Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Tuntuu olevan aika vaihtelevaa, millä tuloilla kukakin kokee elävänsä leveästi tai olevansa tiukoilla. Meillä tuntuu nyt olevan tiukkaa, mutta pärjäillään.

Tulot:
- Miehen tulot nettona n. 1300 e/kk
- Minun peruspäiväraha nettona alle 600 e/kk

Kuukausittaiset menot:
Asuntolainan lyhennys (miehellä), vastike, sähkö, puhelimet, mokkula, auton kulut (miehellä), ruuat ja päivittäistavarat, lääkkeet (minulla), kissan ruuat ja hiekat, kuntosali (minulla)

Suunnilleen kaikki menee, mitä tuleekin. Kausittain on lisäkuluja, esim. nyt keväällä molempien allergialääkkeet siitepölyn takia. Minulla on muutoin lääkitys krooniseen sairauteen, mutta se ei onneksi ole kallis.

Vaatteita ja kenkiä ostetaan, kun vanhat hajoaa. Kosmetiikan suhteen yritän selvitä mahdollisimman halvalla eli en liikoja meikkaile tai ostele kalliita hiustuotteita. Toki silloin kun täytyy näyttää siistiltä, niin panostan enemmän.

Olen keliaakikko ja miehellä on lukuisia ruoka-aineallergioita, nämä sulkevat aika monia halpoja ruokavaihtoehtoja pois. Pidetään kuitenkin ruokakulut niin pieninä kuin voidaan: ostetaan usein -30% tuotteita, hyödynnetään tarjoukset, kerään marjoja pakkaseen jne. Herkut pyrin leipomaan itse, jos tekee mieli makeaa.

Miehellä on pakko olla auto työmatkoihin. Muuten siitä voisi luopua.

Minun kuntosali on aika kallis eli 50/e kk. Täällä päin ei vain hirveästi ole vaihtoehtoja, jos haluaa salin olevan kävely/pyöräilymatkan päässä.

Asutaan hiukan pk-seudun ulkopuolella, mutta Hki:in päin pääsee kohtuullisen hyvin julkisilla. Se on tosin aika kallista. Teen välillä keikkahommia ja monesti on siinä ja siinä, jäänkö voiton puolelle matkakustannusten jälkeen.

Miehen omistusasunto täällä vähän syrjemmässä oli aika edullinen. Lyhennykseen ja vastikkeeseen menee tällä hetkellä n. 650 e/kk.

Kolme tonnia meillä on säästössä pahan päivän varalle. Toivon tietysti löytäväni töitä, jolloin voisi taas laittaa rahaa sivuunkin.

Kommentit (1)

Vierailija

Pohjois-Suomessa, yrittäjänä, tulot noin alle tuhat euroa kuussa. Vuokra, sähkö, netti ja puhelin 450 kaikkineen. Maksan opintolainoja pois, ja omistan työni takia auton. En osta muuta kuin ruokaa ja hygieniavälineet, vaatteet ostan kirpparilta. Ei paljoa säästöön jää, mutta saapahan tehdä mitä haluaa. En suosittele kyllä tässä maassa yrittäjyyttä lähes kenellekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat