Sukulaishäihin meni sitten 450 eur
En ihmettele, miksi jotkut lapsiperheet jättävät saapumatta häihin. Häälahjan lisäksi kun pitää hankkia itselle juhlavaatteet, lapsille juhlavaatteet ja juhlakengät, lasten tukat leikkauttaa kampaajalla, miehen puku pesettää pesulassa jne
Itselläni meni häihin 450 eur, koska piti ostaa itselleni juhlavaatteet ja kengät ( ei ole ollut, viimeksi olen kymmenen vuotta sitten ollut häissä tms tilaisuudessa, ja nämä tulevat häät ovat tosi viralliset ja juhlavat joten sinne piti hankkia siistimpää vaatetta ja avokkaat). Lapsilta samoiten puuttuivat juhlavaatteet ja kengät, piti viedä lapset parturi-kampaajalle, ja ostaa häälahja, pesettää miehen puku pesulassa ( viimeksi pesty viisi vuotta sitten). Ja lopputulema: 450 eur paloi näihin kaikkinensa.875
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan yksinkertaisesti harmittaa häissä käydä jos niitä on useammat kesässä kun nuorena on muutakin rahanmenoa.
Älä mene jos harmittaa. Kuinka typerä syy harmistua.
Kenen häihin jättäisit menemättä?
Oman siskon?
Miehen siskon?
Oman kaason?
Tyttären kummien?
Helppo se on huudella että älä mene.
Voi vittu. Jos ei ole mielenkiintoa tai varaa osallistua juhliin, sitten et osallistu. Eikö sinua hävetä olla tuollainen vätys, joka ei kehtaa kieltäytyä kutsusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan yksinkertaisesti harmittaa häissä käydä jos niitä on useammat kesässä kun nuorena on muutakin rahanmenoa.
Oman siskon?
Miehen siskon?
Oman kaason?
Tyttären kummien?
Jättäisin menemättä kenen tahansa häihin, joihin en halua mennä. Niin yksinkertaista se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 häät 4 viikonloppua.
4-8 polttarit 4-8 viikonloppua.
Näin on kululut 2-3kk:n kaikki viikonloput
Häihin keskimäärin 100e lahja = 400e
matkat keskimäärin 100e = 400e
Polttarit keskimäärin 100e = 400-800e
Koko kesä meni ja rahaa paloi 1200-1600e
Ei siinä mitään jos häitä 2-3 vuoden välein. Mutta useammat kesässä harmittaa (lähes) pakko kieltäytyä joistain rahan kuin ajankin puolesta. Kyllä se vähän harmittaa. Sulla ei ole kesäisin muuta tekemistä kuin kiertää kavereiden ja sukulaisten häitä?
Tiedän että ei niitä häitä loputtomasti ole mutta nyt niitä vain on liikaa (siis ne neljät on meille liikaa).
Niin, edelleen: jos rahanmeno harmittaa, älä mene.
Vierailija kirjoitti:
Voi ei. Et ilmeisesti tiennyt, että juhliin osallistuminen on vapaaehtoista.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä kyllä ole lapsia koskaan kampaajalle viety häiden takia, vaan viedään ihan säännöllisesti muutenkin. Samoiten pukua ei ole ainakaan ennen juhlia mikään tarve pesettää, kun sitä kuitenkin käytetään useita kertoja vuodessa, ei mitenkään pölyynny. Omat ja lasten vaatteet olisit kyllä löytänyt pienellä viitseliäisyydellä myös käytettyinä sopuhintaan, mutta kivempihan se on tietty av:lla valittaa, miten on niin kallista, niin kallista.
Tämä oli eka "vastaan ap:n kirjoitusta" oleva kommentti. En jaksa enempää lukea, varmasti moni muukin hyökkää ap:tä vastaan ja lyttää hänen asiansa. Tylsää sakkia täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman siskon?
Miehen siskon?
Oman kaason?
Tyttären kummien?
Jättäisin menemättä kenen tahansa häihin, joihin en halua mennä. Niin yksinkertaista se on.
Ja jos jättää menemättä, saa suvun ikivihat niskaansa. Parempi siis kärvistellä juhlissa jokin sosiaallisesti hyväksyttävä aika ja sitten lähteä. Parhaat hääjuhlat ovat sellaiset, jotka ovat pukukoodittomat ja jotka on lähellä. Silloin selviää havalla ja voi käydä nopeasti, eikä tarvitse hommata vaatteita, joille ei ole muuten käyttöä.
Itsellä sukulaisen häät maksoi 17 miljoonaa. Ei ollut autoa niin oli pakko mennä junalla, mutta enhän minä nyt julkista liikennettä halua käyttää niin oli pakko ostaa oma juna.
Häät on idiooteille.
"Olen maailman napa, katsokaa minua, tämä on minun päiväni, kumartakaa minua kun sitoudun leikkimään kotia tuon yhden ja saman kanssa, lässyn lässyn rakkaus lässyn. Kumartakaa!!!"
Ystäväni menee naimisiin ja pitää häät ~600 km matkan päässä meidän kotipaikkakunnaltamme sekä sulhasen kotipaikalta. Olemme siinä iässä, että ystäväpiiri lopettelee opiskelujaan/on lopettanut opinnot ja tällä hetkellä työttöminä/juuri aloittanut ensimmäisessä vakityössään. Rahaa ei ole siis liikaa ylimääräistä. Paikka, jossa häät ovat, ei ole julkisten kulkuyhteyksien päässä. Lähin juna-asema sijaitsee 80km päässä ja omia autoja ei ole kuin parilla kaverilla. Laskimme, että halvimmillaan meno-paluu/pää tulee maksamaan 140€. Lisäksi tietenkin majoituskustannukset, syömiset, lahja ja mahdollisesti asu. Saa siis varata heti noin 200€ kustannuksiin. Haluaisin olla häissä mukana, sillä olen onnellinen hääparin puolesta, mutta tuntuu kohtuuttomalta satsaukselta alkaa laittaa vähistä rahoistaan satoja euroja yhden juhlan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ja nämä hotelliyöstä valittajat. Jos kerran joudutte menemään vieraalle paikkakunnalle hotelliin, niin menkää edes kivaan hotelliin ja ottakaa se vähän lomanakin! Melkeinpä samalla vaivalla siellä on toisenkin yön, jos tulee pitkän matkan takaa, ja sitten voi käydä hotellin kylpylässä tai keksiä muuta hemmottelua itselleen. Meillä oli yksi ihan mahtava hautajaisreissu, kun jouduttiin menemään kauas, mutta kylpylä oli kiva ja oli mukava tavata kauempana asuvia sukulaisia pitkästä aikaa.
Missä välissä lillut kylpylässä lomailemassa? Perjantaipäivä menee vielä töissä, illalla ajat toiseen kaupunkiin hotelliin. Lauantai menee hääjuhlaan valmistautuessa ja niissä juhliessa. Illalla hotelliin, nukkumaan ja sunnuntaina pitääkin jo lähteä aamupalan jälkeen kotimatkalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele, miksi jotkut lapsiperheet jättävät saapumatta häihin. Häälahjan lisäksi kun pitää hankkia itselle juhlavaatteet, lapsille juhlavaatteet ja juhlakengät, lasten tukat leikkauttaa kampaajalla, miehen puku pesettää pesulassa jne
Itselläni meni häihin 450 eur, koska piti ostaa itselleni juhlavaatteet ja kengät ( ei ole ollut, viimeksi olen kymmenen vuotta sitten ollut häissä tms tilaisuudessa, ja nämä tulevat häät ovat tosi viralliset ja juhlavat joten sinne piti hankkia siistimpää vaatetta ja avokkaat). Lapsilta samoiten puuttuivat juhlavaatteet ja kengät, piti viedä lapset parturi-kampaajalle, ja ostaa häälahja, pesettää miehen puku pesulassa ( viimeksi pesty viisi vuotta sitten). Ja lopputulema: 450 eur paloi näihin kaikkinensa.875
AP kyllähän sitä rahaa saa palamaan ihan niin paljon vaan kuin haluaa...
Naisille löytyy tyylikkäitä mekkoja ja avokkaita edullisestikin. Kaikilla naisilla kuuluu olla aina vaatekaapissa joku perus kaunis mekko ja kengät.
Ei niitä voi yksien häiden piikkin laittaa.
Samoin lapset tulee opettaa pukeutumaan kauniisti ja siististi juhliin, esim tarhan-koulun jne juhliin. Eli lapsille on myös aina oltava kaapissa sopivat siistit ja nätit vaatteet juhliin. Niitä saa erittäin edullisesti myös käytettyinä.
Me käymme teatterteissa, synttärijuhlilla, oopperassa, tanssiesityksissä, lapset harrastavat, joissa on juhlia, koulnpäättäijäiset jne
eli meillä tytöllä on kesämekkoja erilaisia erittäin juhlavasta, pikku sievään.
Kuuluu ihan sivistykseen, että perheellä on kaikille juhlavat vaatteet.
Peesaan. Me itse pukeudutaan aina arkena farkkuihin ja collareihin ja ollaan suoraan sanottuna juntteja duunareita. Silti ollaan aina panostettu juhlapukeutumiseen. Kaikille löytyy kaapista juhlavaatteet. Niillä on menty älle keväälle jo yhdet ristiäiset. Tulossa on vielä lasten kevätjuhlat, sukulaisnuoren rippijuhlat ja ystäväpariskunnan häät. Kaikkiin kelpaa samat vaatteet.
Kaksi kommenttia.
1) Kuka lähtee lauantain häihin jo perjantaina? Perjantaina rentoudutaan kotona työpäivän jälkeen oman perheen kanssa. Lauantaina virkeinä hurautetaan juhlapaikkakunnalle (keskimäärin kaikki hääpaikat on tavoitettavissa alle neljässä
Tunnissa autolla). Koska rakkaiden ihmisten juhlia on kiva
Juhlia myöhään, on helpointa jäädä
Hotelliin. Ja sunnuntaina ajetaan alkuiltapäivästä kotiin, jolloin jää hyvin aikaa lautautua työviikkoon.
2) kuinka paljon te oikein lihotte vuosittain? Minulla on laadukkaita juhla-asuja kuuden viimeisen vuoden ajalta useampia kuten puolisollanikin. ja kyllä lapsen perusvaatevalikoimaan kuuluu myös edes muutama pakollinen juhlavaate.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mun isä men ja kuoli ihan odottamatta niin jouduin ostamaan koko perheelle mustat/tummat vaatteet velaksi. Joten, kyllä mä ymmärrän jos jollakulla on tiukkaa saada asialliset juhlavermeet koko perheelle.
Minä en ymmärrä, miten aikuinen ihminen ei osaa varautua tuleviin tilaisuuksiin ja ostaa esim. juuri hautajaisvaatteita valmiiksi? Sitten kun miehellä on valmiina tumma puku ja naisella tumma mekko, tai hame ja jakku, niin niillä kyllä juhlii kaikki lähivuosien hautajaiset, häät ja muut juhlat. Mekon kaveriksi voi ostaa jonkun värikkään huivin ja hameelle siistin topin/muun yläosan. Se kun on väistämätöntä, että niitä hautajaisia ja muita juhlia tulee, jos on sukulaisia ja/tai ystäviä.
Miksi hautajaisvaatteet pitäisi olla valmiina? Meilläkin suku on pieni, viimeksi olemme olleet hautajaisissa puoli vuotta sitten vuotta sitten kun mieheni mummo kuoli, sitä edeltävistä hautajaisista on kuitenkin jo 7 vuotta. Pitäisikö joka vuosi hankkia lapsillekin varmuuden vuoksi mustat vaatteet jos nyt joku sattuu yllättäen delaamaan?
Tottakai miehelläni on musta puku ja minulla musta jakkupuku. Painokaan ei heittele joten pystyttiin molemmissa hautajaisissa pukeutumaan samoihin vaatteisiin. Mutta lapsille... Asutaan pikkukaupungissa pohjoisessa. Täällä on kaksi vaateliikettä mistä saa lasten vaatteita. Miehen mummon hautajaisiin pojan vaatteet maksoivat 70e ja tytölle musta hame, pusero ja sukkahousut muistaakseni 55e. Yritin kysellä facebookissa lainaa tai vuokraa, kiersin kirpparit. Ei mitään. Nettikaupoista ei ehtinyt tilata ja lähimpään suurempaan kaupunkiin on 3 tunnin ajomatka, ois siinä bensojen kanssa hintaa tullut.
Meille on itsestään selvää että juhlaan tai surujuhlaan pukeudutaan tilanteen vaatimalla tavalla. Mutta ei se aina halpaa ole.
Ei lapsia nyt mihinkään kampaajalle tarvitse viedä, kyllä joku tuttu aina osaa hiukset leikata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman siskon?
Miehen siskon?
Oman kaason?
Tyttären kummien?
Ystävien ja sukulaisten kanssa normaalisti yhteyttä pitävä ihminen osallistuu kaikkien häihin eikä sano että en jaksa, ei huvita, enkä halua rahaakaan kuluttaa teidän häihin. Sinulla taitaa olla suurempia ongelmia ihmissuhteissa kommenttisi on sen verran tyhmä ja yksinkertainen. Tottakai sitä voi harmitella että koko kesä kuluu toisten häissä. Ehkä viime kesänä ei ollut yksiäkään häitä? Aina vieraalle häihin osallistumisesta jotain touhua ja rahan menoa on, varsinkin jos on lapsia. Eivät muuten käytä kahtena peräkkäisenä vuonna samoja juhlavaatteita. Toisaalta voi olla taloudellisesti hyväkin että käyvät samoissa ne neljät häät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nämä hotelliyöstä valittajat. Jos kerran joudutte menemään vieraalle paikkakunnalle hotelliin, niin menkää edes kivaan hotelliin ja ottakaa se vähän lomanakin! Melkeinpä samalla vaivalla siellä on toisenkin yön, jos tulee pitkän matkan takaa, ja sitten voi käydä hotellin kylpylässä tai keksiä muuta hemmottelua itselleen. Meillä oli yksi ihan mahtava hautajaisreissu, kun jouduttiin menemään kauas, mutta kylpylä oli kiva ja oli mukava tavata kauempana asuvia sukulaisia pitkästä aikaa.
Missä ihmeen välissä? Pe otetaan puoli päivää töistä vapaata, paahdetaan toiselle puolen suomea ja ollaan hotellilla 23. La ehtii aamupalalla ja suihkussa käydä, sitten se vihkiminen alkaa. Illalla jatkojen jälkeen kaatuu sänkyyn rättiväsyneenä. Su aamuna pitää herätä ajoissa jotta ehtii illaksi kotiin. Vähän otettiin lomaa ja pysähdyttiin katsomaan matkalla yhtä kaupunkia ja oletkin kotona vasta 22. Siinä on sitten kassit nurkassa, edellisen viikon pyykit pesemättä, jääkaappi tyhjä, kaikki vkl kotityöt tekemättä ja aamulla se saatanan herätyskello soi taas 07 ja hätyyttää töihin. Ei oikeen vastaa mun käsitystä mukavasta lomasta.
Mitä kotitöitä tarvitsee tehdä viikonloppun takia, jos ei ole ollut kotonakaan?
Sä oot varmaan työtön kun ehdit tehdä kaikki kotityö viikolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän pointin, mutta minulla ainakin on olemassa juhlavaatteita, kuten myös miehellä ja lapsilla. Mielestäni jokaisen tulisi omistaa juhlavaatteet, juuri siksi että niille todennäköisesti on aina silloin tällöin käyttöä. Kalliiksihan se tulee koko perheelle hommata juhlatamineet kerralla lahjan yms lisäksi. Toki lapsille saattaa joutua hankkimaan uudet kun kasvavat niin äkkiä, mutta aikuisten vaatteet pysyvät hyvinä oikein huollettuna jopa vuosia.
Mitä miehen pukuun tulee niin peseminenhän on ihan normaali osa vaatteiden huoltoa.
Kampaajalla käynnit/hiusten leikkuu taasen ovat mielestäni normaali osa itsestään/lapsistaan huolehtimistaEntä jos häitä tai muita pukeutumista vaativia juhlia on keskimäärin kerran 10 vuodessa? Silloinhan on tuhlausta ostaa juhlavaatteet varastoon odottamaan.
No enpä sanoisi. Monesti on hyviä alennuksia jne. Halvemmaksi se "tuhlaus" todennäköisesti tulee kuin joku kiireessä, vähän ennen juhlia ostettu riepu.
Sä saatat saada kutsun Linnanjuhliin vielä tässä elämässä eiks sun pitäs varautua jo nyt? Tulis kato halvemmaks eikä tarttis kiireessä hankkia.
Juulis kirjoitti:
Koska mulla ei ole muuta sisältöä ja tekemistä elämässäni, niin yritin listata kaikki juhlat, joihin olen osallistunut viimeisen vuoden aikana:
- sukulaisten synttärit x 4
- kummilasten synttärit x 3
- oman lapsen synttärit
- ystävän synttärit (täytti pyöreitä)
- häät
- isänpäivänä ravintolassa
- pikkujoulut
- joulu anoppilassa
- uusi vuosi kotona, mutta vieraita
- ristiäiset
- äitienpäivä ravintolassa
- kevätjuhla päiväkodissaMihinkään noista tilaisuuksista en mennyt verkkareissa tai tavallisissa farkuissa, koska mun mielestä tilanne vaati siistimpää ylle. Mulla ei ole erityisen isoa sukua tai älyttömän laajaa kaveripiiriä. Työhöni ei kuulu edustustehtäviä, vaan töissä pukeudun juurikin farkkuihin ja johonki puseroon. Siltikin juhlia on jonkin verran. Tänä kesänä on taas yhdet häät, parit synttärit ja yhdet ristiäiset. Onko elämäni jotenkin poikkeavaa vai miltä tää muiden mielestä kuulostaa?
Tuollainen juhlamäärä vuotta kohti ei ole minusta ihan tavallista. Viime vuonna minulla oli yhdet pakkojuhlat, kun mies pakotti mukaansa tyttärensä lapsen ristiäisiin. Tänä vuonna oli toinen samanlainen pakkojuhla. Kierrän kaikki sukujuhlat mahdollisimman kaukaa. Sinähän käyt noin kaksissa juhlissa per kuukausi!!! Johan lahjatkin tulevat maksamaan maltaita.
4 häät 4 viikonloppua.
4-8 polttarit 4-8 viikonloppua.
Näin on kululut 2-3kk:n kaikki viikonloput
Häihin keskimäärin 100e lahja = 400e
matkat keskimäärin 100e = 400e
Polttarit keskimäärin 100e = 400-800e
Koko kesä meni ja rahaa paloi 1200-1600e
Ei siinä mitään jos häitä 2-3 vuoden välein. Mutta useammat kesässä harmittaa (lähes) pakko kieltäytyä joistain rahan kuin ajankin puolesta. Kyllä se vähän harmittaa. Sulla ei ole kesäisin muuta tekemistä kuin kiertää kavereiden ja sukulaisten häitä?
Tiedän että ei niitä häitä loputtomasti ole mutta nyt niitä vain on liikaa (siis ne neljät on meille liikaa).