vispilänkauppaa

no niin,
eli työskentelen suuren suuressa päiväkodin keittiössä,
jonka ruokalassa käy päivittäin noin 150 lasta syömässä plus aikuisia n. 50 ja muutama lähiseudun mummu.
Koululaiset ovat eri rakennuksessa parin korttelin päässä. täällä jo eskarilaiset tietävät, mitä joukkoruokailu on ja innolla odottavat syksyä että pääsevät vielä isomman koulun ruokalaan (noin 900 oppilasta + aikuiset + työmiehet ja muut ulkopuoliset).

Askarruttaako joku mieltäsi ruokailun suhteen?

Kommentit (18)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Nyt sinulla on vähän termit hakusessa. Olet varhaiskasvatusyksikön catering-työntekijä, etkä mikään päiväkodin keittiön täti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten suhtaudut erityisruokavalioihin? 

En ole ap, mutta myös suurtalouskokki. Tuohon kysymykseen ei voi olla kuin yksi ja ainoa vastaus: äärimmäisen tarkasti.

Meillä 900 oppilaan koulu, luokat 1-9 ja joukossa useita, jotka voivat kuolla saatuaan väärää ruokaa tai vaikka roiskeen väärästä,ruuasta iholle.

Vierailija

Päiväkodin keittiössä ainoastaan jaat ruuan, jonka joku muu on tehnyt. Noissa lapsimäärissä ei keitellä paikan päällä ruokia.

Eli et voi vastata kysymyksiin,mkoska et voi tietää valmistuskeittiön käytäntöjä.

Eräässä meidän palvelukeittiössämme työskentelevä "täti" ei tiedä edes laktoosittoman ja maidottoman eroa, vaikka se on hänelle aika monta kertaa kädestä pitäen opetettu. :(

T. Eräs siellä valmistuskeittiössä toimiva

Vierailija

Suhtaudun erityisruokavalioihin siten, että joku voi kuolla saatuaan "väärää ruokaa".

Eli erittäin vakavasti.

Siksi ei ole sellaista dieettiä kuin että "maitoallerginen, mutta Valion tuutit kyllä käy. Tai raejuustoa ei voi syödä, mutta Oltermanni menee."

Tai että gluteeniton, mutta leivon leivät samassa uunissa vehnäsämpyöiden kanssa...näitä riittää.

Mutta jos jokin ruoka-aine on allergiaa aiheuttava, se poistetaan, myös jos perunaa ei saa syödä, ei anneta perunjauholla suurustettua kiisseliä tietenkään.

Vierailija

Ei yksivuotiaat tietenkään ota itse, haloo? kolmevuotiaasta ylöspäin ja taitojen mukaan harjoittelevat. pienten ryhmä ruokailee omassa ryhmätilassaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin keittiössä ainoastaan jaat ruuan, jonka joku muu on tehnyt. Noissa lapsimäärissä ei keitellä paikan päällä ruokia.

Eli et voi vastata kysymyksiin,mkoska et voi tietää valmistuskeittiön käytäntöjä.

Eräässä meidän palvelukeittiössämme työskentelevä "täti" ei tiedä edes laktoosittoman ja maidottoman eroa, vaikka se on hänelle aika monta kertaa kädestä pitäen opetettu. :(

Eli aamupala, välipala tehdään kokonaan itse, perunat, pastat, riisit keitetään itse, leivät leivotaan, kiisselit keitetään itse.

Nykyään rakennetaan sellaisia palvelukeittiöitä, että ruuanvalmistus ei ole siellä mahdollista, eli lounasta ei voi edes valmistaa vaikka aikaa ja taitoa olisi.

kuka lie tällaisia päätöksiä tekee veronmaksajien rahoilla.

mutta jos keittiössä on 20 neliötä, ymmärrettävää, ettei siellä ole edes pöytätilaa tai mitään laskutilaa että voisi raaka-ainetita käsitellä tai turvallisesti tehdä isolle määrälle ruokaa. siksi ruoka tulee keskuskeittiöltä lounasta varten valmiina tai esivalmistettuna eikä työntekijöitäkään tarvita joka keittiöön monia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Enpä luvannutkaan sinulle vastauksia valmistuskeittiön käytännöistä, niillä on monenlaisia toimintatapoja (valitettavasti). Olen tosin työskennellyt valmistuskeittiössä, mutta tässä puhutaan lähinnä palvelukeittiöstä, joita Suomessa on pilvin pimein ja koko ajan lisää tulee.

Päiväkodin keittiöissä onneksi vielä kuitenkin valmistetaan ruokaa, kaikki ei tule keskuskeittiöltä. Riippuu tietenkin paikkakunnasta, mutta me teemme itse mahdollisimman paljon ja tarjoilemme siis itse tekemäämme ruokaa lounaan lisäksi, mm. jälkiruuat jo aiemmin mainittujen lisäksi.

Niin tähän vielä pahoitteluni, että harmi että teillä on epäonnistuttu rekrytoinnissa ja valittu epäpäteviä henkilöitä töihin. Tuo maitoasia on jo todellinen vaaran paikka (joku voi olla oikeasti hengen vaarassa), jos tuollaista perusasiaa ei ymmärretä keittiössä. Todella huolestuttavaa kuulla.

Ehdottomasti sinun täytyy olla pikaisesti yhteydessä esimiehiin tai vastaavaan tahoon, jotta asia saadaan korjattua. Toivottavasti asia korjaantuu ennen kuin on liian myöhäistä, varmasti löytyy ihmisiä, joilla on tietämystä ja ammattitaitoa. Toivottavasti saatte asiat siellä kuntoon!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nyt sinulla on vähän termit hakusessa. Olet varhaiskasvatusyksikön catering-työntekijä, etkä mikään päiväkodin keittiön täti.

:D

mutta täytyy myöntää että keittiön täti on helpommin lähestyttävä termi kuin tuo catering-työntekijä, heheheh! puhutko itse catering-työntekijästä yleensä tässä yhteydessä?

Itse olen ruokapalveluesimies ja tuota catering-tt termiä ei meillä päin käytetä, ehkä jossain amica, sodexo mitä näitä nyt on. eri kunnissa varmaan eri vastuualueet ja tehtävät ja nimikkeet sen mukaan.

Vierailija

Ruokien mausteet punnitaan resepteissä olevien ohjeiden mukaan, ei tosiaan teelusikalla.

Meillä palvelukeittiössä on kaksi isoa pakastinta ja kylmäkaappi ja 4m2 kylmiö. hyvin mahtuu kaikki ja tilaa on sopivasti, eivät esimerkiksi sijaiset lomien aikan tilaa liikaa tavaraa kun ei ne mahtuisi mihinkään :D varastot siis kiertävät hyvin ja ruokien säilytys on mietitty asianmukaisesti, ei ehdi nahistua tai päivämäärät muutenkaan paukkua. Tosin ei siihen tässä taloustilanteessa olis varaakaan.

Vierailija

Mitä kautta teille työllistyy helpoimmin? Valmistuin kokiksi ja tykkään työskennellä lasten parissa tai ainakin paikassa, joka on lähellä muksuja :) Hain kaupungille yleisen haun kautta, mutta eihän niistä mitään kuulu tai tule. Toinen paikka olisi vanhustentalo.

Kykenen kyllä ravintolakokin hommiin, mutta inhoan sitä hektistä työilmapiiriä jne. Onko teillä kuinka kiireistä? Raskas työ ei sinänsä minua pelota. Se ei ole este. Ainoastaan hyvin hektinen ympäristö, jossa ruokaa joutuu tekemään paineen alla ja sietämään typeriä työkavereita ärsyttää minua.

Olisi toki muutenkin kiva saada työkokemusta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei yksivuotiaat tietenkään ota itse, haloo? kolmevuotiaasta ylöspäin ja taitojen mukaan harjoittelevat. pienten ryhmä ruokailee omassa ryhmätilassaan.

Aluksi kerroit vain että ruokalassa käy syöjiä. Mietin sitä linjaston sujuvuutta, kun on pienistä lapsista kyse.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä kautta teille työllistyy helpoimmin? Valmistuin kokiksi ja tykkään työskennellä lasten parissa tai ainakin paikassa, joka on lähellä muksuja :) Hain kaupungille yleisen haun kautta, mutta eihän niistä mitään kuulu tai tule. Toinen paikka olisi vanhustentalo.

Kykenen kyllä ravintolakokin hommiin, mutta inhoan sitä hektistä työilmapiiriä jne. Onko teillä kuinka kiireistä? Raskas työ ei sinänsä minua pelota. Se ei ole este. Ainoastaan hyvin hektinen ympäristö, jossa ruokaa joutuu tekemään paineen alla ja sietämään typeriä työkavereita ärsyttää minua.

Mutta mietipä sitä, että ravintolakokkina olet ylikoulutettu noihin hommiin, ja lisäksi glamour-elämä ja kova palkka menevät sivu suun.

Periaatteessa voisit olla vaikka tuleva tv-kokki, mutta päiväkotiin palkkautuminen tekee sinusta epämuodikkaisiin rätteihin pukeutuneen puuronkeittäjän.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mutta mietipä sitä, että ravintolakokkina olet ylikoulutettu noihin hommiin, ja lisäksi glamour-elämä ja kova palkka menevät sivu suun.

Periaatteessa voisit olla vaikka tuleva tv-kokki, mutta päiväkotiin palkkautuminen tekee sinusta epämuodikkaisiin rätteihin pukeutuneen puuronkeittäjän.

Kaupungin työntekijöillä on useilla hiekkaa vaginassa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat