Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko pesulla käyminen 1krt/viikossa ok 3-10 vuotiaille lapsille?

Vierailija
27.05.2016 |

Omasta mielestäni tuo on liian vähän, etenkin kun nämä lapset ovat todella likaisia,kun viikko on kulunut. On kutinaa, ihottumaa ja hiertymiä iholla.

Eikö jo päiväkodinkin pitäisi kiinnostua tuosta?
Vähäinen pesulla käynti ei johdu ihon kunnosta, vaan päin vastoin.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla oli ihan normaalia, että pesulla käytiin saunassa kerran viikossa. Siinä samalla vaihdettiin alusvaatteet.

Meillä oli asunnossa tuolloin wc:ssä vain vessanpönttö ja lavuaari. Muistan joskus 9-vuotiaana pesseeni itseäni lavuaarissa päästä varpaisiin, ja harmitti, kun alapesua ei voinut tehdä. 80-luvulla opiskelija-asuntolassa siihenkin löytyi konsti: vessanpöntön vieressä oli naulassa muovinen litran kannu, jolla kukin voi huljutella alapäänsä.

Eiköhän toi nyt ollut 70-luvulla kuitenkin aika harvinaista, jos ei kodissa ollut minkäänlaista kylpyhuoneeksi kutsuttavaa. Ehkä kaikkein köyhimmissä oloissa sitten. Olen syntynyt 1971 ja ihan ensimmäisessä kodissani ikivanhassa talossa Helsingin Vallilassa oli kylpyamme (kaikissa asunnoissa oli) ja siitä eteenpäin aina kylpyamme tai suihkuallas, 80-luvulla tuli jo asuntokohtaisia saunoja.

Vierailija
22/45 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei pestä ja harjata esim hiuksia niin kyllä voin uskoa että täit ehtii lisääntyä rutkasti ennen kuin kukaan ehtii huomata mitään. Kihomadot leviää pesemättömien käsien kautta, pitkien kynsien alla kulkee madonmunat näppärästi ja esim.kun tartunta on saatu pitää kihomadot hoitaa lääkkeillä, siivouksilla, takapuolen ja käsien pesuilla jne.

Täit eivät näy hiuksia normaalisti harjatessa, paitsi siinä vaiheessa, kun niitä on todella paljon (mutta kutina on jo kyllä ehtinyt kertoa asiasta ennen sitä). Kihomadot leviävät lähinnä pienten lasten kautta, koska lapset laittavat helpommin käsiään suuhun, eivätkä muutenkaan ole niin erityisen perillä käsihygienian tärkeydestä. Koulussahan kihomatoja enää harvemmin on, kyse on enemmän päiväkoti-ilmiöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäks ihmiset vaihtaa lakanoitaan tajuttoman harvoin, pari kuukauttakin nukutaan samoissa kuulemma. Meillä vaihdetaan vähintään parin viikon, välillä viikon väleinkin

Vierailija
24/45 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini-ikäiset käyvät meillä joka toinen päivä sekä aina hikoiltuaan.

Teini-ikäiset hikoilevat joka päivä, eli ensimmäinen osa tuosta ei koskaan toteudu. Jos toteutuu, haisee teini hielle ja sitä kiusataan hyvin nopeasti. Joka päivä suihkuun kun teiniys alkaa.

Vierailija
25/45 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesulla kuuluu käydä päivittäin. On hyvä opettaa lapset jo pienestä pitäen pesemään kainalot, alapää ja jalat hyvin kerran päivässä. Samalla vaihtuvat myös alushousut. Kun tuo on opittu, ei tule murrosiässä hajuisia nuoria. Naama ja hampaat pitää pestä kaksi kertaa päivässä eli aamulla ja illalla.

Vierailija
26/45 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis vain joka toinen päivä? :O  todella erikoiselta kuulostaa, kun ottaa huomioon, että teini-iässä finnejä pukkaa, iho rasvoittuu, kuten myös tukka ja hormonaalisista syistä myös hikoilu saattaa lisääntyä.

Vierailija
27/45 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla oli ihan normaalia, että pesulla käytiin saunassa kerran viikossa. Siinä samalla vaihdettiin alusvaatteet.

Meillä oli asunnossa tuolloin wc:ssä vain vessanpönttö ja lavuaari. Muistan joskus 9-vuotiaana pesseeni itseäni lavuaarissa päästä varpaisiin, ja harmitti, kun alapesua ei voinut tehdä. 80-luvulla opiskelija-asuntolassa siihenkin löytyi konsti: vessanpöntön vieressä oli naulassa muovinen litran kannu, jolla kukin voi huljutella alapäänsä.

Eiköhän toi nyt ollut 70-luvulla kuitenkin aika harvinaista, jos ei kodissa ollut minkäänlaista kylpyhuoneeksi kutsuttavaa. Ehkä kaikkein köyhimmissä oloissa sitten. Olen syntynyt 1971 ja ihan ensimmäisessä kodissani ikivanhassa talossa Helsingin Vallilassa oli kylpyamme (kaikissa asunnoissa oli) ja siitä eteenpäin aina kylpyamme tai suihkuallas, 80-luvulla tuli jo asuntokohtaisia saunoja.

Sori mutta tämä ei ollut Helsingin Vallilassa vaan Vaasan keskustassa. Sinä olet vain hyväosainen.

Itse olen syntynyt 1965, ja kun olin alle kouluikäinen, tuli asuntoon kylmä vesi, ja oli ulkovessa. Siinä mukavuuudet. Emme olleet erityisen köyhiä, molemmat vanhemmat työsskäyviä. Vuosi oli 1978, kun meidän perhe muutti asuntoon, jossa oli kylpyamme. Huoneistokohtaiseen saunaan olen törmännyt vasta 90-luvulla, kun olin jo aikuinen ja muuttanut yhteen mieheni kansa.

Vierailija
28/45 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori mutta tämä ei ollut Helsingin Vallilassa vaan Vaasan keskustassa. Sinä olet vain hyväosainen.

Itse olen syntynyt 1965, ja kun olin alle kouluikäinen, tuli asuntoon kylmä vesi, ja oli ulkovessa. Siinä mukavuuudet. Emme olleet erityisen köyhiä, molemmat vanhemmat työsskäyviä. Vuosi oli 1978, kun meidän perhe muutti asuntoon, jossa oli kylpyamme. Huoneistokohtaiseen saunaan olen törmännyt vasta 90-luvulla, kun olin jo aikuinen ja muuttanut yhteen mieheni kansa.

Olen syntynyt 69 ja maaseudulla Keski-Suomessa luokallani oli muutamia oppilaita, joilla ei ollut sisävessaa eikä edes sähköjä. Pihan perällä oli pahainen sauna ja pyykit pestiin paljussa. Yhdellä perheellä oli jo sähköt ja pihalla oli kuistilla sähköllä toimiva linko niitä paljussa pestyjä vaatteita varten. 

Vierailija
29/45 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli vielä 60-luvulla ilmeisesti tavallista. 

Mutta muistan luokkakavereita, jotka yksinkertaisesti löyhkäsivät pesemättömälle alapäälle ja umpilialle. Lapsihan ei varsinaisesti rupea hieltä haisemaan ennen murrosikää. 

Paremmissa perheissä jo silloin käytiin varmaan suihkussa ainakin joka toinen päivä. 

Näin ainakin omassa perheessäni. Hampaiden pesu aamuisin oli ehkä uutuutta, mutta iltaisin ainakin huolellisesti pestiin. 

Saunassa käytiin kerran viikossa.  Kädet, kasvot, hampaat piti pestä aamuin illoin ja ennen ruokailua, vessassa käynnin jälkeen.  Olihan se liian vähän mutta kesäisin pestiin järvessä ja kylmässä saunassa useammin.

On suorastaan ylellistä kun voi peseytyä milloin tahtoo.

Puhtaus on jokaisen omassa päänupissa, meillä ei pakotettu ettei sen takia pelätty vettä.  Turha puhua etteikö sairastettu silloinkin, ei pesemättömyys mitään vastustuskykyä lisää.

Vierailija
30/45 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakaan 70-luvulla ei ollut suihkua monessakaan asunnossa.  Työpaikkojen yhteydessä olevia suihkuja käytettiin ahkerasti.

Vierailija
31/45 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 68 ja minullakin oli vielä -80 luvulla kavereita, joilla ei ollut suihkua. Yhdellä ulkovessa ja parilla pulsaattorikone.

Koulussa oli yksi tyttö, jolla vielä muutenkin köyhää. Haisi ja kiusattiin rankasti.

Vierailija
32/45 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hieman hygieniafanaatikko myönnän mutta muutenkin tuntuisi kurjalta laittaa pölyiset ja hiekkaiset lapset nukkumaan ilman suihkua. Eli keväästä syksyyn meilä käydään joka ilta, talvella harvemmin. Ja nuo likaantuvat pihalla möyriessään.

