Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sisko vastustaa edunvalvojaa!

Vierailija
19.05.2016 |

Äidillä alzheimer ja antaa siskolle rahaa. Nyt tilillä enää vähän rahaa ja kauan ei enää mene, kun ollaan pakkasen puolella. Ei siis saada kohta laskuja ja sairaalalaskuja hoidettua.
Olen hakenut äidille yleistä edunvalvojaa ja sisko aikoo viedä asian käräjille.

En vaan jaksa tällaista, enkä halua käräjille niin miten minun pitää toimia? Pitääkö vetää hakemus pois? Vai kenen se sisko haastaa jos asia menee käräjille?
Saan kyllä asiaa selvitettyä mutta en tänään ja asia vie yöunet.

Nyt äiti on vielä oikeustoimikelpoinen ja oikeutettu antamaan siskolle rahaa ja antaakin. Sisko on sössinyt aina rahansa. Mielenterveysdiagnoosi ja luottotiedoton.

Sisko siis sanoi että käräjillä tavataan!
Tarvitsen nyt apua koska olen aikanaan joutunut käräjöimään yritysriitaa ja se jätti mulle traumat. En halua koskaan enää käräjille.

Kotipalvelu ja pankki on aiemmin pyytäneetbedunvalvojaa. Lääkäri puoltaa minua. No äiti varmasti puoltaa siskoa koska einedes tajua että sisko kuksii sen rahat. En ole kateellinen rahoista vaan pelkään että äiti joutuu perintään ja ulosottoon.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo asia ei ole enää sinun hoidettavissasi eikä päätettävissäsi. Olet tehnyt voitavasi sen suhteen. Siskosi ei voi tuossa asiassa haastaa sinua oikeuteen. Homma menee niin että jos kaikki on asiasta samaa mieltä, maistraatti voi suoraan määrätä edunvalvojan. Jos henkilö itse tai joku omainen vastustaa, edunvalvonta-asia käsitellään käräjillä. Olennaista ei ole sen osoittaminen, mitä kaikkea siskosi on tehnyt väärin, vaan sen osoittaminen että äitisi kyky päättää itse raha-asioistaan on alentunut. Jos lääkäri on samoilla linjoilla, todennäköisesti edunvalvoja määrätään.

Vierailija
2/23 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri, kotipalvelu ja pankki mun puolella.

Kaunis kiitos tästä avusta mutta kuka maksaa noi käräjämenot?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskosi maksaa, jos haastaa sinut ja häviää. Periaatteessa maksat omat kulusi, mutta yleensä hävinnyt osapuoli maksaa.

Edunvalvonnan päättää käräjäoikeus, tai siis maistraatti mutta se on periaatteessa oikeuden päätös. Omaisia kuullaan, mutta vain hyvin perustellusta syystä jätetään edunvalvonta määräämättä omaisten vastustuksen vuoksi, vaikka asianomainen ei kykene itse raha-asioitaan hoitamaan sairauden vuoksi. Hyvä syy ei ole se, että "äiti saa antaa minulle rahaa" vaan esimerkiksi se, että omaiset - siis ainakin suurin osa omaisista - on sitä mieltä että asia on hoidossa aiemmin tehdyllä valtakirjalla.

Vierailija
4/23 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kokemuksia tai muuten tietoa mitkä seikat vaikuttavat yleisen edunvalvojan valitsemiseen omaisedunvalvojan sijasta? Eli vaikka yksi omainen hakee tehtävään niin määrättiinkin yleinen edunvalvoja?

Vierailija
5/23 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos edunvalvoja määrätään käräjäoikeudessa, eikä maistraatissa, niin ei kai se mitään maksa? :O

Vierailija
6/23 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion sitten vetää hakemuksen pois sillä en haluankäräjille ottaa riskiä että häviän. Sillä halusin vain auttaa äitiä mutta näköjään se on riski minulle.

Vierailija
7/23 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mistä joutuisit käräjille? Edunvalvojan pyytämisestäkö? Ainahan pyytää saa, ei siitä käräjille voi haastaa eikä kukaan ota tuollaista juttua käräjille. Viranomaiset katsoo onko aihetta edunvalvojalle. Todennäköisesti on ja edunvalvoja määrätään. Jos sisko haluaa käräjille, joutuu haastamaan viranomaisten.

Vierailija
8/23 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistraattiin se hakemus tehdään , eikä sinua mihinkään haasteta! Sinulla ei ole mitään riskiä, ja kai ilmoituksen edunvalvonnan tarpeesta voi tehdä nimettömänäkin. 

Tuskin sinulta enää edes asiaa kysytään muuten kuin sitä, että suostuuko joku omainen / sinä / siskosi (!) edunvalvojaksi vai määrätäänkö yleinen edunvalvoja.

Et sinä ole mihinkään käräjille joutumassa, vaan maistraatti selvittää viran puolesta 

A) onko henkilö todella edunvalvonnan tarpeessa ( on, lääkärintodistus ) ja

B) kuka määrätään edunvalvojaksi. Jos kukaan omainen ei suostu tai kelpaa, otetaan yleinen.

En tiedä, että koskaan olisi yleinen määrätty jos omaiset eivät ole vastustaneet lähiomaisen määrämistä edunvalvojaksi. Sinun tapauksessasi ei varmaan ole viisasta hyväksyä ainakaan siskoasi.

Vierailija
9/23 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia!

Asia on edennyt ja nyt tiedän miten toimitaan. Hakemus on sisällä ja minulle mitään käräjöitä tule, siskon juttuja.

Sisko lähetti minulle viestin että anna osoitteesi niin lähetän sen haluamasi taulun sinulle.

Niin äiti elossa ja hänet kotiutetaan maanantaina. Äiti ei kuulemma mitää huomaa tai siis näe vaikka taulu olisi pois seinältä. Että sillee. Viestiin en vastannut.

Halusin tuon taulun muistoksi äidistä ja sitten kun hän kuolee. Kaiken muun irtaimiston pitäköön siskoni. Sisko luulee taulun olevan jotenkin erikoinen, joo ainut minkä keksisin ottaa muistoksi.

Äiti pääsee maanantaina pois sairaalasta ja äidin lompakko on siskolla. No tilillä on tonni että niillä eväillä sitten pärjättävä. Sairaalamaksu 500 euroa. Äiti siis antoi vapaaehtoisesti lompakon.

Vierailija
10/23 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko löi luurin korvaan, kun sanoi että edunvalvonnasta tulee paperit ja siihen sinun kannanottosi, tilitiedot tutkitaan.

Samoin siskon luottotiedot ja ulosotot.

Nämä asiat huomioidaan mutta pääasia on se miten laskut maksetaan.

Maaliskuussa löysin kaksi laskua ja niitä ei oltu edes avattu. Suoraveloitukseen ei saada uusia laskuja koska äiti ei liiku ulkona eli häntä ei saa pankkiin.

Kotipalvelun ja apteekin laskut tulee kotiin.

Kaikki laskut kuitenkin hoidettu vaikka ei aina ajoissa ja se taas sotii minua vastaan.

Vierailija
11/23 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enempää en voi auttaa jos edunvalvonta jostain syystä hylätään.

Vierailija
12/23 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aloittaja ei ole rekisteröitynyt niin ette tiedä mitkä viestit ovat aloittajan omia ja mitkä tulevat mahdollisilta provoilta. Eli varovaisuutta peliin varsinkin näin lauantai-iltapäivänä.

Vierailija
13/23 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä äitisi luottotiedoilla enää on? Anna siskosi viedä rahat, äitisi ei tarvitse luottotietoja enää mihinkään. Hoitoa ei häneltä kuitenkaan kielletä ja kuolinpesä menee aikanaan konkurssiin, joten sunkaan ei tarvi niitä laskuja maksaa.

Anna olla vaan. Käräjiltä nimittäin tulee lasku, jonka sinäkin joudut maksamaan.

Vierailija
14/23 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käräjillä tavaan!

Vierailija
15/23 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet nyt yleisen edunvalvojan. Pystyykö äitisi antamaan mitään mielipidettä? Siihen tarvitaan myös lääkärinlausunto, jos asiakas on siinä kunnossa, että ei pysty itse luotettavasti ilmaisemaan tahtoaan.

Jos siskosi haluaa hoitaa äitinne asiat, niin sitten hoitaa. Pidä itsestäsi huolta ja teet kirjallisen sopimuksen tästä. Sen jälkeen mikään ei velvoita sinua hoitamaan äitisi asioita. Tosin lapsilla ei ole muutenkaan mitän juridista vastuuta hoitaa vanhempiensa asioita.

Vierailija
16/23 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis hakenut edunvalvojaa ja se pysyy. Turha jonkun heittää noita paska juttuja käräjöistä koska nyt tiedän miten homma etenee.

Olen maistraatin kanssa keskustellut ja myös kotipalvelun johtajan kanssa.

Kummankin omaisen selvitys pyydetään ja lääkärinlausunnot kahdesta eri paikasta . Myös tilitiedot tutkitaan sekä siskoni ulosottotiedot sekä luottotiedot ja siskon mielenterveysdg vaikuttaa asiaan.

En anna äidin joutuu perintään enkä ulosottoon enkä anna siskon hoitaa äitini asioita koska se menisi niin että sisko nostaa äidin kortilla rahaa itselleen ja laskuihin ei riitä rahaa. Enkä myöskään anna siskoni sössiä mun perintöäni.

Ja äitini on kotihoidossa niin tasan veisi sitten ulosotto äidiltä asunnon koska asuu omistusasunnossa.

Äiti sanoi tänään että hyvä kun hankin edunvalvojan mutta hänen ymmärrys ja käsityskyky on jo alentunut. Pääsee maanantaina kotiin mutta lompakko on siskollani joka ei ole sitä äidilleni palauttanut. Äidin hakee kotihoidon hoitaja kotiin niin ehkä sitten se taksinjotenkin maksetaan. Että sellainen sisko mulla on. Lääkäri soittaa vielä minulle. Mikäli edunvalvojaa eintule niin en enää äitini luokse mene. En kestä katsoa tuota touhua mikä on meneillään nyt. Ap

Vierailija
17/23 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä äitisi luottotiedoilla enää on? Anna siskosi viedä rahat, äitisi ei tarvitse luottotietoja enää mihinkään. Hoitoa ei häneltä kuitenkaan kielletä ja kuolinpesä menee aikanaan konkurssiin, joten sunkaan ei tarvi niitä laskuja maksaa.

Anna olla vaan. Käräjiltä nimittäin tulee lasku, jonka sinäkin joudut maksamaan.

Ihan paskaa, katsos kun olen jo asian selvittänyt.

Vierailija
18/23 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastusti meilläkin puolisoni sisarus aikoinaan pesänjakajaa. Mutta kun puolisoni sellaisen pyysi ja siihen on laillinen oikeus, niin sellainen tuli ja pesä jaettoon. Piste.

Vierailija
19/23 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän nyt siskoni nyppii, kun tietää että ei pääse äidin rahoihin kiinni, kun edunvalvoja tulee mukaan kuvioihin. Äitini siis antaa pyynnöstä pankkikorttinsa ja tunnuslukunsa. Rahaa antaa oikein mielellään vaikka ei ole enää mitä antaa.

Säästöt on jo annettu. Nyt siis mennään eläkkeen turvin ja mua ahdistaa, kun lasken kuinka tiukoilla mennään.

Kun hoitaja käy kolmesti päivässä kotona niin ei se mitään halpaa ole. AP

Vierailija
20/23 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummankin omaisen selvitys pyydetään ja lääkärinlausunnot kahdesta eri paikasta . Myös tilitiedot tutkitaan sekä siskoni ulosottotiedot sekä luottotiedot ja siskon mielenterveysdg vaikuttaa asiaan.

Mitä sinä nyt selität? Äidillesi sinä vissiin olit edunvalvojaa hakemassa etkä siskollesi, vai ymmärsinkö väärin?

Ei siinä omaisten tilitietoja ja sairauksia kysellä, vaan ainoastaan sen jolle edunvalvontaa haetaan. Eikä selvitettä edes edunvalvojaksi ryhtyvän omaisen tietoja. Kummaltakin omaiselta kysytään mielipidettä edunvalvonnasta. Jos asianomainen itse vastustaa eikä lääkärintodistuksia saada, homma voi kuivua siihen,

Mistäkö tiedän? Siitä kuin on haettu edunvalvojaa ja oltu itse se omaisedunvalvoja. Vain kerran vuodessa on tehty selvitys päämiehen rahojenkäytöstä.