Hoitohenkilökunnan terveystestit
Onko niitä? Olen ravintola-alalla. Meillä on parin vuoden välein lääkärintarkastus, jossa mm. otetaan tarkat verikokeet, (hieno nimi jota en nyt muista). Siitä selviää käyttääkö jotain huumeita, lääkkeitä ja alkoholia. Mielestäni hoitoalalla pitäisi olla vuoden välein nämä testit pakollisina. TV-ohjelmista ja lehdistä saa lukea miten hoitajat ja lääkärit varastavat lääkkeitä työpaikoiltaan-jääkö ne siis antamatta laitospotilaille? Itse en ainakaan voi testistä kieltäytyä, eikä ole kyllä tarviskaan!
Kommentit (4)
Rippuu ihan millanen työterveyshuollon soppari työnantajalla on eli mitä tutkimuksia, käyntejä yms kustantaa. Testit yms maksaa joten jotkut yritykset ei niitä siksikään halua ottaa työntekijöille.
Huume testistä tuskin olisi apua varastamis ongelmaan... ei lääkkeitä kuitenkaan pakko olisi käyttää itse.
Onneksi huumelääkkeissä valvonta on sen verran tarkkaa että kovin montaa lääkeannosta ei pääse katoamaan ennen kuin asia huomataan... miedommissa lääkkeissä tilanne voi olla vähän toinen.
Huumetestissä en muista käyneeni, terveystarkastuksessa kyllä useammankin kerran.
Ei meillä ainakaan ole. Iso yliopistollinen sairaala kyseessä. Kymmenessä vuodessa olen käynyt pakollisen työhöntulotarkastuksen (ei verikokeita muistaaakseni) ja yhdesti vapaaehtoisen työterveyshoitajan terveystarkastuksen yötyötä tekeville.
Kyllä ainakin helsingin kaupungilla on valvottu virtsatesti, jos haet paikkaa.