Ja toisella lapsella siitepölyallergiaa niin sen takia vähintään huuhdellaan pitkät hiukset suihkun yhteydessä.

Yksi kaverini pesee 4- ja6-v. lapsensa kerran viikkoon, olipa talvi tai kesä. Ja ei takuulla vaihda niille alushousuja kuin silloin kerran viikossa. Ovat kolmevuotiaasta pyyhkineet oman takapuolensa joten hieman oksettaa kun tulevat kylään.

Vierailija
33/45 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis vain joka toinen päivä? :O  todella erikoiselta kuulostaa, kun ottaa huomioon, että teini-iässä finnejä pukkaa, iho rasvoittuu, kuten myös tukka ja hormonaalisista syistä myös hikoilu saattaa lisääntyä.

Onko se nyt niin vaikeaa ymmärtää, että kaikki eivät hikoile koko ajan, ja kaikkien iho ei välttämättä rasvoitu? Ei edes teini-iässä. Minulla oli teiniaikana ehkä kaksi finniä, enkä ole koskaan hikoillut kovin paljoa. Urheillessakin hikoilin nuorena vain naamasta. Nykyään hikoilen enemmän, mutta silti minulla ei ole koskaan ole ollut hikilänttejä paidassa, vaikka mitä tekisin.

T:ohis

Vierailija
34/45 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän alle kouluikäiset lapset käy suihkussa aika harvoin (1-2 krt vkossa) mutta puhtaat vaatteet vaihdetaan joka päivä ja hampaat pestään aamuin illoin. Kädet pestään joka vessakäynnin jälkeen ja aina kun tullaan kotiin.

He ei kyllä haise, toki kouluikäisinä suihkuun sitten useammin mutta vielä ei tarvetta.

Vierailija
35/45 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun alussa on useita viestejä, jotka olen ihan varmasti lukenut sanasta sanaan samanlaisina jossain vanhemmassa ketjussa, jonka aihe oli myös harvoin peseytyvät lapset :o

Vierailija
36/45 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut upea huomata teinipojissa sellaista suuntausta että on tavallisempaa että vastaantuleva poju tuoksuu hyvälle eikä hielle, likaiselle, tms. Siihen ei päästä kerta viikossa peseytymisillä. 

Vierailija
37/45 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kälyn perheessä lapset käy tosi harvoin pesulla. Haisevatkin sitten kyllä, inhottavaa olla lähellä. Iältään 8-12 v.

Vierailija
38/45 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3v käy kylvyssä kerran viikossa saunan yhteydessä. Silloin myös tukan pesu. Mutta sitten toki pestään pylly joka päivä, kädet aina kun tullaan kotiin ja ruokailujen yhteydessä, kasvot jos on likaiset, ja hampaat aamuin illoin. Ei ole vielä ilmennyt mitään tarvetta suihkuttaa kokonaan joka päivä, ja tukka ei näytä yhtään likaiselta edes viikon jälkeen. Arvelisin että nyt kesän alettua joutuu suihkuttelemaan useammin, kun möyrii hiekassa vähillä vaatteilla, mutta talvella oli ainakin ihan sopiva tahti tuo kerta viikkoon kylvetys.

Vierailija
39/45 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi lapsi (tyttö) kävi suihkussa kerran viikossa aina sunnuntaisin varmaan johonkin 12v asti. Ei ollut minkäänlaista ongelmaa, ei koskaan haissut tai hiukset olleet mitenkään likaiset, mutta jos olisi, olisi puututtu tietysti asiaan. Muut lapset kävivät kyllä useammin, mutta tämä ei sitten viitsinyt jostain syystä.

Mutta siis jos haisee, niin silloin tietysti on liian vähän. 

Vierailija
40/45 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä yksi lapsi (tyttö) kävi suihkussa kerran viikossa aina sunnuntaisin varmaan johonkin 12v asti. Ei ollut minkäänlaista ongelmaa, ei koskaan haissut tai hiukset olleet mitenkään likaiset, mutta jos olisi, olisi puututtu tietysti asiaan. Muut lapset kävivät kyllä useammin, mutta tämä ei sitten viitsinyt jostain syystä.

Mutta siis jos haisee, niin silloin tietysti on liian vähän. 

Outoa. 12v kun on kuitenkin jo murrosikäinen, luulisi että hiukset rasvoittuu yms.