Sukulaishäihin meni sitten 450 eur
En ihmettele, miksi jotkut lapsiperheet jättävät saapumatta häihin. Häälahjan lisäksi kun pitää hankkia itselle juhlavaatteet, lapsille juhlavaatteet ja juhlakengät, lasten tukat leikkauttaa kampaajalla, miehen puku pesettää pesulassa jne
Itselläni meni häihin 450 eur, koska piti ostaa itselleni juhlavaatteet ja kengät ( ei ole ollut, viimeksi olen kymmenen vuotta sitten ollut häissä tms tilaisuudessa, ja nämä tulevat häät ovat tosi viralliset ja juhlavat joten sinne piti hankkia siistimpää vaatetta ja avokkaat). Lapsilta samoiten puuttuivat juhlavaatteet ja kengät, piti viedä lapset parturi-kampaajalle, ja ostaa häälahja, pesettää miehen puku pesulassa ( viimeksi pesty viisi vuotta sitten). Ja lopputulema: 450 eur paloi näihin kaikkinensa.875
Kommentit (188)
Ja nämä hotelliyöstä valittajat. Jos kerran joudutte menemään vieraalle paikkakunnalle hotelliin, niin menkää edes kivaan hotelliin ja ottakaa se vähän lomanakin! Melkeinpä samalla vaivalla siellä on toisenkin yön, jos tulee pitkän matkan takaa, ja sitten voi käydä hotellin kylpylässä tai keksiä muuta hemmottelua itselleen. Meillä oli yksi ihan mahtava hautajaisreissu, kun jouduttiin menemään kauas, mutta kylpylä oli kiva ja oli mukava tavata kauempana asuvia sukulaisia pitkästä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
No jos kerran 10 vuodessa menee 450 e, niin ei ole paljon. 45 e per vuosi ja nyt teillä on jo juhlavaatteet seuraaviin häihin valmiina, jolloin pääsette halvemmalla.
Näin se menee lapset 2v tyttö ja 4v poika käyttävät samoja vaatteita vielä 12v ja 14v? Taitaa olla muutama ylimääräinen kasvukontrolli neuvolassa tulossa.
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele, miksi jotkut lapsiperheet jättävät saapumatta häihin. Häälahjan lisäksi kun pitää hankkia itselle juhlavaatteet, lapsille juhlavaatteet ja juhlakengät, lasten tukat leikkauttaa kampaajalla, miehen puku pesettää pesulassa jne
Itselläni meni häihin 450 eur, koska piti ostaa itselleni juhlavaatteet ja kengät ( ei ole ollut, viimeksi olen kymmenen vuotta sitten ollut häissä tms tilaisuudessa, ja nämä tulevat häät ovat tosi viralliset ja juhlavat joten sinne piti hankkia siistimpää vaatetta ja avokkaat). Lapsilta samoiten puuttuivat juhlavaatteet ja kengät, piti viedä lapset parturi-kampaajalle, ja ostaa häälahja, pesettää miehen puku pesulassa ( viimeksi pesty viisi vuotta sitten). Ja lopputulema: 450 eur paloi näihin kaikkinensa.875
AP kyllähän sitä rahaa saa palamaan ihan niin paljon vaan kuin haluaa...
Naisille löytyy tyylikkäitä mekkoja ja avokkaita edullisestikin. Kaikilla naisilla kuuluu olla aina vaatekaapissa joku perus kaunis mekko ja kengät.
Ei niitä voi yksien häiden piikkin laittaa.
Samoin lapset tulee opettaa pukeutumaan kauniisti ja siististi juhliin, esim tarhan-koulun jne juhliin. Eli lapsille on myös aina oltava kaapissa sopivat siistit ja nätit vaatteet juhliin. Niitä saa erittäin edullisesti myös käytettyinä.
Me käymme teatterteissa, synttärijuhlilla, oopperassa, tanssiesityksissä, lapset harrastavat, joissa on juhlia, koulnpäättäijäiset jne
eli meillä tytöllä on kesämekkoja erilaisia erittäin juhlavasta, pikku sievään.
Kuuluu ihan sivistykseen, että perheellä on kaikille juhlavat vaatteet.
No jos vaatekaapista löytyy ainoastaan farkkuja, T-paitoja sekä tuulitakkeja niin kalliiksi tulee kaikki juhlat paitti teinien kotibileet...
Miksi ihmisiltä ei löydy edes yksiä juhlavaatteita kotoa? Edes lapsille?
Aika monet juhlat on kyllä vuosittain. Koulun joulujuhla, kevätjuhla, koulun tanssiaiset, ristiäisiä, syntymäpäiviä, rippijuhlia, valmistujaisia, muita sukujuhlia, uudenvuoden juhlia, itsenäisyyspäiväjuhlia...
Eikö teillä ole vai ettekö vain osallistu?
Eihän noissa kaikissa tietenkään käytetä juhlapukua, mutta mitä lapsilla sitten on päällä koulun juhlissa jos edes yhtä juhlavampaa mekkoa/kauluspaitaa ei löydy?
Uffin myymälästä olen ostanut hienon juhlamekon häihin hintaan 25e, lapsille juhlavaatteet on hankittu joko kirppikseltä tai tutuilta. On jopa lainattu. Olen vienyt alle kouluikäiset lapseni häihin joissa ovat sisätiloissa olleet ihan sukkasillaan.
Itse olen lainannut vaatteita/laukkua/huivia/kenkiä ystäviltä.
Ketään lasta tai aikuista ei olla viety parturiin sitä varten että voitaisiin käydä häissä vieraana.
Aikamoisen summanhan saa kulumaan häävierailuun, jos haluaa. Pakkohan ei tietenkään ole, elämä kun on valintoja. :)
Vierailija kirjoitti:
Omissa häissä opin että on kahdenlaisia kavereita.
Niitä jotka satsaavat itseensä, he pukeutuvat fiksusti ja laittavat itsensä kauniiksi/hyvännäköiseksi, ymmärtävät että ollaan menossa toiselle ihmiselle tärkeään juhlaan käyttäydytään sen mukaisesti ja viedään sellainen lahja joka itse haluttaisiin saada jos tilanne olisi toisinpäin. Nämä vieraat aidosti myötäelävät toisten onnessa. He kohottavat juhlatunnelmaa yhdessä hääparin kanssa.
Sitten on ne kaverit jotka vetävät päälleen sen mitä sattuivat löytämään sillä ajatuksella että ei sen niin väliä miltä näytän kun tylsät juhlathan ne jokatapauksessa ovat. Nämä kaverit osaavat hoitaa lahjahomman myös niin että ei siitä kenellekkään hyvämieli jää, kunhan nyt jotain paskaa viedään. Surullisinta on se että nämä vieraat lähtevät kotiin hämmennystä aiheuttaen ennen kuin hääkakkua on ehditty leikkaamaan tai sitten he ovat aivan nakit ja muusi kun kerran sitä ilmaista viinaa oli tarjolla. Mitään positiivista toiminnasta ei löydä vaikka mistäpäin katsoisi. Olisi ollut parempi että he olisivat pysyneet kotona. Itsensähän he nolaavat mutta hääparista tuntuu pahalta se että nämä tyypit tulivat nolaamaan itsensä hääparille tärkeään tilaisuuteen joka on maksanutkin niin vietävästi.
Harmillisinta on se että et kun pidät häät ja mietit kenet kutsuisit niin et varmuudella pysty sanomaan kaikista kumpaan ryhmään he kuuluvat.
Kuka pöllö tätäkin viitsii alapeukuttaa ja miksi?
Irwin jo aikanaan lauloi "Häiris änkee, tunkee, mahtailee, kuin sika käyttäytyy. Häiris siellä missä juhlitaan myös aina näyttäytyy. Häiris käytöksellään kerää kaiken huomion..."
Onko jonkun mielestä oikeasti kiva hölmöillä toisen hääjuhlassa?
Kun mun isä men ja kuoli ihan odottamatta niin jouduin ostamaan koko perheelle mustat/tummat vaatteet velaksi. Joten, kyllä mä ymmärrän jos jollakulla on tiukkaa saada asialliset juhlavermeet koko perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä jotka satsaavat itseensä, he pukeutuvat fiksusti ja laittavat itsensä kauniiksi/hyvännäköiseksi, ymmärtävät että ollaan menossa toiselle ihmiselle tärkeään juhlaan käyttäydytään sen mukaisesti ja viedään sellainen lahja joka itse haluttaisiin saada jos tilanne olisi toisinpäin. Nämä vieraat aidosti myötäelävät toisten onnessa. He kohottavat juhlatunnelmaa yhdessä hääparin kanssa.
Sitten on ne kaverit jotka vetävät päälleen sen mitä sattuivat löytämään sillä ajatuksella että ei sen niin väliä miltä näytän kun tylsät juhlathan ne jokatapauksessa ovat. Nämä kaverit osaavat hoitaa lahjahomman myös niin että ei siitä kenellekkään hyvämieli jää, kunhan nyt jotain paskaa viedään. Surullisinta on se että nämä vieraat lähtevät kotiin hämmennystä aiheuttaen ennen kuin hääkakkua on ehditty leikkaamaan tai sitten he ovat aivan nakit ja muusi kun kerran sitä ilmaista viinaa oli tarjolla. Mitään positiivista toiminnasta ei löydä vaikka mistäpäin katsoisi. Olisi ollut parempi että he olisivat pysyneet kotona. Itsensähän he nolaavat mutta hääparista tuntuu pahalta se että nämä tyypit tulivat nolaamaan itsensä hääparille tärkeään tilaisuuteen joka on maksanutkin niin vietävästi.
Harmillisinta on se että et kun pidät häät ja mietit kenet kutsuisit niin et varmuudella pysty sanomaan kaikista kumpaan ryhmään he kuuluvat.
Irwin jo aikanaan lauloi "Häiris änkee, tunkee, mahtailee, kuin sika käyttäytyy. Häiris siellä missä juhlitaan myös aina näyttäytyy. Häiris käytöksellään kerää kaiken huomion..."
Ihmiset (jopa ystävät) ovat toisilleen kateellisia mitä ihmeellisimmistä asioista. Toiselle on pienempi perse, komeampi mies, parempi palkka, lapsia, ihana koti, rahaa matkustella ja pitää ne hienot häät.
Siksi mitään hyvää ei haluta toiselle suoda. Moni kertoo paljon mielummin että olipa pahat ruuat ja muutenkin kamalat häät kuin että olisipa minullakin (ollut) yhtä ihanat häät. Aivan liian moni hämmentää elämäänsä negatiivisuuden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset (jopa ystävät) ovat toisilleen kateellisia mitä ihmeellisimmistä asioista. Toiselle on pienempi perse, komeampi mies, parempi palkka, lapsia, ihana koti, rahaa matkustella ja pitää ne hienot häät.
Siksi mitään hyvää ei haluta toiselle suoda. Moni kertoo paljon mielummin että olipa pahat ruuat ja muutenkin kamalat häät kuin että olisipa minullakin (ollut) yhtä ihanat häät. Aivan liian moni hämmentää elämäänsä negatiivisuuden kautta.
Niimpä kun on köyhä, läski, ruma ja tyhmä, kaikki muut saavat kaiken ilmaseksi niin miksi toisen onnesta pitäisi iloita?
Juuri tämän ketjun näyttämien syiden takia tulemme puolisoni kanssa järjestämään omat häämme niin, että vieraiden kulut minimoituvat. Hääkutsuun tulee teksti "tule pukeutuneena siten kuin haluat." Sen lisäksi ilmainen majoitus on tarjolla mökkimajoituksena halukkaille. Häälahjalista on tehty, koska vieraat pyysivät sellaista. Halvin tuote on noin 2 euroa ja kallein noin 50 euroa. Paljon on sitten sellaisia lahjatoiveita, joiden arvon voi itse määrittää (esim. lahjakortteja yms.) Matkakorvauksia emme sentään ajatelleet vieraille maksaa, mutta toivomme silti, että mahdollisimman moni tulee paikalle.
Ei oo pakko osallistua idiootti. Ja ei, ketään ei kiinnosta jos ette menekkään
Vierailija kirjoitti:
Kun mun isä men ja kuoli ihan odottamatta niin jouduin ostamaan koko perheelle mustat/tummat vaatteet velaksi. Joten, kyllä mä ymmärrän jos jollakulla on tiukkaa saada asialliset juhlavermeet koko perheelle.
Minä en ymmärrä, miten aikuinen ihminen ei osaa varautua tuleviin tilaisuuksiin ja ostaa esim. juuri hautajaisvaatteita valmiiksi? Sitten kun miehellä on valmiina tumma puku ja naisella tumma mekko, tai hame ja jakku, niin niillä kyllä juhlii kaikki lähivuosien hautajaiset, häät ja muut juhlat. Mekon kaveriksi voi ostaa jonkun värikkään huivin ja hameelle siistin topin/muun yläosan. Se kun on väistämätöntä, että niitä hautajaisia ja muita juhlia tulee, jos on sukulaisia ja/tai ystäviä.
Olen yhdistänyt häissä käymisen sukulointiin kyseisellä paikkakunnalla. Mekon ostin UFFin alepäiviltä, maksoi 6 €. Tukkani ja meikkini laitan itse, ja joka tapauksessa leikkautan tukkaa säännöllisesti. Kengät löytyi kaapista ja lainasin äidin huivia. Häälahjaan laitoin 80 €. Miksi ihmeessä pitäisi kuluttaa enempää rahaa?
Ystäväni hääjuhla oli hieno iltatilaisuus ja pukukoodina juhlapuku.
En omistanut pitkää iltapukua joten sellainen piti hankkia. Olin niin viime tingassa ostoksilla ja kesäalennusmyynneissä oli myyty kaikki kesän juhlamekot, joten pulitin koltusta 300€. Kengät 100€. Miehellä oli onneksi puku valmiina.
Automatkat hääpaikalle n.100€ ja yö hotellissa 70€.
Kalliiksi tuli. Mutta oli kyllä kivaakin :)
Ymmärrän pointin, mutta minulla ainakin on olemassa juhlavaatteita, kuten myös miehellä ja lapsilla. Mielestäni jokaisen tulisi omistaa juhlavaatteet, juuri siksi että niille todennäköisesti on aina silloin tällöin käyttöä. Kalliiksihan se tulee koko perheelle hommata juhlatamineet kerralla lahjan yms lisäksi. Toki lapsille saattaa joutua hankkimaan uudet kun kasvavat niin äkkiä, mutta aikuisten vaatteet pysyvät hyvinä oikein huollettuna jopa vuosia.
Mitä miehen pukuun tulee niin peseminenhän on ihan normaali osa vaatteiden huoltoa.
Kampaajalla käynnit/hiusten leikkuu taasen ovat mielestäni normaali osa itsestään/lapsistaan huolehtimista
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni hääjuhla oli hieno iltatilaisuus ja pukukoodina juhlapuku.
En omistanut pitkää iltapukua joten sellainen piti hankkia. Olin niin viime tingassa ostoksilla ja kesäalennusmyynneissä oli myyty kaikki kesän juhlamekot, joten pulitin koltusta 300€. Kengät 100€. Miehellä oli onneksi puku valmiina.
Automatkat hääpaikalle n.100€ ja yö hotellissa 70€.
Kalliiksi tuli. Mutta oli kyllä kivaakin :)
Miksi ihmeessä maksaa noin paljon yksistä juhlista? Ei pukuoodi ole mikään pakko, voi mennä muussakin asussa. Se on korkeintaan toive.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän pointin, mutta minulla ainakin on olemassa juhlavaatteita, kuten myös miehellä ja lapsilla. Mielestäni jokaisen tulisi omistaa juhlavaatteet, juuri siksi että niille todennäköisesti on aina silloin tällöin käyttöä. Kalliiksihan se tulee koko perheelle hommata juhlatamineet kerralla lahjan yms lisäksi. Toki lapsille saattaa joutua hankkimaan uudet kun kasvavat niin äkkiä, mutta aikuisten vaatteet pysyvät hyvinä oikein huollettuna jopa vuosia.
Mitä miehen pukuun tulee niin peseminenhän on ihan normaali osa vaatteiden huoltoa.
Kampaajalla käynnit/hiusten leikkuu taasen ovat mielestäni normaali osa itsestään/lapsistaan huolehtimista
Entä jos häitä tai muita pukeutumista vaativia juhlia on keskimäärin kerran 10 vuodessa? Silloinhan on tuhlausta ostaa juhlavaatteet varastoon odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampaajalla käynnit/hiusten leikkuu taasen ovat mielestäni normaali osa itsestään/lapsistaan huolehtimistaEntä jos häitä tai muita pukeutumista vaativia juhlia on keskimäärin kerran 10 vuodessa? Silloinhan on tuhlausta ostaa juhlavaatteet varastoon odottamaan.
No enpä sanoisi. Monesti on hyviä alennuksia jne. Halvemmaksi se "tuhlaus" todennäköisesti tulee kuin joku kiireessä, vähän ennen juhlia ostettu riepu.
Mä otan vielä tähän hyvä/huonotuloisuuteen kantaa. Ei kai sillä ole mitään väliä mitä tienaa? Kysymys on siitä että haluaako johonkin laittaa rahaa vai ei. Parhaimpana esimerkkinä pidän polttareita. Jos kaverille ollaan järjestämässä polttareita jossa tehdään (tai sankari tekee) vaikka mitä niin miksi minun pitää maksaa kaverin hauskanpitoa? Mennään samalla kaavalla kun minun polttareissa: saunomista mökillä. Ei ole kyse kostosta tai piheydestä vaan tasapuolisuudesta. Jos ei minulle oltu valmiita maksamaan niin en minäkään halua maksaa ja miksi pitäisi? Mielummin maksan sen kasvohoidon ja muun hemmottelun itselleni, kun alan jakelemaan rahojani muille. Niin ja satsaan itseeni ja perheeseeni. Se että joku on käsiojossa ei tarkoita sitä että on pakko maksaa kun kerran pyydetään. Jos joku on erimieltä niin minunpuolesta, siitä vaan.
Ei meillä kenenkään häät taloutta kaada mutta kyllä sitä miettii että kaksiyötä hotellissa, matkat, syömiset ja häälahja maksaa (vaatteita en laske koska löytyy kaapista) niin paljon että pääsemme samalla rahalla pitkäksi viikonlopuksi lomalle. No kumman teemme? Päätös häihin osallistumisesta riippuu tietysti siitä ketä menee naimisiin, jos hyvä kaveri pitää häät niin osallistun mutta jos vähänkään kaukaisempi niin mietin hyvin tarkkaa.