Miten toimia yliopiston pääsykokesaliin mentäessä?
Ensi tiistaina mulla on Helsingin yliopiston pääsykokeet ja en ole vielä ollut siinä tilanteessa, että pitää mennä sinne saliin tekemään muiden kanssa sitä koetta. Oon siis hakenut ja saanut aina pääsykokeisiin erityisjärjestelyt, mutta nyt niitä ei ole. Miten siis toimin siinä tilanteessa ennen kuin meen sinne pääsykoesaliin? YTL:n myöntämät erityisjärjestelyt on ollut mulla myös yo-kirjoituksissa.
T: 22-vuotias nuori mies/poika
Kommentit (39)
Voit myös huutaa huumorilla kovaan ääneen:"Kuulen ääniä,ne käskevät tappaa teidät kaikki."
Sitä vaikutusta sitten on mukava katsoa hymyssäsuin.
Siellä annetaan kyllä selkeät ohjeet. Valmistaudu etukäteen siten, että sinulla on läpinäkyvässä pussissa kirjoitusvälineet ja henkilöllisyystodistus. Niiden lisäksi voit omalle paikallesi ottaa vesipullon ja eväät. Kaikki muut varusteet jätetään salin takaosaan tai muuhun valvojien osoittamaan paikkaan. Usein istumapaikat on osoitettu valmiiksi siten, että niihin on jaettu valmiiksi koepaperit ja vastauspaperit.
Onnea pääsykokeisiin!
Mikä sulle on vaikeinta siinä koetilanteessa?
Missä koe pidetään?
Menet sen salin eteen, jossa teet kokeen, ota mukaan henkkarit ja oikeanlainen laskin, jos kokeessa käytetään. Kokeen valvoja huutaa nimeltä saliin, sali täytetään järjestyksessä.
Miksi sinulla on aiemmin ollut erityisjärjestelyt?
Menet paikalle hyvissä ajoin levänneenä. Hyvissä ajoin siksi, ettei vaikka mahdollinen liikenneruuhka vesitä koko pääsykoetta.
Otat tarvittavat tarvikkeet mukaan, yleensä siis henkilöllisyystodistus, kynä ja kumi. Mahdollisesti muutakin, kuten laskin tai eväitä (jos näitä saa/pitää ottaa, se kerrotaan tiedekunnan pääsykoeohjeissa).
Paikannat sen luentosalin, missä pääsykoe pidetään.
Käyt vessassa noin 5-10min ennen kokeen alkamista.
Kun salin ovet avataan, kävelet sisään. Yleensä reput pitää jättää seinustoille, mutta salissa on valvojia, jotka kertovat järjestelyistä kun kävelette saliin sisään. Sitten menet istumaan, yleensä istutaan niin, että jätetään joka toinen penkkirivi tyhjäksi ja istutaan vain joka toiseen tuoliin, mutta tästäkin ohjeistetaan siellä salissa.
Jos käy vessassa kokeen aikana, pitää ottaa valvoja mukaan.
Muista laittaa nimi (tai tunnistenumerosi, joissakin pääsykokeissa laitetaan numero ja siitä ohjeistetaan erikseen) jokaiseen koepaperiin ennen kuin palautat ne.
Onnea pääsykokeisiin!
Suosittelen ottamaan korvatulpat käyttöön ja laittamaan hupparin päälle jonka hupun laitat päähäsi kirjoittamaan alkaessasi niin, että se peittää sivunäkyvyyden. Ihan vaan maksimaalisen keskittymisen kannalta. Vaikka ihmiset ei salissa puhukaan, siellä aina vääntelehditään penkeissä, narisutetaan niitä, yskitään, niistetään, huokaillaan, rapisutetaan papereita, ravataan ulos salista jne. Korvatulpat auttaa blokkaamaan tuon pois. Huppu taas blokkaa sivunäkyvyyden pois ja auttaa siten keskittymään ihan vaan siihen omaan tekemiseen.
Onko noissa kirjoitusvälineissä ja ruuasta samat ohjeet kuin ylppäreissä? Lähinnä mietin että pitääkö repiä etiketti juomapullosta vai katsotaanko se vielä sallituksi
Terveisin myös ensimmäistä kertaa osallistuva
Vierailija kirjoitti:
Niiden lisäksi voit omalle paikallesi ottaa vesipullon ja eväät.
Eväät voi sitten jättää pois. Pääsykokeissa ei kyllä kerkeä mitään eväsretkeä pitämään ja lisäksi eväspapereiden-ja kääreiden rapistelu häiritsee muita, siitä mässyttämisestä puhumattakaan. Vesipullo on ihan riittävä mutta ei välttämätön.
Vierailija kirjoitti:
Onko noissa kirjoitusvälineissä ja ruuasta samat ohjeet kuin ylppäreissä? Lähinnä mietin että pitääkö repiä etiketti juomapullosta vai katsotaanko se vielä sallituksi
Ei tarvitse alkaa repiä mitään etikettejä.
Millaiset erityisjärjestelyt sinulla on ollut? Ja mistä syystä?
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan Helsingin yliopiston humanistisen pääsykokeissa ei pari vuotta sitten juomapullojen etiketeistä sanottu mitään. Eväiden kohdalla oli vaan ohje, että "pienet eväät".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eväät voi sitten jättää pois. Pääsykokeissa ei kyllä kerkeä mitään eväsretkeä pitämään ja lisäksi eväspapereiden-ja kääreiden rapistelu häiritsee muita, siitä mässyttämisestä puhumattakaan. Vesipullo on ihan riittävä mutta ei välttämätön.
Eväitä saa yleensä ottaa. Tietysti ne kannattaa laittaa rapisemattomiin pakkauksiin. Mutta itse en ainakaan olisi jaksanut vastata tehokkaasti koko kuusituntisen pääsykokeen ajan, ellen olisi pitänyt lounastaukoa keskipäivällä. Ja kun vartin ajan piti taukoa, sai aivotkin hetken levätä ja ruuan jälkeen jaksoi taas työskennellä tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Kokeen valvoja huutaa nimeltä saliin, sali täytetään järjestyksessä.
Juu ei täytetä jos pääsykokeeseen on enemmän osallistujia kuin kourallinen. Siinä kohtaa kun kokeeseen osallistujia on 500-1000, koko pääsykoeaika menisi siihen nimien huuteluun ja saliin järjestäytymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin ne voi sairauden (esim. diabetes) vuoksi olla välttämättömät.
Itselläni oli pääsykokeissa pari grillibroileria. Oli ehkä väärä valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eväitä saa yleensä ottaa. Tietysti ne kannattaa laittaa rapisemattomiin pakkauksiin. Mutta itse en ainakaan olisi jaksanut vastata tehokkaasti koko kuusituntisen pääsykokeen ajan
Missä on kuusituntiset pääsykokeet?
"Ei tarvitse alkaa repiä mitään etikettejä." - Riippuu muuten valintakokeesta, elei jopa valintakokeen valvojastakin. - Itse olen aikanaan ollut pääsykokeessa, jolloin eväistä piti poistaa kaikki ylimääräinen. - kuten juurikin etiketit. - Muistan, että jonkun jugurttipurkki syynättiin tarkkaan, kun ensin meinattiin ottaa se kokonaan pois. - Hieman kyllä porukan eväitä katsellasi kävi mielessä, että osa oli tullut paikalle ensi-sijaisesti eväsretkelle.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo pakko repiä etikettiä juomapulloista. Oon käynyt avoimen yliopiston kirjatenteissä ja niissä ei oo niin tarkkaa. Kuten myöskään yliopiston pääsykokeissa, joihin oon saanut erityisjärjestelyitä. Oon toki läpinäkyvissä pusseissa eväitä säilyttänyt. Ja siksi oon saanut niihin ja yo-kirjotuksiin erityisjärjestelyt kun yo-kirjotuksissa on huomattu että en ehi kirjottamaan tehtäviä loppuun asti siinä kuuen tunnin aikana. Siksi oon saanut erityisjärjestelyt. Siksi jännittää vähäsen kun en oo ennen osallistunut Helsingin yliopiston mihinkään pääsykokeisiin vielä.
Ap
"Kokeen valvoja huutaa nimeltä saliin, sali täytetään järjestyksessä."
"Juu ei täytetä jos pääsykokeeseen on enemmän osallistujia kuin kourallinen. Siinä kohtaa kun kokeeseen osallistujia on 500-1000, koko pääsykoeaika menisi siihen nimien huuteluun ja saliin järjestäytymiseen. "
- Taas riippuu kovin koe paikasta. - Missä sitä paitsi yhtäaikaa ja samassa paikassa tekee yhtä aikaa 500 opiskelijaa pääsykoetta? - Kyllä omaanikinopiskelupaikkaani oli ylui tuhat hakijaa -hieman vähemmän pääsykokeisiin osallistunutta- meidät oli jaettu sukunimen mukaan eri saleihin ja kiltisti sitten odotettiin ao salin ulkopuolelle, kunnes jokainen kutsuttiin sisään vielä erikseen nimeltä. Samalla syynättiin eväät ja ensimmäisen kerran piti myös todistaa henkilöllisyytensä. - Niin, että älkää unohtako pääsykokeeseen menijät henkkareita. Tsemppiä jokaiselle hakijalle!
Kävelet sisään yliopistorakennukseen, etsit tilan missä koe järjestetään. Jäät seisomaan sen ulkopuolelle odottamaan ohjeita. Simple as that.