Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kummatkin rinnat olleet jo reilun kuukauden arat, eivät ihan koko aikaa, mutta usein tuntuvat erilaisilta ja koskettaessa aristaa. Toisessa rinnassa lisäksi patti ja ehkä toisessakin. Lisäksi kuukautiset tulleet nyt pari kertaa paljon tiheämmin kuin ennen. Mitä ihmettä tämä on? En ole raskaana, lääkärissä käyty ja odotan toki aikaa rintojen ultraan.

Kommentit (15)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kuvaa ei tule 😁 Ei ole käytössä hormonaalista ehkäisyä tai mitään lääkitystä. Lisäksi rintoja saattaa välillä pistää , kihelmöidä tai repiä hetken aikaa. -ap

Vierailija

Elämässä kaikki ennallaan, ei kyllä mitään muutoksia ole ollut. Voisiko johtua kuitenkin hormoneista? Alkaa ärsyttää kun välillä kävellessäkin rintoihin sattuu😕 -ap

Vierailija

Suvussa yksi nuorehkolla ollut rintasyöpä.  Ultraan( ja mahd. mammografiaan) olen menossa kunhan aika tulee. Harvoin syövässä kuitenkaan kuulemma  kummatkin rinnat kipeytyy. -ap

Vierailija

Ei puhaltaminen valitettavasti auta, mieheni on sitä jo yrittänyt.  Pitääkin katsoa noita yksityisen hintoja, kelakorvausta ei ilmeisesti saa kun lähete on kunnalliselta puolelta.

Vierailija

Olen itse kärsinyt kipeistä rinnoista viimeiset kaksikymppisestä alkaen. Olen nyt 28-vuotias. Joskus kipua ilmeni 1-2 viikkoa ennen kuukautisia, eli ovulaatiosta ekaan vuotopäivään saakka joissain mitoin. Pari vuotta meni kokonaan niin, että rinnat olivat aika kipeät tai hyvin kipeät koko kuukauden, ja oli poikkeus että rinnat eivät olleet yhtään kipetä (ja turvonneet). Ei voinut juosta tai edes halata. Lääkärit eivät ole löytäneet mitään syytä, enkä ole julkiselta puolelta saanutkaan muuta hoitoa kuin perus verikokeet ja käsikopelolla rintojen ja kainaloiden tutkiminen + yleinen terveystarkistus & gyne. Kuukautiskierto on minulla kuitenkin ihan terve ja toimiva, hieman normaalia pidempi vain. 

Koin jonkinlaisen ahaa-elämyksen kun menin mainitsemaan asiasta yhdelle lääkärille jolla asioin täysin liittymättömistä syistä. Hän sanoi, että kipuilu liittynee mitä todennäköisimmin pitkittyneeseen follikkelivaiheeseen, eli siihen kun munasarjojen munarakkula muodostuu ja kypsyttää munasolun. Tällöin tiedettävästi naisen elimistön estrogeenipitoisuus on korkeimmillaan, ja estrogeeni aikaansaa myös rintojen turpoamisen, kasvamisen ja kipeytymisen. Kun elimistössä on riittävästi estrogeeniä aivolisäke katsoo etttä hupsistakeikkaa, nyt on aika erittää progesteronia ja aloiottaa kuukautiset. Näin mutkia suoristaakseni. Niin mulla on ilmeisesti jostain ei-terveydelle-vaarallisesta syystä vain tuo munarakkulavaihe pitkä, minkä takia mussa on ajoin liikaa estrogeeniä/liian vähän/liian myöhään progesteronia jonka takia tissit kipeytyy usein.  

Kuukautiskiertoon vaikuttaa jollain naisilla hyvinkin helposti ruokavalio, stressi, unen määrä ja laatu, päihteet, tunne-elämä jne., jolloin kierron jokin vaihe voi häiriintyä. Luulisitko AP että sulla voisi olla kyse tästä? Itsekin tunnen "patteja" kun rinnat ovat superturvonneet, mutta tuntemukseni ovat aina olleet ihan normaaleja rauhasia ja rasvakudospalleroita jotka ovat pinkeässä tilassa. Kieltämättä jos tunnet selviä kovia ja rustomaisia patteja ja kuukautisesikin ovat sekaisin, niin kyseessä voi olla jonkinmoinen kasvain. Mahdollisuus sille että se on hyvänlaatuinen, on kuitenkin suuri. Ja kannattaa ottaa huomioon tuo mitä selostin. 

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat