kiitos vastauksista

Pahentaako päätetyö sitä vai vaikuttaako mitenkään? Minulla on lasiaisen irtauma todennäköisesti. Salamointia ja kärpäsiä silmissä. Huomenna menen silmäpolille. Minulla on todella kuivat silmät. Vaikuttaako päätetyö asiaan miten.. Tietäiskö joku täällä asiasta?

Kommentit (15)

Herra 57

Itselläni on ollut sama vaiva, joka itse asiassa on reikä tai repeämä verkkokalvossa. Johtuu kuulemma siitä, että lasiainen, joka on kiinni verkkokalvossa, pienenee iän myötä ja saattaa pienentyessään tehdä reiän verkkokalvoon tai pahimmassa tapauksessa irrottaa verkkokalvon osittain tai kokonaan. Molemmat ongelmat ovat hoidettavissa. Lasiaisen suuruuteen voi vaikuttaa silmälasien käyttö, so. laseja käyttävillä lasiainen on yleensä suurempi. Päätetyön vaikutuksesta minulle ei ole puhuttu mitään.

Vierailija

Minä olen vasta nyt alkanut käyttämään laseja. Mutta mistä tietää onko kyseessä lasiaisen vai verkkokalvon irtauma?
Olen ymmärtänyt että yleesä kyseessä lasiainen, harvemmin verkkokalvon repeämä. Se vaatii leikkauksen? Sairaslomaa, kuntoilu ja lentokielto. Eli kaikki paha mahdollinen.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Lasiaisen irtauma voi aiheuttaa verkkokalvoon reiän ja repeämän. Muistaakseni todennäköisyys 3 %. Minulla tuli irtauma vajaa kuukausi sitten. Kävin silmälääkärissä ja repeämää ei vielä ollut. Salamointia ja roskia. Salamointi on vähentynyt, mutta niitä roskia on. Lääkäri sanoi, että jos tulee näköpuutoksia ja ns. nokisadetta, niin sitten päivystykseen. Olen ajatellut mennä tarkistuttamaan vielä, kun tuossa lukiessa joskus häivähtää harmaa läntti.

Vierailija

Lasiaisen samentuma ja irtauma melko tavallisia, verkkokalvon repeytymä on sen sijaan vaarallinen ja leikkaushoitoa vaativa. Käykää terveyskirjastossa lukemassa, en voi mobiililla linkittää. Itse joudun kanssa päätteellä työskentelemään vaikka on lasiaisen irtauma ja lisäksi vielä iriitti samassa silmässä. Eli tiputtelen kortisonitippoja muutaman tunnin välein ja toivon että iriitti helpottaa. Lasiaisen irtauma hoituu itsekseen, vaikka tietty tuo salamointi ja "kärpäset" häiritsee. Lääkäri sanoi että jos oireet pahenee niin heti lääkäriin, koska voi verkkokalvo revetä. Mutta sille lasiaiselle ei voi tehdä mitään, täytyy vain odottaa.

Vierailija

Mua kiinnostaa tietää mitä kotihoito ohjeita saitte? Minä rakastan kuntoilua ja olisi matka edessä ensi viikolla. Pelottaa että kaikki menee nyt pipariksi, kesä pilalle. 😞

Ap

Vierailija

Minulla on jo puoli vuotta ollut kummassakin silmässä lasiaisen irtauma menossa. Salamointia oli alkuun todella paljon ja kävin silloin silmälääkärissä. Ohjeeksi annettiin vain välttää rehkimistä ja silloin vältinkin, mutta töissä kävin normaalisti. Alun jälkeen olen liikkunut ja tehnyt kaikkea muutakin ihan normaalisti. Välillä salamoi siis edelleen. Lääkäri sanoi, että sitä voi kestää jopa vuoden verran.

Vierailija

En saanut mitään erityisiä ohjeita, mutta googlaa se Duodecimin terveyskirjaston sivut ja lue sieltä. Muistaakseni saunominen ja kova fyysinen rasitus ei ollut suositeltavaa. Jos verkkokalvo repeää ja joutuu leikkaukseen, sen lisäksi tulee asentohoito. Mikä tarkoittaa sitä että päätä ei saa liikittaa ollenkaan ja pään täytyy olla muistaakseni alaspäin koko ajan.

Vierailija

Ok. Kiitos.
Ehkä se lentäminen ei lke kiellettyä jos on vain lasiaisen irtoaminen. Tosi kiusallinen vaiva. Tuntuu koko ajan kuin ois roska silmässä.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No mitkä oli kotihoito ohjeet? Saatko käydä töissä, kuntoilla ja matkustella?

Ap

Kovaa rehkimistä, mm. juoksemista ja yli 5 kilon nostelua vältettävä kuukauden verran. Töissä voi käydä ja kävelylenkkejä olen tehnyt.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten se lentäminen? Kuulemma kieltävät mutta monet kuitenkin lentää.

Ap

No niinhän ne tekee. Esim. esimieheni kertoi pikkujouluissa että hänellä on tuo lasiaisen irtautuma, hänelle oli silmälääkäri kai sanonut että sen jotenkin kuuluukin irtautua tietyssä iässä eikä ole ongelma. Pomo lentää liikeasioissa pitkin maailmaa kuten ennenkin. Ja harrastaa kyllä urheiluakin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se lentäminen? Kuulemma kieltävät mutta monet kuitenkin lentää.

Ap

No niinhän ne tekee. Esim. esimieheni kertoi pikkujouluissa että hänellä on tuo lasiaisen irtautuma, hänelle oli silmälääkäri kai sanonut että sen jotenkin kuuluukin irtautua tietyssä iässä eikä ole ongelma. Pomo lentää liikeasioissa pitkin maailmaa kuten ennenkin. Ja harrastaa kyllä urheiluakin.

mutta silloin kun irtautuminen on menossa, on syytä varoa. Mutta sitten kun oireet ovat loppuneet, voi taas urheilla ja lennellä.

Kimmo Seppänen

Minä sain laajan verkkokalvon irtauman syksyllä Kreetalla. Suomessa leikattiin ja nyt kahdeksan viikon jälkeen olen toipunut hyvin. Kuukauden sairaslomallani ihmettelin ettei suomessa ole asialle mitään ryhmää vaikka kyllä se koko kokemus on ollut melkoinen seikkailu. Niinpä perustin facebook:iin tukiryhmän (en ole lääkäri, hoitaja kylläkin mutta en silmäpuolen) ajatuksella että siellä voi keskustella vapaasti aiheesta. Tein myös havainnekuvia omista kokemuksistani (ei saa kopioida ilman lupaa). Ryhmä on nk. suljettu ryhmä eli muut kuin jäsenet eivät voi nähdä postauksia. Löytyy hakusanalla facebook:issa verkkokalvo. Tervetuloa!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat