Mies ei osaa remontoida
Olen nainen ja minua on alkanut välillä ärsyttämään, kun mies on ihan pihalla kaikessa mikä liittyy kodin laittamiseen, remontointiin, pihahommiin tai muuhun vastaavaan. Minulla on veljiä, jotka osaavat tehdä ns. miesten hommia, rakensivat itse terassin, remontoivat asunnon lattiasta kattoon ym.. Itse ole meillä se, joka osaa paaaljon enemmän kuin mies, ja pakkokin on oppia kun ei miestä tunnu edes kauheasti kiinnostavan oppia. Mies on korkeasti koulutettu, hyvä isä ja puoliso, mutta olen kai sitten liian tottunut siihen, että miehet yleensä osaavat edes jonkin verran remontoida, sillä kaikki miespuoliset perheessäni osaavat. Huomaan kyllä, että miestä välillä ärsyttää, kun ei osaa, no alkaisi sitten opettelemaan. Ja olisihan se kiva, kun ei tarvitsisi aina palkata ulkopuolisia joihinkin pikkuasioihin, ja halvemmaksikin tulisi ite tehtynä. Kunhan mietin, onko muilla siten, että nainen tekee ns. miesten hommat...?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et todellakaan halua miestä, joka haluaa muttei osaa tehdä. Trust me.
Mitä tämä tarkoittaa?
No se tarkoittaa sitä, että mies ei halua, että maksetaan ammattilaiselle ja hän mielestään osaa ja voi tehdä asian itsekin. Siinä sitä sitten ihastellaan aina milloin mitäkin kädenjälkeä, joka on vuosia silmen edessä.
Eli jos hommat ei luonnistu, on ihan ok tilata remppamies tai maksaa vaikka sun veljille vaivanpalkkaa, että tekevät teille terassin sen sijaan, että teillä olisi terassi, joka romahtaa seuraavan talven aikaana, josta töröttää nauloja ja reunat ovat mitä ovat ja lautojen välit vaihtelevat miten sattuu eikä koko komeus ole edes vatupassissa.
Miehen pitää olla a) rikas b) taitava käsistään.
Suomalaiset nuoret miehet ovat nykyään joka asiassa peukalo keskellä kämmentä, paitsi pleikkarin pelaamisessa ja pilven poltossa. Muistakaa naiset seurata kun aloitatte parisuhteenmiten pikku asiat hoituu, kuten tiskaaminen, siivoominen ym. Niistä näkee onko mies laiska. Remontointi ei ole mitään vaikeaa, mutta jos ei koskaan edes kokeile sitä, niin eihan sitä silloin osaa.
Vierailija kirjoitti:
Munkaan mies ei oikein osaa. Omasta mielestään kyllä, ja aina saa sydän syrjällään kuunnella suunnitelmia ja koittaa pistää jarrua tai järkeä touhuun. Pihaportaat remppas kerran, eli vaihtoi niihin laudat. Työturvallisuus tasoa 0. Suuttuu jos menee varovasti vihjasemaan ohjeistusta, eli paras pysyä poissa ja toivoa parasta.
Mua sinänsä kanssa harmittaa tämä, sillä meillä on kesämökki jota olis mukava laittaa. Ollaan tyyliin maalattu sisäseinät ja kaikki muu jäänyt haaveiden tasolle. Pihatyöt tekee innolla: leikkurilla kaikki sileäksi! Pakko käydä joka vuosi muistuttamassa ettei vedä kukkasiakin sileeksi :D
Eli tehoa ja tarmoa löytyy, mutta ei mielestään tarvitse lisätietoa asioista vaan kulkee ns.maalaisjärjen kanssa..Joka vaan remppahommissa hällä sattuu olemaan aika köyhä :/
Jatkan vielä: laitteet ja masiinat pitää olla vimpam päälle. Ja vaatetuskin aina oikein ammattimaisen näkönen. Työhaalari ja käsineet päällä. Lippis päässä. Oikein laittautuu vajaan menoa varten ja sitten tyyliin kiillottelee ruohonleikkurin pintaa seuraavat 20 minsaa. Ärsyttää ja naurattaa samaan aikaan.
Olen mies enkä osaa oikeastaan mitään remonttihommia. Naulat osaan hakata, seinät maarata ja reiät porata. Siihen se aika pitkälti jää. Oma isäni osaa varmasti enemmän, mutta ei hänkään ole mikään remonttireiska. Eikä minusta tarvitsekaan olla. Naiset joiden kanssa olen seurustellut eivät myöskään ole vaatineet näitä "kädentaitoja" minulta. Ollaan aina yhdessä mietitty et kenet tähän hommaan nyt jostakin löytäisi.. :D en vastavuoroisesti minäkään oleta että nainen osaisi vaikka ommella tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munkaan mies ei oikein osaa. Omasta mielestään kyllä, ja aina saa sydän syrjällään kuunnella suunnitelmia ja koittaa pistää jarrua tai järkeä touhuun. Pihaportaat remppas kerran, eli vaihtoi niihin laudat. Työturvallisuus tasoa 0. Suuttuu jos menee varovasti vihjasemaan ohjeistusta, eli paras pysyä poissa ja toivoa parasta.
Mua sinänsä kanssa harmittaa tämä, sillä meillä on kesämökki jota olis mukava laittaa. Ollaan tyyliin maalattu sisäseinät ja kaikki muu jäänyt haaveiden tasolle. Pihatyöt tekee innolla: leikkurilla kaikki sileäksi! Pakko käydä joka vuosi muistuttamassa ettei vedä kukkasiakin sileeksi :D
Eli tehoa ja tarmoa löytyy, mutta ei mielestään tarvitse lisätietoa asioista vaan kulkee ns.maalaisjärjen kanssa..Joka vaan remppahommissa hällä sattuu olemaan aika köyhä :/Jatkan vielä: laitteet ja masiinat pitää olla vimpam päälle. Ja vaatetuskin aina oikein ammattimaisen näkönen. Työhaalari ja käsineet päällä. Lippis päässä. Oikein laittautuu vajaan menoa varten ja sitten tyyliin kiillottelee ruohonleikkurin pintaa seuraavat 20 minsaa. Ärsyttää ja naurattaa samaan aikaan.
No mielluummin joo sitten sellainen mies, että jos ei osaa niin ei osaa, eikä myöskään tee sellaista, jos ei osaa.
ap
Se ettei mies osaa remonttihommia, ei tarkoita välttämättä sitä ettei olisi käsistään kätevä. Se voi tarkoittaa myös sitä ettei vaan ole koskaan päässyt kokeilemaan, treenaamaan sellaisia taitoja. Ei niitä taitoja oikein opi, jos ei ole mitään kohdetta jota rempata. Ihmisillä on erilaisia lähtökohtia, toiset on kasvaneet jossain omakotitalossa, jossa on iso piha ja aina jotain hommaa, rempattavaa ja erilaisia työkaluja ja laitteita, autotalli yms, toiset on kasvaneet ahtaassa kerrostaloasunnossa tai rivitalossa. Se on vähän epäreilua sanoa sille kerrostalossa kasvaneelle että miksi et ole opetellut.
Eikö tämä olisi ap:lle hyvä tilaisuus opettaa miestään?
Asutaan vanhassa omakotitalossa, jossa tekemistä riittäisi. Mun mieheni ei osaa minkäänlaisia talon töitä, ei hakata naulaa seinään, ei maalata, ei sitten yhtään mitään.
Itte olen opetellut tekemään kaikki miesten työt: pattereiden ilmaus, polttopuiden teko, talonmaalaus, autokatoksen perustan kaivaus, soran levitys jne.
Lisäksi kyllä teen myös sisällä siivoukset, leipomiset, ompelen ym. Joten kyllä nainen pystyy yksinkin hoitamaan talon työt, jos miehestä ei ole ryhtymään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Remonttiin ja rakentamiseen ei tarvita penistä. Miksi aloittaja ei opetellut rakentamista samalla kuin veljensä?
Olen opetellut, en osaa yhtä hyvin kuin veljeni, mutta paljon kuitenkin kaikenlaista.
ap
Hei, kerropa miehellesi ja tutustu itsekin.
Hae verkosta "Ratu Net", se on nykyään verkossa oleva palvelu jo kauan olemassa olleesta 'rakennustuotanto' ratu-kortistosta. Korteista selviää rakentamisesta ja remonteista suositellut (best practice) menetelmät. Kortteja käyttämällä selviää uusimmista pienistä ja vähän isommissakin remonteista melkein kuka tahansa, jolla on kyky lukea ja seurata ohjeita. Ihmeen harva tuntuu tietävän näistä työ-, menetelmä- ja materiaaliohjeista.
Lisäksi on hyvä muistaa, että kaikkia koneita ja laitteita ei välttämättä tarvitse eikä kannata ostaa, jos ei tarvitse pitkään ja on kalliimmasta laitteesta kyse. Ne mitä ei osta voi vuokrata :)
Vierailija kirjoitti:
No jos mies ei osaa niin tee itse sitten vaan ?
Viimeistään siinä vaiheessa miestä usein alkaa jo ärsyttää niin paljon että hän opettelee itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Se ettei mies osaa remonttihommia, ei tarkoita välttämättä sitä ettei olisi käsistään kätevä. Se voi tarkoittaa myös sitä ettei vaan ole koskaan päässyt kokeilemaan, treenaamaan sellaisia taitoja. Ei niitä taitoja oikein opi, jos ei ole mitään kohdetta jota rempata. Ihmisillä on erilaisia lähtökohtia, toiset on kasvaneet jossain omakotitalossa, jossa on iso piha ja aina jotain hommaa, rempattavaa ja erilaisia työkaluja ja laitteita, autotalli yms, toiset on kasvaneet ahtaassa kerrostaloasunnossa tai rivitalossa. Se on vähän epäreilua sanoa sille kerrostalossa kasvaneelle että miksi et ole opetellut.
Eikö tämä olisi ap:lle hyvä tilaisuus opettaa miestään?
Kuin teimme remonttia asuntoomme, mies oli kyllä innokas, mutta toimeen ryhtyessään ei siitä välttämättä tullut mitään.. Miten sitten voi opettaa sellaista miestä, jonka ylpeyden päälle käy se, että nainen opettaa miestä? Lisäksi, annanko miehen vain itse yrittää ja tehdä, silläkin seurauksella, että menee vähän sinnepäin?
Niin no tuossa mielessä tietysti, mutta jos ei osaa, mutta haluaa oppia, niin eihän siinä mitään, kunhan vaan ymmärtää rajansa ja tietää mitä ei osaa.