Oudointa mitä sinulta on kysytty raskausaikana?
Mikä on oudointa mitä sinulta on kysytty raskausaikana?
Tämä tulee itselle ensimmäisenä mieleen:
Odotan esikoistani ja moni ystävistäni on kysynyt aionko pukeutua löysiin vai tiukkoihin vaatteisiin raskausaikana??
Olen hoikka mutta nyt tietysti raskausmaha alkaa näkymään. Tulee jotenkin tunne, että maha täytyisi jotenkin "piilottaa"? Mitä kysymyksellä haetaan takaa?
Kommentit (20)
Soitin ekaa kertaa neuvola-aikaa. Täti langan päässä kysyi saako onnitella vai pahoitella. Ihan toivottu raskaus oli ja ikääkin 26.
Vanhempi työkaverimies esitti kysymyksen raskaudesta kuultuaan: "Oot tainnut saada miestä?" En edes muista mitä vastasin, koska kysymys oli lievästi outo. Muistaakseni heitin jotain, että "Aika useasti."
Toinen vanhempi työkaverinainen kyseli koko raskauden ajan ja jälkeen, että kasvoiko mun jalka, koska hän tiesi että lähes kaikilla synnyttäneillä kasvaa. Oli hirvittävän pettynyt, kun jalkani ei kasvanut yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Odotan esikoistani ja moni ystävistäni on kysynyt aionko pukeutua löysiin vai tiukkoihin vaatteisiin raskausaikana??Olen hoikka mutta nyt tietysti raskausmaha alkaa näkymään. Tulee jotenkin tunne, että maha täytyisi jotenkin "piilottaa"? Mitä kysymyksellä haetaan takaa?
Yritetään vaan olla kohteliaita. Jotkut loukkaantuu, jos raskautta ei huomioida millään tavalla. Monet taas kokee, että huomioidaan väärällä tavalla. Tämän vuoksi lähipiiri joutuu olemaan tosi varuillaan, että ei suututa hormonihirviötä. Ehkä ajatellaan, että pukeutuminen on riittävän neutraali aihe, mutta ilmeisesti ei olekaan.
"Kuika montä sä meinaat vielä tehdä?!" kun odotin toista lastamme. Se oli jotenkin tosi hassu kysymys, ihmiseltä jonka kanssa en juurikaan ole edes tekemisissä. En tiedä, miksi hän oli minuun niin ärsyyntyynyt.
Miehen mummo kysyi että oliko vahinko vai harkiten tehty? Oltiin sentään oltu naimisissa pari vuotta, talo valmis, molemmilla työpaikat ja ikää 30v. Vieläkin kaivelee :( Ja tuskin tarvii mainita ettei edes onnitellut.
Ei varsinaisesti kysymys, mutta yksi mies alkoi kiven kovaan väittää, etten voi olla raskaana.
Siksi kuulemma, ettei näy. Olin ehkä kuudennella kuulla ja ei näkynytkään väljien vaatteiden alta yhtään. Oli ilmeisesti luullut, että heti raskaaksi tullessa pullahtaa viimeisillään olevan näköiseksi :D
Oliko vahinko? Neuvolassa kysyttiin heti ekaksi kun sinne menin. Toinen kysymys, seurusteletko isän kanssa? No joo, 8 vuotta seurustelua takana ja 4kk yritetty vauvaa. En tiedä miksi ennakko-olettama pitää olla tuollainen negatiivinen, kai sitä ihmiset yleensä raskaana ollessaan seurustelee ja lapset monesti suunniteltuja.
Ilmoitin töissä että jään äitiyslomalle ja yksi mies siellä ihmettelivettä miksi. Ja että sää näytät vaan läskiltä.
Tykkääkkö kikkelistä vaikka mahastakin jo näkee, että tykkään kovasti.
Miehen sisko oli huolissaan onko lapsi tosiaan hänen veljensä...
Neuvolan kautta myös mennään aborttiin eikä raskaus kaikilla ole toivottu. Ihan hyvä kun kysyvät noin, eivätkä automaattisesti oleta, että se kaikille on onnea ja autuutta. Siinäpä sitten onnittelujen jälkeen selität, että eiku...
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinaisesti kysymys, mutta yksi mies alkoi kiven kovaan väittää, etten voi olla raskaana.
Siksi kuulemma, ettei näy. Olin ehkä kuudennella kuulla ja ei näkynytkään väljien vaatteiden alta yhtään. Oli ilmeisesti luullut, että heti raskaaksi tullessa pullahtaa viimeisillään olevan näköiseksi :D
Minulla myös samantapainen! Olin ohittanut puolivälin ja eräs mies kysyi "ootko joku fitnessmuija, kun ei näy" :D Vastasin, että nythän vasta vauva alkaa kunnolla kasvamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotan esikoistani ja moni ystävistäni on kysynyt aionko pukeutua löysiin vai tiukkoihin vaatteisiin raskausaikana??Olen hoikka mutta nyt tietysti raskausmaha alkaa näkymään. Tulee jotenkin tunne, että maha täytyisi jotenkin "piilottaa"? Mitä kysymyksellä haetaan takaa?
Yritetään vaan olla kohteliaita. Jotkut loukkaantuu, jos raskautta ei huomioida millään tavalla. Monet taas kokee, että huomioidaan väärällä tavalla. Tämän vuoksi lähipiiri joutuu olemaan tosi varuillaan, että ei suututa hormonihirviötä. Ehkä ajatellaan, että pukeutuminen on riittävän neutraali aihe, mutta ilmeisesti ei olekaan.
Niin, ehkä siinä vaan yritetään keksiä jotain jutun juurta raskaudesta. En vain oikein tiedä mitä vastata :D Jotain ympäripyöreää, että yritän pärjätä omilla vaatteilla mahdollisimman pitkälle ja ostaa mahdollisimman vähän raskausvaatteita. -ap
Ja toinen mikä on enemmänkin toteamus kuin kysymys: "no nythän sä voit olla kolme vuotta kotona". Sitten ollaan haavi auki, kun kerron palaavani äitiysloman jälkeen töihin ja isä jää vuorostaan vanhempainvapaalle. Olen kuitenkin aina viihtynyt myös töissä... -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ehkä siinä vaan yritetään keksiä jotain jutun juurta raskaudesta. En vain oikein tiedä mitä vastata :D Jotain ympäripyöreää, että yritän pärjätä omilla vaatteilla mahdollisimman pitkälle ja ostaa mahdollisimman vähän raskausvaatteita. -ap
Ajattelisinkin nimenomaan, että kyse on siitä, että keksitään jotain jutun juurta, joka ei ole liian henkilökohtaista. Kaikki "aiotko imettää?", "mitä suunnitelmia sinulla on synnytykseen?" kysymykset on liian henkilökohtaisia ja raskausvaatekysymys kun loppujen lopuksi on aika neutraali. Miten se loppujen lopuksi eroaa: "minkälaisen talvitakin aiot ostaa kysymyksestä"?.
Sillä, että kaikesta ottaa herneen nenään tekee vain sen, että raskaus muuttuu tabuksi, josta ei mitään voi puhua. Toisaalta tälläkin palstalla on tosi paljon aloituksia siitä, kuinka joku on loukkaantunut, kun joku on ollut raskauden suhteen välinpitämätön.
Itse sain lapseni pitkän lapsettomuuden jälkeen ja koin tosi mukavana, kun ihmiset siitä halusivat jutella. Toki tuli joitain outoja kysymyksiä, mutta ne osasin ohittaa kysyjää loukkaamatta esim. "en ole tuota vielä ajatellut" kommentilla. Pääosin ihmiset ajattelee kuitenkin hyvää ja yritin mielestäni outoihin tai tökeröihin kommentteihin suhtautui asenteella "onpa mielenkiintoista". Niissä tilanteissa saa usein myös mielenkiintoisia keskustelunaiheita.
AI te naitte sun miehen kaa kihihihihiiiii
Vierailija kirjoitti:
Miehen mummo kysyi että oliko vahinko vai harkiten tehty? Oltiin sentään oltu naimisissa pari vuotta, talo valmis, molemmilla työpaikat ja ikää 30v. Vieläkin kaivelee :( Ja tuskin tarvii mainita ettei edes onnitellut.
Voisiko olla kyse siitä, että elää vielä sitä aikaa kun itse sai lapsensa? Silloin ei välttämättä paljoa suunniteltu vaan tuli jos oli tullakseen.
Yksi nuori työkaveri oli ihan innoissaan koko aja. SI on niin ihanaa kun saat sen ja voi ostella prinsessamekkoja ja muoti vaatteita ja ja....
Osta sille tämä ja tuo ja oo kun söpöä. Juu - kurahaaraleilla mennään.
Vierailija kirjoitti:
Yksi nuori työkaveri oli ihan innoissaan koko aja. SI on niin ihanaa kun saat sen ja voi ostella prinsessamekkoja ja muoti vaatteita ja ja....
Osta sille tämä ja tuo ja oo kun söpöä. Juu - kurahaaraleilla mennään.
Kummallista, että joku osaa pahoittaa mielensä siitäkin, että toinen on toisen puolesta iloinen.
"Onko kukaan kertonut sulle että olet raskaana?"
Tämä paikallisjunassa. Sellainen seurallinen mies oli yrittänyt ensin jututtaa vieressä istuvaa neitosta aloittaen "onko kukaan kertonut sulle että sulla on kauniit silmät" mutta se ei oikein lähtenyt etenemään.
Itse piilottelin mahani kanssa lehden takana ja vähän haikeana ajattelin, että nuo ajat on omalta kohdaltani ohi, ei tulla edes yrittämään enää.
Mutta kun taittelin lehden pois niin sainkin huomiota.