Vierailija

Onko olemassa jotain laskukaavaa paljonko reippaalla kävelyllä voi kuluttaa kaloreita? Oonko ihan hakoteillä, jos lasken, että tuo mun 10km kävely kuluttaisi jotain 600kaloria?

Mulla on reilusti ylipainoa ja painan tällä hetkellä 105kg. Tarkoitus on päästä takaisin normaalimittoihin. En kuitenkaan välttämättä halua mitään todella nopeaa painon pudotusta, oon ihan tyytyväinen 0,5-1kg viikossa.

Käyn lähes päivittäin (välillä pidän kerran viikossa lepopäivän) 10km lenkillä ja siinä menee aikaa noin 1,5tuntia. Kävelyvauhti ei ehkä ihan hirveen nopeeta ole, mutta se on kuitenkin minulle nopein vauhti, enempään en tällä hetkellä ja tällä kunnolla pysty.

Kommentit (11)

Vierailija

Kävelyn kalorinkulutus riippuu painostasi ja kulkemastasi matkasta. Sillä, onko kävely reipasta vai hidasta ei ole juurikaan merkitystä, mutta toki reippaasti kävelemällä tietyn matkan kävelemiseen ja siten tiettyyn kalorinkulutukseen menee lyhyempi aika.

Kävely kuluttaa noin 0,8 kcal jokaista käveltyä kilometriä ja kävelijän painokiloa kohti. Sinun painolasti 10 km:n kävely kuluttaa siis 0,8 * 10 * 105 kcal = 840 kcal. Tämä on toki vain arvio, mutta vähintään yhtä tarkka kuin sykemittarin antama lukema.

Vierailija

Pakko sanoa, et kyllä mun mielestä se reipas kävely ainakin oman järjen mukaan kuluttais enemmän kun laiska löntystely, jos menee saman matkan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Lataa Sport Tracker puhelimeen! Sijainti päälle niin näyttää kuljetun matkan ja keskinopeuden ja arvioidun kalorinkulutuksen. Just vedin 6,7km keskinopeudella 6,9km/h kävelyä ja appsin mukaan 380 kcal kulutti. Tämä ohjelma vaan siis arvioi, kun ei sinne laiteta pituutta/painoa eikä ole sykemittaria, mutta arviota antava :)

Vierailija

Kannattaa muuten olla varovainen noiden liikunnan kulutusten arvioimisessa, kun laihduttaa. Kroppa nimittäin on uusien tutkimusten mukaan erittäin taitava säästämään kaloreita muualta, jos niitä liikunnalla kuluttaa, niin että välttämättä tulos ei olekaan normaali kulutus + liikunnan kulutus vaan jotain paljon vähemmän. 

Itse olen tästä syystä laihduttaessa laskenut liikunnan lisäkulutuksen nollaksi, ja syönyt sen mukaan mitä saisin syödä jos en liiku yhtään. Joskus aiemmin laskin sports trackerin mukaan liikunnan kulutukset mukaan, mutta en laihtunut ollenkaan, juuri ilmeisesti syystä että keho laski lepokulutusta vastineeksi liikunnan kulutuksesta.

"

Näyttää siltä, että ihminen, joka esimerkiksi kävelee lähietäisyydelle töihin ja tekee lyhyitä juoksulenkkejä, ei kuluttaisi yhtään sen enempää kaloreita vaikka alkaisi tehdä pidempiä lenkkejä. Näin arvelee tutkimukseen osallistunut Herman Pontzer Hunter Collegesta New Yorkista.

Potzserin mukaan ihmisruumiilla on todennäköisesti kaksi tapaa vähentää energiankulutusta tietoisesti harrastetun liikunnan määrän kasvaessa. Toinen on se, että pieni liikehdintä, johon emme usein kiinnitä edes huomiota, arjessa vähenee.

Toinen syy on, että liikunnallisesti aktiivinen ihminen kuluttaa levossa vähemmän energiaa kuin vähemmän aktiivinen. Ruumiintoiminnot immuunijärjestelmästä ruoansulatukseen vievät vähemmän energiaa."

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muuten olla varovainen noiden liikunnan kulutusten arvioimisessa, kun laihduttaa. Kroppa nimittäin on uusien tutkimusten mukaan erittäin taitava säästämään kaloreita muualta, jos niitä liikunnalla kuluttaa, niin että välttämättä tulos ei olekaan normaali kulutus + liikunnan kulutus vaan jotain paljon vähemmän. 

Itse olen tästä syystä laihduttaessa laskenut liikunnan lisäkulutuksen nollaksi, ja syönyt sen mukaan mitä saisin syödä jos en liiku yhtään. Joskus aiemmin laskin sports trackerin mukaan liikunnan kulutukset mukaan, mutta en laihtunut ollenkaan, juuri ilmeisesti syystä että keho laski lepokulutusta vastineeksi liikunnan kulutuksesta.

"

Näyttää siltä, että ihminen, joka esimerkiksi kävelee lähietäisyydelle töihin ja tekee lyhyitä juoksulenkkejä, ei kuluttaisi yhtään sen enempää kaloreita vaikka alkaisi tehdä pidempiä lenkkejä. Näin arvelee tutkimukseen osallistunut Herman Pontzer Hunter Collegesta New Yorkista.

Potzserin mukaan ihmisruumiilla on todennäköisesti kaksi tapaa vähentää energiankulutusta tietoisesti harrastetun liikunnan määrän kasvaessa. Toinen on se, että pieni liikehdintä, johon emme usein kiinnitä edes huomiota, arjessa vähenee.

Toinen syy on, että liikunnallisesti aktiivinen ihminen kuluttaa levossa vähemmän energiaa kuin vähemmän aktiivinen. Ruumiintoiminnot immuunijärjestelmästä ruoansulatukseen vievät vähemmän energiaa."

Tämähän on täyttä paskaa... laitapa lähde, että voidaan tietää, mikä taho tällaista suoltaa. Liikunnallisesti aktiivinen ihminen nimenomaan kuluttaa levossakin enemmän energiaa. Tieteellinen fakta!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa, et kyllä mun mielestä se reipas kävely ainakin oman järjen mukaan kuluttais enemmän kun laiska löntystely, jos menee saman matkan.

Ei vain näin ole. 

Energiankulutus mitataan nimenomaan matkan pituudella. Eli vaikka koko päivän käyttäisit kymmenen kilometrin kävelyyn, niin sama kuin juoksisit sen tunnissa. 

Lukion lyhyelläkin fysiikalla itsestäänselvyys. 

Vierailija

Kävely on melkoisen kaloripihiä touhua. Ja selvähän se, ihminen kun on evolvoitunut kävelemään ja juoksemaan. Jos haluat kuluttaa mahdollisimman paljon kaloreita tunnissa niin aloita pyöräilemään tai uimaan. Juokseminenkin toimisi, mutta ylipainoisena on se on niin hirveätä touhua että ei sitä voi suositella. Pyöräily on sen sijaan hauskaa, olipa paino mitä tahansa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

"

Tämähän on täyttä paskaa... laitapa lähde, että voidaan tietää, mikä taho tällaista suoltaa. Liikunnallisesti aktiivinen ihminen nimenomaan kuluttaa levossakin enemmän energiaa. Tieteellinen fakta!

Noin ennen luultiin että kuluttaa enemmän, mutta nykytutkimus on osoittanut täysin päinvastaista. 

http://www.tekniikkatalous.fi/tiede/raju-raakki-ei-laihduta-tutkimus-keh...

http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/ahkera_liikunta_ei_lisaakaan_energ...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

"

Noin ennen luultiin että kuluttaa enemmän, mutta nykytutkimus on osoittanut täysin päinvastaista. 

http://www.tekniikkatalous.fi/tiede/raju-raakki-ei-laihduta-tutkimus-keh...

http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/ahkera_liikunta_ei_lisaakaan_energ...

Okei, kiitos linkeistä! 

Eipä muuta kuitenkaan tottumuksiani. Rakastan liikuntaa ja ei ole laihduttamisen tarvetta. Mutta koskettaa tietysti heitä, jotka eivät liiku muun kuin laihduttamisen takia. Ja näitä on paljon. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei vain näin ole. 

Energiankulutus mitataan nimenomaan matkan pituudella. Eli vaikka koko päivän käyttäisit kymmenen kilometrin kävelyyn, niin sama kuin juoksisit sen tunnissa. 

Lukion lyhyelläkin fysiikalla itsestäänselvyys. 

Ei ole näin. Ks. artikkeli ja siinä oleva linkki tutkimukseen:

http://www.runnersworld.com/peak-performance/running-v-walking-how-many-...

Vierailija

Ihan ohiksena, jos joku kuntoilua tai laihduttamista aloittava tulee kysymään neuvoa, onko ihan pakko tulla pätemään kaikenlaisella nippelitiedolla ja hifistelyllä? Monen aloittelijan into lopahtaa ihan täydellisesti jos liikunnan harrastamisesta tulee joku ilmiömäinen suoritus, johon on pakko paneutua aina 100% ennenkuin voi niitä verkkareita edes pukea.

Ap:lle sanoisin, että reipas kävely on ihan hyvä kuntoilun muoto, joka myös auttaa laihtumisessa. Täällä oli pari päivää sitten ketju kävelylaihtumisista, en nyt ehdi sitä etsiä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat