Snellman-korkeakoulun yleisopintovuosi - kokemuksia?
"Henkisen kasvun vuosi". Kannattaako tästä maksaa? Steinerpedagogiikka kiinnostaa.
http://www.snellman-korkeakoulu.fi/opiskelu/koulutusohjelmat/yleisopinn…
Kommentit (12)
Viime vuodesta olen kuullut vain sen, että siellä oli huumeiden käyttäjiä ja koulun talousasiantuntija ei ole kunnossa.
No ilmeisesti talousasiasiat on hoidettu huonosti ja ihmiset siellä ei voi hyvin
Snellman-korkeakoulun yleisopintovuosi oli oikein mukava.
Mä oon myös käynyt sen n. 10 vuotta sitten. Mun mielestä oli kiinnostava vuosi, mutta jos suhtaudut tosi skeptisesti antroposofiaan, vaihtoehtohoitoihin ja hörhöilyyn, niin ei välttämättä ole sun paikka. Siellä ei tuputeta mitään, mutta monet jutut oli munkin mielestä vähän övereitä (esim. se kuinka Steineriä pidettiin asiantuntijana niin arkkitehtuurin, kasvatuksen, lääketieteen, ruokavalion jne saralla.) Mut jos tätä ei ota huomioon, niin oli ihanan rentouttavaa keskittyä itseensä, sai miettiä mikä on elämässä tärkeää ja omaa henkistä kasvua. Luovia aineita oli paljon ja siellä sai maalata, kirjoittaa, muovailla savesta, huovuttaa yms. Aamuisin oli yleensä luento, jossa mietittiin elämän tarkoitusta tai siellä oli joku vieraileva luennoitsija. Iltapäivällä oli jokin luova oppitunti. Menisin kyllä uudestaan, jos en olisi käynyt ja olisi rahaa. Niitä taideopintoja olen miettinyt mutta ei ole toistaiseksi varaa mennä. Toki tosi paljon vaikuttaa minkälainen jengi sinne sattuu sun kanssa samaan aikaan. Yleensä ihmiset jotka menevät menevät sinne ovat jotenkin elämän taitekohdassa ja haluavat pohtia elämää. Ja ruoka Snellman korkeakoulussa oli ihan älyttömän hyvää.
Millainen lukujärjestys tässä on? Viitenä päivänä viikossa, joka päivä kuusi tuntia vai miten? Onko samat lomat kuin peruskoulussa? Minkä ikäisiä ihmisiä opiskelee?
Vielä sellaisia kyselisin, että kun opinnot itsessään maksavat, niin maksavatko kaikki materiaalit mitä käytetään taiteilussa/ käsitöissä vielä lisäksi? Ruoka taitaa olla luomu kasvisruokaa, onko gluteenitonta vaihtoehtoa?
Opiskellaanko siellä kasvien hoitoa/viljelyä? Miten musiikki? Kuinka paljon yleisopintovuoden aikana puhutaan pedagogisista asioista vai keskittyy vain itsensä kehittämiseen? Kuuluuko vuoteen harjoittelua steinerkoulussa?
Vierailija kirjoitti:
Vielä sellaisia kyselisin, että kun opinnot itsessään maksavat, niin maksavatko kaikki materiaalit mitä käytetään taiteilussa/ käsitöissä vielä lisäksi? Ruoka taitaa olla luomu kasvisruokaa, onko gluteenitonta vaihtoehtoa?
Opiskellaanko siellä kasvien hoitoa/viljelyä? Miten musiikki? Kuinka paljon yleisopintovuoden aikana puhutaan pedagogisista asioista vai keskittyy vain itsensä kehittämiseen? Kuuluuko vuoteen harjoittelua steinerkoulussa?
Minusta sinun kannattaisi nuo kysymyksesi suunnata suoraan Snellman korkeakoululle. Täällä kun voit saada vastaukseksi - no melkein mitä tahansa. Jo pelkästään se, että jokut kuulevat sanaparin Steiner koulu tai sanan antroposofia saa joissain aikaan täysin primitiivisiä rekatioita, joista monet luulen, jollain tasolla Steinerin käyneenä, ainakin osittain ymmärtäväni, mistä ne kumpuavat.
Meillä kuului kahden viikon harjoittelu vuoteen. Harjoitteluja tehtiin esim. Steiner-koulussa, Steiner-päiväkodissa ja steiner painotteisissa ryhmäkodeissa/Marjatta-koulussa. Materiaalit maksoivat ainakin meidän aikana jotain, mutta olivat edullisia eli perittiin vain se todellinen maksu. Sattaa olla mahdollisuus ottaa kasvienhoitokurssi, mutta varmaan sun kannattaa olla kouluun yhteydessä ja kysyä, omista opinnoista niin pitkä aika etten enää muista.
Meillä oli laulutunteja, ja kun pidettiin keväällä esitys, osa ryhmästä teki esitykseen musiikin ja silloin sai soittaa enemmän.
Mun mielestä yleisopintovuosi oli aika 50%/50% itsensä kehittämistä ja pedagogisista asioista puhumista aamuluennoilla. Tosin alustettiin enemmän pedagogisia opintoja, jotka sitten syventyvät myöheminpinä vuosina jos päättää jatkaa steineropeksi.
Voisin kuvitella että gluteiiniton vaihtoehto on, mutta varmaan kannattaa tätäkin kysyä koulusta.
Mun mielestä yleensä opetus alkoi 9 ja loppui kolmen aikaan. Meidän vuosikurssilla nuorimmat olivat 20-vuotiaita (silloin se oli ikäraja jolloin opinnot sai aloittaa) ja vanhin oli varmaan lähemmäs 60-vuotias. Suurin osa oli 20-40 vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kuului kahden viikon harjoittelu vuoteen. Harjoitteluja tehtiin esim. Steiner-koulussa, Steiner-päiväkodissa ja steiner painotteisissa ryhmäkodeissa/Marjatta-koulussa. Materiaalit maksoivat ainakin meidän aikana jotain, mutta olivat edullisia eli perittiin vain se todellinen maksu. Sattaa olla mahdollisuus ottaa kasvienhoitokurssi, mutta varmaan sun kannattaa olla kouluun yhteydessä ja kysyä, omista opinnoista niin pitkä aika etten enää muista.
Meillä oli laulutunteja, ja kun pidettiin keväällä esitys, osa ryhmästä teki esitykseen musiikin ja silloin sai soittaa enemmän.
Mun mielestä yleisopintovuosi oli aika 50%/50% itsensä kehittämistä ja pedagogisista asioista puhumista aamuluennoilla. Tosin alustettiin enemmän pedagogisia opintoja, jotka sitten syventyvät myöheminpinä vuosina jos päättää jatkaa steineropeksi.
Voisin kuvitella että gluteiiniton vaihtoehto on, mutta varmaan kannattaa tätäkin kysyä ko
Kiitos paljon näistä! Lisääkin kokemuksia saa kirjoittaa. Mietin, olenko itse ihan yli-ikäinen sinne, kun olen vähän päälle 40 ja yksi korkeakoulututkinto ym opintoja takana. Kovasti kyllä kiinnostaisi.
Vielä tuli mieleen, että oliko siellä paljon kirjallisia tehtäviä tai tenttejä? Ja millaisia ne olivat luonteeltaan? Vai koottiinko jotakin portfoliota ym. Pohditiinko luovien tekemisten yhteydessä niiden pedagogisia sovelluksia tms?
Öö, ei. Steinerpedagokiikasta ei kannata koskaan maksaa. "Henkisen kasvun vuosi"... ja vitut.