Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Opiskeluaikana kun sitä tukea ei saanut kuin sen vajaa 500 euroa kuukaudessa suoraan käteen. Silloinkin vain osa opiskelijoista saa opiskelujen ohessa töitä ja vain osa ottaa lainaa. Silti opiskelijat pärjäävät hyvin tuon ajan, rahaa jää monella bilettämiseenkin ja matkailuun jopa. Ymmärrän vielä, että opiskeluaikana voi tehdä tiukkaa rahan kanssa, mutta että se vinkuminen jatkuu vielä työelämässäkin. Jos te olette osanneet tulla toimeen opiskeluaikana sillä 500 eurolla, niin miten yhtäkkiä sillä ruhtinaallisella 2000 euron palkallakin vielä vingutaan, kun raha ei riitä? Ei kai kaikki valittajat voi olla mitään tupakoitsijoita tai himoshoppaajia, jotka siis kuluttavat rahat addiktioonsa.

Sivut

Kommentit (55)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ei sillä olekaan tarkoitus tulla toimeen. Sen tuen tarkoitus on vaan kompensoida.

Käy töissä opiskelujen ohessa tai opiskeluja ennen, tai rahoita eläminen lainalla tai vanhempien tuella. Tai käy osakekauppaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikana kun sitä tukea ei saanut kuin sen vajaa 500 euroa kuukaudessa suoraan käteen. Silloinkin vain osa opiskelijoista saa opiskelujen ohessa töitä ja vain osa ottaa lainaa. Silti opiskelijat pärjäävät hyvin tuon ajan, rahaa jää monella bilettämiseenkin ja matkailuun jopa. Ymmärrän vielä, että opiskeluaikana voi tehdä tiukkaa rahan kanssa, mutta että se vinkuminen jatkuu vielä työelämässäkin. Jos te olette osanneet tulla toimeen opiskeluaikana sillä 500 eurolla, niin miten yhtäkkiä sillä ruhtinaallisella 2000 euron palkallakin vielä vingutaan, kun raha ei riitä? Ei kai kaikki valittajat voi olla mitään tupakoitsijoita tai himoshoppaajia, jotka siis kuluttavat rahat addiktioonsa.

Silloin kun minä opiskelin 90-luvulla niin kukaan opiskelija ei saanut töitä opiskelujen ohessa ja kesätyötkin olivat todella tiukassa. Opintotaha ja asumituki ja maksimimäärä opintolainaa. Perustin jopa perheen opiskeluaikana, hyvin sitä pärjäsi kun ei ollut ehtinyt hankkia suuria menoja ja oli tottunut elämään niukasti.

Vierailija

Opintolainalla ja kesätöillä. Toki vanhemmilta tuli rahaa vaihtelevasti100-200 markkaa kuukaudessa ja ruokaa sain heiltä myös.

Vierailija

Opiskeluaikana monen vanhemmat auttaa (ei tietenkään kaikkien, ennenkuin tähän tulee joku kerskumaan miten on ostanut itselleen kaiken jo 2-vuotiaasta), ruoka on ilmaista (tai maksaa vain muutaman euron) ja tyydytään vaativampaan elintasoon. Kun palkka nousee, nousee myös elintaso: ja se on kallista. Olen todennut että se on ihan sama saako ihminen 500 vai 5000 euroa kuukaudessa, koska ne menot nousevat ihan samassa suhteessa ja aina se raha vaan "katoaa" johonkin.

Vierailija

Siihen rahan määrään vaan tottuu:D ostelee enemmän vaatteita, parempia vaatteita, baarissa ei nuukaile, Kaupassa ostaa mitä haluaa, jne.
En kyllä tiedä ketään, joka pelkillä tuilla olisi bilettänyt (jos ei lasketa mukaan opintolainaa). Itellä jäi vuokran jälkeen tuista 80 e vaikka asuin opiskelija-asunnossa.

Vierailija

Minä tulin toimeen kun tein joka kesä kesätöitä (hyvä tuuri kun sain) ja nuo rahat käytin sitten talven aikana. Johonkin ulkomaan matkaankin riitti. En paljon muuta ostanut kuin ruokaa, tuet meni suurimmaksi osaksi vuokraan. Ekan palkan kun sain valmistumisen jälkeen niin olin ihan ihmeissäni että mitä mä tällä kaikella rahalla teen (oli 1800euroa). Mutta aika nopeasti sitä tottui tuohon tasaiseen rahantuloon. Asumiskulutkin on kalliimmat kun ei viitsi yksiössä kökkiä jne.

Vierailija

En pärjännytkään. Vuokran jälkeen tukia jäi tyyliin 40 markkaa kuukaudeksi. Opintolainan ja siivoustöiden lisäksi välillä oli otettava ihan kulutusluottoa.

Vierailija

Hyvin sillä pärjäsi+lainalla. Ihmettelen lähinnä että miten nyt on koko ajan rahat loppu vaikka tulotaso on noussut. Osasiko sitä nuorena käyttää rahaa paremmin?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikana monen vanhemmat auttaa (ei tietenkään kaikkien, ennenkuin tähän tulee joku kerskumaan miten on ostanut itselleen kaiken jo 2-vuotiaasta), ruoka on ilmaista (tai maksaa vain muutaman euron) ja tyydytään vaativampaan elintasoon. Kun palkka nousee, nousee myös elintaso: ja se on kallista. Olen todennut että se on ihan sama saako ihminen 500 vai 5000 euroa kuukaudessa, koska ne menot nousevat ihan samassa suhteessa ja aina se raha vaan "katoaa" johonkin.

Toi valitus halvasta ruoasta on kyllä typerää. Lounas on 2,60, eikä mulla ainakaan siihen ole varaa. Maksaa 100€ kuukaudessa, jos 5pv viikossa sen syö. Ei mitenkään ole tuollaiseen varaa. Itsetehty perusruoka on paljon halvempaa. Siitä 470€sta täytyy maksaa myös vuokra, joka on parhaassakin tapauksessa 300€

Vierailija

No voi ihme, kun saa opiskelujen jälkeen pari lasta ja muuttaa isompaan asuntoon, ei voi lasten takia olla kaiket illatkin töissä ja tarvitsee vielä töiden takia auton, niin kummasti se isompikin raha jonnekin katoaa.

Vierailija

Lukioaikaset kesätyöpalkat meni säästöön, joita sitten käyttelin amk-aikoina. Amkin aikana aina kesälomat kokonaan töissä, kesän rahat riitti hyvin talveksi. Ja viimeisenä vuonna tein koulun ohella keikkatöitä.
Hyvin selvisi ilman lainaakin :-)

Vierailija

Olen ottanut opintolainaa "työttöminä" kausina, mutta kyllä opiskelijalle yleensä töitä löytyy. Nyt kaupassa töissä. Rahaa riittää enemmän, kun on joku jakamassa asuinkustannuksia. Mulla se on miesystävä jolla vakiduuni.

Lisäksi kesällähän rahaa tulee enemmän, siitä riittää yleensä vähän säästöönkin.

Vierailija

Pärjään niin, etten osta mitään muuta kuin ruokaa ja tamponeita. Samppoopullon ja tiskiaineen ostaa äiti mulle kerran-pari vuodessa ja se onneksi riittää. Ruoka on halpaa: ei lihaa, ei maitotuotteita, ei sitä mitä tekee mieli. Kerään pullot junasta ja muualta. Kävelen, en käytä bussia eikä ole varaa ostaa pyörää. Käytän jouluna anopilta saadut "osta jotain kivoja lakanoita itsellesi" -s-kaupan lahjakortit ruokaan enkä sitä hänelle kehtaa kertoa.

Mutta kyllä mä pärjään. Vuoden ajan. Näin kesällä masentaa aika pahasti kun vuokraa on pakko maksaa vaikken edes asu asunnossa, kun uutta kämppää en enää saisi ennen lokakuuta jos sopimuksen lopettaisin. Töitä en hakemisesta huolimatta saanut. Onneksi voi tehdä pari kurssia kesäopintoja niin saan edes yhdeltä kuulta kesäopintotukea. Mutta alkaa sitä vähän syrjäytymään ja masentumaan kun läheiset ei ymmärrä "Miten niin voit olla työtön?" Ja sanovat laiskaksi kun en kesätöitä vain saanut.

Rahallisesti siis pärjään tiukalla budjetoinnilla, henkisesti en.

Vierailija

Tein kahta työtä ja kaksi kämppistäni kävi töissä.  Solukämppän kämppisten kanssa biletettiin kimppakolehdilla ja miesten piikkiin. Ruuat tuli porukoilta, jne. Yksi osti makaronit, yksi jauhelihat, jne.

Tuolloin ei paljon vakuutuksia, puhelimia, nettejä, sähkölaskuja, bensa kuluja yms ollut. Ei paljon tarvinnut miettiä mitä päälleen laittoi, jne. 

Yrittä väittää mitä väität, mutta aikuisuus tuo enemmän kuluja kuin se huoleton opiskelija elämä.

Vierailija

Opintoraha oli muistaakseni 298 e/k, asumislisä 201,60 e/k ja lisäksi nostin lainaa maksimimäärän (300 e/kk?).

Hyvin tuolla pärjäsi. Jopa kännit pystyi silloin tällöin vetämään, mutta baarissa en ikinä ostanut juomia ja taksia en käyttänyt. Fillarilla ja kävellen kaikkialle.

Kerran viikossa kävin kaupassa heti klo 7, kun se aukesi ja kilpailin spurgujen kanssa -50 % ja myöhemmin -30 % laputetuista lihoista, jotka sitten laitoin pakastimeen. Vaatteet ostin käytettynä.

Ulkomailla en reissanut opiskeluaikana ollenkaan. Opiskelukaverit kyllä reissasivat, mutta heille vanhemmat maksoivat kaiken.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat