Pellavalakanat, millaisia niiden kuuluisi olla?
Ajattelinpa kerrankin vähän panostaa arjen luksukseen ja hankkia mm. sisustusblogeissa hehkutetut pellavapussilakanat ja tyynyliinat. Ikea-laatua tosin, en raaskinnut kalliimpii merkkeihin törsätä. No, ensimmäisen yö esipestyissä lakanoissa oli kaikkea muuta kuin juhlavaa. Ihan kuin hiekkapaperissa nukkuisi, kovat ja vähän rapisevatkin lakanat ovat. Millaiset pellavalakanat oikeasti pitäisi olla, odotin jotain ihanampaa? Onko muilla merkeillä pehmeämpää materiaalia? Kertokaa kokemuksianne!
Kommentit (11)
Toivottavasti niin käy! :) Rumpukuivaus varmaan voisi myös auttaa?
Esipesty, kyllä mä pesen lakanat ennen ensimmäistä käyttöä. Huuhtoutuu pois kaikki ylimääräiset aineet .
Pellava on karheaa. Pese ja rummuta 100 kertaa niin ehkä pehmenee.
No eihän pellava mitään silkkiä ole.
Ruttuiset ja karheahkothan ne ovat. Miljoonan pesun jälkeen pehmenevät mahdollisesti flanellimaisemmaksi.
Lakanoiden kohdalla hyvälaatuiset satiinilakanat (=puuvilla satiinisidoksella) ovat mielestäni parhaat.
Pesithän ne ennen käyttöönottoa? Pesemällä ne joka tapauksessa pehmenevät ajan myötä, joten työnnä ne koneeseen vaikka viikoittain.
Minulla on pari settiä pellavalakanoita, ostettu sekä Liettuasta että eräästä turkulaisesta liikkeestä. Hinta ei ollut matala, mutta eipä ole laatukaan huono. Puuvillan jälkeen pellava voi olla yllätys, koska puuvilla on pehmeämpää. Pellavan ihanuus on minun mielestäni sen viileydessä ja oudossa karkeudessa, joka on - taaskin minun mielestäni - hyvin miellyttävää iholle. On vaikea sanoa, onko meidän lakanoissamme eroa, mutta minun lakanani ovat huomattavasti paksumpaa kangasta kuin puuvillalakanat tai useimmat pellavavaatteet.
Aivinapellava on sileää, mutta kieltämättä pikkuisen kovempaa kuin puuvilla. Pellava pitäisi mankeloida, ei siitä muuten tule mitään. Kovalta se tuntuu silloinkin, mutta on sileämpää, suorastaan kiiltävää oikein perusteellisesti mankeloituna.
Vierailija kirjoitti:
Esipesty, kyllä mä pesen lakanat ennen ensimmäistä käyttöä. Huuhtoutuu pois kaikki ylimääräiset aineet .
Joo okei. Esipesuhan on pesukoneen ohjelma, jossa kone ottaa 2 kertaa pesujauhetta, käytetään yleensä todella likaiselle pyykille.... No onhan ne uudet lakanatkin kemikaalikuormassaan "todella likaisia".Esipesu ei kai edelleenkään yleisesti ole pesu ennen tekstiilin käyttöönottoa, eihän?
Minusta se rapsakkuus tuntuu hyvältä :)
Ei pellavan tosiaan pitäisi ainakaan karhealta tuntua, jos se on pitkäkuituista eli aivinapellavaa... Kuivalta, sileältä ja miellyttävältä kai pellavalakanoiden pitäisi tuntua: http://bluefields.fi/fi/tuoteryhma/Pellavalakanat
Ikean lakanat ovat kyllä niin halpoja, että jostain on varmaan jouduttu tinkimään.
No ne kyllä pehmenee siitä mitä enemmän peset, eli paranee vanhetessaan.