Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kuurot eivät osaa kirjoittaa kunnolla?

Ihmettelen vain.
22.05.2016 |

Omituista, että esimerkiksi täällä suomessa asuvat kuurot eivät osaa useinkaan kirjoittaa kunnolla omaa äidinkieltään eli suomen kieltä. Olin kerran kirjeenvaihdossa erään suomessa koko ikänsä asuneen suomalaisen kuuron kanssa ja hänen kirjoittamansa teksti oli täynnä kirjoitusvirheitä ja kielioppivirheitä. Ihan kuin sitä olisi kirjoittanut suomessa vasta vähän aikaa asunut ja kieltämme vasta opetteleva maahanmuuttaja. Eivätkö kuurot käy koulua vai eikö heille pystytä opettamaan edes oman äidinkielensä kirjoittamista?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuurojen "äidin"kieli on viittomakieli.

Vierailija
2/22 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä helvetin "äidin"kieli?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen vain. kirjoitti:

Omituista, että esimerkiksi täällä suomessa asuvat kuurot eivät osaa useinkaan kirjoittaa kunnolla omaa äidinkieltään eli suomen kieltä. Olin kerran kirjeenvaihdossa erään suomessa koko ikänsä asuneen suomalaisen kuuron kanssa ja hänen kirjoittamansa teksti oli täynnä kirjoitusvirheitä ja kielioppivirheitä. Ihan kuin sitä olisi kirjoittanut suomessa vasta vähän aikaa asunut ja kieltämme vasta opetteleva maahanmuuttaja. Eivätkö kuurot käy koulua vai eikö heille pystytä opettamaan edes oman äidinkielensä kirjoittamista?

Eli mielestäsi tähän pieneen otokseen perustuva kokemus tekee Suomen kaikista kuuroista kirjoitustaidottomia? 

Vierailija
4/22 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks tää provo vai

Vierailija
5/22 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me puhumme suomea, kuurot viittovat. Eli kuuroille viittomakieli on se ns. äidinkieli ja paljon luonnollisempi kuin itse suomenkieli

Vierailija
6/22 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kuuron äidinkieli ei ole suomi, vaan suomen viittomakieli, jossa on erilainen syntaksi ja morfologia.

Vierailija
7/22 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me puhumme suomea, kuurot viittovat. Eli kuuroille viittomakieli on se ns. äidinkieli ja paljon luonnollisempi kuin itse suomenkieli

Luuletko etten tajua? Se on äidinkieli, ei mikään helvetin "äidin"kieli. Ja se on myös suomen kieli, ei mikään helvetin suomenkieli.

Vierailija
8/22 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viittomakielen sanajärjestys ei noudata suomen kielen sanajärjestystä. Lisäksi esimerkiksi geminaatan ja äng-äänteen suomea äidinkielenään puhuva oppii helpommin kuulonsa avulla. Suomi on kuurolle vieras kieli. Kuuron äidinkieli on viittomakieli.

Vierailija
9/22 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska viittomakieli on kuurojen äidinkieli, ei suomi. Se, kuinka hyvin kuuro kirjoittaa tai lukee suomenkieltä, on kiinni siitä kuinka hyvin hän suomea osaa. Vertaa esim siihen kuinka hyvin suomenkieltä äidinkielenään puhuva puhuu vaikkapa ruotsia tai englantia. Jotkut hyvin, jotkut välttävästi, jotkut eivät lainkaan. Siskoni on kuuro, ja hän kirjoittaa oikein hyvää suomea, lukee suomenkielisiä kirjoja yms, eli hän on tavallaan kaksikielinen.

Vierailija
10/22 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää joku provo? Kuurothan eivät (yleensä) ole koskaan kuulleet sanoja. Ei heille sanoilla ole sama merkitys kuin meillä, jotka kuullaan ja kirjoitetaan se kuultu sana. Heille sanat ovat käsimerkkejä, joten on iso työ opetella niiden merkkien kirjoitusasu. Ja varsinkin kun viittomakielellä on ihan oma kielioppi, joka ei vastaa kirjoitettua kieltä. Eli he joutuvat opettelemaan uuden kieliopin kokonaan, jos haluavat kirjoittaa meidän kieliopin mukaisesti oikein. Hyvähän se on meidän kuuluvien nurista, kun suomen kielessä sanatkin kirjoitetaan juuri niin kuin sanotaan (eli niin kuin ne kuullaan). Arvostan todella kuuroja, joilla on iso työ opetella kirjoittamaan meidän kieliopin mukaisesti! Siinä ei muutamat kielioppivirheet haittaa.

Vierailija
11/22 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko etten tajua? Se on äidinkieli, ei mikään helvetin "äidin"kieli. Ja se on myös suomen kieli, ei mikään helvetin suomenkieli.

No anteeksi virheeni. Luulin kuitenkin, että pointtina oli yrittää selventää miksi kuurot eivät ehkä osaa suomea niin hyvin kirjoittaa, eikä kirjoitusvirheisiin puuttuminen :D

Vierailija
12/22 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei viittomakieli ole mikään oikea kieli eli miten vitussa se voi olla kuurojen äidinkieli? Sehän on vain sellaista ihme käsillä huitomista ja naaman omituista vääntelyä, ei oikeaa kieltä! Kieli on sitä, mitä puhutaan, luetaan ja kirjoitetaan?

Vierailija
13/22 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ov kirjoitti:

Ei viittomakieli ole mikään oikea kieli eli miten vitussa se voi olla kuurojen äidinkieli? Sehän on vain sellaista ihme käsillä huitomista ja naaman omituista vääntelyä, ei oikeaa kieltä! Kieli on sitä, mitä puhutaan, luetaan ja kirjoitetaan?

Aa, tää olikin provo. Mä jo ajattelinkin, että kuka ihme jaksaa kiihtyy näin paljon tällaisesta asiasta 😊

Vierailija
14/22 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ov kirjoitti:

Mun tekisi mieli viittoa sulle nyt yksi sellainen kansainvälinen sormimerkki. Tiedätkö sen, missä sormet ovat keskisornea lukuun ottamatta nyrkissä..?

Vierailija
15/22 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska viittomakieli on kuurojen äidinkieli, ei suomi. Se, kuinka hyvin kuuro kirjoittaa tai lukee suomenkieltä, on kiinni siitä kuinka hyvin hän suomea osaa. Vertaa esim siihen kuinka hyvin suomenkieltä äidinkielenään puhuva puhuu vaikkapa ruotsia tai englantia. Jotkut hyvin, jotkut välttävästi, jotkut eivät lainkaan. Siskoni on kuuro, ja hän kirjoittaa oikein hyvää suomea, lukee suomenkielisiä kirjoja yms, eli hän on tavallaan kaksikielinen.

SUOMEN KIELTÄ!!!! suomen kieltä!!!

Vierailija
16/22 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ottaa nyt itse suomen kielen kieliopin käteensä ja opettelee kirjoittamaan maantieteellisen nimen Suomi isolla alkukirjaimella.

Vierailija
17/22 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuntemasi kuuri ei osaa suomea = kaikki kuurot ovat huonoja suomen kielessä? Oletko tosissasi... Omasta aloituksestasi voisi tehdä tällä logiikalla johtopäätelmän, että kaikilla suomalaisilla on kielioppi ihan perseellään. Eikö kukaan suomalainen käy kouluja vai mitä?

Vierailija
18/22 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap ov kirjoitti:

Mun tekisi mieli viittoa sulle nyt yksi sellainen kansainvälinen sormimerkki. Tiedätkö sen, missä sormet ovat keskisornea lukuun ottamatta nyrkissä..?

Minä haluaisin laittaa molempien käsien sormet nyrkkiin ja tunkea käteni sitten alapäähäsi, toisen pimppiin ja toisen perärööriin.

Vierailija
19/22 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkääs nyt kiihtykö, ap vain haluaa ärsyttää teitä.

Vierailija
20/22 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No anteeksi virheeni. Luulin kuitenkin, että pointtina oli yrittää selventää miksi kuurot eivät ehkä osaa suomea niin hyvin kirjoittaa, eikä kirjoitusvirheisiin puuttuminen :D

Minulle ei tarvitse selventää päivänselviä asioita, kiitosta vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi