Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen hampaat ihan vinossa ja ei oikomishoitoa

piiiip
24.05.2016 |

10 vuotiaalla kaikki etuhampaat vinossa osa ihan poikittain, mutta kunnallisella puolella ei kuulemma tehdä hänelle oikomishoitoa kun kyseessä vain kosmeettinen haitta. Miten tämä voi olla mahdollista. Pitääkö nyt mennä yksityiselle ja voiko tästä mihinkään valittaa ja auttaako se edes mitään. kuka näistä edes päättää?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saiko ennen julkiselta oikomishoitoa kosmeettisen haitan takia lapselle? Milloin?

kyllä. siksi että kyynel ja oikeus.

vittu mitä tuhlaamista. käytetään ne omat rahat siihen, mikä itse kullekin on tärkeää. jos hampaat on, niin sitten siihen (ja miksei olisi, sehän on oma lapsi). panostukset oikein.

Vierailija
22/42 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no kait se on muutakin kun kosmeettinen haitta jos pitää pureskella väärinpäin olevalla hampaalla!

Miten hammas voi olla väärinpäin? Taitaa olla suussa muutakin vikaa, jos toi on mahdollista. Pientä liiottelun makua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sitä muutenkaan julkisella tehdä kosmeettisia leikkauksia verovaroin. Miksi siis hampaat? En ymmärrä nyt mistä valitat? Yksityinen kyllä oikoo, sinne vaan.

Tehdään tekotissejä. Samoin peruukkeja saa syöpäpotilaat. 

Joo onhan se rintasyöpäpotilaan elämä niin etuoikeutettua että ihan ilmaiset tissit valtiolta saa...

Vierailija
24/42 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on rumat hampaat ja ole kärsinyt niistä aivan älytömästi, lapsena kiusattiin ja aikuisenakaan harvoin hymyilin. hirveitä itsetunto-obgelmia. Nyt on sen verran ikää ettei haittaa, mutta aion oikoa (yksityisesti), haluan olla nätti sitten kun laitetaan arkkuun (tuskin kuitenkaan hymyilen, mutta silti).

Julkinen voisi hoitaa ihan psyykkisillä perusteilla. Kalliiksi ne lastenpsykiatritkin tulee.

Vierailija
25/42 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamuthan saa näitä oikomisia tuosta vaan.

Vierailija
26/42 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saiko ennen julkiselta oikomishoitoa kosmeettisen haitan takia lapselle? Milloin?

syntynyt 1973 eli koulussa 1980-luvulla Espoossa EI saanut. Aikuisena laitettu hampaat omalla rahalla kuntoon.

Vierailija
27/42 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sitä muutenkaan julkisella tehdä kosmeettisia leikkauksia verovaroin. Miksi siis hampaat? En ymmärrä nyt mistä valitat? Yksityinen kyllä oikoo, sinne vaan.

Niin... näissä on sairaus takana / taustalla. vinoissa hampaissa ei.

Vierailija
28/42 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia hampaat täytyisi pelkästään ulkonäön takia "korjata", kun ei vaikka pottunokkaa tai vähän ulkonevia korviakaan? 

Itse en edes suostuisi mihinkään pelkän ulkonäön takia korjailuihin, en hampaiden kuten en muidenkaan osien, koska kannatan ihmisten oikeutta olla sellaisia kuin ovat.

Kuka palkkaa karmealla hammasrivistön omaavan henkilön? Tai sellaisen, jolta jopa puuttuisi hampaita?

Niinpä.

Aikuinenkaan ei saa julkiselta kruunua tms puuttuvan hampaan tilalle verovaroin, vaan itse on koko hinta maksettava.

Vierailija
29/42 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten nyt pitäis vaan tottua siihen, ettei valtio yksinkertaisesti pysty sponsoroimaan kaikkea.

Vierailija
30/42 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia hampaat täytyisi pelkästään ulkonäön takia "korjata", kun ei vaikka pottunokkaa tai vähän ulkonevia korviakaan? 

Itse en edes suostuisi mihinkään pelkän ulkonäön takia korjailuihin, en hampaiden kuten en muidenkaan osien, koska kannatan ihmisten oikeutta olla sellaisia kuin ovat.

Kuka palkkaa karmealla hammasrivistön omaavan henkilön? Tai sellaisen, jolta jopa puuttuisi hampaita?

Niinpä.

Aikuinenkaan ei saa julkiselta kruunua tms puuttuvan hampaan tilalle verovaroin, vaan itse on koko hinta maksettava.

Ja joissakin paikoissa ei anneta juurihoitoa vaan revitään hammas pois, koska se on halvempaa.Lähdepä sitten töitä hakemaan ja iloisesti hymyilemään.

Vierailija
31/42 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa tässäkin on ihan hyödyn ja kustannusten suhteen perusteella tehty ratkaisuja. Jos on paha purentavirhe, siitä seuraa mahdollisesti niin pahoja terveyshaittoja myöhemmin, että korjataaminen on kannattavaa. Pelkästä esteettisestä haitasta taas ei todennäköisesti seuraa niin suuria ongelmia, että kannattasi alkaa oikoa puolen kansan vinoja leegoja.

Vierailija
32/42 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo onhan se rintasyöpäpotilaan elämä niin etuoikeutettua että ihan ilmaiset tissit valtiolta saa...

No mihin niitä oikeasti tarvitsee?

Mulla on julkisella puolella mokattu hampaan juurihoito, joka johti hampaan poistoon. Nyt sitten olen ilman hammasta, joka aiheuttaa jatkuvasti purentaongelmia, muiden hampaiden kulumaa ja lohkeamista. Mutta ei, ei kuulu julkisella puolella tehtäväksi. Näitä lohkeamia ja purentaongelmia hoidetaan, mutta ei niiden aiheuttajaa. Opiskelijana ei ole varaa laittaa yksityisellä tekohammasta.

Vierailija
33/42 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin... näissä on sairaus takana / taustalla. vinoissa hampaissa ei.

Mikä sairaus siinä peruukissa on? Miksi ei kaikki kaljut saa peruukkeja? Monella heistäkin on pälvikalju tms. sairaus takana.

Vierailija
34/42 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on häiritsevän iso nenä niin eikö sillon pitäis saada julkisella nenäleikkaus, tai jos on kalju niin pitäisi saada hiustensiirtoleikkaus jne. Miten selität, että sun lapsi on oikeutettu kosmeettiseen hoitoon mutta muut ei ole? Eikö esim iso nenä voi olla yhtä traumatisoiva ku huonot hampaat?

Vierailija
35/42 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.

No, mulla ei ainakaan ole ollut työnsaantivaikeuksia koskaan, vaikka ei ole suorat hampaat. Enkä usko että kellään on, ellei missiksi tai malliksi pyri. 

Vierailija
36/42 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin sain täällä länsi-Suomessa 15v sitten... Hampaat oli vinot ja lääkäri kysyi haluanko kosmeettisen haitan takia. Mitään purentavikaa tms ei ollut.

Vierailija
37/42 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ehdotettiin yksityisellä tehtävää hampaan laittoa. Vaatimattoman 2000e maksaisi tuo titaani-istute ja kruunu. Ja kyse ei kosmeettisesta haitasta, vaan ihan purennasta, koska puuttuvia on kaksi, kutonen ja seiska. Toinen meni hoitovirheen takia ja toinen harvinaisen vian takia. En kyllä silti kadehdi lasten oikomishoitoja kosmeettisten syiden takia. Kyllä niitä verorahoja pistetään huomattavasti turhempiin asioihin. Ja aapeelle : vielä voi purenta muuttua. Meillä on nyt pari vuotta seurattu yhden lapsen hampaita ja nyt 13v, kun kaikki maitohampaat on veke, purenta on suoriutunut. Ja etuhampaat oli tosi vinossa.

Vierailija
38/42 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

piiiip kirjoitti:

10 vuotiaalla kaikki etuhampaat vinossa osa ihan poikittain, mutta kunnallisella puolella ei kuulemma tehdä hänelle oikomishoitoa kun kyseessä vain kosmeettinen haitta. Miten tämä voi olla mahdollista. Pitääkö nyt mennä yksityiselle ja voiko tästä mihinkään valittaa ja auttaako se edes mitään. kuka näistä edes päättää?

Meillä 11v tyttö ja kunnalliset oikomishoidot aloitettu jo kuvien ja muottien otolla. Elokuussa laitetaan raudat. Mielestäni tytöllä on vain pari kulmahammasta vinossa, mutta hammaslääkärin mielestä kannattaa oikaista. Rautoja pidetään vuosi ja sen jälkeen "kiskoja" puoli vuotta öisin. Onneksi saa koko härdellin ohi ennen yläastetta.

Olisikohan paikkakunnalla merkitystä, me asumme Rovaniemellä.

Vierailija
39/42 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kotikunnassa ei myöskään oiota kunnallisella kuin kaikista pahimmat purentaviat. Muihin ei ole ns. varaa. Meillä esikoinen sai ison purentavirheen vuoksi kunnallisen oikomishoidon, mutta kuopus ei, kun purentavirhe on sen verran lievä. Mutta haluamme kuitenkin toisellekin lapselle suorat hampaat-ja oikean purennan joten hoidatamme hänen hampaitaan nyt sitten yksityisellä. Ei minusta olisi reilua, että toinen lapsi sai suorat hampaat, mutta toinen ei. Itse olen kärsinyt vinoista hampaistani aina ja olenkin miettinyt, että menisin nyt aikuisena oikomishoitoon. Kauniit hampaat vaikuttaa paljon myös itseluottamukseen.

Vierailija
40/42 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hammas pois ei-näkyvästä paikasta sivulta.  Näin on minulle tehty ja monelle muulle. Hammasrivi tasainen, ei koloja, ei oikomishoitoja. Hampaanpoisto antaa tilaa muille kasvaa suoraan ei toistensa lomiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi