Mikä on kohtuullinen auton kustannusten jako?
Mun käteenjäävä tulo on 35 prosenttia meidän perheen tuloista. Mies maksaa työsuhdeautosta 730 euroa kk, tähän kuuluu dieselin, huollot ym. Hän menee autolla töihin ja vie lapset samalla kouluun. Lapset eivät ole lähikoulussa, mutta miehen työpaikka on 5 min päässä koululta. Mun työ on 10 km päässä keskustassa.
Mä kuljen työmatkat julkisilla. Seutulippu maksaa 102 euroa per 30 euroa. Auto on minun käytössäni lähinnä viikonloppuisin jos tarvitsen sitä. Yleensä tarvitsen kaupassa käyntiin. Yhdessä käymme joskus ystävillä.
Mikä on teidän mielestänne kummallekin kohtuullinen osuus auton kustannuksista?
Kommentit (35)
Nolla euroa, ellet sitten ole ihan riesaksi asti ruinaamassa autoa käyttöösi niin että se on mieheltä pois. Silloin pitäisi miettiä, tarvitsetko oman auton.
Ehdota miehelle että vaihdatte halpaan autoon. sitten laskette auton kulut ja sinun seutulippusi yhteisiin kuluihin josta maksatte samaan tyyliin kuin muistakin kuluista.
Jos mies haluaa käyttää jotain luksus autoa niin sinulla ei ole vaan ole varaa maksaa tuollaista ylimääräistä luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Maksatko seutulippusi siis kokonaan itse vai maksaako mies siitä osuutensa? Jos maksat itse, niin auton kulut ja seutulippu lasketaan yhteen ja maksat korkeintaan niiden yhteissummasta oman prosenttiosuutesi. Käytännössä siis seutulippusi ja autosta 190 euroa. Sekin on mielestäni paljon autosta, jota et kuitenkaan voi halutessasi käyttää.
Auton osalta pitäisi ottaa huomioon vain 2/7 kuluista, koska auto ei ole vapaasti ap:n käytössä ja lähinnä vkonloppuisin. Eli jos hän maksaa bussilipun itse, ei synny veloitusta vaan molemmat maksavat omansa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä miehen kuuluu maksaa auto kokonaan. Eihän se ole sinun, vaan miehen. Saat käyttää sitä joskus. Jos nyt jotain pitäisi sun maksaa, niin varmaan polttoainekulut ajamistasi matkoista. Mitä mieltä sun mies on auton kulujen jakamisesta ja miten olette ne jakaneet tähän saakka?
Autosta ei tule polttoainekuluja. Nehän kuuluvat tuohon autoetuun kuten ap sanoi.
Auton kulut on täysin miehen vastuulla. Verrataan vaikka siihen että mies haluaa ostaa kalliin kanavapaketin. Jos ap ja lapset sattuu katsomaan sitä pari kertaa viikossa, niin pitääkö heidän maksaa siitä osansa jos voisivat kuitenkin olla ilmankin?
Mies on halunnut auton, mies on valinnut auton, mies käyttää autoa pääosin itse ja perheen yhteisestä käytöstä ei tule miehelle lisäkuluja. Mies maksaa. Ja ap maksaa bussilippunsa.
Paljonkos miehesi maksaa tuosta 730 eurosta veroa?
Sehän se kulu on teidän perheessä yhteensä.
Mä en aikanaan maksanut puolison työsuhdeautosta mitään. Nyt kun käytössä on hänen omistamansa auto maksamme kulut puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
voi vittu, mä en maksais toisen työsuhdeautosta penniäkään! eihän se edes "maksa" sitä vaan se vaikuttaa palkan verotukseen. sua on kusetettu. ja sähän et edes käytä sitä arkisin! ihan tajutonta vaatia yhrään mitään, jeesus.
No mikä järki siinä olisi, että mies joutuisi yksin maksamaan esim. lasten kuljetukset? Kyllähän ap miehen autosta hyötyy, ei siitä ole kahta sanaa.
Tai ehdota että auto on vuorotellen kummallakin viikon käytössä. Sinun viikollakin sinä kuskata lapset kouluun ja menet autolla töihini ja mies julkisilla. AI joo eihän se onnistu kun mies haluaa/joutuu kulkea kokoajana autolla joten auto ei voi kuulua yhteisiin kuluihin.
Mutta herättäisi ehkä miehenkin tajuamaan asian.
Jaatteko muuten kotityöt yhtä tarkasti?
Vierailija kirjoitti:
Ja maksaa huollot, dieselin ja ottaa omaan takkiin arvonalenemisen?
Eiköhän se arvonaleneminenkin ole laskettu työsuhdeauton kk-hintaan mukaan. Mitä tosta joutuu maksaan veroa, 40%?
Todellinen kustannushan on edun hinta x vero%. Ja kun etu lätkästään palkkaan mukaan, yleensä vero% on suurempi kuin ilman etua.
Vierailija kirjoitti:
Mun käteenjäävä tulo on 35 prosenttia meidän perheen tuloista. Mies maksaa työsuhdeautosta 730 euroa kk, tähän kuuluu dieselin, huollot ym. Hän menee autolla töihin ja vie lapset samalla kouluun. Lapset eivät ole lähikoulussa, mutta miehen työpaikka on 5 min päässä koululta. Mun työ on 10 km päässä keskustassa.
Mä kuljen työmatkat julkisilla. Seutulippu maksaa 102 euroa per 30 euroa. Auto on minun käytössäni lähinnä viikonloppuisin jos tarvitsen sitä. Yleensä tarvitsen kaupassa käyntiin. Yhdessä käymme joskus ystävillä.
Mikä on teidän mielestänne kummallekin kohtuullinen osuus auton kustannuksista?
Minäpä kerron, hinta on; avio/avoero. Jos noin tyhmästä syystä tappleen pari, jolla on lapsia, niin se on moro. Olen 61-vuotia ja aika paljon elämää nähnyt, usko minua.
Jos tämä on totta, niin järki käteen ja yhteen hiileen puhaltamaan.
Tämä oli loistava ehdotus! Vaikka en voi mennä autolla töihin asti (keskustassa kalliit parkkipaikat), voin jättää auton liityntäparkkiin päiväks. Mies joutuu menemään töihin kahdella junalla ja kävellä vielä yht. 3 km. Aikaa työmatkaan menis lähes 1,5 h suuntaansa.
Vierailija kirjoitti:
Tai ehdota että auto on vuorotellen kummallakin viikon käytössä. Sinun viikollakin sinä kuskata lapset kouluun ja menet autolla töihini ja mies julkisilla. AI joo eihän se onnistu kun mies haluaa/joutuu kulkea kokoajana autolla joten auto ei voi kuulua yhteisiin kuluihin.
Mutta herättäisi ehkä miehenkin tajuamaan asian.Jaatteko muuten kotityöt yhtä tarkasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi vittu, mä en maksais toisen työsuhdeautosta penniäkään! eihän se edes "maksa" sitä vaan se vaikuttaa palkan verotukseen. sua on kusetettu. ja sähän et edes käytä sitä arkisin! ihan tajutonta vaatia yhrään mitään, jeesus.
No mikä järki siinä olisi, että mies joutuisi yksin maksamaan esim. lasten kuljetukset? Kyllähän ap miehen autosta hyötyy, ei siitä ole kahta sanaa.
Eihän mies maksa lasten kuljetuksesta yhtään mitään. Se ei tee hänelle sentinkään lisäkuluja. Hän maksaisi autosta täsmälleen saman verran vaikkei kuljettaisi lapsia.
Siis mikä summa tuo 730 euroa on? Maksaako mies työnantajalle tuon verran siitä, että saa käyttää autoa? Jos se on taas auton verotusarvo, se ei todellakaan ole se summa, mitä mies maksaa.
Jos minulla olisi tuollainen auto, niin varmaan asuisin kaiken vapaa-aikani ratissa jos ilmaiseksi saisi päästellä. Lomat olisivat yhtä Suomen ja Euroopan kiertoajelua.