Vierailija

Kertokaa mikä terveellinen ruoka teille maistuu? Miehelläni on korkea paastosokeri, ja suvussa sokeritautia. Olen monta kertaa yrittänyt tehdä terveellistä ruokaa, mutta syö mieluummin läskisoosia. mutta nyt kun lääkäri sanoi hälle että pitää syödä paremmin, niin otti neuvon onkeensa. Nyt haeskelen siis miehistä näkökulmaa mikä olisi maukasta mutta terveellistä? :)

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Mun miehellä 2-tyypin diabetes, motivaatio ruokavalion parantamiseen nolla. Pakko olla ovela ja piilotta vihanneksia ruokaan, esim porkkanaraastetta lihapullataikinaan. Harmittaa tilanne.

Mutta loppujen lopuksi se on miehesi vastuulla mitä suuhunsa pistää. Ei siinä valistus ja nalkuttaminen auta. (Tai itse en ole onnistunut mieheni kanssa)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Mun miehellä on 2-tyypin diabetes. Toistaiseksi ruokavaliohoito. Syö mitä sattuu, välillä saa terveyspuuskia mutta välillä ei välitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mun miehellä 2-tyypin diabetes, motivaatio ruokavalion parantamiseen nolla. Pakko olla ovela ja piilotta vihanneksia ruokaan, esim porkkanaraastetta lihapullataikinaan. Harmittaa tilanne.

Mutta loppujen lopuksi se on miehesi vastuulla mitä suuhunsa pistää. Ei siinä valistus ja nalkuttaminen auta. (Tai itse en ole onnistunut mieheni kanssa)

Terveellinen ruoka on ihan jotain muuta kuin vihannesten piilottaminen.

Vierailija

Kaverin mies on neljättä vuotta 2 tyypin diabeetikko ja piut paut välittää ruokavaliostaan. Tai on se kolan litkimisen vähentänyt yhteen puteliin per päivä. Olutta menee pari lootaa viikossa ja lihaa se vaan syö. Tomaatteja joskus silmänlumeeksi grillaa.

Ei mittaile sokereitaan kuin kännipäissään. Silloin yli 10. Ei syö lääkkeitä. En tiedä käykö enää tarkastuksissakaan.

Hänelle on ihan sama kuoleeko huomenna tai kymmenen vuoden päästä. Yritetty sanoa, että ethän sä siihen naps vaan kuole.. vaan pikku hiljaa alkaa kroppa rapistua ja saa elää kituuttaen. Nyt hän löysi kannabiksen ja katsoo sen olevan paras lääke tähän tautiin.

Kaveri on hemmetin huolissaan. Heillä on kolme pientä lasta ja ero tulossa.

Vierailija

Kyllä minä kehottaisin miestä ottamaan itse vastuun ruokavaliostaa. Osallistumaan ruuanlaittoon kertomaan mistä hän pitää ja millaisia muutoksia hän on ajatellut tehdä ruokavalioonsa. En suosittelisi esim. vhh dieettiä jos mies ei itse sitä haluaisi. Kasvisten lisäämistä voisin suositella mutta on miehen valinta mitä kasviksia hän lisää. Ehkä auttaisin löytämään terveellisiä vaihtoehtoja joista mies itse päättää mitä syö ja miksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sä olet rasittava. Sen sijaan, että nälvit niin voisitko kertoa mikä on ja mitä kannattaa tehdä? Osaatko.

Toinen edes yrittää jotain asian eteen tehdä. Diabeetikko tarvitsee myös kuitua ja sitä saa paljonkin piilotetuista kasviksista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä kehottaisin miestä ottamaan itse vastuun ruokavaliostaa. Osallistumaan ruuanlaittoon kertomaan mistä hän pitää ja millaisia muutoksia hän on ajatellut tehdä ruokavalioonsa. En suosittelisi esim. vhh dieettiä jos mies ei itse sitä haluaisi. Kasvisten lisäämistä voisin suositella mutta on miehen valinta mitä kasviksia hän lisää. Ehkä auttaisin löytämään terveellisiä vaihtoehtoja joista mies itse päättää mitä syö ja miksi.

Miksi et suosittele vhh:ta?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vhh-ruokavalio on hyvä juurikin kakkos diabeetikolle.

Vhh?

Vähähiilihydraattinen

Eli mitä se on käytännössä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sä olet rasittava. Sen sijaan, että nälvit niin voisitko kertoa mikä on ja mitä kannattaa tehdä? Osaatko.

Toinen edes yrittää jotain asian eteen tehdä. Diabeetikko tarvitsee myös kuitua ja sitä saa paljonkin piilotetuista kasviksista.

Piilotetut kasvikset on hiukan eri asia kuin niiden lisääminen salaa ruokiin. Mä kertoisin ihan avoimesti miehelle että kasviksia voi "piilottaa" ihan tavallisia ruokiin. Kertoisin kyllä jos lisään vaikka porkkanaa kastikkeeseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vhh-ruokavalio on hyvä juurikin kakkos diabeetikolle.

Vhh?

Vähähiilihydraattinen

Eli mitä se on käytännössä?

Vähennetään hiilareita ruuassa ja lisätään rasvaa ruokaan, proteiinia tarpeen mukaan.

Ruoka on aitoa, ei eineksiä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Keskittyisin tukemaan miestä siinä että hän löytää motivaation omahoitooan mieluummin kuin piilottelisin salaa ruokiin jotakin.

http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/tyyppi_2/jaksaminen

http://www.diabetes.fi/diabetesliitto/lehdet/diabetes-lehden_juttuarkisto/motivaatio_ja_jaksaminen/halu_pitaa_hyvaa_huolta_itsesta_syntyy_omassa_mielessa.748.news

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

En suosittelisi siis välttämättä mitää diettiä. Voisin kertoa toki sen mitä tiedän eri vaihtoehtojen hyödyistä ja haitoista. Vhh dietti varmasti on ihan hyvä vaihtoehto mutta ruokavalion terveellisyyteen pääsee muutenkin kun jollakin tietyllä dieetillä.

Vierailija

Mun miehellä on db2 ja hän syö hyvää ja terveellistä kotiruokaa. Paljon kasviksia, pataruokia, kanaa ja kalaa. Muutama vuosi sitten aloitimme hyväksrppauksen ja silloin paino putosi 10kg, verenpainelääkkeet lopetettiin ja db lääkkeet puolitettiin

Jos olemme kotitoimistolla yhdessä teemme kasvissosekeittoja, salaatteja tai vaikka tonnikala-avokadoleipiä lounaaksi. Mies on innokas kokki ja etsii hyviä reseptejä.

Tee pataruokia joissa kasvikset muhii ja hajoaa liemeen. Ne on vähähiilaridia ja -kalorisia ja terveellistäkin

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Diabetesliiton ohjeilla saa pyyhkiä persettä :D

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat