Meneekö sinulla ruokaan 20% tuloista ravintolaruuat mukaanlukien? Paljonko euroina?
"Keskimäärin suomalaisen kulutusmenoista ruokaan ja juomaan kuluu 20 prosenttia. Tästä 12,8 prosenttia (v.2015) kuluu elintarvikkeisiin ja alkoholittomiin juomiin. Toinen puoli ruokamenoista kuluu erilaisiin palveluihin ja juomaan: ravintoloihin, kahviloihin ja hotelleihin."
Mun mielestä tuo prosenttiosuus kuulostaa pieneltä, meillä ainakin menee enemmän, mutta en tiedä miten menisi jos laskisi vaan me aikuiset yksinään, mutta en usko että sinkkunakaan mulla menisi noin vähän ruokaan vaikka en ravintoloissa edes kävisi.
Kommentit (21)
Olen yksinasuva ja melko hyvätuloinen. Laskeskelin tuossa, että mulla pitäisi mennä n. 30€/päivä, jotta täyttyisi tuo 20%. Normaaliarjessa kuluu n. Puolet tuosta, mutta jos laskee koko vuoden ajalta lomat ja reissut ja muut, niin keskimääräisesti prosenttiosuus saattaa nousta lähemmäs 20%, varsinkin, kun mukaan lasketaan myös hotellipalvelut.
Meille menee varmasti alle tuon ruokamenoihin kuukaudessa. Minulla nettona jos laskee, 20% tekee kuussa noin hieman vajaa 400€ ja kahden aikuisen talouden yhteenlaskettu netto tulo on jo noin 5t€/kk eli ruokaan pitäisi mennä jo noin tonni kuussa! Harvemmin käydään ulkona syömässä tai juomassa, töissä tykätään syödä omia eväitä ja ruokaostokset hoituu lidlissä useimmiten, ellei erikoisempaa ruokaa tehdä vaikka viikonloppuna. Todellisuudessa ruoka ja ravintola menot on ihan maksimissaan tuo 400€ kuukaudessa meiltä kahdelta. Ymmärrän, että tilanne muuttuu kyllä jos saadaan joskus lapsia ja heidät täytyy toki ruokkia aikuisten tuloista.
Mulla menee ruokaan 200€/kk. Elän tulojen mukaan.
Varmaan aika lailla tuo 20% menee, olen 2 lapsen yh.
Ei. Noin 300 Eur / viikko 6-henkinen perhe. Menee paljon alle 20 prossaa.
Nettotulot meillä noin 6500e/kk ja epäilen ettei ihan 1300e kulu ruokaan vaikka 6 henkeä perheessä onkin. Tosin helposti saisi menemään, jos kävisi enemmän ravintolassa syömässä (vähintään 100e kerta).
Ei mene, ehkä noin 5-10% tuloistani, kuukaudesta riippuen. :)
Mulla menee keskimäärin 10 prosenttia. Nettotulot 2 650, ruoka- (ja juoma)menot kuussa 200-300 euroa. Sinkkutalous.
Vierailija kirjoitti:
Euroina 4 hlöä menee 800 kuussa.
Eli teillä on yhteenlaskettuna tulot nettona jotain 4000€ ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Euroina 4 hlöä menee 800 kuussa.
Eli teillä on yhteenlaskettuna tulot nettona jotain 4000€ ?
Aika vähän
Mulla menee yli puolet alkoholiin :3
Olen sinkku ja saattaa itseasiassa juuri tuon verran mennä. Laskin että kuukaudessa ehkä n 500-600e, tähän sisältyy kyllä tiskiaineita siivousaineita ym. On n 18-20% tuloista. Tavoitteena on 400e kuukaudessa mutta siihen harvoin pääsen. Olen tiennyt että ruokaan menee paljon mutta yllättävän paljon menee.
3 henkeä + ruokavieraat ja n 16,5% menee nettotuloista ilman alkoa ja ravintolakäyntejäkin! N 800€/kk meilläkin.
Menee kyllä reippasti enemmän kuin 20%, joka olis alle satanen kuussa. Ennemminkin menee se 35-40%, 150-200e riippuen kuusta.
Meidän perheessä nettotulot on jotain 3000€ ja meitä on neljä ihmistä ja kolme kissaa, ruokaan menee kuukaudessa varmaan lähemmäs tonni, ja lopuista rahoista suurin osa menee tietysti asumiseen kun on velkainen talo. Väkisinkin ruokakauppaan menee rahaa vähintään 200€ viikossa, mies ja pojat syö aika paljon, mutta toisaalta, jos mietin, niin vaikka asuisin yksin menis silti varmaan enemmän kuin 200€/kk ruokaan, vähemmän tekisin oikeaa ruokaa, enemmän söisin vaan kaikkea jugurttia ja leipää ym. ja kävisin lounasravintolassa työpäivinä.
ap
Meillä menee n.1200€ prismaan kuukaudessa sisältäen pesuaineet ym. jos pitää ostaa vaikka leluja, kattiloita.. ja n.200€ lidliin. Ja tulot nettona 3500€ ja ulkona syömiseen n 100€ kk
Me ei säästellä ruuissa, syödään päivittäin lihaa ja kasviksia. Aina luomua ja kotimaista jos mahdollista. Pihviä, kananfilettä ja paistijauhelihaa, hedelmiä ja kasviksia ja herkkujakin usein. Ruokamenoissa voisi kyllä säästää paljon mutta meille hyvä ruoka on nautinto mihin me halutaan satsata.Muttei alkoholia, limuja, sipsiä, eineksiä koskaan. Meillä lapset 3 & 1v.
Eli n.30% tuloista.
Aloittajan lainaamassa tutkimuksessahan on kyse siitä että kulutuksesta 20% menee ruokaan. Tämä ei ole sama kuin 20% tuloista mistä aloittaja otsikossa puhuu (tai vain siinä tapauksessa että kaikki tulot menee kulutukseen). Meillä ainakin iso osa tuloista menee säästöön ja lopusta, kulutukseen menevästä osasta tuo menee 15-20% ruokaan.
"Keskimäärin suomalaiselta kotitaloudelta menee elintarvikkeisiin noin 12,5 % kokonaiskulutuksesta, kun taas alin tuloviidennes kotitalouksista käytti vuonna 2012 ruokaan noin 15,8 % tuloistaan. Ylimmällä tuloviidenneksellä ruoan osuus kokonaiskulutuksesta on puolestaan noin 10,5 %."
Tälläinenkin tieto löytyi.
ap