Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Entäs sanoessasi vanhus?

Kommentit (14)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Se on jossain määrin kontekstiin sidottua. Tätimäistä tai ukkoutunutta sanoo helposti jo siinä kuudenkympin tienoilla, mutta nuorekasta ihmistä myöhemmin. 

Sanotaan, että vanhus on 85+, vaikka olisi hyväkuntoinen. Vanhus on paljon aiemminkin, jos ei ole enää toimintakykyinen, ei kuitenkaan ennen 70 v. 

Onko liian monimutkaista :) Mutta ei tosiaan ole minusta mitään tarkkoja ikärajoja näille. 

Vierailija

Äitini on nyt 76 enkä ajattele ollenkaan, että hän olisi vanhus, mutta iäkäs hän on kyllä jo:) Olen itse 50. Joku tuntematon 76-vuotias voisi ollakin minusta vanhus. 

Vierailija

Äitini on 81-vuotias ja vihaa sanaa vanhus. Hän yhdistää sen nimenomaaan dementoituneeseen,  toimintakyvyltään alentuneeseen ikäihmiseen, ei iäkkääseen sinänsä. Ja vanhuudenkin alkamisajankohdan liittää 75-syntymäpäivään. 

Soitti tulikivenkatkuisen puhelun muutama vuosi sitten Iltapuluun, kun otsikkona oli 60-vuotias vanhus kadoksissa :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60+

Taidat olla nuori, noin itsekin ajattelin  parikymppisenä.

Tarkoitti varmaan iäkästä, ei vanhusta. Olen itse juuri kuusikymppinen ja kyllä katson, että olen iäkäs. Vanhus sitten joskus... aikaisintaan 80-vuotiaana. 

Meillä on hyvin tervettä ja pitkäikäistä sukua. Eli jos heihin tulen, niin matkaa on vielä jäljellä. 

Vierailija

Vanhus on iäkäs tai iäkäs vanhus. riippuu kyllä henkilöstä, toiset on jo 60+ vanhan näköisiä, toiset menee vielä 70+ paljon nuoremmasta ulkonäkönsä perusteella.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat