Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syy miksi varakkaan perheen taapero ei ole kotihoidossa?

Vierailija
26.05.2016 |

Eli tämä kysymys on heille varakkaille jotka ovat laittaneet lapsensa aikaisin päivähoitoon, vaikka heidän olisi ollut taloudellisesti mahdollista hoitaa lasta kotona pidempään. Mikä on se syy, ettei kumpikaan vanhempi ole jäänyt kotiin hoitamaan lasta kunnes hän on täyttänyt 3 (tai edes 2)?

Itse tunnen erään perheen jossa kummatkin vanhemmat tienaavat niin hyvin, että perhe pärjäisi todella hyvin vain yhden vanhemman palkalla (kummatkin saa vajaa 5000 €/kk puhtaana käteen) ja kotihoidon tuella, mutta lapset on laitettu päiväkotiin heti 1-vuotis synttäreiden jälkeen. Syyksi sanovat että 1-vuotias kaipaa kuulemma ikäistään seuraa ja virikettä ja että sosiaaliset taidot kehittyy päiväkodissa.

Lisäksi tunnen pari varakasta perhettä joiden lapset on laitettu heti vanhempainvapaan jälkeen pphoitajalle, koska äiti ei viihdy kotona. Isästä puhumattakaan.

En halua tällä tuomita ketään, vaan ihan mielenkiinnosta haluaisin kuulla eri perusteluja.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu et varmaan halua tuomita.. tekstistäsi oikein huokuu suvaitsevaisuus ja ymmärtäväisyys :D

Vierailija
2/39 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä he eivät halunneet jäädä kotiin. Monet fiksut ihmiset viihtyvät työtehtävissään ja kaipaavat takaisin töihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidempi poissaolo työelämästä tipauttaisi kotiin jäävän vanhemman urakehityksestä. 

Vierailija
4/39 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän se sinulle kuuluu?

Vierailija
5/39 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein samoin. Mulle taas parisuhde tuleekin ykkösenä uran jälkeen. Kun on rahaa, niin aikaa toteuttaa itseään työn ja muun parissa sekä hoitaa suhdetta enemmän.

Vierailija
6/39 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, vastasit jo itse kysymykseesi omassa tekstissäsi. Siinä oli jo hyviä perusteluja kerrakseen.

Vierailija
7/39 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haluta jarruttaa urakehitystä. Tai sitten on lainaa sen verran, että ihan oikeasti tekee tiukkaa taloudellisesti. Itsekin olen saman huomannut, että köyhimmät jää kotiin pitkäksi aikaa, kun varakkaat palaavat töihin nopsalla tahdilla. En minäkään halua tuomita, vaikka itse kyllä pitäisin kotona mieluiten kaksivuotiaaksi.

Vierailija
8/39 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä ainakin kuulun tähän porukkaan, joka ei suuremmin viihdy kotona. Minulla on ihana lapsi ja perhe, mutta tarvitsen päiviini muutakin sisältöä, samoin mieheni.

Vierailija
9/39 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän saa vastata myös he, jotka eivät ole varsinaisesti varakkaita / korkeapalkkaisia, mutta joiden taloustilanne olisi kuitenkin sallinut pidemmän kotihoidon :)

Ap

Vierailija
10/39 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lääkäri-äiti sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Palasin töihin vasta 3½ vuotta synnytyksen jälkeen. Lapsen laitoin hoitoon, kun hän oli reilu 1 v. En yksinkertaisesti jaksanut.

Vierailija
11/39 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipasin töihin ja kun mies ei halunnut jäädä kotiin niin hoitoon meni 1v4kk.

Vierailija
12/39 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakastan työtäni ja haluan jatkosssakin tehdä sitä. Mieheni samoin.

Vierailija
13/39 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että kunnallinen päivähoito tulee huomattavasti halvemmaksi.

Vierailija
14/39 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein töitä ja opiskelin. Molempia osapäiväisesti, joten lapsi oli hoidossa 1v iästä lähtien 1-5 päivänä viikossa 1-5 tuntia kerrallaan. Ei hän seuraa kaivannut vaan hoitopaikan siksi aikaa, kun minä tein muita juttuja. Vähemmän lapsi lopulta oli minusta erossa kuin tutun kotiäidin lapset omasta äidistään, hänellä kun ei ollut päiväkotipaikkaa lapsilleen vaan mummolat, joihin lapset vietiin säännöllisesti vähintään viikonlopuksi.

Vierailija
15/39 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan hyvin tienaava perhe ja molemmat lapset on menneet hoitoon pieneen yksityiseen päiväkotiin yksivuotiaana. Taloudelliset syyt; koko ajan molemmilla vanhemmilla YT:t niskassa ja pyritään etenemään uralla, jotta työpaikka säilyisi tai saisi helpommin uuden duunin jos potkut tulee. Suomi on nyt niin paska maa työmarkkinoiltaan, että työpaikastaan täytyy pitää kiinni, uusia kun ei niin vaan saadakaan varsinkaan meidän aloilla. Ja jos saa fudut, saa edes parempaa päivärahaa hetken. Ennen kuin joku tulee vinoilemaan että laitetaan raha lasten hyvinvoinnin edelle, kerron jo valmiiksi että voivat oikein hyvin hoidossaan ja mieluummin tarjoan heille lapsuuden, jossa vanhemmat eivät stressaa joka eurosta ja on varaa ruokaan ja asuntolainaan, sekä laittaa säästöön pahan päivän varalle. Sitä köyhyyttä kun on varmasti tarjolla vähän itse kullekin tulevaisuudessa ellei meno Suomessa muutu. Ollaan nyt töissä kun vielä _saadaan_ olla, tulevasta ei tiedä.

Vierailija
16/39 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lääkäri-äiti sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Palasin töihin vasta 3½ vuotta synnytyksen jälkeen. Lapsen laitoin hoitoon, kun hän oli reilu 1 v. En yksinkertaisesti jaksanut.

Ja se oli varmasti myös lapsesi kannalta oikea ratkaisu. Viisas päätös sinulta ja olettaisin että kaikki eivät sinua ymmärtäneet tai tukeneet mutta onneksi pidit pääsi.

Luultavasti äiti-lapsisuhde kehittyi paremmin kuin jos lapsi olisi ollut kotona ja sinä olisit uupunut entisestään ja aivan varmasti (vaikka tiedostamattasikin) purkanut lapseesi turhautumista.

Nyt oli molemmille parasta tuo.

Vierailija
17/39 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh.

Vierailija
18/39 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus neuvolassa kiinnitetään huomiota tiettyihin asioihin ja ammatti-ihmiset haluavat/laittavat lapsen päivähoitoon vaikka vanhemmat olisivat kuinka varakkaita jos lapsen kehitys on vaarassa kotona.

Esim juuri vanhemman masennuksen takia.

Vierailija
19/39 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alalla jossa kehitys kehittyy sellaista tahtia että jos on pidempään pois niin onat tiedot auttamatta vanhenee. Sitäpaitsi halusin mennä töihinkin välillä. Ja haluan tarjota lapsille esim lomamatkoja ja kalliita haarrastuksia yms mihin ei olisi varaa jos oltais pidempään kotona. Autokin on aina joskus vaihdettava uudempaan, ja jossain vaiheessa olisi kiva saada asunto jossa oma piha tai kaikille oma huoneet tms. Periaatteessa on hyvinkin varaa olla kotona mutta kaikki tällaiset haaveet sitten siirtyy sen tieltä.

Mies voisi ollakin pidempään kotona, ja olikin viimeisellä Kotihoidontuella melko pitkään, kuopus meni sit 1v 9kk hoitoon 4pvä viikossa 6h kerrallaan, minusta tällaiset hoitopäivät on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin esim se että kituutetaan sinne 3v asti ja sit ei oo varaa enää tehdä osa-aikaista vaan lapset on pakko olla kokopäivähoidossa.

Vierailija
20/39 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakkaissa perheissä arvostetaan työntekoa. Erittäin hyvä kasvualusta lapselle. Oppii työn tekemisen arvon.