Apua! Miten olematonta itseluottamusta paremmaksi?
Kävin olemattoman itseluottamuksen ja ujouden ja sosiaalisissa tilanteissa jännittämisen takia terapiassakin, muttei se auttanut muuta kuin että psykologilla ja minulla synkkasi tosi hyvin. Itse asiassa minulla synkkaa tosi hyvin useimpien ihmisten kanssa. Olen ystävällinen, lämminhenkinen ja psykologini mielestä rohkeakin, koska uskaltaudun omalta mukavuusalueeltani pois ja uskallan kokeilla uusia asioita, vaikka mieluiten käpertyisin kotiin verhot kiinni.
Minulla on ollut todella vaikeita kokemuksia lapsena, pahimmat ovat hylkäämiskokemukset ja laiminlyönnit.
Diagnoosin osaan antaa jo itsekin itselleni, mutta miten saisin tätä olematonta itseluottamusta paremmaksi?
Aloitin uuden työn pari kuukautta sitten. Nyt tuntuu, että pilaan jännittämisellä kaiken. En vain usko omiin kykyihini ja omaan pärjäämiseeni yhtään.
Onko teillä antaa jotain neuvoja? Tai vertaistukea, mitä vaan.
Kommentit (28)
Luin tarkemmin viestejäsi ja minusta sinun pitäisi lopettaa toisten ihmisten miellyttäminen, tiedätkö mitä itse haluat? Teetko usein/ aina niin kuin muut haluavat tai olettavat sinun haluavan? Minulla oli vaihe, jolloin olin ottanut muiden toiveet (myös sanottomat ja ne mitä oletin heidän haluavan minulta) niin itseeni, etten enää osannut nimetä yhtään asiaa, josta aidosti pidän tai jota haluan itse. Menin ihan sekaisin muiden "äänistä" pääni sisällä. Hetken aikaan otin etäisyyttä ja kapinoin muita vastaan ehkä vähän liikaakin kunnes löysin tasapainon sen suhteen, mitä teen muita varten ja mitä itselle. Kukaan ei pidä marttyyristä, joka tekee kaiken muiden puolesta ja sitten salaa haluaa muiden arvostusta. Ihmiset arvostavat lopulta eniten sellaisia, jotka osaavat tarvittaessa myös puolustaa itseään ja omia oikeuksiaan. Ala siis terveellä tavalla itsekkääksi ja heitä muiden toiveet hetkeksi romukoppaan.
Vierailija kirjoitti:
Luin tarkemmin viestejäsi ja minusta sinun pitäisi lopettaa toisten ihmisten miellyttäminen, tiedätkö mitä itse haluat? Teetko usein/ aina niin kuin muut haluavat tai olettavat sinun haluavan? Minulla oli vaihe, jolloin olin ottanut muiden toiveet (myös sanottomat ja ne mitä oletin heidän haluavan minulta) niin itseeni, etten enää osannut nimetä yhtään asiaa, josta aidosti pidän tai jota haluan itse. Menin ihan sekaisin muiden "äänistä" pääni sisällä. Hetken aikaan otin etäisyyttä ja kapinoin muita vastaan ehkä vähän liikaakin kunnes löysin tasapainon sen suhteen, mitä teen muita varten ja mitä itselle. Kukaan ei pidä marttyyristä, joka tekee kaiken muiden puolesta ja sitten salaa haluaa muiden arvostusta. Ihmiset arvostavat lopulta eniten sellaisia, jotka osaavat tarvittaessa myös puolustaa itseään ja omia oikeuksiaan. Ala siis terveellä tavalla itsekkääksi ja heitä muiden toiveet hetkeksi romukoppaan.
Kiitos tästäkin.
Täytyy vähän mietiskellä.
Ajattelen, etten halua miellyttää, vaan se autamisenhalua ja ystävällisyys on oikeasti osa persoonaani. Voiko se olla? En koe olevani marttyyri vaan aidosti toisista välittävä ja toisille hyvää haluava, ja tuntuu, että tällaisella ei ole oikein tilausta nykypäivänä. Että sen ystävällisyyden takana ikäänkuin olisi "pakko olla jotain muuta".
Töissä eräs nuori harjoittelija avautui vähän kotitilanteestaan minulle. Olin pitänyt häntä vähän synkkänä ja varautuneena, mutta kun hän kertoi tilanteestaan, tajusin kyllä miksi hän on sellainen. Juttelimme pitkään ja nyt olemme lähentyneet paljon. Tällaiset hetket ovat minulle tosi arvokkaita. En koe että yrittäisi miellyttää vaan että oikeasti olen tällainen joka nauttii toisten rohkaisemisesta. -ap
Up aloittajan puolesta. Täällä yksi, joka kaipaisi myös neuvoja samasta aihealueesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästäkin.
Täytyy vähän mietiskellä.
Ajattelen, etten halua miellyttää, vaan se autamisenhalua ja ystävällisyys on oikeasti osa persoonaani. Voiko se olla? En koe olevani marttyyri vaan aidosti toisista välittävä ja toisille hyvää haluava, ja tuntuu, että tällaisella ei ole oikein tilausta nykypäivänä. Että sen ystävällisyyden takana ikäänkuin olisi "pakko olla jotain muuta".Töissä eräs nuori harjoittelija avautui vähän kotitilanteestaan minulle. Olin pitänyt häntä vähän synkkänä ja varautuneena, mutta kun hän kertoi tilanteestaan, tajusin kyllä miksi hän on sellainen. Juttelimme pitkään ja nyt olemme lähentyneet paljon. Tällaiset hetket ovat minulle tosi arvokkaita. En koe että yrittäisi miellyttää vaan että oikeasti olen tällainen joka nauttii toisten rohkaisemisesta. -ap
Uskon että oikeasti haluat auttaa ja olla muille hyvä. Siinä on silti riskinsä ja raja omaan rajattomuuteen on veteen piirretty viiva. Oletko lukenut kirjat "Kiltteydestä kipeä" ja "Liian kiltit"? Mikäli et, niin suosittelen.
T: Yksi aidosti kiltti mutta myös väärällä tavalla kiltti ja hyväksikäytetty
Mitäs jos on lukenut kaiken mahdollisen rajoista ja kiltteydestä? Opetellut ns. power poset (youtube) ja esittänyt itsevarmaa ja silti ei kykene muuttamaan tilannettaan?
Vierailija kirjoitti:
Kokeile jotain tanssia. Kehon kautta saat paremman ryhdin ja itsearvostus nousee.
Onko ihmisillä yleisestikin joku ajatus, että epävarma ihminen EI olisi tehnyt kaikkensa itsevarmuuden eteen? Itse harrastan tällä hetkellä neljää eri liikuntalajia, mutta itsevarmuus yhtä hyvä (eli huono) edelleenkin!
Kokeile jotain tanssia. Kehon kautta saat paremman ryhdin ja itsearvostus nousee.