Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siunaaminen konfirmaatiossa - kummi ei kuulu enää kirkkoon

Vierailija
26.05.2016 |

Sain kummipojaltani pyynnön osallistua konfirmaatiossa hänen siunaamiseensa. Voinko osallistua vaikka olen sittemmin kasteen jälkeen eronnut kirkosta? Tarkistetaanko kummien tämän hetkinen kuuluminen kirkkoon? Miten tuo siunaaminen edes tapahtuu? En ole siis luopunut uskostani Jumalaan, vain uskostani tähän meidän maalliseen instituution nimeltä kirkko. Pidän kummipojan pyyntöä kunnia-asiana, enkä haluaisi siitä kieltäytyä. Enkä haluaisi tehdä numeroa kirkosta eroamisestani.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa siellä jäsenkirjoja tarkastetaan. Eli sinne vaan.

Vierailija
2/12 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit mennä. Olet lapsen kummi:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarkisteta. Olet siis pitämässä kättä nuoren pään yläpuolella ja pappi sanoo siunauksen.

Vierailija
4/12 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli konfis hetki sitten.

Aika rento tilaisuus oli. Kummit tuli paikalle 20 min aiemmin, nopea ohjeistus helposta tehtävästä. Ei kukaan kai alkanut mitään tarkistemaan. Tämän tyypin ei myöskään tarvinnut olla kummi.

Eli uskoisin että kaikki ok.

Vierailija
5/12 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne vain. Oman lapseni kummi ei päässyt paikalle, joten siskoni hoiti tämän siunaamisen. Ei kuulu kirkkoon.

Vierailija
6/12 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarkistella. Minä olin jopa ehtoollisella lapsen isän kanssa kun joku sanoi että on tapana vanhempien mennä. En kuulu kirkkoon. Kirkkoon kuulumattoman olisi pit'nyt antaa joku merkki papille, en huomannut. Vähän syyllinen olo :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minun piti vastaavassa tilanteessa pyytää isoveli kummini tilalle, mutta en nyt ihan muista, johtuiko se kummin omasta pyynnöstä vai halusimmeko vaan noudattaa ohjetta kuuliaisesti...

Vierailija
8/12 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarkistella. Minä olin jopa ehtoollisella lapsen isän kanssa kun joku sanoi että on tapana vanhempien mennä. En kuulu kirkkoon. Kirkkoon kuulumattoman olisi pit'nyt antaa joku merkki papille, en huomannut. Vähän syyllinen olo :(

Se on vissiin niin että pitää laittaa oikea käsi vasemmalle olkapäälle jos ei voi vastaanottaa ehtoollista (eli ei ole kirkon jäsen) mutta haluaa mennä siunattavaksi. Ainakin katolisessa kirkossa on näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtoollisen saa kuka vaan joka sen haluaa, ei tarvitse kuulua kirkkoon. On avoin kaikille, mutta toki jos kokee jotain suurta vastenmielisyyttä kirkkoa kohtaan niin ei sinne tarvitse mennä. Jos haluaa pelkän siunauksen, oikea käsi vasemmalle olkapäälle.

Vierailija
10/12 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala lyö salamalla sinut kuoliaaksi saman tien noin ihan niinku pohjattoman rakkauden merkiksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki kummit otetaan sivuun tuntia ennen ja tarkastetaan kirkonkirjoista onko kummius vielä voimassa.

Vierailija
12/12 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä kummien pitää ottaa henkkarit mukaan, ja etukäteen tarkistetaan, kuuluuko kirkkoon. Alttarilla vielä passit katsotaan uudestaan.

Eiku....siihen loitsutettavan taakse voi mennä käsiä pään päällä pitelemään kuka tahansa. Ei siinä henkilöllisyyksiä tarkastella eikä jäsenkirjoja kysellä, kun jonossa hommaa hoidetaan. 

Ehtoollisella kävin kirkkoon kuulumattomana rippilapsen vanhempana muodon vuoksi. Ei siinä uskontokuntaa kysellä vaan tulee taikakeksi ja veriryyppymuki käteen kaikille yhtä lailla.

Eikä tästä sakramenttien häpäisystä ole vielä tullut salamasta päähän eikä muitakaan rapsuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän