Vierailija

En ole ennen kuullutkaan tuollaisesta.

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

On sitä tapahtunut jo melko pitkään.

Itse varmaakin vaatisin mieluummin perusteluja kuin tietoa siitä kuka päätöksen oikeasti on tehnyt.

Vierailija

Ja tapahtuuko tämä siis aivan normaalioloissa? Ettei puhuta mistään katastrofista jossa hoito on pakko rajoittaa niille joilla on mahdollisuudet selvitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

No mutta näinhän se on aina ja kaikkialla. Aina kun hoitaja päättää, milloin ja millä perusteella konsultoidaan lääkäriä, niin käytännössä se on silloin päätös siitä kuka lääkäriä tarvitsee.

Mikä tässä on mielestäsi ihmeellistä?

Vierailija

Minua ainakin ärsyttää kun joudun terveyskeskuksessa aikaa varatessa selvittämään mikä on vaivani ja tämä kerberos sitten päättää onko se tarpeeksi jotta lääkärinaika heltiää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No ei päätä. Mistä tällainen luulo?

Päivystyksessä tädit laittavat potilaat järjestykseen. Itse en joskus 80- luvulla meinannut saada lääkäriaikaa pitkittyneeseen yskään, lopulta iski korkea kuume ja keuhkoputkentulehdus.
Lapsi oli loukannut päänsä keinusta tippuessaan ja oksenteli. Veimme lapsen suoraan päivähoidosta päivystykseen. Hoitaja piipahti paikalla ja kertoi olevan kovasti ruuhkaa.
Onneksemme ohitse käveli ensihoitaja, jolla kiinnittyi huomio lapsen apaattiseen vointiin, kerroin meidän odotelleen jo tunnin. Hoitaja kävi pistämässä vauhtia täteihin ja lääkäri tulikin pian katsomaan lasta, jonka jälkeen saimme lähetteen yliopistosairaalaan. Onneksi selvisimme säikähdyksellä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No mutta näinhän se on aina ja kaikkialla. Aina kun hoitaja päättää, milloin ja millä perusteella konsultoidaan lääkäriä, niin käytännössä se on silloin päätös siitä kuka lääkäriä tarvitsee.

Liian paljon on kiinni hoitajan osaamisesta ja ennen kaikkea osaamattomuudesta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miten tämä sitten ratkaistaisiin mielestäsi? Palkataan 70 000 lääkäriä lisää, jotta joka luukulle ja osastolle saadaan lekuri päivystämään 24/7?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Parempi olisi osaamaton lääkäri joka päättää asiasta.

Edelleen mieluummin perustelisin paremmin miksi tarvitsen ehdottomasti hoitoa kuin kyseenalaistaisin sitä kuka päätöksen tekee. Jos ajattelen että ko. henkilö on epäpätevä vaatisin tilalle pätevän. Jos taas hoitaja/lääkäri on tehnyt hoitovirheen tekemällä päätöksen hoitamatta jättämisestä tekisin valituksen riippumatta siitä onko hän pätevä vai ei.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miten tämä sitten ratkaistaisiin mielestäsi? Palkataan 70 000 lääkäriä lisää, jotta joka luukulle ja osastolle saadaan lekuri päivystämään 24/7?

Eikä varmaan riitäkään. Joidenkin mielestä pitää saada lääkärille aika kun otetaan sormenpäästä tikit pois.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minua ainakin ärsyttää kun joudun terveyskeskuksessa aikaa varatessa selvittämään mikä on vaivani ja tämä kerberos sitten päättää onko se tarpeeksi jotta lääkärinaika heltiää.

Kerberokselle on hallinnosta annettu ohjeet, joita hän noudattaa. Siksi hän kyselee. Ei se mitään henkilökohtaista ole.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No ei päätä. Mistä tällainen luulo?

Ap kysyy, että mistä asti näin tulee tapahtumaan. Ei puhu nykytilanteesta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Parempi olisi osaamaton lääkäri joka päättää asiasta.

Edelleen mieluummin perustelisin paremmin miksi tarvitsen ehdottomasti hoitoa kuin kyseenalaistaisin sitä kuka päätöksen tekee. Jos ajattelen että ko. henkilö on epäpätevä vaatisin tilalle pätevän. Jos taas hoitaja/lääkäri on tehnyt hoitovirheen tekemällä päätöksen hoitamatta jättämisestä tekisin valituksen riippumatta siitä onko hän pätevä vai ei.

voi leidi, se on vähän myöhästä arkusta käsin tehdä valitusta hoitamattajttämisestä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä kumma miten ennen selvittiin ilman hoitajien välipuskurointia. Lääkreillä meni silloin vähemmän aikaa sihteerihommiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olisitko sitten valmis maksamaan veroissa sen, että joka ainoaa varpaan kolotusta ja vatsan vääntöä pääsisi aina siltä istumalta setvimään lääkärin kanssa? Hoitajalle selvitetään vaiva sen vuoksi, että hän osaa arvioida saamansa koulutuksen ja työpaikkakohtaisen ohjaistuksen perusteella hoidon tarpeen kiireellisyyden eikä kukaan "rannetta vihlaisi kerran joskus viime vuonna"-tyyppi pääse kiilaamaan esimerkiksi suurella todennäköisyydellä veritulpasta kärsivän edelle. Virheitä toki sattuu, mutta niinhän niitä aina, kun paljon tekee. 

Vierailija

Ainakin niin kauan kun minä olen lääkärille aikaa tilannut on hoitaja kysynyt mikä vaivaa, eli viimeiset 35v , aina olen ajan saanut, useimmiten nopeasti.
Kannattaa muistaa että hoitaja on ihminen, ole asiallinen, pikkuisen tietämätön, kysele onko tässä nyt lääkärin paikka vai mitä, kuulosta peitellyn huolestuneelta, pyytele anteeksi kun vaivasit. Älä ole hysteerinen, älä vaadi, mutta älä myöskään vähättele vaivojasi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ainakin niin kauan kun minä olen lääkärille aikaa tilannut on hoitaja kysynyt mikä vaivaa, eli viimeiset 35v , aina olen ajan saanut, useimmiten nopeasti.
Kannattaa muistaa että hoitaja on ihminen, ole asiallinen, pikkuisen tietämätön, kysele onko tässä nyt lääkärin paikka vai mitä, kuulosta peitellyn huolestuneelta, pyytele anteeksi kun vaivasit. Älä ole hysteerinen, älä vaadi, mutta älä myöskään vähättele vaivojasi.

Jos olet aina saanut ajan niin ollaan asian ytimessä, mitä järkeä on juoksuttaa potilasta sairaanhoitajalla, kun hän päätyy kuitenkin lääkärille. Ei se sairaanhoitajakaan ilmainen olo. Toisinaan voi haastatella pidempään potilasta ja siten lääkärillä on enemmän tietoa potilasta vastaanottaessa, mutta hyötyy vain jos lukee sh:n kirjaukset.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat