Ahdistaa tuo uutinen, jossa kerrotaan naisen kuolleen synnytykseen
Itselläkin oli todella rankka synnytys: menetin paljon verta ja olin kipeä monta viikkoa synnytyksen jälkeen. Ja pahinta tietysti, kun lapsi joutui teholle ja osastolle.
Vieläkin, 5 vuoden jälkeen, on vaikea puhua aiheesta. Taisi mennä myös siinä hetkessä kyky luottaa ihmisiin. Muutuin synnytyksen jälkeen jotenkin toiseksi ihmiseksi.
Voimia paljon naisen miehelle!
Kommentit (53)
Mä olen sitä mieltä, että mitä enemmän rahaa laitetaan lasten ja äitien hyvinvointiin, sitä vähemmän lapsikuolleisuutta, masentuneita äitejä ja synnytyksessä vaurioituneita ihmisiä.
Mutta mistäs sitä rahaa saataisiin? Asiaa ei edes auta ainakaan nämä setävaltaiset hallitukset.
Vierailija kirjoitti:
Itselläkin oli todella rankka synnytys: menetin paljon verta ja olin kipeä monta viikkoa synnytyksen jälkeen. Ja pahinta tietysti, kun lapsi joutui teholle ja osastolle.
Vieläkin, 5 vuoden jälkeen, on vaikea puhua aiheesta. Taisi mennä myös siinä hetkessä kyky luottaa ihmisiin. Muutuin synnytyksen jälkeen jotenkin toiseksi ihmiseksi.
Voimia paljon naisen miehelle!
Tunnen tuskasi, ap. Itsellä samanlainen kokemus, eikä siitä ole koskaan saanut puhua kenenkään kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Oli ahdistava uutinen. Just olin lukenut ketjua synnärien huonekavereista ja samalla piirtyi taas kuva kiireisistä ja välinpitämättömistä hoitajista, kätilöistä ja lääkäreistä. Ihme, että ei enempää satu kuolemia tai pahoja vammautumisia, koska liian harvoin henkilökunta reagoi synnyttäneen/synnyttäjän valituksiin kivuista ja oloista. Hätäsektiot, vammautumiset ja "yllätys" synnytykset saataisiin harventumaan, jos äitejä kuunneltaisi ja viitsittäisi tutkia kunnolla eikä mentäisi tilastojen ja oppikirjan ihannetilanteiden mukaan.
Mistä sinä mitään tiedät? Tiedätkö kuinka paljon komplikaatioita saadaan tunnistettua ennen niiden pahenemista ja hoidettua? Valtaosa. Kaikki ovat kipeitä synnytyksen jälkeen ja kipu voi paikantua oudoille alueille. Kaikkea ei rajatuilla resursseilla edes ole mahdollista havaita ja hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuollut synnytykseen nainen. Jos lapsi olisi tullut alatietä niin lapsi olisi kuollut, nainen jäänyt eloon ja varmaankin saanut useita terveitä lapsia miehensä kanssa.
Lapsi haluttiin saada elävänä ulos vaikka väkisin ja avattiin naisen vatsa - nainen kuoli verenvuodon takia joka johtui SEKTIOSTA ei synnytyksestä ja vauva kuoli muutamaa kuukautta myöhemmin. Kannattiko?
idiootti. kuolema johtui epäonnistuneesta alatien yrityksestä. sektio pelasti edes vauvan hengen, (vaikkakin tässä tapauksessa vauva kuoli johonkin ihan muuhun myöhemmin), muuten molemmat olisi kuolleet heti. ja jos itse saisin valita, kuolisin todellakn itse ja säästäisin vauvan, muuten kuolleita olis joka tapauksessa kaksi.
Halleluja mitä tekstiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuollut synnytykseen nainen. Jos lapsi olisi tullut alatietä niin lapsi olisi kuollut, nainen jäänyt eloon ja varmaankin saanut useita terveitä lapsia miehensä kanssa.
Lapsi haluttiin saada elävänä ulos vaikka väkisin ja avattiin naisen vatsa - nainen kuoli verenvuodon takia joka johtui SEKTIOSTA ei synnytyksestä ja vauva kuoli muutamaa kuukautta myöhemmin. Kannattiko?
idiootti. kuolema johtui epäonnistuneesta alatien yrityksestä. sektio pelasti edes vauvan hengen, (vaikkakin tässä tapauksessa vauva kuoli johonkin ihan muuhun myöhemmin), muuten molemmat olisi kuolleet heti. ja jos itse saisin valita, kuolisin todellakn itse ja säästäisin vauvan, muuten kuolleita olis joka tapauksessa kaksi.
Ei liity tähän tapaukseen, mutta kai tiesitte, että 35v. naisen synnytys pysähtyy ja päätyy hätäsektioon noin viisi kertaa useammin kuin 10 vuotta nuoremman. Se on aika yleistäkin iäkkäämmillä synnyttäjillä, että synnytys ei joko ala tai keho kykene viemään sitä loppuun
Kannattaisko ap mennä traumaterapiaan? Voisit hyötyä siitä.
Minulla tuli sisäinen, runsas verenvuoto erään toisenlaisen leikkauksen jälkeen. Onneksi se huomattiin pian ja minulle tehtiin heti uusi leikkaus, ja verenvuoto tyrehdytettiin. En tajunnut olla tästä kovin pelästynyt, vaikka jälkeenpäin ajatellen komplikaatio oli aika vakava.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tiesittekö sitä, että Venezuelassa naisia kuolee nykyisin synnytyksiin useammin kuin ennen, vauvat kuolevat sähkökatkosten takia, kun tarvitsisivat lisähappea, mutta sähkö ei toimi. http://www.nytimes.com/2016/05/16/world/americas/dying-infants-and-no-m…
Että nykyaikana voidaan taantua näin.
Tällaista halutaan Suomeen vihervasemmistolaisten toimesta. Antti Rinne ja Paavo Arhinmäki haluavat tappaa kaikki äidit ja lapset. Menisivät mokomat sinne Venezuelaan tai Pohjois-Koreaan mokomat kommarit.
Vierailija kirjoitti:
Samoinhan aivoinfarktin riski on sektioiduilla noin 20-kertainen muihin synnyttäjiin verrattuna sektion jälkeen.
Enpä muuten tiennyt tuota.
Minulla oli raskauden aikana lääkitys aivoinfarktiriskin takia, mutta kun makasin osastolla sektion jälkeen ketään ei kiinnostanut kun yritin kertoa että katosi näkö toisesta silmästä tai poski puutuu yms epämääräisiä oireita.
Onneksi ei ollut tosi kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä, miksi ihmiset vertaavat toistensa synnytyksiä ja ajattelevat, että oma olisi mitään samanlaista. Suomen naisista 80÷ synnyttää. Miettikää millaisia ihmisiä tässä väestönosassa on; syöpäsairaita, ylilihavia, huumeidenkäyttäjiä, mielenterveysongelmaisia, sydänsairaita ja ei-hoitotasapainossa olevia diabeetikkoja, erittäin vanhoja synnyttäjiä ym. Monilla synnyttäjillä on TODELLA paljon erilaisia riskejä ja altistavia tekijöitä. Siksi ei kannata omaa tilannetta verrata tilastojen ääripäähän.
Valtaosa on perusterveitä ja lähes kaikki kuolintapaukset sattuu perusterveille. JOS sulla on joku riskitekijä se otetaan huomioon, synnytät yliopistosairaalassa ja kaikki tehdään riskien minimoimiseksi. Kuolintapaukset on yleensä huonoa tuuria esim. hallitsematon verenvuoto niin kuin em. tapaus, ja sellainen vai sattua kelle tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat kuolleet heti? Tässä se vasta ennustajaeukko onkin.
Kannattaa ihan mielenkiinnosta katsella tilastoja äitien ja lapsien kuolleisuudesta synnytyksissä Suomessa ennen modernia lääketiedettä. Luvut saattavat yllättää. Entisaikaan äideille vaarallisinta synnyttämisessä oli tulehdusriski, "lapsivuodekuume". Hätäsektio tehdään siksi, että epäillään vauvan kärsivän hapenpuutteesta, ei siksi että äiti ja vauva tekisivät kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei liity tähän tapaukseen, mutta kai tiesitte, että 35v. naisen synnytys pysähtyy ja päätyy hätäsektioon noin viisi kertaa useammin kuin 10 vuotta nuoremman. Se on aika yleistäkin iäkkäämmillä synnyttäjillä, että synnytys ei joko ala tai keho kykene viemään sitä loppuun
Ou nou. Kun vauvani kohdussa tajusi että olen mummoäiti, hän yritti hirttäytyä napanuoraan. Hätäsektio pelasti.
(Anteeksi sarkasmi)
T. N37
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää se, että kaikissa uutisissa mainitaan vain lauseella vauvan kuolleen kätkytkuolemaan 4 kk myöhemmin. On minusta ainakin niin järkyttävä uutinen että se vaatisi vähän avaamista. Miten ihmeessä leski pääsee tuosta yli?
Itse olen niin kieroutunut, että ajattelen hänen surussaan tukehduttaneen vauvan - mutta olen lukenut liikaa näitä vauvanpakastaja- uutisia.
Toisaalta tämä syyte koskee vain synnyttäjän kuolemaa, joten on ihan ymmärrettävää että vauvan kuolemasta ei juuri mainita. Ja ehkä tämä leski ei halua tuosta vauvan kuolemasta juuri puhua.
Vierailija kirjoitti:
Miten "mennään traumaterapiaan" ?
Esim yrittämällä puhua neuvolassa jolloin terkka vaivaantuneena vaihtaa puheenaihetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten "mennään traumaterapiaan" ?
Esim yrittämällä puhua neuvolassa jolloin terkka vaivaantuneena vaihtaa puheenaihetta?
On olemassa ihan traumaterapeutteja. Tietysti maksaa. Asun 70 000 asukkaan kaupungissa ja täällä traumoihin erikoistuneita terapeutteja muutama. T. ehdottanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ihan mielenkiinnosta katsella tilastoja äitien ja lapsien kuolleisuudesta synnytyksissä Suomessa ennen modernia lääketiedettä. Luvut saattavat yllättää. Entisaikaan äideille vaarallisinta synnyttämisessä oli tulehdusriski, "lapsivuodekuume". Hätäsektio tehdään siksi, että epäillään vauvan kärsivän hapenpuutteesta, ei siksi että äiti ja vauva tekisivät kuolemaa.
Hätäsektiossa vauvan hengenlähtö on aina hyvin lähellä, se tehdään siis HÄTÄkeinona ja on tietty sektioista se vaarallisin. Muuten kyseessä on kiireellinen sektio, ei hätäsektio, joten tässä ei ole enää kyse mistään pienestä "epäilystä". kannattaa sunkin tutustua vähän asioihin, ennen kuin tulet melskaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hätäsektiossa vauvan hengenlähtö on aina hyvin lähellä, se tehdään siis HÄTÄkeinona ja on tietty sektioista se vaarallisin. Muuten kyseessä on kiireellinen sektio, ei hätäsektio, joten tässä ei ole enää kyse mistään pienestä "epäilystä". kannattaa sunkin tutustua vähän asioihin, ennen kuin tulet melskaamaan.
Kun olet kerran asioihin tutustunut, niin kerrohan, mikä sen äidin varman kuoleman aiheuttaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olet kerran asioihin tutustunut, niin kerrohan, mikä sen äidin varman kuoleman aiheuttaisi?
mun tapauksessa varma itsemurha sen jälkeen kun olen menettänyt lapseni. joten siis olen sanonut neuvolassa sekä miehelleni jo nyt etukäteen, että jos pitää valita, vauva säästetään, mun omalla hengelläni ei väliä siinä vaiheessa, olen siis raskaana.
Mulla oli mainio kätilö, hänen kanssaan keskustelimme vielä synnytyksen jälkeenkin.