Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jäisitkö auttamaan kaatunutta mummoa vaikka myöhästyisit töistä sen vuoksi?

Vierailija
19.05.2016 |

Olin itse tässä tilanteessa aamulla. Naapurin mummo oli kaatunut rappukäytävässä ja oli ilmeisesti loukannut jalkansa todella pahasti. Mummo oli aika sekava, kivuissaan ja hätääntynyt. Soitin ambulanssin ja odottelin sen saapumista mummon kanssa. Yritin parhaani mukaan rauhoitella ja ennen kaikkea olla henkisenä tukena. Tämän episodin vuoksi reilun 10 minuuttia myöhässä sisäisestä palaverista ja sen sain vuoksi aikamoiset haukut. En ole milloinkaan aiemmin myöhästynyt palavereista tai tapaamisista, joten vanhaa epäluottamusta ei sen suhteen ole.
Mitä tässä olisi pitänyt tehdä? Marssia tyynesti mummon ohi vai auttaa?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi jäänyt. Täytyy avata ovet tunnin ajomatkan päässä sijaitsevassa perhefirmassa. 10min on iso aika kun lounasasiakkaat odottavat oven takana..

Jos olisin tulossa lounaalle ja pahoittelisit viivytystä ja kertoisit syyn niin tulisin varmaasti uudelleenkin lounaalle. Saattaisin jopa hölpötellä tutulleni että "se herkkuhetken pitäjä oli jäänyt auttamaan naapuriaan kun oli loukannut jalkansa". Ilmaista positiivista mainosta.

Juu ja olisin itse tehnyt kuten ap. Höhlä työpaikka.

Vierailija
22/38 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista.  Hyvä kuulla, että joidenkin mielestä tein oikein:) Auttaminen oli  itsestään selvyys. Tämä jälkipyykki oli niin hämmentävä juttu, että en oikein tiennyt mitä ajatella.

Laitoin viestin, että olen myöhässä ja paikalle päästyä selitin miksi.  Sain ensiksi valitusta palaverissa ja myöhemmin pomo tuli vielä uudelleen antamaan palautetta, että asiantuntijoiden aika on niin kallista, että  sitä  ei saa tuhlata missään tapauksessa ja että meillä työ laitetaan omien menojen edelle.  Ymmärtäisin tän reaktion, jos kaatuneita mummoja tms. olisi useamminkin kohdalla eli olisi syytä epäillä tarinaa. 

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä ole kyse nyt mistään empatiasta, sydämen hyvyydestä tai oikein toimimisesta. Hätätilanteeseen on velvollisuus jäädä auttamaan, sen säätää laki. Auttaminen on ihan normaali velvollisuus, turhaan te taputtelette itseänne olalle asiasta, joka kuuluu ihan kaikille.

Vierailija
24/38 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös asiantuntijatöissä ja jos kävisi ilmi, että olisin kävellyt ohi auttamatta, menettäisi varmasti esimieheni ja todennäköisesti useammankin työkaverin kunnioitusta paljon. Enkä ole missään hoiva-alalla vaan miesvaltaisella alalla yksityisellä.

Vierailija
25/38 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen äärettömän empaattinen ihminen, voisin myöhästyä vaikka tuntitolkulla jos joku on hädässä. Kyllä ihmisten hätä menee työasioiden edelle. Poikkeuksena on juopot, en pysähdy auttamaan jos on kännissä tai selvästi haisee viina. Vaikka olisi lumihankeen sammuneena. Kuolkoot pois kännikälät, mulla on niin huonoja kokemuksia alkohonkäytön suhteen lapsuudesta että olen tehnyt tälläisen linjauksen.

Äärettömällä empatiallasi on siis sittenkin ääret?

Vierailija
26/38 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen äärettömän empaattinen ihminen, voisin myöhästyä vaikka tuntitolkulla jos joku on hädässä. Kyllä ihmisten hätä menee työasioiden edelle. Poikkeuksena on juopot, en pysähdy auttamaan jos on kännissä tai selvästi haisee viina. Vaikka olisi lumihankeen sammuneena. Kuolkoot pois kännikälät, mulla on niin huonoja kokemuksia alkohonkäytön suhteen lapsuudesta että olen tehnyt tälläisen linjauksen.

Ihan sama, millaisia kokemuksia sinulla on lapsuudesta. Syyllistyt rikolliseen heitteillejättöön. Minkä lisäksi tuo on julmaa.

Vierailija
27/38 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitapa viestiä liittoon ja kysy tästä mielipidettä.  Ihan vaan että jää "jälki" tästä. Aiempaa nuhtelua voidaan käyttää jatkossa eduksi jos halutaan susta päästä eroon ja nyt olisi hyvä saada mustaa valkoiselle että sulla perusteltu syy olla myöhässä koska olit lain velvoittamanakin pakotettu toimimaan noin. 

Lisäksi, olisi oikein että tuollaisia persereikä-vittupääihmisiä hiukan näpäytetään, jos moraalinen kompassi osoittaa noin päin helvettiä.

Hienoa olisi tietysti kuulla firman nimi, mutta olet varmasti liian fiksu ymmärtääksesi ettei sitä kannata tehdä.

Vierailija
28/38 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä ne juopotkin on. Iham yhtä lailla heitä pitää auttaa. Aina ei myöskään näy päällepäin onko sammunut vai saanut sairaskohtauksen.

Vierailija
29/38 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitapa viestiä liittoon ja kysy tästä mielipidettä.  Ihan vaan että jää "jälki" tästä. Aiempaa nuhtelua voidaan käyttää jatkossa eduksi jos halutaan susta päästä eroon ja nyt olisi hyvä saada mustaa valkoiselle että sulla perusteltu syy olla myöhässä koska olit lain velvoittamanakin pakotettu toimimaan noin. 

Lisäksi, olisi oikein että tuollaisia persereikä-vittupääihmisiä hiukan näpäytetään, jos moraalinen kompassi osoittaa noin päin helvettiä.

Hienoa olisi tietysti kuulla firman nimi, mutta olet varmasti liian fiksu ymmärtääksesi ettei sitä kannata tehdä.

Hui! Eipä tällainen tullut mieleen. Lisää kyllä ymmärrystä siitä, miksi apua tarvitsevan ohi olisi niin helppo kävellä.

ap.

Vierailija
30/38 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äärettömällä empatiallasi on siis sittenkin ääret?

Tuli mieleen exäni joka oli omien sanojensa mukaan "liian hyvä ihminen"

Vierailija
31/38 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisin. Ihmisten hyvinvointi menee mun arvojärjestyksessä muiden edelle. Ihme porukkaa teillä töissä.

Vierailija
32/38 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuollaista pidä edes miettiä! Auttaminen on velvollisuus. VELVOLLISUUS, sitä ei mietitä että autanko vai en.

Vierailija
33/38 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuollaista pidä edes miettiä! Auttaminen on velvollisuus. VELVOLLISUUS, sitä ei mietitä että autanko vai en.

luetun ymmärtäminen? Eihän ap miettinyt auttaisiko vai ei, ennen kuin jälkikäteen, jolloin sai työpaikan vihat päällensä

Vierailija
34/38 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sano ap, että olisiko sitten ollut parempi ottaa se 6 kk vankeutta? Sano myös niille työkavereille, että jos heille tapahtuu onnettomuus, niin kenenkään, joilla on töihin kiire, ei tietenkään tartte auttaa? Ihme porukkaa. 

Vierailija
35/38 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä, suosittelen myös laittamaan viestin CC:nä koko henkilökunnalle, jotka olivat osallisena. 

Vierailija
36/38 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

luetun ymmärtäminen? Eihän ap miettinyt auttaisiko vai ei, ennen kuin jälkikäteen, jolloin sai työpaikan vihat päällensä

Onneksi ei miettinyt. Mutta ei tällaista pitäisi kysyäkään, koska auttaminen on itsestäänselvä velvollisuus. Ap:n työpaikalla on näköjään idiootteja, mutta siltikään tämä ei ole mitään autatko vai et -arpapeliä.

Vierailija
37/38 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi jäänyt. Täytyy avata ovet tunnin ajomatkan päässä sijaitsevassa perhefirmassa. 10min on iso aika kun lounasasiakkaat odottavat oven takana..

Tuossa tilanteessa todennäköisesti itse lähtisin sen verran ajoissa ettei kymmenen minuutin myöhästyminen haittaisi. Voisihan sellainen viivästys tulla ajomatkallakin ilman kaatunutta mummoakin.

Auttaisin mummoa jos tilanne olisi se että tietäisin myöhästymiseni aiheuttavan suurta harmia työpaikalla yrittäisin toki mahdollisimman nopeasti löytää jonkun jatkamaan avun antamista.

Vierailija
38/38 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä vielä. Syy siihen, miksi kysyin tästä palstalla on se, että olin, ja olen edelleen, ihan hämmentynyt miten tähän reagoitiin.  Rappukäytävässä en miettinyt pitäisikö auttaa tai että myöhästyn töistä. Olen vielä aika nuori ja tämä on ensimmäinen ns. oikea työpaikkani. Ehkä sen vuoksi aloin miettimään, että toiminko jotenkin "väärin". 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi