Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Mies jäi rehvastellen omasta tahdostaan koti-isäksi, koska sehän on vain lomailua ja lötköilyä, mikäs siinä pikku pötkylää hoitaessa. Nyt ei sitten kerkeäkään tehdä kotitöitä silläaikaa kun minä käyn töissä. Onko oikeasti minun velvollisuuteni käydä töissä ja tehdä kaikki kotityöt, vaikka tilanteen ollessa toisinpäin vanhempien lapsien kanssa minä tein kaikki kotityöt ja mies ei mitään?

Kommentit (15)

Vierailija

No, en tiedä millainen tilanteenne täsmälleen on, mutta mä en ole hirveän siistinä saanut kotia pidettyä ollessani kotona, eikä mieskään vaikka onkin mua siistimpi (molemmat olemme olleet pitkään kotona). Keskityimme enemmän lapsiin, heille oli terveellistä itse tehtyä ruokaa, ulkoilua ja mielekästä tekemistä sekä toki puhtaat vaatteet. Mutta koti oli (ja on - tällä hetkellä mies on 2-vuotiaan kanssa kotona) sekainen ja sängyt petaamatta, pyykinpesukierto oli joskus..noh, hidasta. Ym. Mä pidän itseäni ihan aikuisena, asiani hyvin hoitavana ihmisenä, mutta en jaksanut pitää kotia hirveän siistinä kotona ollessani. Olen myös onnekas, koska sotku ei vaivaa minua oikeastaan lainkaan. Eli riippuen vähän tilanteestanne, sun pitäisi ehkä harkita jos voisit hellittää siisteysnormeista väliaikaisesti (mä ajattelen aina, että mulla on tulevaisuudessa vuosikausia aikaa katsella siistiä ja tyylikästä, kun lapset ovat isoja, niin nyt mun ei tarvitse vaivautua :D).

(sitten jos miehesi hoitaa lasta huonosti niin mielestäni sulla on suuri aihe närkästyä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Eksä oli kuopuksen kanssa kotona, ja meinasin kuolla väsymykseen sinä aikana. Töiden jälkeen kaikki kotityöt edessä ja miehellä alkoi täydellinen vapaa-aika sillä sekunnilla kun tulin kotiin. Eksä on, halleluja!

Vierailija

No kun tulet töistä niinsano että onpas minulla ollutkin ikävä pötkylää. Mepä luetaan satu sillävälin kun isä laittaa ruuan. Ja ruuna jälkeen mennään ulkoilemaan pötkylän kanssa niin isi saa siivottua..,

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No kun tulet töistä niinsano että onpas minulla ollutkin ikävä pötkylää. Mepä luetaan satu sillävälin kun isä laittaa ruuan. Ja ruuna jälkeen mennään ulkoilemaan pötkylän kanssa niin isi saa siivottua..,

Olen yrittänyt. "Sä teet paljon parempaa ruokaa, tee sä" tai sitten tilaa pizzaa.. Jos mennään ulkoilemaan että isi saa siivottua niin tekosyyt x ja y miksi ei ole voinut niin tehdä. Tekis mieli laittaa tuo ukko vaihtoon, yh:na ois helpompaa kun ei tarviisi odottaa että toinen hoitaisi tonttinsa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eksä oli kuopuksen kanssa kotona, ja meinasin kuolla väsymykseen sinä aikana. Töiden jälkeen kaikki kotityöt edessä ja miehellä alkoi täydellinen vapaa-aika sillä sekunnilla kun tulin kotiin. Eksä on, halleluja!

Näin meilläkin ja tosiaankin on eksä. Ja ihan turha oli mitään kotitöitä ehdottaa niin, että minä sillä aikaa olisin hoitanut lapsia, hän oli vapaalla. Ainoa asia, josta todella huolehti oli, että lapset nukkuivat maksimaalisen pitkät päikkärit päivän aikana (nukahtivat sitten illalla hieman ennen puoltayötä), joten pitkäksihän mun päivä aina venyi ja olin väsynyt.

En alkanut marttyyriksi, erosin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt. "Sä teet paljon parempaa ruokaa, tee sä" tai sitten tilaa pizzaa.. Jos mennään ulkoilemaan että isi saa siivottua niin tekosyyt x ja y miksi ei ole voinut niin tehdä. Tekis mieli laittaa tuo ukko vaihtoon, yh:na ois helpompaa kun ei tarviisi odottaa että toinen hoitaisi tonttinsa.

No et herran jestas tee, ja syyksi sanot ihan sen, että haluat olla lapsen kanssa kun olette olleet pitkän päivän erossa!

Meillä asia ei tullut ongelmaksi, koska emme miehen kanssa syö kuin yhden kunnon ruoan päivässä, ja lapsille tehtiin ruokia valmiiksi pakkaseen tai tehtiin munakas tai muuta nopeaa. t. epäsiisti vastaaja 2.

Vierailija

Ensin sinä hoidit lapsen ja kotihommat. Nyt mies hoitaa lapsen ja kotihommat.

Ei ole ihme että osa miehistä pitää koti-isyyttä helppona lomana kun eivät siivoa, tee ruokaa, käy kaupassa eikä pese pyykkiä. Koti-isän/äidin hommiin nyt vaan kuuluu lasten lisäksi se kodinhoito.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No et herran jestas tee, ja syyksi sanot ihan sen, että haluat olla lapsen kanssa kun olette olleet pitkän päivän erossa!

Meillä asia ei tullut ongelmaksi, koska emme miehen kanssa syö kuin yhden kunnon ruoan päivässä, ja lapsille tehtiin ruokia valmiiksi pakkaseen tai tehtiin munakas tai muuta nopeaa. t. epäsiisti vastaaja 2.

Kiva jos sun mies osallistui kotitöihin, ymmärrätkö, että on myös miehiä, joita niitä ei saa tekemään jos taloudessa on nainen, joka on lapsien avulla niitattu suhteeseen (ennen lapsia nämä miehet kyllä tekevät kotitöitä).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja tämä onnistuu vain siksi että sinä ap mahdollistat tämän!

Tämmöisiin tapauksiin ikävä kyllä tehoaa yleensä vain ero. Turha syyttää ap:tä mahdollistajaksi. Ei aikuista miestä voi fyysisesti pakottaa tekemään kotitöitä.

Vierailija

"Tämmöisiin tapauksiin ikävä kyllä tehoaa yleensä vain ero. Turha syyttää ap:ta. Ei aikuista miestä voi fyysisesti pakottaa tekemään kotitöitä." - Totta kaiketi tuon pakottamisen kanssa. Sitä vaan joskus ihmettelen, että miten tämä miehen tai yleisemmin miesten siivottomuus tuntuu usein tulevan monelle naiselle pyytämättä tai tilaamatta aivan yllättäen ja ennalta-arvaamattomasti. - Olenko itse kenties miehenä vaaran vyöhykkeessä; jos joskus onnistun saamaan lapsia, niin onko mahdollista, että lapset aikaansaavat minun "vajoamisen"  lapsen tasolle. Tai muutoin kyvyttömäski pitää kotia asiallisessa ja siistissä kunnossa ja yleisemminkin vastaamaan osaltani kotitöistä. 

Vierailija

Kerro ap että miehellesi että tuntuu tosi epäreilulta että mies ei hoida kotihommia vaikka on lapsen kanssa kotona. Sinäkin hoidit aikaisemmin. Jos miehen mielestä hän ei voi tehdä kotitöitä samalla kun hoitaa lasta niin sinä hoidat lasta kun tulet töistä ja mies tekee sitten tehokkaasti kotityöt että voitte illalla viettää yhdessä aikaa. Kerro että et sinä halua rankan työpäivän jälkeen tehdä pitsaa vaan olla lapsen kanssa. Ja mies oppii tekemään aina vaan paremmin kun harjoittelee.

Ehkä mies ei vaan saa aikaiseksi kun puuttuu selkeä rytmi ja pakko toisin kuin "oikeissa töissä". Ja voi olla ettei mies vaan tosiaan tajua asiaa sinun kannaltasi, ei siis tule ajatelleeksi. Meillä mies halusi aina keskustella päivän ohjelmasta kun laitoin ruokaa. Usein vastaukseni taisi olla että en tiedä. Kerran sitten kysyin mieheltä miksi kysyy aina suunnitelmia ruokaa laittaessani. Vastaus sillin on rauhallinen hetki jutella asiasta. Veti aika sanattomaksi ja kerroin toivuttuani että minulla on täysi työ keskittyä ruoanlaittoon että kaikki saavat varmasti oikeanlaista syötävää ( kaikilla kolmella lapsella allergioita ja osin eri ruokavaliot). Ihan oikeasti minä en pystynyt ruokaa tehdessäni keskittymään mihinkään muuhun vaikka miehellä olikin sillin joutilasta aikaa ( rupesin työllistämään miehen ruuan laitossa jatkossa). No asia selkeni kun juteltiin riittävän selkeästi että kumpikin tajusi miltä toisesta tuntuu.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat