Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkäri pakotta uravalmennukseen. Onko siitä mitään iloa?

Vierailija
19.05.2016 |

Kukaan ollut?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En toistaiseksi tiedä ketään joka siitä olisi hyötynyt. Mutta hei, sinä voit olla ensimmäinen. :)

Vierailija
2/27 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko kuvitella, että siitä mitään haittaakaan olisi? Onpa sinulla muutakin tekemistä kuin vaan märehtiä työttömäoloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä opetetaan työnhakua ja mietitään työ- tai koulutusvaihtoehtoja. Joillekin voi olla hyödyllistä, joillekin ei.

Vierailija
4/27 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siitä haittaa jos matkaankin menee jo tunti suuntaansa. Ja jos sisältö on tyyliä näin kirjoitat cv:n niin hohhoijaa,

ap

Vierailija
5/27 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani työllistyi sitä kautta. Valmennukseen kuului työkokeilu. Ottivat sitten vakkariksi firmaan.

Vierailija
6/27 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun kävin, niin siellä "opeteltiin" tekemään cv (useimmilla oli jo etukäteen valmiina), "tutustuttiin" työkkärin sivuihin (voi ristus sanon minä) ja oltiin pari viikkoa työkokeilussa.

Vierailija
7/27 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En toistaiseksi tiedä ketään joka siitä olisi hyötynyt. Mutta hei, sinä voit olla ensimmäinen. :)

Siinä oleellinen.

Vierailija
8/27 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uravalmentaja voi laskuttaa ison määrän oravannahkoja yhdestä tunnista kanssasi. Juuri muut ei nykytilanteessa tuollaisesta hyödy. 

Vierailija
9/27 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vetänyt aiemmin noita valmennuksia. Varsinkin nuorille niistä on paljonkin hyötyä. Riippuu aika lailla siitä mikä on sun lähtötilanne. Jos jollain oli hyvä cv valmiina,en tietenkään laittanut häntä tekemään samaa uudestaan, vaan sitten esimerkiksi portfolion tai mikä nyt oli juuri tälle ihmiselle hyödyllinen.

Jos osallistujalla on joku selvä "ongelma" (esim alkoholiriippuvuus) ei kurssi tietenkään voi sitä perusongelmaa hoitaa, eikä valmennuksesta silloin ole hyötyä.

Vierailija
10/27 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uravalmentaja voi laskuttaa ison määrän oravannahkoja yhdestä tunnista kanssasi. Juuri muut ei nykytilanteessa tuollaisesta hyödy. 

Heh, heh. Millähän yrityksellä uravalmentaja saisi oravannahkoja? Itse ainakin tienasin tuntipalkkatasolla huonommin kuin opettajana.

t äskeinen ex-uravalmentaja

Vierailija
11/27 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On siitä haittaa jos matkaankin menee jo tunti suuntaansa. Ja jos sisältö on tyyliä näin kirjoitat cv:n niin hohhoijaa,

ap

ai että työttömän elämästä ihan tunti suuntaansa, että kerrankin pääsee tekemään jotain uutta ja erilaista? Itse olen johtoryhmässä ja osallistuisin mielelläni tuollaiseen "näin kirjoitat CV:n", ihan vaan yleisestä mielenkiinntosta nähdä erilaisia näkemyksiä ja tyylejä ja malleja. Mutta olenkin menestynyt, koska menen aina avoimin mieliin erilaisiin juttuihin mukaan, jotka poikkeavat normaalista arjestani. Itse kokemus on aina ollut hyöty itsessäänkin.

Vierailija
12/27 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdessa olen ollut. Ei ole ollut hyötyä varsinaisesti. Huono CV on edelleen huono CV vaikka se olisi hienosti tehty, se on fatka. Lähinnä sieltä sai uutta tietoa mahdollisesti itseä kiinnostavasta alasta. Lähinnä näiden uravalmennusten tarkoitus on aktivoida ihmisiä ja saada mahdollisia syrjäytyneitä pois kotoaan. Ihan asiallista toimintaa eikä mulle ainakaan jäänyt negatiivista kuvaa.

Jos tunti menisi matkoihin niin siinä kohtaa voi miettiä valmennuksen mielekkyyttä, jos sut vielä siihen pakotetaan. Mut menetät sitten tuet ja siirryt sossun asiakkaaks.

Vierailija
13/27 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse vetänyt aiemmin noita valmennuksia. Varsinkin nuorille niistä on paljonkin hyötyä. Riippuu aika lailla siitä mikä on sun lähtötilanne. Jos jollain oli hyvä cv valmiina,en tietenkään laittanut häntä tekemään samaa uudestaan, vaan sitten esimerkiksi portfolion tai mikä nyt oli juuri tälle ihmiselle hyödyllinen.

Jos osallistujalla on joku selvä "ongelma" (esim alkoholiriippuvuus) ei kurssi tietenkään voi sitä perusongelmaa hoitaa, eikä valmennuksesta silloin ole hyötyä.

Myöskään tuo näillä saiteilla yleinen yltiönegatiivinen suhtautuminen ei varmaan muutu. Tuntuu, että osa täällä ei haluakaan työllistyä, mukavampaa märehtiä kotona. Jos taas haluaa työllistyä, eikö kaikki omien seinien ulkopuolinen toiminta pidä itseä paremmin vireessä? Jos ei muuten, miettimällä mikä koulutuksessa oli vikana, millaista olisin tarvinnut ja itse hakeutua kohti tarvitsemaansa.

Vierailija
14/27 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahdessa olen ollut. Ei ole ollut hyötyä varsinaisesti. Huono CV on edelleen huono CV vaikka se olisi hienosti tehty, se on fatka. Lähinnä sieltä sai uutta tietoa mahdollisesti itseä kiinnostavasta alasta. Lähinnä näiden uravalmennusten tarkoitus on aktivoida ihmisiä ja saada mahdollisia syrjäytyneitä pois kotoaan. Ihan asiallista toimintaa eikä mulle ainakaan jäänyt negatiivista kuvaa.

Jos tunti menisi matkoihin niin siinä kohtaa voi miettiä valmennuksen mielekkyyttä, jos sut vielä siihen pakotetaan. Mut menetät sitten tuet ja siirryt sossun asiakkaaks.

Ei mitään tapaa saada sitä omaa CV:tä paremmaksi?

Vierailija
15/27 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään tapaa saada sitä omaa CV:tä paremmaksi?

Työ ja opiskelu? Miten ne auttaa siinä uravalmennuksessa?

Vierailija
16/27 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin tulee kuva, että työttömyys on aika itsestäänselvyys tuollaisella asenteella. 

Vierailija
17/27 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua kans huvittaa nää "työkkäri pakottaa" jutut

jos saat työkkäristä rahaa - ne voi pakottaa.

samoin töissä pakotetaan - siitäkin saa rahaa.

aina voi kieltäytyä rahasta. mielellään minäkin makoilisin kotona.

Vierailija
18/27 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän olevani varmasti aika harvinainen tapaus, mutta kävin tällaisen uravalmennuksen pitkäaikaistyöttömänä. Pyysin ihan itse työkkäristä, että pääsisinkö. Valmentaja oli loistava, ja osasi yksilöllisesti katsoa osallistujien tilanteita. Huomasi, että asiantunteva ammattilainen oli kyseessä. Valmennukseen kuului kahden viikon työharjoittelu, ja valmentaja löysi minulle harjoittelupaikan kun omat hakuni tekivät tenän. Tässä harjoittelupaikassa minusta pidettiin niin kovasti, että olen työskennellyt siellä nyt kolme vuotta.

Monella työnantajalla on ennakkoluuloja pitkäaikaistyöttömiä kohtaan. Tällainen työkkärin tuuppaus sinne työnantajaan päin voi silloin olla ratkaisu. Oli ollut niin turhauttavaa, kun pitkäaikaistyöttömänä olemista pidettiin merkkinä kehnosta työntekijästä. Oli mahtavaa päästä näyttämään sinne kuinka hyvin teen töitä.

Tahtoisin kyllä sanoa muutenkin, että usein ennakkoluulot ovat täysin vääriä. Monia reippaita ja kehittymiskelpoisia huipputyyppejä on pitkäänkin työttömänä ihan turhaan, vain siksi että pitkäaikaistyöttömyys (ja lyhytkin nykyisin) on ennakkoluuloihin perustuva stigma.

Kyllä noihin valmennuksiin kannattaa mennä hyvällä asenteella! Se kun palkitaan, niin voi että olet iloinen :)

Vierailija
19/27 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko kuvitella, että siitä mitään haittaakaan olisi? Onpa sinulla muutakin tekemistä kuin vaan märehtiä työttömäoloa.

Haitta: pilipalikoulutukseen käytetty aika on poissa työttömän varsinaisesta työstä, joka on potentiaalisten työpaikkojen paikallistaminen ja tämän jälkeen niiden hakeminen. Tämähän on huomattavasti rankempaa kuin tavallinen työssäkäynti. Haitta: Pilipalikoulutuksen järjestäminen maksaa rahaa yhteiskunnalle, mutta ei tuota juurikaan hyötyä kenellekään. Haitta: Työttömien pakottaminen epätarkoituksenmukaisille ja alentaville pilipalikursseille heikentää heidän mielenterveyttään lisäten inhimillistä kärsimystä sekä heillä itsellään että heidän lähipiirillään ja aiheuttaa myös tätä kautta kustannuksia yhteiskunnalle.

Muuta tekemistä kuin märehtiä työttömänäoloa? Hmmm. Minun lukemissani lehdissä on viime aikoina kerrottu, että korkeasti koulutettuja, paljon työkokemusta omaavia priimaluokan kansalaisia irtisanotaan sankoin joukoin erinäisistä hyvinkin tunnetuista instituutioista. Minä luen varmaan eri lehtiä kuin nämä jotka ovat aina ylimpänä kailottamassa, kuinka työttömät vain makaavat sohvalla. On ihan kiehtovaa, kuinka jotkut pystyvätkin ylläpitämään omassa päässään suomalaisista työttömistä sellaista mielikuvaa, joka on voinut pitää paikkansa joskus isoisän aikaan Perähikiällä, eli että se työtön on se Arska joka juo viinaa, notkuu snagarilla eikä suorittanut peruskoulua loppuun.

Vierailija
20/27 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 1,5v sitten uravalmennuskurssilla ja sen jälkeen yksilövalmennuksessa. Jouduin vaihtamaan alaa selkävaivojen takia 4 vuotta sitten. Kurssilla pääsimme tutustumaan eri aloihin. Meidän kurssillamme oli aika monta alanvaihtajaa. Löysin kurssin avulla pari vsihtoehtoa ja yksilövalmennuksessa löytyi sitten se oma ala. Nyt on kohta ensimmäinen vuosi opintoja takana. Toinen samanlainen edessä. :D

Et kertonut taustoistasi joten en tiedä olisiko hyötyä, mutta tuskinpa siitä ainakaan haittaa on.

Meidän kurssin kautta yksi sai vakituisen työpaikan ja neljä minun lisäkseni lähti opiskelemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi