Miten Ateneumiin pukeudutaan?
Maaseudulta kaukaa pohjoisesta ollaan tulossa Helsinkiin lomalle lasten kanssa näin toukokuussa. Yksi retkikohde on Ateneum, mutta mietittyttää mitä sinne pitää pukea? Käykö t-paidat vai pitääkö olla parempaa?
Kommentit (19)
Ihan kaikenlaisissa tamineissa siellä menee ihmisiä joskin ei missään iltapuvuissa. T-paita on ihan ok.
T-paita ja farkut käyvät vallan mainiosti. Niissä olen itse aina ollut ja niissä ihmiset yleensä siellä ovat. Tai sitten missä tahansa muussa vaatetyylissä, missä kaupungilla kehtaa liikkua. Esim. mekko, sortsit tms. Ulkoilupuvussa/tuulipuvussa en ehkä menisi, mutta en sellaisessa menisi Helsingin keskustaan muutenkaan.
T-paidat käy tai mitkä vaan normivaatteet.
En ole koskaan käynyt, mutta vaikea kuvitella, että se olisi joku pukeutumismesta. Itse menisin normaaleissa kaupunkikamoissa, eli ei mitään Crocseja jalkaan kuitenkaan.
Ja lapset voivat hyvin olla ulkoilupuvuissa.
Hahaa, nyt täällä alko tämmönen huisinhauska, mitä pukea, otetaanko sisätossut. Kohta joku kysyy sitä samaa että mut lentokoneeseen evästä!
No Ateneuminhan nyt pitää laittautua, ensinnäkin, tekotaiteellinen vanha rekäinen t-paita, mielellään isoisoän vanha, kulahtanut. Päähäsi musta baskeri vinottain, rillit päähän, kaulaa pitkä homomainen kaulahuivi, housuiksi pillihousut tai laahustava hame. Sigaari sormienvälin, piirrä mustalla tussilla viikset jos olet mies.Naiselle puhvi olkaapäille.Sitten mennän katsomaan nenänvartta pitkin tauluja ja puhutaan niin taideta niin taidetta.Muista puhua ranskaa ja vaikuttaa ulkomaalaiselta.
Itse menen aina täyspitkässä iltapuvussa ja höyhenpuuhkassa. Avajaispäivinä minulla on myös tiara.
Katselen sitten nenänvarttani pitkin aina kaikkia väärinpukeutuneita näyttelynkävijöitä.
Vierailija kirjoitti:
No Ateneuminhan nyt pitää laittautua, ensinnäkin, tekotaiteellinen vanha rekäinen t-paita, mielellään isoisoän vanha, kulahtanut. Päähäsi musta baskeri vinottain, rillit päähän, kaulaa pitkä homomainen kaulahuivi, housuiksi pillihousut tai laahustava hame. Sigaari sormienvälin, piirrä mustalla tussilla viikset jos olet mies.Naiselle puhvi olkaapäille.Sitten mennän katsomaan nenänvartta pitkin tauluja ja puhutaan niin taideta niin taidetta.Muista puhua ranskaa ja vaikuttaa ulkomaalaiselta.
Kuulostaa enemmän Kiasma-koodilta. Ateneumissa kävellään rauhallisesti klassinen puku päällä kädet selän takana ja ollaan yhden taulun luona aina hieman kauemmin kuin muut vieraat. Ei puhuta mitään.
Sunnuntaipuku, kiiltonahkakengät, monokkeli, silinteri. Naiselle leninki, huntu ja beesit sukkahousut. Et pääse sisään alipukeutuneena.
Vierailija kirjoitti:
Ulkoilupuvussa/tuulipuvussa en ehkä menisi, mutta en sellaisessa menisi Helsingin keskustaan muutenkaan.
Mikset? Puolella porukasta kyseenlainen kuosi tulilla.
Tärkeämpää kuin lasten vaatetus on heidän käyttäytymisensä: museossa liikutaan rauhallisesti, teoksiin ei kosketa ja niihin pidetään turvaväli. Voi olla teille ihan itsestäänselvyyksiä, mutta kaikille lapsiperheille ei valitettavasti ole... :/
Mukavaa matkaa teille! :)
Taideväki siis kulttuurin tekijät ja harrastajat pukeutuvat yleensä rennosti, mutta ika yksinkertaisesti.
Rennommin kuin ihmiset keskimäärin.
Tai taiteilijat itse saattavat kyllä pukeutua sitten ihan miten huvittaa.
Farkut ja vaikka musta t-paita ja lenkkarit ovat melkein aina ihan ok. Tai ihan mikä vaan muukin vaatetus.
Pahin moka (jos nyt ylipäätään mikään on moka) on yrittää liikaa.
Ei liikaa koruja ja meikkejä.
No ihan oikeasti on jotain, mikä kannattaa ottaa huomioon: kengät. Sellaiset kengät jalkaan kaikille, joissa on mukava kävellä ja seisoskella. Koska aikaa kuluu ja istumaan ei pääse.
sinne ei saa ottaa isoja laukkuja sisälle, joten jättäisin isot laukut hotellille, jos vaan mahdollista. laukun saa toki laittaa säilytyskaappiin jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeämpää kuin lasten vaatetus on heidän käyttäytymisensä: museossa liikutaan rauhallisesti, teoksiin ei kosketa ja niihin pidetään turvaväli. Voi olla teille ihan itsestäänselvyyksiä, mutta kaikille lapsiperheille ei valitettavasti ole... :/
Minulle ja miehelleni tuli ekalla kertaa yllärinä, että muovipussit ja reput piti jättää narikkaan. Sekin on hyvä tietää. Kuvauskieltokin taisi olla (mitä eikö monalisan kanssa saa ottaa selfietä? tai siis ainon)
Vierailija kirjoitti:
Joillekin yli viisikymppisillekin se on kova pala, ettei saa tökätä sormella sitä teosta ;)
Ok tuli hyviä kommentteja! Kiitos! T-paidoissa mennään varmaan ja hyvä jos farkutkin ok.
Ei ole mitään pukeutumiskoodia.