Missä kunnossa ovat hampaanne? Te yli 40-vuotiaat
Onko kulumaa, eroosiota? Onko tehty hampaanpoistoja entä juurihoitoja? Ihan mielenkiinnosta kyselen :)
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Mitkä hampaat?
Ne tekohampaat tietysti.
Hampaani ovat luokkaa tilipitappitippitappi...
Kuinkas sopivasti kysyitkään. Jatkuvasti juoksen hammaslääkärillä, nytkin tässä odottelen, että voin lähteä polkemaan sinne. Hammas hajosi.
Joka hammasta vihloo, niin paha juuritulehdus etuhampaassa, että ehkä joutuu leikkaamaan. Toinen säästyi tavallisella juurihoidolla. Hampaat lohkeilee, ikenet vuotaa helposti. Liian luja purenta ja stressi, siitä johtuu kaikki ongelmat. Myös juuritulehdukset.
Ja hoidan hampaita ihan hyvin.
Olen 53 v. Yksi juurihoito tehty ja se hammas on murentunut ajan mittaan kokonaan pois. On onneksi aika takana eli ei näy muuta kuin suu ammollaan hohottaessa. Välttelen sitä.
Muuten on aika hyvässä kunnossa, eroosiota jonkin verran, mutta yritän käyttää fluorihuuhteita säännöllisesti pitääkseni sen kurissa. Minulla on paljon paikkaamattomia hampaita.
Sanoisin, että hampaani ovat ikäluokassani vähintäänkin keskimääräistä kuntoluokkaa.
Ei yhtään reikää. Yksi hammaskruunu löytyy, kun lapsena meni hammas poikki kaatuessani. Tähän hampaaseen tehtiin aikoinaan myös juurihoito. Oikein tyytyväinen olen purukalustooni.
Kolme hammasta poistettu, muutama juurihoidettu. Ainakin yhdestä implantista haaveilen. Pienesti hymyilemällä näyttää ihan hyvältä, mutta suuremmin ei voi suuta availla :/
En syö valkoista sokeria missään muodossa kuin harvoin ja pesen säännöllisesti hampaani, monta vuotta näin.
Yksi hammas puuttunut jo jonkin aikaa. Implanttiinkin olisi ollut varaa, mutta olen käyttänyt rahat johonkin mielekkäämpään. Paikoin ikenet ovat hieman vetäytyneet. Muutoin purupalat ovat kunnossa.
En tiedä mistä johtuu, mutta kirpeitä karkkeja ei voi syödä enää ollenkaan vihlomisen takia. Joskus jopa kokonaisten mustikoiden syöminen aiheuttaa vihlomista hampaissa. Kolajuomaa tulee juotua päivittäin, lieneekö yhteyttä noihin?
Melko ok. Paikkoja ei ole kuin 4, taaimmaisissa hampaissa. Tosi vanhoja paikkoja tosin ja niitä pitää aina välillä uusia kun hajoavat/osittain irtoavat - nytkin yksi. Vähän ienraja paikoitellen noussut. Ihan hyvänväriset hampaat. Hammaskiveä poistetaan harvoin ja vähän (ei edes vuoden välein). Ei ole tehty juurihoitoa. Eli itseasiassa kaikki hyvin! Ikä kohta 49v.
Hyvin hoidetut. Hammasremontti maksoi 30 000 €. Viimeiset viisi vuotta olen hoitanut hampaitani erittäin hyvin, sillä oli iso summa invetoida terveyteensä. Mieluummin terveys kuin uusi auto:) Kruunutuksia, laminaatteja, juurihoitoja, oikominen eli koko paketti tuli tehtyä kestämään aikaa. Oli kulumia, reikiä, ientulehdusta ja purentaongelmia. Hätähoidotkin maksoivat, joten päätin laittaa kaiken kerralla oikeasti kuntoon. Nyt ei ole ollut muuta kuin käyn tarkastuksissa kerran vuodessa, pesen hampaani aamuin illoin ja iltaisin puhdistan myös hammasvälit.
Oon 44, mulla on yksi paikka, muut hampaat ehjiä. Kaksi yläetuhammasta ole menettänyt nuorena urheilutapaturmassa, ja ne ovat kruunut, onneksi tosi hyvin tehdyt ja aidon näköiset.
Hammaskiven poistossa joudun käymään 1-2 kertaa vuodessa. En syö juurikaan makeaa, en polta, ja puhdistan hampaani aamuin-illoin. Hammaslankaa en ihan joka päivä jaksa käyttää.
En huomaa hampaissani tapahtuneen iän myötä mitään muutoksia.
Reikiä on, mutta ne on tietysti paikattu. Joskus 20 v sitten vaihdoin amalgaamit posliinipaikkoihin tai mitä lasi-ionomeeriä ne olivatkaan. Yksityisellä vaihdatin, tk:ssa on sittemmin laitettu muovipaikkoja, jotka irtoilee ja lohkeilee ja niiden takia lähinnä käyn vuosittain hammaslääkärissä, noiden posliinipaikkojen kanssa ei ole tätä ongelmaa. Muuten mulla on hyvät ja valkoiset hampaat, ei hammaskiveä, ei koskaan juurihoitoja.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä johtuu, mutta kirpeitä karkkeja ei voi syödä enää ollenkaan vihlomisen takia. Joskus jopa kokonaisten mustikoiden syöminen aiheuttaa vihlomista hampaissa. Kolajuomaa tulee juotua päivittäin, lieneekö yhteyttä noihin?
purskuttele apteekista saatavalla fluoriliuoksella;siitä ei tule liikasaantia kun on paikallinen suussa käytettävä tuote. Näin lääkäri ohjeist minua. ap
Yli 20 vuotta meni ilman reikiä. Nyt piti paikata kolme. Muuten hampaat ok. Vanhuus ei tule yksinään.
N40
Hampaissani ei ole yhtään reikää. Kulumia on tasaisesti, mutta on minulla ikääkin yli 50 vuotta. Viisaudenhampaat poistettiin kymmenisen vuotta sitten, kun yhden juuret alkoivat vihoitella. Kauniit nämä hampaat eivät ole, mutta toimivat oikein hyvin. Ja parempi näin päin. Käyn kerran vuodessa hammaslääkärin tarkastuksessa ja kahdesti vuodessa hygienistillä.
Olen 42, hammasluu aika vaalea ja sen myötä jokseenkin herkähkö joten on pidettävä se hyvin putsattuna.
Neljä muovipaikkaa poskihampaissa joista yksi oli vanhaa amalgaamia teiniajoilta mutta sekin vaihdettiin muoviin sivussa olevan pienen eroosio/lohkeaman takia vuosi sitten.
Juon kahvia ja teetä vain maidon kanssa jotteivät hampaat tummuisi. Roseeviiniä mieluummin kuin punaviiniä muutenkin koska saan punaviinestä päänsäryn. En polta enkä ole koskaan polttanut. Hammaslääkäri sanoo että minun hampaat on hyvin hoidetut ja näyttävät noin kolmekymppisen hampailta :) Käyn tarkistuksessa kerran vuodessa yksityisellä klinikalla ja hygienistillä tehdään hammaskiven puhdistus ultraäänellä kahden vuoden välein, tämäkin auttaa hampaita pysymään valkoisena.
Käytän hammaslankaa joka kolmas päivä. Pesen sähköhammasharjalla päivittäin; vuorotellen normaalilla, herkkien ikenien tai valkaisevalla puhdistusohjelmalla.
Ei hampaanpoistoja, ei kulumia, minulla on suorat hampaat joka puolella koska minulla oli varhaisteininä raudat. En onneksi narskuttele hampaitani öisin.
Ostan aina Jenkeissä käydessäni mukaani noin 50 dollarin Crestin hampaidenvalkaisuliuskasetin, joita käytän kerran vuodessa. Suosittelen herkkien hampaiden settiä, se valkaisee hitaasti mutta varmasti eikä ole liian raju ikenille eikä aiheuta vihlontaa kuten ne tehovalkaisuversiot.
Reikiä nolla, hampaat erinomaisessa kunnossa - onneksi! Hammaslääkäritkin ihmettelee joka kerta. Hyvät geenit tältä osin, en hoida perusharjausta ja satunnaista langan käyttöä kummemmin. Tosin en juurikaan syö makeaa.
Hampaita on poistettu vaikka ja kuinka, kymmenen ei riitä (maitohampaat mukaan lukien) - 12-vuotiaana oikomishoidossa :) Kannatti kärsiä, hampaat oli niin vinksallaan, että varmasti olis väleihin ilmaantunut reikiä ajan kanssa, kun ei edes lanka olis mahtunut nihin väleihin.
Juurihoitoa ei ole tehty ikinä.
Yksi reikä paikattu 10 vuotta sitten, tuli raskauden aikana. 1 viisaudenhammas poistettu. Ei kulumaa. Ikää 41v.
Yks juurihoito, viisaudenhammas yks poistettu, hamppilääkäri kehaisi että sullahan on hampaat kohta paremmassa kunnossa kuin parikymppisellä, eroosiota tosi vähän toistaiseksi. Toki olen niitä aamuin illoin pessyt ja muutenkin pitänyt huolta itsestäni. Mies 55.
Mitkä hampaat?