Sukulaishäihin meni sitten 450 eur
En ihmettele, miksi jotkut lapsiperheet jättävät saapumatta häihin. Häälahjan lisäksi kun pitää hankkia itselle juhlavaatteet, lapsille juhlavaatteet ja juhlakengät, lasten tukat leikkauttaa kampaajalla, miehen puku pesettää pesulassa jne
Itselläni meni häihin 450 eur, koska piti ostaa itselleni juhlavaatteet ja kengät ( ei ole ollut, viimeksi olen kymmenen vuotta sitten ollut häissä tms tilaisuudessa, ja nämä tulevat häät ovat tosi viralliset ja juhlavat joten sinne piti hankkia siistimpää vaatetta ja avokkaat). Lapsilta samoiten puuttuivat juhlavaatteet ja kengät, piti viedä lapset parturi-kampaajalle, ja ostaa häälahja, pesettää miehen puku pesulassa ( viimeksi pesty viisi vuotta sitten). Ja lopputulema: 450 eur paloi näihin kaikkinensa.875
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nämä hotelliyöstä valittajat. Jos kerran joudutte menemään vieraalle paikkakunnalle hotelliin, niin menkää edes kivaan hotelliin ja ottakaa se vähän lomanakin! Melkeinpä samalla vaivalla siellä on toisenkin yön, jos tulee pitkän matkan takaa, ja sitten voi käydä hotellin kylpylässä tai keksiä muuta hemmottelua itselleen. Meillä oli yksi ihan mahtava hautajaisreissu, kun jouduttiin menemään kauas, mutta kylpylä oli kiva ja oli mukava tavata kauempana asuvia sukulaisia pitkästä aikaa.
Missä ihmeen välissä? Pe otetaan puoli päivää töistä vapaata, paahdetaan toiselle puolen suomea ja ollaan hotellilla 23. La ehtii aamupalalla ja suihkussa käydä, sitten se vihkiminen alkaa. Illalla jatkojen jälkeen kaatuu sänkyyn rättiväsyneenä. Su aamuna pitää herätä ajoissa jotta ehtii illaksi kotiin. Vähän otettiin lomaa ja pysähdyttiin katsomaan matkalla yhtä kaupunkia ja oletkin kotona vasta 22. Siinä on sitten kassit nurkassa, edellisen viikon pyykit pesemättä, jääkaappi tyhjä, kaikki vkl kotityöt tekemättä ja aamulla se saatanan herätyskello soi taas 07 ja hätyyttää töihin. Ei oikeen vastaa mun käsitystä mukavasta lomasta.
Mitä kotitöitä tarvitsee tehdä viikonloppun takia, jos ei ole ollut kotonakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nämä hotelliyöstä valittajat. Jos kerran joudutte menemään vieraalle paikkakunnalle hotelliin, niin menkää edes kivaan hotelliin ja ottakaa se vähän lomanakin! Melkeinpä samalla vaivalla siellä on toisenkin yön, jos tulee pitkän matkan takaa, ja sitten voi käydä hotellin kylpylässä tai keksiä muuta hemmottelua itselleen. Meillä oli yksi ihan mahtava hautajaisreissu, kun jouduttiin menemään kauas, mutta kylpylä oli kiva ja oli mukava tavata kauempana asuvia sukulaisia pitkästä aikaa.
Missä ihmeen välissä? Pe otetaan puoli päivää töistä vapaata, paahdetaan toiselle puolen suomea ja ollaan hotellilla 23. La ehtii aamupalalla ja suihkussa käydä, sitten se vihkiminen alkaa. Illalla jatkojen jälkeen kaatuu sänkyyn rättiväsyneenä. Su aamuna pitää herätä ajoissa jotta ehtii illaksi kotiin. Vähän otettiin lomaa ja pysähdyttiin katsomaan matkalla yhtä kaupunkia ja oletkin kotona vasta 22. Siinä on sitten kassit nurkassa, edellisen viikon pyykit pesemättä, jääkaappi tyhjä, kaikki vkl kotityöt tekemättä ja aamulla se saatanan herätyskello soi taas 07 ja hätyyttää töihin. Ei oikeen vastaa mun käsitystä mukavasta lomasta.
