Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Onko muita, jotka ei välitä rusketuksesta? Onko 'kalpeus' kesällä oikeasti muka jotenkin rumaa? Mitkä värit kesällä sopivat ei ruskettuneeseen ihoon?

En aio tänäkään kesänä "ottaa aurinkoa", väriä voi vähän tulla, jos on tullakseen. Ärsyttää vaan kommentit ihmisiltä, etkö ole ollut ollenkaan auringossa ym. Ja pakko myöntää, että välillä tulee olo, onko se oikeasti jotenkin epämiellyttävän näköistä muiden mielestä olla kalpea kesällä, kun kaikki muut ihan ruskeita (varsinkin oman ikäiset ja nuoremmat)... En halua maata auringossa monta tuntia jonkun värin takia ja muutenkaan vaarantaa terveyttäni.

Kommentit (12)

Vierailija

Täällä toinen kalpeanaama! Hieman tympäisee kuunnella sitä "sä näytät ihan pakastekanalta, hahahaaa", "ooks sä ollu sisällä koko kesän" yms. -juttua mutta ei se mitään. En mä jaksa sutata itseruskettavien kanssa ja ihotyyppini on sellainen ettei aurinko tartu mutta palan hetkessä.

Vierailija

Olen erittäin kalpea ja jos en käytä korkean sk:n voiteita palan 30 min ja ihoni muuttuu kauttaaltaan aurinkoihottuman peittäväksi. 

Eniten olen ihmetellyt sitä, että kalpeudesta ovat huomautelleet minulle vain tapailemani miehet. Ihan kuin itse olisin voinut päättää, että perin tällaisen ihonvärin...? Kyllä mä nyt itsekin haluaisin näyttää terveemmältä, mutta kun itseruskettavatkin näyttävät keinotekoisilta :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Itse en rusketu ollenkaan vaikka kuinka makaisin auringossa, joten en viitsi sitten siellä hikoontumassa maata. Ihonsävyni on suorastaan vähän sinertävään vivahtava hyvin kalpea, ja näytän vielä kalpeammalta koska hiukset on lähes mustat. Mutta minä tykkään "vampyyri-lookista" ja oikein korostan vaatteilla ja meikillä kalpeuttani.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eniten olen ihmetellyt sitä, että kalpeudesta ovat huomautelleet minulle vain tapailemani miehet. Ihan kuin itse olisin voinut päättää, että perin tällaisen ihonvärin...?

Aika jännä. Mulle taas ei ole koskaan oma kumppani sanonut asiasta eikä kukaan miespuolinen kaverikaan. Naispuoliset senkin edestä.

Ja hei hassu, et sä sairaalta näytä vaikka olet vaalea. :) Rusketus ei ole yhtä kuin terve. Ainakin mun ihotyypillä rusketus on yhtä kuin ihosyöpä... :D

T: viesti 1

Vierailija

Minäkin olen kalpea ja aion pysyäkin sellaisena. En rusketu luonnostaan ja en koe tarpeelliseksi värjätä ihoani itseruskettavilla.

Toisten kalpeudesta huomauttavat voisivat miettiä, että sanoisivatko vastaavan kommentin tummaihoiselle ihmiselle. Että oletpas tumma, oletko kokeillut ihon vaalennusta? 

Vierailija

Mä en halua ruskettua, koska näytän tunkkaiselta ruskeana. Olen kreikkalaisen isäni peruja mustahiuksinen, eikä ihonvärini ole ihan vaalea talvellakaan, vaan sellainen "oliivibeige". Rusketun valitettavan helposti, mutta jos niin käy, muutun tunkkaisen rusinan näköiseksi, jotenkin vanhentaa kauheasti. Siksi käytän kesäisin aina erittäin korkean suojakertoimen aurinkovoiteita niin etten ruskettuisi vaan pysyisin sellaisena dramaattisen näköisenä kuin tykkään olla, eli melko vaalea iho ja mustat hiukset.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Toisten kalpeudesta huomauttavat voisivat miettiä, että sanoisivatko vastaavan kommentin tummaihoiselle ihmiselle. Että oletpas tumma, oletko kokeillut ihon vaalennusta? 

Tätä en juuri voi ymmärtää. Mistä lähtien vaaleassa ihonsävyssä on jotain vikaa, kun se kerran on luontaista. :D

Hyvin yleistä tuntuu esim. Yhdysvalloissa kommentointi "you need a tan". Häh, miten niin "tarvitsee"? :D

Vierailija

Täällä kanssa kalkkilaivan kapteeni! Työkaverit kesälomien jälkeen aina ihmettelee, että olenko mä ollut koko kesän sisällä kun en ole ruskettunut yhtään. Todellisuudessa olen yleensä jopa hieman ruskettunut, minun ruskettunut ihoni vaan näyttää samalta kuin muiden ruskettumaton. :D Myös minä palan tosi herkästi, joten korkeasuojakertoimiset aurinkovoiteet on käytössä koko kesän. Käytän useimmiten hihallisia (toki ohuita) mekkoja tai paitoja, jottei olkapäät pala. Pysyttelen myös usein varjossa helteisinä päivinä. Eipä siinä hirveästi aurinko tartu. ;) Nuorempana harmitti kalpeus, nykyään ei. Ihan sama, mitä mieltä muut ovat tai luulevatko minun maanneen koko kesän sisällä sohvalla. :D

Vierailija

Mulle myös naljaillaan asiasta. No, olen todella vaaleaihoinen ja rusketus tulee hitaasti, jos ollenkaan - olen kerran elämässäni ollut ruskea kun paloin ensin pahasti. :/ Ei ikinä enää, terveys ennen kaikkea. Lisäksi joudun suojaamaan ihoani todella voimakkaasti, koska huulten päälle ja otsaan tulee maksaläiskiä, jotka pysyvät edes jokseenkin vaaleina kun kuljen hattu päässä. Niiden estäminen on mahdotonta tälläkään metodilla (suojakerroin 50 auringossawmyös esim. lasketellessa, hattu AINA päässä ulkona, vaikka olisin 5 min piipahtamassa).

Vierailija

Näitä ihmettelijöitä joo piisaa.

En tykkää helteistä tai auringossa olosta ja se päivetys mikä tulee, tulee hitaasti ja aika huomaamattomana. En ota aurinkoa, toki kävelen kauppaan ja kaupingilla ja silleen, mutta. Olen huomannut, että kun joku rupeaa ällistelemään kalpeuttani, pistän kontrastin näyttämiseksi kasvoja vasten käsivarren ranteen puolisen osan, hankalasti ilmaistuna. Koska ihoni on luonnontilassa just sellainen sinisen valkoinen, hiemankin päivettynyt naama kyllä erottuu sitä vasten.

Loppuu ininät. Ihmiset eivät vaan tajua, että kaikki on suhteellista ja joillakin on syntymästään saakka tummempi iho.

Vierailija

Ei tämmöinen maitonaama kestä aurinkoa. Mulle tuli rintaan aurinkoihottumaa heti kun alkoi aurinkoiset kelit, eli vappuna riitti kun kävin lähikaupassa ja päällä oli paita jossa on iso kaula-aukko ja en hokannut laittaa aurinkorasvaa. Sitten oli illalla kaula-aukon muotoinen punainen näppyläraita ja vitutti jälleen kerran. Kohtuullinen lämpö on ok, mutta kun aurinko aiheuttaa punoitusta, kutinaa ja pahimmillaan vesikelloja, niin ei ihan hirveesti hotsita. Aurinkorasvan sojakerroin on 50, eli lasten rasvat käytössö myös minulla. Aikoinaan lapsena kävin etelänlomalla sukulaisten kanssa, aurinkorasvan suojakerroin oli 15 ja rannalta poistuttiin vain lounaan ajaksi. Paloin joka kerta pahasti.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat