Sukulaishäihin meni sitten 450 eur
En ihmettele, miksi jotkut lapsiperheet jättävät saapumatta häihin. Häälahjan lisäksi kun pitää hankkia itselle juhlavaatteet, lapsille juhlavaatteet ja juhlakengät, lasten tukat leikkauttaa kampaajalla, miehen puku pesettää pesulassa jne
Itselläni meni häihin 450 eur, koska piti ostaa itselleni juhlavaatteet ja kengät ( ei ole ollut, viimeksi olen kymmenen vuotta sitten ollut häissä tms tilaisuudessa, ja nämä tulevat häät ovat tosi viralliset ja juhlavat joten sinne piti hankkia siistimpää vaatetta ja avokkaat). Lapsilta samoiten puuttuivat juhlavaatteet ja kengät, piti viedä lapset parturi-kampaajalle, ja ostaa häälahja, pesettää miehen puku pesulassa ( viimeksi pesty viisi vuotta sitten). Ja lopputulema: 450 eur paloi näihin kaikkinensa.875
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Heh! H&M:n nettikaupasta voi ostaa juhlamekon alle 20 eurolla, korkkarit saa kympillä. Jos laittaa pari euroa lisää, niin saa korunkin, myös pieniä laukkuja irtoaa aika halvalla. Toki ne eivät kestä välttämättä kovinkaan monia juhlia, mutta ilmeisesti ei ole tarvettakaan, jos juhlavaatteita on tarvittu viimeksi 10 vuotta sitten :D
Mä en ymmärrä, millaisilla ihmisillä ei ole yhtäkään juhliin sopivaa vaatetta kaapissaan? Näitä aloituksia näkee tällä palstalla todella usein, eivät kaikki varmaan ihan keksittyjäkään ole. Mihin te pukeudutte arkena? Aika monesta vaatteesta saa juhliin sopivan, kun laittaa korkkarit, korun ja iltalaukun. Ellei sitten vaadita iltapukua, joita niitäkin kyllä saa ketjuliikkeistä aika edullisesti.
Tämä on niin vakiovastaus. Vastaisin samoin myös itse.
Mutta, tuo toimii oikeasti vain teoriassa. Itse olen normaalipainoinen ja jalkakin on kokoa 39 kuten suurimmalla osalla naisista. Luulisi löytyvän vaatetta kaupasta kuin kaupasta mutta eipä löydy. Ensinnäkin meiltä on lähimpään kaupunkiin 70 km, töiden jälkeen ei koskaan ehdi lähteä kiertää kauppoja. Nettikaupat on hankalia, yleensä juuri omat koot loppu tai jos tilaa tuote on harvoin sopiva saatikka se halpa ale-tuote.
Sitten kun itsensä saa sinne kaupoille, siinä sitten miettii haluunko tulla tänne monenakin lauantaina etsimään. On valittava haluaako juuri jonkun ale-vaatteen vai ostaako minkä löytää. Joensuussa asuvat tietäävät ettei siellä ole kummoinen valikoima vaatteissa. Seuraava lähin on Kuopio jos ei tuolta saa.
Olen monesti joutunut tyytymään siihen mitä löytyy tai sitten ostamaan hinnasta välittämättä.
Siksi inhoan tuota epäviisasta neuvoa yli kaiken. Se ei vaan ikinä mene noin.
joopa kirjoitti:
Ja ihan sama mikä juhla on kyseessä niin kyllähän aina menee vähintään matkoihin ja lahjaan rahaa. Jos juhlat on toisella puolella suomea niin jäädään aina yöksi. Eli pelkkiin rippjuhliinkin saa halutessaan laittaa sen 200-300 € Ja enemmän saan itselleni irti ja hyvää fiilistä häistä kuin mistään muista ylppäri/rippijuhlista. Häistä saa siis ns. enemmän vastinetta.
Lahja on lahja, ei pääsymaksu bileistä. Minä päätän lahjani sen mukaan, kuinka läheinen ihminen on kyseessä ja mikä on juhlien luonne. Valitettavasti Suomessa eletään murrosvaihetta häiden suhteen, kun on alettu pitämään tyyriimpiä häitäkin, ja monet virheellisesti ajattelevat että juhlien prameus määrittää sopivan lahjasumman. Todellisuudessa näin ei ole, vaan lahjan antajan rahatilanne ja lahjan vastaanottajan juhliin liittyvä elämäntilanne sekä suhde juhlittavaan määrittää summa. Esimerkiksi kummi antaa rippilahjaksi vähän enemmän rahaa, mutta ei vielä isoja summia. Ylioppilasjuhliin tai valmistujaisiin annetaan enemmän, sillä ks henkilö on aloittamassa omaa elämää. Hääparille annetaan isoja summia, jos kyseessä on itselle läheinen henkilö, mutta ystäväpariskuntien kohdalla sen sijaan annetaan vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joopa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joopa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joopa kirjoitti:
Varmasti saa rahaa menemään paljon jos asenne on tuollainen.
Lapsien hiuksia tarvitsee muutenkin leikata, tasaukset pystyy jokainen äiti myös hoitamaan ihan itsekseen kotona.
Juhlamekkoja ja kenkiä ei todellakaan joka juhliin tarvitse hankkia uusia -> h&m ja lukuaisat nettikaupat tarjoaa varsin hyviä juhlamekkoja edukkaaseen hintaan. Lapsille löytää halvalla oman paikkakunnan facekirpparilla. Myöskään lindex, h&m jne myy lasten juhlapukuja edullisesti.
Miehen pukua ei tarvitse pesettää kyllä kovinkaan usein, ellei ole joku rähmätassu miehenä. Puvun housut voi itsekkin kotona pestä. Pelkkä tuuletus ja kostella liinalla pyyhkiminen riittää.
Toki lahjaan, matkoihin ja mahdolliseen yöpymiseen menee rahaa, mutta on ne häät yleensä sen arvoiset :) Hieno arvokas juhla.
Matkat 100e
Yöpyminen 100e
Lahja 100e
Minkälaiset häät ovat 300e:n arvoiset?
No sellaiset tietysti mistä jää hieno muisto. Häissä ollut leppoisa rento fiilis ja tarjoilut on monipuoliset ja maukkaat. Lasten viihtyvyys myös huomioitu.
Eikä kaikilla mene matkoihin tai lahjaan 100 € Lahjalistasta voi valita myös omalle budjetille sopivan lahjan.
Ikävä jos sinusta mitkään häät eivät ole olleet 300 € arvoiset.
Menet häihin perheen kanssa syömään monipuoliset ja maukkaat tarjoilut etkä vie edes 100e:n arvoista lahjaa. Just just!:)
En mielestäni sanonut missään vaiheessa minkä arvoisen lahjan me hankimme, vaan yleisesti sanoin että jokainen voi valita omalle budjetilleen sopivan lahjalistasta.
Typerää on muutenkin tuollainen että lähdetään erittelemään kuka toi minkäkin arvoisen lahjan.
Se "Häätiliote" on muuten hauskaa luettavaa kun näkee että Järvisen 5hlö perhe anto 50e mutta mussuttivat ja joivat laskuunit "Ai että, on muuten hyvät tarjoilut". No totta helvatissa on kun ne makso 65e/perse.
Minä en ole koskaan ymmärtänyt tätä, että lahjan pitäisi jotenkin kuitata vieraasta aiheutuvat kulut. Itse nyt häitä järjestävänä olemme säästäneet mieheni kanssa, että saamme järjestettyä juuri sellaiset häät kuin haluamme. Suuri osa budjetista menee ruokiin ja juomiin, ja ihan itse olemme ne ajatelleet kustantaa vieraillemme. En ajattele, että häiden jälkeen meillä pitäisi olla tilillä saman verran rahaa / vastaavasti irtainta omaisuutta kuin ennen häitä. Sama pätee mielestäni kaikkien muidenkin juhlien järjestämiseen
Kyllähän se vähän niin on että jokainen maksaa oman osuutensa. Ei sitä ilmaista lounasta ole. Kannattaa miettiä että onko porukassa paljon alkoa käyttäviä jos on niin suosittelen sitä että jokainen vieras maksaa omat juotavansa kavereille paukkujen tarjoamisessa ei ole mitään järkeä.
Minkä "oman osuutensa"? Lasketaanko siihen ainoastaan ruoka- ja juomatarjoilut jyvitettynä vierasta kohti, vai kaikki kulut lähtien tilavuokrasta, kutsukorteista ja bändistä? Hyvittääkö hääpari minulle erotuksen häälahjan arvosta ja "minun osuudestani", jos en syökään buffetpöydästä kaikkia lajeja ja jätän avecin ottamatta kahvin kanssa, sekä skippaan tanssit bändin aikana? Tai jos en pääse paikalle ollenkaan, oletetaanko minun kustantavan silti "oma osuuteni" tilavuokrasta, ruokatarjoiluista ja tuolihuppujen vuokrasta, koska hääpari on ne budjetoinut ja ehkä maksanutkin jo ennen kutsujen lähettämistä?
Meillä oli yli 10 vuotta sitten häät. Emme laittaneet lahjalistaa, koska emme edes tarvinneet mitään, eikä tulisi mieleenkään olla muilta vailla jotain, kun halusimme juhlistaa omaa avioitumistamme. Sanoimme kaikille vieraille, ettei mitään lahjaa tarvitse tuoda ja jos lahjan haluaa tuoda, se voi olla käytetty. Yksi vieras tulikin ilman lahjaa ja sanoi, että tuntui hyvältä, kun sai tulla juhliin, vaikka ei ole rahaa yhtään. Sanoimme hänelle, että meillä on itsellämmekin ollut niin usein rahat loppu, että tiedämme tunteen ja arvostamme, että hän tuli häihimme. Yhdeltä perheeltä saimme tehosekoittimen, jota he eivät enää tarvinneet. Siitä tehosekoittimesta oli paljon hyötyä, kun saimme lapsia. Meidän häissämme tärkeintä oli rakkaus ja aito välittäminen. Rakkautta on riittänyt edelleen joka ikiselle päivälle. Ihmetyttää, että rakkauden juhlasta voidaan tehdä rahalla mitattava asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joopa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joopa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joopa kirjoitti:
Varmasti saa rahaa menemään paljon jos asenne on tuollainen.
Lapsien hiuksia tarvitsee muutenkin leikata, tasaukset pystyy jokainen äiti myös hoitamaan ihan itsekseen kotona.
Juhlamekkoja ja kenkiä ei todellakaan joka juhliin tarvitse hankkia uusia -> h&m ja lukuaisat nettikaupat tarjoaa varsin hyviä juhlamekkoja edukkaaseen hintaan. Lapsille löytää halvalla oman paikkakunnan facekirpparilla. Myöskään lindex, h&m jne myy lasten juhlapukuja edullisesti.
Miehen pukua ei tarvitse pesettää kyllä kovinkaan usein, ellei ole joku rähmätassu miehenä. Puvun housut voi itsekkin kotona pestä. Pelkkä tuuletus ja kostella liinalla pyyhkiminen riittää.
Toki lahjaan, matkoihin ja mahdolliseen yöpymiseen menee rahaa, mutta on ne häät yleensä sen arvoiset :) Hieno arvokas juhla.
Matkat 100e
Yöpyminen 100e
Lahja 100e
Minkälaiset häät ovat 300e:n arvoiset?
No sellaiset tietysti mistä jää hieno muisto. Häissä ollut leppoisa rento fiilis ja tarjoilut on monipuoliset ja maukkaat. Lasten viihtyvyys myös huomioitu.
Eikä kaikilla mene matkoihin tai lahjaan 100 € Lahjalistasta voi valita myös omalle budjetille sopivan lahjan.
Ikävä jos sinusta mitkään häät eivät ole olleet 300 € arvoiset.
Menet häihin perheen kanssa syömään monipuoliset ja maukkaat tarjoilut etkä vie edes 100e:n arvoista lahjaa. Just just!:)
En mielestäni sanonut missään vaiheessa minkä arvoisen lahjan me hankimme, vaan yleisesti sanoin että jokainen voi valita omalle budjetilleen sopivan lahjalistasta.
Typerää on muutenkin tuollainen että lähdetään erittelemään kuka toi minkäkin arvoisen lahjan.
Se "Häätiliote" on muuten hauskaa luettavaa kun näkee että Järvisen 5hlö perhe anto 50e mutta mussuttivat ja joivat laskuunit "Ai että, on muuten hyvät tarjoilut". No totta helvatissa on kun ne makso 65e/perse.
Minä en ole koskaan ymmärtänyt tätä, että lahjan pitäisi jotenkin kuitata vieraasta aiheutuvat kulut. Itse nyt häitä järjestävänä olemme säästäneet mieheni kanssa, että saamme järjestettyä juuri sellaiset häät kuin haluamme. Suuri osa budjetista menee ruokiin ja juomiin, ja ihan itse olemme ne ajatelleet kustantaa vieraillemme. En ajattele, että häiden jälkeen meillä pitäisi olla tilillä saman verran rahaa / vastaavasti irtainta omaisuutta kuin ennen häitä. Sama pätee mielestäni kaikkien muidenkin juhlien järjestämiseen
Kyllähän se vähän niin on että jokainen maksaa oman osuutensa. Ei sitä ilmaista lounasta ole. Kannattaa miettiä että onko porukassa paljon alkoa käyttäviä jos on niin suosittelen sitä että jokainen vieras maksaa omat juotavansa kavereille paukkujen tarjoamisessa ei ole mitään järkeä.
Minkä "oman osuutensa"? Lasketaanko siihen ainoastaan ruoka- ja juomatarjoilut jyvitettynä vierasta kohti, vai kaikki kulut lähtien tilavuokrasta, kutsukorteista ja bändistä? Hyvittääkö hääpari minulle erotuksen häälahjan arvosta ja "minun osuudestani", jos en syökään buffetpöydästä kaikkia lajeja ja jätän avecin ottamatta kahvin kanssa, sekä skippaan tanssit bändin aikana? Tai jos en pääse paikalle ollenkaan, oletetaanko minun kustantavan silti "oma osuuteni" tilavuokrasta, ruokatarjoiluista ja tuolihuppujen vuokrasta, koska hääpari on ne budjetoinut ja ehkä maksanutkin jo ennen kutsujen lähettämistä?
Tämä edellinen vastaus niin tyypillinen kuikelovastaus kuin olla voi. Tällainen "näpertely" siitä että pitääkö minun maksaa sen mukaan siivouskuluja kuinka monta hiekan murua sisälle kannan osoittaa vaan sen että mitään järkevää lahjaa ei ole edes tarkoitus tuoda. Halutaan vain viedä keskustelu pois itse asiasta. Kun ystävä järjestää häät asiallisesti, upeine puitteineen ja monipuolisine tarjoiluineen niin kyllä sinne myös vieraiden odotetaan pukeutuvan ykkösiinsä ja tuovan asiallisen lahjan, ei mitään kiinalaista lemmenlukkoa useamman pariskunnanvoimin. Jos tuntuu pahalta juhlia toisen onnea niin olisiko parempi pysyä kotona?
Kyllähän noihin rahaa menee, mutta toisaalta on kiva, että kaapissa on jotain juhlavaatettakin. Isompia ja pienempiä juhlia tulee aina välillä ja kun raaskii ostaa kauniit juhlavaatteet, niin niissä juhlissakin viihtyy paremmin kun ei tarvitse niitä omia vaatteitaan nolostella.
Meille osui nyt samalle kesälle konfirmaatio ja häät. Ja oman lapsen 9. luokan päättäjäiset. Ei tehnyt niin kipeää ostaa juhlavaatteita, kun tiesi jo valmiiksi, että niillä käydään ainakin kolmet juhlat jo tänä kesänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh! H&M:n nettikaupasta voi ostaa juhlamekon alle 20 eurolla, korkkarit saa kympillä. Jos laittaa pari euroa lisää, niin saa korunkin, myös pieniä laukkuja irtoaa aika halvalla. Toki ne eivät kestä välttämättä kovinkaan monia juhlia, mutta ilmeisesti ei ole tarvettakaan, jos juhlavaatteita on tarvittu viimeksi 10 vuotta sitten :D
Mä en ymmärrä, millaisilla ihmisillä ei ole yhtäkään juhliin sopivaa vaatetta kaapissaan? Näitä aloituksia näkee tällä palstalla todella usein, eivät kaikki varmaan ihan keksittyjäkään ole. Mihin te pukeudutte arkena? Aika monesta vaatteesta saa juhliin sopivan, kun laittaa korkkarit, korun ja iltalaukun. Ellei sitten vaadita iltapukua, joita niitäkin kyllä saa ketjuliikkeistä aika edullisesti.
Tämä on niin vakiovastaus. Vastaisin samoin myös itse.
Mutta, tuo toimii oikeasti vain teoriassa. Itse olen normaalipainoinen ja jalkakin on kokoa 39 kuten suurimmalla osalla naisista. Luulisi löytyvän vaatetta kaupasta kuin kaupasta mutta eipä löydy. Ensinnäkin meiltä on lähimpään kaupunkiin 70 km, töiden jälkeen ei koskaan ehdi lähteä kiertää kauppoja. Nettikaupat on hankalia, yleensä juuri omat koot loppu tai jos tilaa tuote on harvoin sopiva saatikka se halpa ale-tuote.
Sitten kun itsensä saa sinne kaupoille, siinä sitten miettii haluunko tulla tänne monenakin lauantaina etsimään. On valittava haluaako juuri jonkun ale-vaatteen vai ostaako minkä löytää. Joensuussa asuvat tietäävät ettei siellä ole kummoinen valikoima vaatteissa. Seuraava lähin on Kuopio jos ei tuolta saa.
Olen monesti joutunut tyytymään siihen mitä löytyy tai sitten ostamaan hinnasta välittämättä.
Siksi inhoan tuota epäviisasta neuvoa yli kaiken. Se ei vaan ikinä mene noin.
En silti ymmärrä ongelmaa. Mikäli toistuvasti törmäät samaan, mene joulu- tai kesäalennusmyynteihin loman yhteydessä isompaan kaupunkiin ja osta pari alemekkoa.
Ei luulisi olevan ylitsepääsemätön ongelma.
Omissa häissä opin että on kahdenlaisia kavereita.
Niitä jotka satsaavat itseensä, he pukeutuvat fiksusti ja laittavat itsensä kauniiksi/hyvännäköiseksi, ymmärtävät että ollaan menossa toiselle ihmiselle tärkeään juhlaan käyttäydytään sen mukaisesti ja viedään sellainen lahja joka itse haluttaisiin saada jos tilanne olisi toisinpäin. Nämä vieraat aidosti myötäelävät toisten onnessa. He kohottavat juhlatunnelmaa yhdessä hääparin kanssa.
Sitten on ne kaverit jotka vetävät päälleen sen mitä sattuivat löytämään sillä ajatuksella että ei sen niin väliä miltä näytän kun tylsät juhlathan ne jokatapauksessa ovat. Nämä kaverit osaavat hoitaa lahjahomman myös niin että ei siitä kenellekkään hyvämieli jää, kunhan nyt jotain paskaa viedään. Surullisinta on se että nämä vieraat lähtevät kotiin hämmennystä aiheuttaen ennen kuin hääkakkua on ehditty leikkaamaan tai sitten he ovat aivan nakit ja muusi kun kerran sitä ilmaista viinaa oli tarjolla. Mitään positiivista toiminnasta ei löydä vaikka mistäpäin katsoisi. Olisi ollut parempi että he olisivat pysyneet kotona. Itsensähän he nolaavat mutta hääparista tuntuu pahalta se että nämä tyypit tulivat nolaamaan itsensä hääparille tärkeään tilaisuuteen joka on maksanutkin niin vietävästi.
Harmillisinta on se että et kun pidät häät ja mietit kenet kutsuisit niin et varmuudella pysty sanomaan kaikista kumpaan ryhmään he kuuluvat.
Vierailija kirjoitti:
Niitä jotka satsaavat itseensä, he pukeutuvat fiksusti ja laittavat itsensä kauniiksi/hyvännäköiseksi, ymmärtävät että ollaan menossa toiselle ihmiselle tärkeään juhlaan käyttäydytään sen mukaisesti ja viedään sellainen lahja joka itse haluttaisiin saada jos tilanne olisi toisinpäin. Nämä vieraat aidosti myötäelävät toisten onnessa. He kohottavat juhlatunnelmaa yhdessä hääparin kanssa.
Sitten on ne kaverit jotka vetävät päälleen sen mitä sattuivat löytämään sillä ajatuksella että ei sen niin väliä miltä näytän kun tylsät juhlathan ne jokatapauksessa ovat. Nämä kaverit osaavat hoitaa lahjahomman myös niin että ei siitä kenellekkään hyvämieli jää, kunhan nyt jotain paskaa viedään. Surullisinta on se että nämä vieraat lähtevät kotiin hämmennystä aiheuttaen ennen kuin hääkakkua on ehditty leikkaamaan tai sitten he ovat aivan nakit ja muusi kun kerran sitä ilmaista viinaa oli tarjolla. Mitään positiivista toiminnasta ei löydä vaikka mistäpäin katsoisi. Olisi ollut parempi että he olisivat pysyneet kotona. Itsensähän he nolaavat mutta hääparista tuntuu pahalta se että nämä tyypit tulivat nolaamaan itsensä hääparille tärkeään tilaisuuteen joka on maksanutkin niin vietävästi.
Harmillisinta on se että et kun pidät häät ja mietit kenet kutsuisit niin et varmuudella pysty sanomaan kaikista kumpaan ryhmään he kuuluvat.
Mä luulen että toislla nousee karvat pystyyn jo siinä vaiheessa kun saavat kutsun josta selviää ettei niitä häitä pidettykkään hiitomajalla vaan hienossa ravintolassa/kartanossa. Onko se sitten kateutta vain mitä?
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli yli 10 vuotta sitten häät. Emme laittaneet lahjalistaa, koska emme edes tarvinneet mitään, eikä tulisi mieleenkään olla muilta vailla jotain, kun halusimme juhlistaa omaa avioitumistamme. Sanoimme kaikille vieraille, ettei mitään lahjaa tarvitse tuoda ja jos lahjan haluaa tuoda, se voi olla käytetty. Yksi vieras tulikin ilman lahjaa ja sanoi, että tuntui hyvältä, kun sai tulla juhliin, vaikka ei ole rahaa yhtään. Sanoimme hänelle, että meillä on itsellämmekin ollut niin usein rahat loppu, että tiedämme tunteen ja arvostamme, että hän tuli häihimme. Yhdeltä perheeltä saimme tehosekoittimen, jota he eivät enää tarvinneet. Siitä tehosekoittimesta oli paljon hyötyä, kun saimme lapsia. Meidän häissämme tärkeintä oli rakkaus ja aito välittäminen. Rakkautta on riittänyt edelleen joka ikiselle päivälle. Ihmetyttää, että rakkauden juhlasta voidaan tehdä rahalla mitattava asia.
Varmasti halkesit riemusta saadessasi käytetyn teharin. Voi herran jumala. Näin varmaan siellä Porvoossa.
Meillä meni sukulaisen häihin melkein euroa eli siinä meni koko kesälomarahasto :(
- Kuusihenkisen perheen juhlapuvut 800 euroa (lapset kasvaneet vanhoista ulos ja meidän vanhempien ykkösvaatteet ei taaskaan mahtuneet päälle). Seuraavat häät ehkä viiden vuoden päästä, ja silloinkin saa taas uudet ostaa kun roskaruoka maittaa. Eli kertakäyttöisiä nämä. Yleensä liikutaan verkkareissa.
- Koko porukan parturi/kampaamokäynnit 150 euroa (yleensä annetaan hiusten vain kasvaa tai sitten isäntä leikkaa partakoneella)
- Minun juhlameikki 100 euroa
- Kaksi hotellihuonetta 200 euroa
- Bensat 100 euroa
- Häälahjaan ei sitten meinannut jäädä rahaa ollenkaan, joten hain Tokmannilta hienon kynttilänjalan 10 eurolla ja kortin kahdella
Kyllä jäi paska maku suuhun koko touhusta, varsinkin kun juomanakin oli pelkkää viiniä eikä saanut vetää juhlan kunniaksi edes kunnon lärvejä kun se on niin pahaa. Lisäksi olin vielä pakon edessä sheivannut säärikarvat (yleensä annan kasvaa) ja juhlapaikka oli joku vanha lato. Kylmähän siinä tuli kun ei ollut omaa turkkia lämmittämässä.
Oivoi, minullakin menee niin hirveästi rahaa kun on pakko matkustaa sukulaisen häihin toiselle puolelle Suomea. Hotelli pitää ottaa kahdeksi yöksi (200€) ja matkatkin maksaa 100€ suunta. Ja uusi mekkokin täytyy ostaa. Ja pakko on syödä ravintolassa häitä edeltävänä iltana ja pakko on meikata ja käydä kampaajalla. Kyllä minä niin mieleni pahoitan kun on pakko mennä vieraaksi häihin.
Tottahan toki kaikesta ongelman saa mutta tervettä itsekkyyttä on ajatella että tekisikö toinen minun puolestani vastaavaa. Maksa siinä sitten toisen polttareista itsesi kipeäksi vain sen vuoksi että juhlakalulla on kivaa ja vie arvokaslahja ja pue lapset juhlavaatteisiin jotka mahtuvat ehkä kerran päällä vain sen takia että toiselle tulee hyvä mieli.
Kyllä joku tekee sinulle saman mutta aika harva. Enemmän on sitä kitinää ja valitusta että ei pysty nyt ja ei oo rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Tätä alapeukuttavat kuuluvat selvisti siihen toiseen porukkaan, kiva kun paljastatte olemassaolonne.
Minä ainakin esitän itselleni kysymyksen MIKSI ja vasta sen jälkeen toimin. Jos haluan ja saan jostain hyvän mielen itselleni teen sen muuten en tee. Osaan sanoa tarvitteasse että en pääse.
Vierailija kirjoitti:
Meillä meni 149 000e kun piti ostaa omakotitalo
...mutta tällä rahalla saimme vain tontin ja lupaleimat :(
Niinpä juuri. Mä lähetin miehen pelkästään hänen omien sukulaistensa häihin kun ne oli niin kaukana eikä meillä ollut varaa vaatettaa koko perhettä ja lisäksi matkustaa sinne.
Tuohon kyllä sanoisin, että erikoista sekä kutsujan että sen välissä selostajan puolesta tuollainen, että arvoidaan toisten lahjoja jälkikäteen... ihmisillä on tosi erilainen käsitys lahjoista ja jos ammattilainen tekee häissä jotakin niin silloin ei tarttis antaa lahjaksi yhtään mitään, tai olisi ainakin reilua kutsujan tarjota sitä vaihtoehtoa, että lahjan sijaan haluaisi esityksen. Ammattilaisenhan jos ottaa ystäväpiirin ulkopuolelta, niin kyllä se yksikin laulu maksaa aika tavalla, eli ihan pätevä lahjaksi.
Meille on käynyt niin, että hääpari valitti suoraan päin naamaa, kun annettiin rahan lisäksi lahja, että olisi sekin summa pitänyt tulla mieluummin rahana... meillä oli taloudellisesti tiukka tilanne, ja muutenkaan ei olisi yhtään sen enempää pystytty laittamaan koko lahjaan, kun matkakulut olivat aika korkeat, mutta he olivat laskeneet kirjaimellisesti, että vieraiden rahoilla tulee häät kustannettua. Tein muuten kaikki kukka-asetelmat sinne myös, ehkä se oli osa diiliä silloin, että ei tarvinnut enempää rahaa antaa. En muista enää, parempi varmaan unohtaa nuokin mitä vielä mieleen tulee. Ystävyys ei tietenkään mennyt, mutta kyllä tuollaiset jutut hiukan sanattomaksi vetää, eikä oikein tiedä mitä lahjoja keksisi tulevaisuudessakaan, kun jää tunne, ettei mihinkään olla tyytyväisiä. Muutama muu lahjajuttu mennyt hiukan samaan tyyliin, vaikka itse olin mielestäni ihan ajatellutkin mitä annan, mutta joiltakin vaan näkyy jo ilmeestä, jos ei ole just omanlainen lahja... ja se on aika vaikeaa, jos ihmisellä ei edes ole ulospäin näkyvästi selkeää tyyliä, mitä pystyisi määrittämään.
Minä kierrätän juhlista toisiin omaa häämekkoani. Se on sopivan neutraali harmaa kotelomekko, joka sopii sopivilla asusteilla juhliin kuin juhliin. Ostin sen aikoinaan Lindexistä 40€:llä. Jos koko perheemme menisi häihin, niin lapsille pitäisi kyllä sopivat asut hankkia. Kyllä hän se maksaisi.