pääse, niin sitten lapset. Vanhusten pariin en aio.
Sun on pakko olla provo. Eihän tuo kommentti liity mitenkään siihen itse työhön, vaan siihen millaiset naiset näihin ammatteihin hakeutuu. Ja ne on pahimpia monellakin eri mittarilla.
Juuri näin!