Vierailija

Mulla kroppa reagoi aika herkästi stressiin, ja nyt pääsykoeahdistuksen takia menkat 5 päivää myöhässä (en oo tehnyt raskaustestiä, mutta raskauden mahdollisuus on lähes poissuljettu)

Mulla on supertärkeä pääsykoe ensi keskiviikkona, ja oon panostanut siihen koko kevään täysillä.

Mulla on aika kivuliaat kuukautiset, välillä burana 800mg & panadol 1g eivät auta, koska pms on niin paha, että jos en käperry sikiöasentoon niin pyörryn.

Olin todella helpottunut, kun tajusin, että kuukautisten pitäisi olla pääsykokeiden aikana ohi, mutta nyt ne perkeleet on myöhässä.

Joskus kuukautiskivut ovat särkylääkkeillä huomaamattomat, joskus siedettävät ja joskus täysin kestämättömät.

Pelkään että pääaykokeessa iskee kamalat kivut. Voinko näin lyhyellä varoitusjalla aloittaa pilleireitä, jotta menkat pysyisivät 100% poissa?

• ylös 10
  • alas 2

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Ei kannata, eivätkä ne pillerit muutoinkaan varmasti vie menkkoja pois. Toisilla tiputtelee pari ekaa kuukautta, tulee päänsärkyä, pahoinvointia sun muuta

• ylös 13
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Mitä sitten kannattaa tehdä? Tässä on kolme mahdollista vaihtoehtoa:
a) menkat tulee vasta pääsykokeiden jälkeen, kun lakkaan stressaamasta
b) menkat alkavat lähiaikoina, mutta eivät ole kivuliaat
c) menkat alkavat lähiaikoina, ja ovat tuskallisen kivuliaat ja pilaavat pääsykokeen.

Vierailija

Minäpä olin raskaana (alkuraskaus) pääsykokeissa ja jotenkin se pieni hyvä stressi sai kaikki oireet (pissatus, kuvotus, oksetus) pysymään poissa kokeen ajan. Kaikki meni nappiin! Ota lääkettä ja keskity kokeeseen, älä kipuihin. Siinä jännittävässä tilanteessa ne saattaa unohtua kokonaan.

• ylös 13
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Pelkään että pääaykokeessa iskee kamalat kivut. Voinko näin lyhyellä varoitusjalla aloittaa pilleireitä, jotta menkat pysyisivät 100% poissa?

Ei. Pillerithän aloitetaan ensimmäisenä vuotopäivänä eli silloin kun menkat alkavat. Vaikka ne aloittaisit ihan randomisti heti nyt (mikä ei mitenkään suositeltavaa), menkat tulisivat tod.näk. ihan ajallaan, koska nythän sinulla on kasvanut kohdun limakalvo paksuksi, joka sitten poistuu aikanaan. Eihän yhdistelmäpillerit muutenkaan pidä menkkoja poissa, vaan taukoviikolla tulee tyhjennysvuoto... monilla toki pillereitä käyttäessä vuoto on pienempää ja kivut pienempiä, mutta tämäkään ei ole mitenkään varmaa.

Ja pillerit itsessään aiheuttavat monille ensimmäisien kuukausien aikana esim. pahoinvointia, jotka saattaisivat myös kokeessa sinua häiritä.

Vierailija

Lähes poissuljettu raskaus? Tee testi, sillä sen vasta voi sulkea pois. Voithan olla raskaana

Vierailija

Varaudut sidehousuissa ja buranaa penaalissa koepäivänä menkkoihin, tod näk ne eivät juuri tuolloin tule. Jos tulevat niin sitten otat niin paljon buranaa esim. kaksi 800mg kerralla että pysyy kipu kurissa sen verran että saat kokeen tehtyä. Tsemppiä kokeeseen!

• ylös 11
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minäpä olin raskaana (alkuraskaus) pääsykokeissa ja jotenkin se pieni hyvä stressi sai kaikki oireet (pissatus, kuvotus, oksetus) pysymään poissa kokeen ajan. Kaikki meni nappiin! Ota lääkettä ja keskity kokeeseen, älä kipuihin. Siinä jännittävässä tilanteessa ne saattaa unohtua kokonaan.

Ei pahalla, mutta pms ja (pms migreeni) on eri asia kuin kuvotus ja oksetus.
Kun pms iskee ja hormonitasojen romahduksen takia meinaan pyörtyä, siinä ei tärkeän tilanteen stressi paljoa auta :/ oon töissäkin kahdesti meinannut pyörtyä, ennenkuin olen päässyt makuulle.

Voi myös olla, että selkä sattuu vain vähän, ja sen saa ajettua pois mielestä.

Jos koepäivän aamulla on tiedossa, että kivuliaat menkat tulee,voinko soittaa yliopistolle, että saisin tehdä kokeen jossain omassa tilassa (esim valkoinen valhe: mulla on oksennustauti)? Välillä vatsa on sekaisin.... kiva rampata koesalista koko ajan vessaan. Vai otanko varmuudenvuoksi imodiumin?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kun pms iskee ja hormonitasojen romahduksen takia meinaan pyörtyä, siinä ei tärkeän tilanteen stressi paljoa auta :/ oon töissäkin kahdesti meinannut pyörtyä, ennenkuin olen päässyt makuulle.

Jos koepäivän aamulla on tiedossa, että kivuliaat menkat tulee,voinko soittaa yliopistolle, että saisin tehdä kokeen jossain omassa tilassa (esim valkoinen valhe: mulla on oksennustauti)? Välillä vatsa on sekaisin.... kiva rampata koesalista koko ajan vessaan. Vai otanko varmuudenvuoksi imodiumin?

Kyllä raskaanakin voi helposti taju lähteä.

Vierailija

12-vuotiaalla "menkat pilaa luokkaretken". Uskon kyllä, että kestät sen viisi tuntia, jos vedät maksimilääkkeet ja tunget supermegatamponin emättimeesi. Ja muistat syödä kunnon aamupalan, ettei ala heikottaa. Jos et selviä, niin ensi vuonna uudestaan. Siellä on kuules moni muukin kipeänä/menkkakivuissa/masentuneita ja kaikki nämä voivat vaikuttaa negatiivisesti kokeeseen. Toisaalta myös luokkatilan huono ilma, edellisen yön huonot yöunet tai napsuttava vierustoveri voivat pilata kokeesi. Eli et voi varautua ihan kaikkeen, joten tee nyt vain se mitä on tehtävissä, äläkä mieti liikaa.

• ylös 5
  • alas 18
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Niin varmaan voikin, mutta toi raskaana ollut puhui vain pissahädästä, kuvotuksesta ja oksetuksesta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Niin varmaan voikin, mutta toi raskaana ollut puhui vain pissahädästä, kuvotuksesta ja oksetuksesta.

Jatkuva oksentaminenhan ei heikota tietenkään yhtään.

Vierailija

Mulla on sellainen mielikuva että ois olemassa ihan jotain menkkojen siirtoon tarkotettuja pillereitä. Ei siis tavis e-pillerit. Ite menisin lääkärin puheille, voisit myös saada reseptillä vahvemman kipulääkkeen. Esim burana rapid vai mikä olikaan.

Vierailija

Hae lääkäriltä erikoisvalmisteisia särkylääkkeitä. Itse sain erään perustarkastuksen yhteydessä reseptin kun kerroin kivuliasta kuukautisista ja nykyään minun ei tarvitse kestää niitä. Toimivat muuten niin hyvin että saatan unohtaa että minulla on kuukautiset menossa.

Vierailija

Miten pärjäät opinnoissa jos et kuukautisten aikana voi mennä tenttiin / harkkoihin / pitämään esitelmää tms.?

• ylös 4
  • alas 13
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Jatkuva oksentaminenhan ei heikota tietenkään yhtään.

Oksentaminen heikentää, mutta oksetus ja oksentaminen ovat eri asia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten pärjäät opinnoissa jos et kuukautisten aikana voi mennä tenttiin / harkkoihin / pitämään esitelmää tms.?

Lue aloitusviesti uudelleen. Ei mulla joka kuukausi ole lähes kuolemaan johtavia kipuja.

Töissä oon pystynyt käymään ihan hyvin.
Tentit pystyy tarvittaessa uusia (pääsykokeissa seuraava yritys olisi vuoden kuluttua)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hae lääkäriltä erikoisvalmisteisia särkylääkkeitä. Itse sain erään perustarkastuksen yhteydessä reseptin kun kerroin kivuliasta kuukautisista ja nykyään minun ei tarvitse kestää niitä. Toimivat muuten niin hyvin että saatan unohtaa että minulla on kuukautiset menossa.

Kiitos, täytyykin varata aika lääkärille :)

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.