Näin se menee!!!! Samalla rahalla olisi voinut ihan oikeasti rentoutua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisiltä ei löydy edes yksiä juhlavaatteita kotoa? Edes lapsille?
Aika monet juhlat on kyllä vuosittain. Koulun joulujuhla, kevätjuhla, koulun tanssiaiset, ristiäisiä, syntymäpäiviä, rippijuhlia, valmistujaisia, muita sukujuhlia, uudenvuoden juhlia, itsenäisyyspäiväjuhlia...
Eikö teillä ole vai ettekö vain osallistu?
Eihän noissa kaikissa tietenkään käytetä juhlapukua, mutta mitä lapsilla sitten on päällä koulun juhlissa jos edes yhtä juhlavampaa mekkoa/kauluspaitaa ei löydy?
Meiltä ei löydy, koska juhlavaatteita edellyttäviä juhlia ei ole vuosittain. Teinit eivät koulun juhliin mitään juhlavaatteita enää laita (alakoulussa vielä laittoivat), ristiäisissä olen ollut viimeksi viime vuosituhannella, samoin häissä. Rippijuhliakaan ei ole, kun ei lähipiiri kuulu kirkkoon. Valmistujaisia ei ole ollut lähipiirissä, koska lasten ikähaarukka on vielä 5-17 v. Linnaankaan ei ole tullut kutsua, joten ei ole tarvittu juhlavaatteita itsenäisyyspäivänjuhliin. Uutta vuotta vastaanotetaan aina rennoissa vaatteissa, joilla tarkenee hyvin ulkona yöllä ts ei mitään leninkejä tai hameita. Yhdet hautajaiset oli pari vuotta sitten, mutta niihinkään ei lapset lähteneet mukaan ja mulle riitti suorat mustat housut ja musta pusero. Eli eletään nyt sellaista välivaihetta juhlien suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän pointin, mutta minulla ainakin on olemassa juhlavaatteita, kuten myös miehellä ja lapsilla. Mielestäni jokaisen tulisi omistaa juhlavaatteet, juuri siksi että niille todennäköisesti on aina silloin tällöin käyttöä. Kalliiksihan se tulee koko perheelle hommata juhlatamineet kerralla lahjan yms lisäksi. Toki lapsille saattaa joutua hankkimaan uudet kun kasvavat niin äkkiä, mutta aikuisten vaatteet pysyvät hyvinä oikein huollettuna jopa vuosia.
Mitä miehen pukuun tulee niin peseminenhän on ihan normaali osa vaatteiden huoltoa.
Kampaajalla käynnit/hiusten leikkuu taasen ovat mielestäni normaali osa itsestään/lapsistaan huolehtimistaEntä jos häitä tai muita pukeutumista vaativia juhlia on keskimäärin kerran 10 vuodessa? Silloinhan on tuhlausta ostaa juhlavaatteet varastoon odottamaan.
Silloin kannattaa satsata ajattomiin juhlavaatteisiin, niin voit käyttää samoja vaatteita aina kerran vuosikymmenessä. Toisaalta, jos haluaa uusia vaatteita, niin 10 vuoden aikana luulisi ehtivän säästää uusiin juhlavaatteisiin. Pistät euron kuussa säästöön, niin sinulla on 10 vuoden päästä 120e säästössä juhlavaatteita varten.
Vierailija kirjoitti:
Heh! H&M:n nettikaupasta voi ostaa juhlamekon alle 20 eurolla, korkkarit saa kympillä. Jos laittaa pari euroa lisää, niin saa korunkin, myös pieniä laukkuja irtoaa aika halvalla. Toki ne eivät kestä välttämättä kovinkaan monia juhlia, mutta ilmeisesti ei ole tarvettakaan, jos juhlavaatteita on tarvittu viimeksi 10 vuotta sitten :D
Mä en ymmärrä, millaisilla ihmisillä ei ole yhtäkään juhliin sopivaa vaatetta kaapissaan? Näitä aloituksia näkee tällä palstalla todella usein, eivät kaikki varmaan ihan keksittyjäkään ole. Mihin te pukeudutte arkena? Aika monesta vaatteesta saa juhliin sopivan, kun laittaa korkkarit, korun ja iltalaukun. Ellei sitten vaadita iltapukua, joita niitäkin kyllä saa ketjuliikkeistä aika edullisesti.
Semmoisella ei ole, joka asioi normaalisti rättikaupoissa. Sitten ei olekaan juhlataminetta kun leggingsit ja t-paita sekä kulahtanut farkkutakki ja crocs-kengät eivät käykään.
Oikeasti joillain on vain se minnihiiri-tunika joka päällä mennään terdelle ja tukka tursuaa musta-liilana.
No voi byäää. Ei ole pakko osallistua, pukuja voi lainata tai vuokrata tai ostaa alesta, kengätkin menee varmaan monta vuotta ja lasten hiukset voi melkein kuka tahansa leikata itse. Ja ois nekin varmaan tarvinnut leikata muutenkin?
Meillä meni viime kesänä ystävän häihin melkein tuhat euroa, jos lasketaan kaikki vaatteet, kengät yms mukaan. Nyt on miehellä uus puku ja minulla kaunis mekko, joka kelpaa tämänkin kesän häihin. Tuntuu epäreilulta edes ajatella noita vaatteita hääkuluina, vaikka toki sitä varten ne hommattiin, mutta eivät ne ole kertakäyttöisiä.
Menemme häihin toiselle puolelle Suomea. Pelkät matkat maksavat 250€ ja siihen lahja 100€. Viime vuonna hankitut vaatteet saavat kelvata. Yövytään sukulaisten luona. Harmittaa, että kutsu häihin tuli niin myöhään, ettemme voineet enää saada lomaa siihen kohtaa eli rankka reissu kaiken kaikkiaan tulee. Kyseessä hyvin läheinen ihminen meille, joten poiskaan ei haluta häistä olla.
kirjoitti:
Menemme häihin toiselle puolelle Suomea. Pelkät matkat maksavat 250€ ja siihen lahja 100€. Viime vuonna hankitut vaatteet saavat kelvata. Yövytään sukulaisten luona. Harmittaa, että kutsu häihin tuli niin myöhään, ettemme voineet enää saada lomaa siihen kohtaa eli rankka reissu kaiken kaikkiaan tulee. Kyseessä hyvin läheinen ihminen meille, joten poiskaan ei haluta häistä olla.
Eikö teillä sitten muuten tulisi käytyä tuon hyvin läheisen ihmisen luona, jos matka sinne on mielestäsi ylimääräinen kulu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni hääjuhla oli hieno iltatilaisuus ja pukukoodina juhlapuku.
En omistanut pitkää iltapukua joten sellainen piti hankkia. Olin niin viime tingassa ostoksilla ja kesäalennusmyynneissä oli myyty kaikki kesän juhlamekot, joten pulitin koltusta 300€. Kengät 100€. Miehellä oli onneksi puku valmiina.
Automatkat hääpaikalle n.100€ ja yö hotellissa 70€.
Kalliiksi tuli. Mutta oli kyllä kivaakin :)
Miksi ihmeessä maksaa noin paljon yksistä juhlista? Ei pukuoodi ole mikään pakko, voi mennä muussakin asussa. Se on korkeintaan toive.
Puvulle on toivottavasti ja todennäköisesti käyttöä myöhemminkin. Kenkiä olenkin käyttänyt jo muutamissa iltamenoissa. En yleensäkään osta mitään vain yhtä tilaisuutta ajatellen. Siksi ostinkin kauniin (mutta kalliin) puvun joka on klassinen ja väriltäänkin käy moneen juhlaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valivalivali.. Tällaisilla ihmisillä jokainen päivä on yhtä valitusta. Olisit laittanut kortin ja jäänyt kotiin siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Eikö teillä sitten muuten tulisi käytyä tuon hyvin läheisen ihmisen luona, jos matka sinne on mielestäsi ylimääräinen kulu?
Tuleepa hyvinkin. Muutaman viikon päästä häistä on lomamme, jolloin menemme sinne taas ajan kanssa lomailemaan. Aina ei käy aikataulut yksiin ja harmittaa turha rahanmeno.
Tee jatkossa kuten normaalit ihmiset tekevät:
- Osta alennusmyynnistä itsellesi juhla-asu, joka sopii niin kesän kuin talven juhliinkin. Lindexiltä, KappAhlista, H&M:ltä tai Haloselta niitä saa alennusmyynnistä parillakympillä, kirppiksellä muutaman euron.
- Osta musta polvet peittävä hame. Joskus ne hautajaisetkin koittaa ja musta hame käy muutenkin mihin vain. 10-20e alesta, ja näitä hameita on muuten valtavasti kirppareilla muutaman euron hintaan.
- Hanki musta jakku. Sen voi yhdistää monenlaisiin juhla-asuihin, farkut & toppi -kostyymiin jne. Näitäkin on kirppareilla muutamalla eurolla tai max 20e, jos ostaa merkkijakun.
- Mustat avokkaat. Mieluiten nahkaa, jotta ne kestävät vuosikaudet, mutta tekonahkaisillakin pärjää. 30e alkaen.
- Kyttää FB:n kirppiksiä ja bongaa sieltä lapsille vaatteita edullisesti, myös isompia kokoja kuin mikä nyt menee. Sama juttu kenkien kanssa. Lasten vaatteita myydään kyllä tosi edullisesti FB-kirppareilla, jos ei merkkivaatteita osta. Kympillä pukee yhden lapsen päästä varpaisiin tosi siististi.
-Miehen pukuja löytyy kirppikseltä. Ostakaa laadukas puku vaikka maksaisi useamman kympin. Se sitten kyllä kestääkin hautaan saakka, jos koko pysyy samana. Kauluspaitojakin saa kirppiksiltä muutamalla eurolla.
-Miehelle juhlakengät. 30e alkaen.
Kaapissa on siis hyvä pitää vaatteita, jotka muuntautuvat moneen tilanteeeseen. Samoilla tummasävyisillä vaatteilla pystyy menemään työhaastatteluun, hautajaisiin ja talven juhliin. Kesällä voi halutessaan pukea jotain vaaleaa ja kevyempää, mutta moni suosii mustaa ja jakkupukua ihan kesäjuhlissakin. Alennusmyynneistä ja tarjouksista kannattaa ostaa sukkahousuja ja sukkia valmiiksi. Myös takkiin on hyvä kiinnittää huomiota mutta siistejä villakangastakkeja, trenssejä ja bleisereitä kyllä saa kirppikseltäkin.
Uskon, että aloitus on provo mutta koska näitä uusavuttomia on, ja ilmeisesti heidän vanhemmatkin ovat olleet uusavuttomia, niin ilmeisesti täällä AV:lla pitää sit sivullisten kertoa, mietn hankitaan perusvaatekerta.
Kannattaa suosia vaatehankinnoissaan suht klassista tyyliä ja muutamia perusvärejä, esim. musta, valkoinen, keskisininen, tummanpunainen. Näitä on sitten helppo yhdistellä keskenään. Itselläni on todella minimalistinen vaatekaappi, joka koostuu pääosin mustasta: 2 suorat housut, 2 hametta, 2 mekkoa, 2 jakkua, 2 villatakkia. Sitten on valkoisia, harmaita ja punaisia toppeja tai lyhythihaisia paitoja, joita voi käyttää yksinään tai jakun tai villatakin alla. Tuohon päälle kahdet farkut ja pari biletoppia, 2 hellemekkoa ja sit huiveja tuomaan asuihin vähän väriä ja jujua. Plus 2 oloasua, urheiluvaatteet, alusvaatteet, sukat, sukkikset. Aina löytyy päälle pantavaa, oli sit tavallinen duunipäivä, edustustapaaminen ravintolassa, illanistujaiset, sukujuhlat, hautajaiset, tyttöjen ilta baarissa... Suurimman osan olen hankkinut käytettynä mutta ostanut parempilaatuista, josta tietää että se kestää.
Lapsille olen niin ikään ostanut käytettynä ja ennakoiden vaatteita joka lähtöön. Mielestäni hyvin vähän on tarvinnut käyttää rahaa, kun ostaa käytettynä.
Mies pitää itse huolen omasta pukeutumisestaan. Hän joutuu käyttämään töissä usein pikkutakkia ja kauluspaitaa, joten siistejä vaatteita kyllä löytyy.
Meidän häissä oli vieraille ilmainen majoitus, lahjoja ei haluttu ja pukukoodi oli täysin vapaa, plus tietty ruuat ja juomat tarjottiin. Silti parikin vierasta valitti jälkikäteen, kuinka kalliiksi meidän juhlat heille tuli. Tuli paha mieli, olisivat mieluummin sitten jääneet tulematta - ei me niitä mekkoja, uusia kenkiä ja kampauksia haluttu vaan kivaa aikaa parhaiden kavereiden kanssa meidän tärkeenä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Tuleepa hyvinkin. Muutaman viikon päästä häistä on lomamme, jolloin menemme sinne taas ajan kanssa lomailemaan. Aina ei käy aikataulut yksiin ja harmittaa turha rahanmeno.
Miksi ajattelet osallistumista sinulle hyvin läheisen ihmisen häihin turhana rahanmenona?
Olenko mä jotenkin todellisuudesta vieraantunut, kun en vaan käsitä, että miten joissakin perheissä kenelläkään ei ole mitään juhliin sopivaa vaatetta kaapissaan. Päiväkodin juhlat, kevätjuhlat, syntymäpäivät, ristiäiset, rippijuhlat, valmistujaiset, häät, hautajaiset...
Jos perheessä on lapsia, niin yleensä heillä on kavereita. Juhlamekkoja ja lasten pukuja ehtii käyttää pari kertaa ennen kuin jäävät pieniksi. Kierrätys kunniaan.
Sitten en ymmärrä näitäkään, joiden mielestä kaikki juhlat järjestetään vain rahankiilto silmissä ja siksi niihin ei osallistuta tai jos osallistutaankin, niin hirveä valitus jo pelkästä kutsusta. Ettekö itse pidä ikinä minkäänlaisia juhlia?
Mä ainakin tykkään itse sekä osallistua että järjestää kekkereitä. Vaihtelua arkeen. Enkä mä tarvitse suureellisia lahjoja, joskus on vaan kiva saada sukulaiset ja kaverit kokoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valivalivali.. Tällaisilla ihmisillä jokainen päivä on yhtä valitusta. Olisit laittanut kortin ja jäänyt kotiin siivoamaan.
En ole ensimmäinen kirjoittaja vaan se kommetoija joka kertoi että olisi voinut tehdä samalla rahalla jotain oikeasti kivaa. Ei se faktojen kertominen mitään valittamista ole. En tiedä minkälainen elämän tilanne sinulla on mutta meillä on 3 alle koulu ikäistä, molemmat käymme töissä ja todellakin kädet on täynnä töitä. Ehkä sinulla ei ole mitään käsitystä tällaisesta arjen pyörityksestä. Itse en todellakaan repeä riemusta yhdenkään hääkutsun tipahdettua postilaatikkoon saati jos häät ovat yhtään kauempana niin KYLLÄ emme osallistu jo pelkästään sen takia että NE lapset ihan sama oliko häät lapselliset vai lapsettomat. Mä luulen että olen yksi vähinten valittavista henkilöistä itse olen lapseni halunnut niin ei niissä mitään valittamista ole vaikka joskus onkin super raskasta. Häät nyt vain sattuvat olemaan sen tyyppinen juhla että ei oikein kiinnosta tässä elämän vaiheessa.
Mikä on ongelma?? Eihän häihin ole pakko osallistua. Jos ei kutsua saa niin siitäkin suututaan. Jos ei hienoja vaatteita ole, eikä niitä halua halvallakaan HMstä ostaa, niin oma valinta. Ei kai voi odottaa että hääpari ostaa vieraiden vaatteet? Minun mieheni puvun voi pestä kotonakin, ei ole kasmirvillaa. En käsitä tätä valitusta, ikään kuin syyttäisit hääparia siitä että he pitävät häät ja vieläpä kutsuvat sinut. Älä mene jos et halua!
Vierailija kirjoitti:
Ja se ajantuhlaus myös!
Ja akkojen räpätys.