Vierailija

Pitkiä aikoja? Mielellään omia kokemuksia koska muitten stoorit ei ole kovin luotettavia...

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

No minä olen elänyt. 5 vuotta. Hometta oli sillä tavalla, että sen eräissä paikoissa näki ihan paljain silmin ja haistoikin.

Juuri muuta kerrottavaahan tästä ei olekaan, kun kerran mitään oireita ei ollut. Noin vuoden päästä siitä, kun olin muuttanut tuolta pois, mulle puhkesi astma koneellisen ilmanvaihdon tuottaman liian kuivan huoneilman takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Alkoholisoitunut isäni asuu talossa, jossa on tosi paha haju joka tarttuu vaatteisiinkin. Joku kosteusvaurio siellä on, mutta kun isä on alkoholisoitunut, asiaa ei ole tarkemmin tutkittu. Ei isä tunnu oireilevan mitenkään sitä sisäilmaa, eikä sairastele flunssia. Itsekin pystyn ihan hyvin siellä käymään, ei tule hengitystieoireita ainakaan lyhyillä käynneillä. Olen kyllä aika herkkä ja oireilen jossain muissa sisäilmaongelmaisissa paikoissa. En tiedä mistä johtuu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No minä olen elänyt. 5 vuotta. Hometta oli sillä tavalla, että sen eräissä paikoissa näki ihan paljain silmin ja haistoikin.

Juuri muuta kerrottavaahan tästä ei olekaan, kun kerran mitään oireita ei ollut. Noin vuoden päästä siitä, kun olin muuttanut tuolta pois, mulle puhkesi astma koneellisen ilmanvaihdon tuottaman liian kuivan huoneilman takia.

Periaatteessa tuolle astman puhkeamiseselle on mielestäni voinut olla lähtölaskenta tuolla hometalossa. Eli jos sulla nyt on astma niin en ihan kevein perustein menisi sanomaan ettei mitään oireita tullut.

Vierailija

Olen. Briteissä kun asuin niin hometta oli ihan silmin nähden. Oli muuten siellä monessakin talossa, mutta siellä ei juuri kukaan niistä oireillut. En minäkään. 

Niinpä en pelännyt Suomeen muuttaessakaan ostaa itselleni kosteusvaurioista taloa. Olen asunut 8 vuotta, ja ikinä en ole minkäänlaisia oireita saanut. 

Vierailija

Olin n. 5v töissä talossa, jossa moni muu kärsi erilaisista hengitystieoireista, astmaankin sairastuneita oli. Iso remontti homeidrn takia alkoi vasta, kun olin muista syistä vaihtanut työpaikkaa. En koskaan saanut mitään oireita.

Vierailija

Mitenköhän homeet vaikuttaa sellaisen ihmisen elimistöön joka ei saa mitään näkyviä oireita? Onkohan tästä jotain pitkäaikaistutkimuksia...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa tuolle astman puhkeamiseselle on mielestäni voinut olla lähtölaskenta tuolla hometalossa. Eli jos sulla nyt on astma niin en ihan kevein perustein menisi sanomaan ettei mitään oireita tullut.

Oireita oli sen pari vuotta kun asuin siinä uudessa talossa, mutta en mene sanomaan, johtuivatko astmaoireet siitäkään, todennäköisemmin kyseessä oli työtilanteen stressin vaikutus. Sittemmin olen taas muuttanut ja astmaoiret kadonneet, mutta olen myös järjestänyt elämäni niin, että vapaa-aikaakin on ainakin pari tuntia muutamana päivänä viikossa .

Vastaaja

Nykyisessä kämpässäni on hometta. Olen asunut tässä jo vuosia. Olen täysin terve, lukuunottamatta lapsena diagnosoitua pitkäaikaissairautta (sekin oikein hyvässä hoitotasapainossa). Ei mitään ongelmia ja viimeksi flunssassakin ollut niin. 3v sitten.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän homeet vaikuttaa sellaisen ihmisen elimistöön joka ei saa mitään näkyviä oireita? Onkohan tästä jotain pitkäaikaistutkimuksia...

Ilmeisesti ei mitenkään, päätellen siitä että suuressa osassa maailman maista hometta ei pidetä minkäänlaisena ongelmana eikä ihmiset siitä kärsi. Esim. tuo mainittu Britannia on hyvä esimerkki. 

Tosin se ero noissa muissa maissa ja Suomessa on, että siellä talot ei ole pullotaloja, eikä ilmasto niin ankara etteikö voisi päivittäin ihan vaan tuulettaa. Voi olla että se home ei niin haittaa jos ilma vaihtuu hyvin, mutta on pahempi juttu jos pääsee oikein tiivistymään hyvin tiivistetyssä talossa, jossa ei ikkunoitakaan juuri pidetä auki.

Vierailija

Vastaaja kirjoitti:
Nykyisessä kämpässäni on hometta. Olen asunut tässä jo vuosia. Olen täysin terve, lukuunottamatta lapsena diagnosoitua pitkäaikaissairautta (sekin oikein hyvässä hoitotasapainossa). Ei mitään ongelmia ja viimeksi flunssassakin ollut niin. 3v sitten.

Minkälaista hometta asunnossa on? Onko hajuton vai haiseeko asunnossa?

Vierailija

Asuin koko lapsuuteni 19-vuotiaaksi asti vanhassa hometalossa. Ei mitään oireita. Äitini asuu siellä yhä, ei oireita hänelläkään.

Tästähän on ihan hiljattain julkaistu uusia tutkimustuloksia (en kyllä muista, mistä olen niitä lukenut, joten en valitettavasti voi linkittää). Mutta on siis käynyt ilmi, että siinä missä jotkut sairastuvat lähes henkihieveriin, toiset eivät saa oireita.

Syynä on se, että homeet ovat erilaisia ja etenkin eri homeiden yhdistelmät. Lisäksi joidenkin ihmisten elimistöt tuntuvat olevan homeille hyvin herkkiä, toiset immuuneja.

Vierailija

Ap:n tilanne on se että meillä on silminnähtävää valkoista kasvustoa ainakin kahdessa eri kohtaa taloa, onneksi vain tietyssä osassa taloa joten uskon että toinen osa rakennusta on terve ja pyrin viettämään aikaa sairaassa osassa mahdollisimman vähän. Pakko siellä kuitenkin on jonkun verran olla. Sairaassa osassa leijuu ihan selvä pistävä haju. Jokunen vuosi sitten tilasimme raksatarkastajan suosittelemaa parasta asiantuntemusta katsomaan taloa ja kuulin kuinka toinen miehistä kysyi toiselta kasvuston edessä että mitä luulet että tuo on ja toinen sanoi että voi olla sädesientä. Kun sitten keskustelimme paikkojen katselun jälkeen kahvipöydässä  mieheni meni hölmöläisenä puhumaan meidän lapsiperhetyyliin kireästä rahatilanteesta ja näin miten miehet vaihtoivat hitaan katseen että ouuukeeiiii eikä heistä sen jälkeen kuulunut mitään, eikä tullut edes laskua perään.

Nyt sit eletään näin. Mies ei salli mulle mitään pahaa mieltä tai ahdistusta tästä jutusta. En juuri koskaan ota asiaa edes puheeksi ja jos otan, aina rauhallisesti ja neutraalisti, silti suhtautuminen on se että ihan hysteeristä. Ainoa hyvä asia tässä on että ollaan terveitä, tavalliset flunssat sairastetaan muttei mitään epätavallista. Silti joka päivä asia painaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ap:n tilanne on se että meillä on silminnähtävää valkoista kasvustoa ainakin kahdessa eri kohtaa taloa, onneksi vain tietyssä osassa taloa joten uskon että toinen osa rakennusta on terve ja pyrin viettämään aikaa sairaassa osassa mahdollisimman vähän. Pakko siellä kuitenkin on jonkun verran olla. Sairaassa osassa leijuu ihan selvä pistävä haju. Jokunen vuosi sitten tilasimme raksatarkastajan suosittelemaa parasta asiantuntemusta katsomaan taloa ja kuulin kuinka toinen miehistä kysyi toiselta kasvuston edessä että mitä luulet että tuo on ja toinen sanoi että voi olla sädesientä. Kun sitten keskustelimme paikkojen katselun jälkeen kahvipöydässä  mieheni meni hölmöläisenä puhumaan meidän lapsiperhetyyliin kireästä rahatilanteesta ja näin miten miehet vaihtoivat hitaan katseen että ouuukeeiiii eikä heistä sen jälkeen kuulunut mitään, eikä tullut edes laskua perään.

Nyt sit eletään näin. Mies ei salli mulle mitään pahaa mieltä tai ahdistusta tästä jutusta. En juuri koskaan ota asiaa edes puheeksi ja jos otan, aina rauhallisesti ja neutraalisti, silti suhtautuminen on se että ihan hysteeristä. Ainoa hyvä asia tässä on että ollaan terveitä, tavalliset flunssat sairastetaan muttei mitään epätavallista. Silti joka päivä asia painaa.

Eli odotatte kunnes koko talo on homeessa ja perhe sairastunut? Eiköhän silloinkin ole tiukkaa rahasta. Etenkin jos talo menee purkukuntoiseksi.

Vierailija

Kotona en tiedä onko hometta, mutta ilmanvaihto painovoimainen ja väärällä paineella tulee seinien läpi yms ilmaa sisälle. Sen haistaa. Mökillä on hometta.

Ei mitään oireita kenellekään, ollaan varmaan siedätyshoidettu itsemme.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tuskin ainakaan suomessa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Eli odotatte kunnes koko talo on homeessa ja perhe sairastunut? Eiköhän silloinkin ole tiukkaa rahasta. Etenkin jos talo menee purkukuntoiseksi.

Talo taitaa olla jo käytännössä purkukuntoinen. Olemme kyllä tehneet asioita ja kaiken järjen mukaan pysäyttäneet toisen tilan homehtumisen lisää .  Toinen tila on vielä epäselvä, sielläkin olemme lisänneet tuuletusta mutta en ole varma auttaako se, seuraamme asiaa.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat