Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ADD ADHD hoidetaan ja todetaan aikuisella

Vierailija
19.05.2016 |

Kuinka tehokasta hoito on?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/22 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin terveyskeskuslääkärin lähetteellä yleispsykiatrian polilla, jossa tehtiin haastattelut ja adhd testit. Tiimiin kuuluu lääkäri ja sosiaalityöntekijä, joka kartottaa elämäntilanteen ja mahdolliset sos.avun tarpeet. Käyntejä oli kolme, haastattelivat ja tekivät ADHD testejä. Lisäksi labrakokeet huumeseuloineen. Haastattelivat myös puhelimitse äitiäni, kyselivät lapsuusajoista, miten tämä vaiva siellä näkynyt.

Itse vasta aloitin lääkityksen, joten vasteesta en osaa sanoa vielä mitään. lapsella ainakin lääkitys toimii tosi hyvin.

Vierailija
4/22 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kesti kolme vuotta saada diagnoosi aikuisiällä. Sain lääkitykseksi Concertan, joka on toiminut liiankin hyvin. Kontrasti on huima, nyt vasta toden teolla ymmärrän kuinka raskasta on ollut väkisin keskittyä ihan arkisiin asioihin. Mietin, että näinkö helppoa oikeasti ns. "normaaleilla" ihmisillä on, että sitä vaan voi esimerkiksi ottaa ja tiskata. Itselläni ilman lääkettä asioiden aloitus on todella vaikeaa ja loppuun hoitaminen vielä vaikeampaa. kerran nyt tiskaamisen otin esimerkiksi, niin ilman lääkitystä minulla menee ensin puoli päivää vetkutteluun ja siihen miten mietin että pitäisi tiskata, ihan kohta tiskaan, hoidan tämän yhden jutun ja tiskaan sitten... Ja sitten lopulta kun saan tartuttua tiskiharjaan niin tiskaan vain osan jonka jälkeen mieleen tulee jotain jonka takia homma on kertakaikkiaan "pakko" jättää "myöhemmälle".

Jos olen ottanut lääkkeen, voin oikeasti vain ottaa ja tiskata loppuun asti. Voin ensimmäistä kertaa elämässäni vain päättää tehdä jotain ja sitten oikeasti myös tehdä sen.

Lääkkeellä on tosin myös sivuvaikutuksensa. Kun lääkkeen vaikutus lakkaa, olen ärtynyt ja kiukkuinen, ilman lääkettä arkiset asiat tuntuvat suorastaan ylivoimaisilta ja keskittyminen niin työläältä että saatan vain purskahtaa itkuun ja olla tekemättä yhtään mitään koska en kertakaikkiaan jaksa pinnistellä ja ponnistella, kun lääkkeen kanssa asiat ovat niin helppoja ja kevyitä. Tuntuu, kuin aivoihini ilmestyisi raskas painolasti. Ennen lääkitystä en tiennyt vielä paremmasta, joten sitä jotenkin sinnitteli. Nyt pelkään miten voisin koskaan elää ilman lääkettä. Ajatus ahdistaa, koska haluan vain elää ihan tavallista elämää...

Vierailija
5/22 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamen! Tätä mä odotan ja toivon, että mäkin tähän lääkkeen avulla pääsisin. tiskaaminen on täälläkin just nimenomaan tuommosta. mä sain kylläkin nyt alkuun vaan voxran mikä on alunperin masennukseen ja tupakasta vierottamiseen käytetty lääke, että en oikein jaksa uskoa en tehoon tässä asiassa. :/ mulle lääkäri sanoi, että aikuisille on kuitenkin jo sen verran kehittyneet tavat selviytyä siitä arjesta, joten kovilla stimulanteilla (concerta,ritalin,medikinet...) ei aloiteta, vaan lähdetään miedommilla. nyt seuraavalla käynnillä oli tarkotus nostaa voxraa ( :@ ) ja sitten hamassa tulevaisuudessa kokeilla mahdolliseti stratteraa ja vata sitten jotain muuta jos nistä ei ole apua. en siis kovin odottavainen nyt ole, että ihan heti saisin helpotusta tähän ja tiskit kerralla altaasta pois..

Vierailija
6/22 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
7/22 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni mukaan - julkisella ei mitenkään. Olen nyt useamman vuoden yrittänyt saada diagnoosia ja hoitoa, mutta asian eteenpäin saaminen on aivan käsittämättömän vaikeaa. Pitää olla itse todella varma diagnoosista ja valmis taistelemaan. Tässä vähän tiivistelmää omasta tiestäni:

*Ei voi olla add, koska olet ylioppilas (psyk. sh)

*Meillä virossa ei oikein uskota tällaisiin (tk lääkäri)

*Ei voi olla, koska pystyt olemaan kaupan kassalla töissä (tk lääkäri)

Sitten vihdoin löytyi psyk sh jolla oli edes wikipedia artikkelin verran tietoa aiheesta ja mut ohjattiin te-toimistoon, koska sitä kautta on kuulemma helpompi päästä tutkimuksiin. Siellä oli määrärahat loppu ja odoteltiin niitä ja seuraavaksi odoteltiin vapaata aikaa ja heti puolen vuoden päästä (ekasta te-toimiston psykologin ajasta) pääsin neuropsykologille tutkimuksiin. Sitten odoteltiin toista kuukautta niitä tuloksia. Ja nyt on mennyt toista kuukautta siitä kun vein lausunnon (jossa lukee niin selvästi kuin voi, että kaikki merkit viittaa add:hen) lääkärille ja vieläkään ei ole tullut lähetettä psykiatrille. Joka välissä olen soitellut perään ja yrittänyt saada asiaa eteenpäin. 

Tässä vaiheessa alkaa olla sellainen fiilis, että jos mun työkyky ei ketää kiinnosta, niin ei minuakaan pahemmin kiinnosta veroja maksella...

Tietysti jos raha ei ole ongelma, niin tutkimukset saa kuulemma yksityisellä reilulla parilla tonnilla. Tässä kohtaa jo harmittaa, etten suoraa lähtenyt sitä reittiä.

Vierailija
8/22 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up

Vierailija
9/22 |
25.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/22 |
08.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa! :)) Kiitos.

Vierailija
11/22 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeillä hyvin tehokkasti hoidetaan?

Vierailija
12/22 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13/22 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up

Vierailija
14/22 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla mennyt koko elämä päin peetä, sain add diagnoosi ja sitten jäi siihen. Jopa rukoilin että saisin edes lääkettä mutta sitäkään ei annettu. Olen niin järkyttävän vihainen että otsasuoni paukkuu!

Sanoin heille asiallisesti että antakaa minulle edes sitä lääkettä kokeiltavaksi, ehkä sen avulla pääsen yliopistoon. Voxraa on vain tyrkytetty, täysin tyhjän päälle.

15/22 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo muutenkin psykiatrian polilla hoidossa, joten homma oli helppo. Kerroin lääkärilleni epäilyksistäni, tein jotain testejä ja vanhempani vastailivat myös erilaisiin kysymyksiin liittyen lapsuuteeni ja myös aikuisuuteen. Todettiin, että ADHD:han se siellä. No, lääkitystä alettiin kokeilla. Ensin oli Medikinet eli metyylifenidaatti. Se kuitenkin aiheutti ikäviä sivuvaikutuksia, joten se vaihdettiin Elvanseen eli lisdeksamfetamiiniin. Se on toiminut hyvin. Sain myös Kelalta korvattavuuden Elvanseen.

Vierailija
16/22 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon, ette pysty tiskaamaan ilman piriä.

Vierailija
17/22 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veli kirjoitti:

Onneksi olkoon, ette pysty tiskaamaan ilman piriä.

Onneksi olkoon, synnyit typeränä.

Vierailija
18/22 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lääkettä, ei hoitoa.

No, joo alkuun oli concerta, joka ei käynyt minulle lainkaan. Kokemukseni siitä on varsin pelottava. Muuta vaihtehtoa ei lääkärin mukaan ollut. Nyt sitten mennään luomuna.

Vierailija
19/22 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tää add aika varmasti. Kotona vaan kökötän. Haluaisin elää, mutta en pysty. Päästä puuttuu joku juttu mikä estää tämän. Tuskin saisin mitään lääkettä vaikka menisin testeihin kun olen niin vanhakin jo eli melkein 30v.

Vierailija
20/22 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei yhteiskunnan mukaan ole olemassa, joten ei ole kunnollisia tutkimuksia, hoitoa tai kuntoutusta.

Poliittinen päätös jättää nämä aikuiset oman onnensa nojaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan