Vierailija

Onko muut huomanneet kodin siisteystason vaikuttavan mielialaan?

Elettiin ennen ihan pellossa ja meillä oli aina tosi sekaista. Muutama vuosi sitten onnistuin muuttamaan tapamme ja nykyään kotona on aina siistiä. Ei mitään kaikki paikat tiptop -siistiä, mutta sellaista että kehtaa aina päästää vieraita siinä kunnossa. Olen huomannut tämän vaikuttavan erittäin paljon mielialaani! Aina kun alkaa sotkua tulemaan niin se korreloi suoraan mieleeni, pinna kiristyy sitä mukaan kun hiekkaa kertyy lattialle. En pysty kunnolla edes rentoutumaan kun se sotku ärsyttää niin paljon! Onko teillä muilla näin? Vai onkohan tämä peruja "sotkuisesta historiastani"...

• ylös 58
  • alas 1

Kommentit (20)

Vierailija

On sama! Kun on siistiä kotona, on paljon iloisempi. Mutta silti en onnistu pitämään kotia 'aina voi tulla vieraita' kunnossa. Miten sinä onnistut siinä?

• ylös 29
  • alas 1
Vierailija

Tutun kuuloista. Kun kaapitkin on siistissä kunnossa, niin tuntuu että elämä on järjestyksessä. Kyllä mulla ainakin siisteys korreloi sellaisen sisäisen tasapainon kanssa.

• ylös 29
  • alas 2
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Juuri noin. Ennen asuin maatalossa sotkun ja eläinten keskellä ja pinna oli jatkuvasti kireell. Nykyään tiptop oleva cityasunto ja olen huomattavasti rennompi ihminen

• ylös 17
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
On sama! Kun on siistiä kotona, on paljon iloisempi. Mutta silti en onnistu pitämään kotia 'aina voi tulla vieraita' kunnossa. Miten sinä onnistut siinä?

No siis kyllä minäkin aina siivoan ennen vieraita, mutta aina sellaista, että voin päästää jääkaapinkorjaajan ilman häpeän tunnetta sisään :) Yleensä 2x viikko siivotaan koko asunto, kaksi aikuista +lemmikit. Ja päivittäin pienempää.

• ylös 11
  • alas 1
Vierailija

Sama täällä. Jatkuva kierto päällä. Muuten tulis hulluksi. En voi edes saunoa, ellei ole lattiat puhtaat, pölyt pyyhitty ja ja muutenkin siistiä. Kauhea tunne tulla saunasta tai suihkusta, kun jalan alla rapisee hiekkaa tms.

Sitten on vielä tuo likapyykki, mitä en siedä ollenkaan. Pesen toki täysiä koneellisia.

• ylös 13
  • alas 2
Vierailija

Meillä on usei sellainen rytmi, että sunnuntaina pitää aina siivota - niin työviikko alkaa siistissä kodissa ja myös viikonloppu pitää aloittaa siistissä kodissa. Ollaan kovia sotkemaan, eli sellaista jatkuvaa jälkien korjausta ei osata, mutta nykyään siihen imuriin tarttuu huomattavasti pienemmällä kynnyksellä. Meillä meni ennen liioittelematta helposti 6-8h asunnon kunnolliseen siivoamiseen.. siitä voi päätellä mikä tilanne oli. Nyt alle tunti aina.

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

Olen huomannut saman myös. Kunpa saisin koko ajan pidettyä siivoa. Miten ap. onnistuit? Kävitkö jonkun kurssin vai mistä sait välineitä ratkoa ongelmaa?

Vierailija

Raivatkaa ylimääräinen roina pois, siis kunnolla, pois kokonaan. Sitten siivootte hyvin ja tadaa!

• ylös 15
  • alas 0
Vierailija

Sama juttu, molemmat vanhempani ovat hamstraajia ja päätin 10-vuotiaana että muutan pois heti kun pääsen. 15-vuotiaana sain töitä ja vuokrakämpän, ja siitä lähtien sisustus on ollut minimaalinen, sekä tavaran määrä myös. Siivoan päivittäin mutta nautin siitä, ei ehkä normaalia tämäkään mutta joku vastareaktio varmasti.

• ylös 13
  • alas 1
Vierailija

Kävin Yhdysvalloissa, Californiassa kurssin, jolla hyvin älykäs ja erittäin syvällinen ja henkistynyt life coach -ohjaaja antoi välineitä ruveta siivoamaan kotiani. Kurssi maksoi maltaita lentolippuineen yms., mutta olen ollut tyytyväinen.

Seuraavaksi pitäisi löytää kurssi, jolla oppisin ratkaisemaan sellaisen pulman, että minulle tulee postiluukusta laskuja ja ne aina kerääntyvät kynnykselle. En tiedä, mitä tekisin niille. Onko kellään suositella hyvää kurssia, joka auttaisi hahmottamaan ongelmaa ja ratkomaan sitä?

Merja

Vierailija

Nykyisin nakkaan kaiken turhan roskiin aina samantien (lehdet, tyhjät purkit, vanhat vaatteet) niin sotkua ei pääse enää kertymään.

• ylös 14
  • alas 1
Vierailija

Kyllä. Sotkuisessa/likaisessa kodissa olo on levoton ja hermostunut. Jos en syystä tai toisesta jaksa tai pysty siivoamaan, niin heippa vaan koti, palaan sitten myöhemmin toivottavasti motivoituneempana siivoamaan. Kirjaimellisesti pakenen sitä sotkua.

• ylös 14
  • alas 0
Vierailija

Ap täällä.

Meillä tapojen muutos onnistui radikaalilla tavaroiden karsimisella - kaikki romut pois. Ja sitä karsintaa pitää harrastaa jatkuvasti, ei kerran viidessä vuodessa. Sit kaikille tavaroilleen alkoi löytymään omat paikat, ja siivoaminen oli vaan paljon helpompaa. Ja tärkeintä on se, että rattiin tarttuu HETI kun sotkua alkaa tulemaan, ei huomenna. Kannattaa kokeilla "siivoan vartin"-metodia, koska se vartti venyy lähes aina imurointiin saakka. Toimivaa on meillä ollut myös sen siistin kodin fiilistely, eli aina miettii sitä kuinka 20min siivouksen jälkeen täällä olisi taas paljon mukavampaa! Todella kaikki elämä kotona on paljon mukavempaa kun on siistiä.

Vierailija

Niin tai sitten vaan pakottaa miehen siivoamaan nalkuttamalla kunnes liitto on eron partaalla. Näinhän suurin osa naisista tekee.

Vierailija

Kyllä. Olen opetellut siihen, että heti kun mieleen hiipii ajatus "Tarvis tiskata/tehdä pyykit/imuroida/siirtää noi tavarat tosta johonkin/jne " niin nousen salamana ylös ja hoidan sen homman. Vaikka olisi niin paljon kivempi istuskella katselemassa televisiota, lueskella lehteä tms. Turha sitä hommaa on pitkittääkään, koska se kuitenkin häiritsee. (Olen myös huomannut että tämä on helpompaa nyt kun ei ole puolisoa, koska puolison kanssa sitä ajattelee kuitenkin että miksei tuo toinen tee mitään.)

Myös tavaran karsiminen helpottaa järjestyksen pidossa. Luojalle kiitos kirjastojen ota ja jätä -hyllyistä! Yhtenä viikonloppuna luin läpi kaikki lehdet, jotka olin säästänyt, koska ajattelin että haluan lukea niistä jotain vielä. Revin irti ne artikkelit jotka kiinnostivat (matkakohdejutut yms). Laitoin ne sivut kansioon, ja loput lehdistä kannoin paperinkeräykseen. Tilaa tuli 2 hyllyä kaappiin lisää.

Vaatteiden ostamisen lopetin muutama vuosi sitten. Aikuisena ei haittaa käyttää "epämuodikkaita" vaatteita, koska niinhän kaikki muutkin aikuiset tekevät. Oikeasti tykkäisin ostella koko ajan kaikkea kivaa lisää, mutta olen jo oppinut että se uusi juttu on uusi vain kaupassa, kotona siitä tulee osa samaa vanhaa tavaramäärää, joka velloo puolelta toiselle.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.