Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Onko isäpuolella millainen elatusvelvollisuus lapsia kohtaan ja saako nainen yhä elareita isältä?

• ylös 1
  • alas 2

Kommentit (5)

Vierailija

Ei näköjään oo perustiedot asiasta kasassa. Miten oot edes lisääntynyt?

Mihin se elatusvelvollisuus biologiselta isältä katoisi yhtäkkiä?

• ylös 12
  • alas 1
Vierailija

Isäpuolella ei ole mitään velvollisuuksia puolison lapsia kohtaan ja biologinen isä maksaa elarit. Fiksu uusperheen isä maksaa vain oman osuutensa kuluista, nainen maksaa omat ja lastensa kulut eikä oleta, että kaksi miestä tarvitaan elättämään juuri hänen lapsiaan.

• ylös 10
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Etällä on oikeus vaatia elareiden muutosta jos ex muuttaa yhteen uuden puolison kanssa. Perusteena on asumiskustannusten laskeminen, koska ne jaetaan uuden puolison kanssa. Uudella puolisolla ei ole elatusvelvollisuuta lapsista.

Vierailija

Elarit saa edelleen ja uudella puolisolla ei ole elatusvelvollisuutta. Mutta onko edelleen niin että yh-korotukset poistuvat lapsilisistä ja päivähoitomaksuihin vaikuttaa uuden puolison tulot?

Vierailija

Kyllähän se isäpuolen omasta halusta on kiinni, miten osallistuu ja toki siitäkin, kuinka tosissaan ollaan yhdessä.
Itse olen kolmen lapsen äiti, jolla uus mies lasten isän jälkeen. Pari vuotta ollaan yhdessä oltu ja eletään kuin mikä tahansa perhe.

Yhteinen talous ja lapsista huolehditaan yhdessä, lapsista saa elarit ja lapsilisät tottakai ja neki rahat on yhteisiä, millä tätä taloutta pyöritetään. Molemmat ollaan työelämässä ja omaisuutta löytyy molemmilta, samassa veneessä ollaan ja samalla viivalla joka suhteessa :)

Ennen yhteen muuttoa puhuttiin jo raha-asiat kuntoon, yhteenmuuttohan pienentää pikkuisen tuloja. Lapsilisien yh korotus lähtee ja ainakin meillä päivähoitomaksut nous täysiin, kun yksinhuoltajana ne oli tosi alhaiset.

En usko että näihin asioihin on yhtä oikeaa ratkaisua, vaan ne on jokaisen pariskunnan sovittava itse sovittava keskenään.