Mistä voi johtua monen viikon pituinen sairasloma?
Työkaveri tuli töihin normaalisti, mutta vaikutti jotenkin itkuiselta. Oli pitkään esimiehen huoneessa juttelemassa, minkä jälkeen lähti suoraan kotiin. Nyt on kuulemma pois töistä useamman viikon, ja mietityttää mikä tällä mahtaa olla. Tiedän, että asia ei minulle kuulu, mutta olen huolissani, onko jokin pahemmin vialla. Mistä voi saada samantien noin pitkän sairasloman?
Kommentit (29)
Mulla on crohnin tauti. Ei näy mitenkään päälle päin mutta välillä oon niin rikki että monen viikon sairasloma ei oo kaukana.
Yks esimerkki vaan.
Sit tietty työuupumus tms, syöpähoidot, joku iso leikkaus toipumisineen.
No olisko vaikka vakava sairaus?
Aika moni mun työkaveri on potenut syövän.
Mulla kolmen viikon sairausloma venyi leikkauskomplikaatioiden ja sen myötä kahden uusintaleikkauksen myötä 2 kk:n sairauslomaksi.
Typerä kysymys. On tietysti niin sairas, joko fyysisti tai psyykkisesti. Sairasloman pituuden perusteella ei voi tehdä diagnoosia...
En jotenkin syöpään tai mihinkään tuollaiseen uskoisi, kyseessä kuitenkin nuori ja hyväkuntoiselta vaikuttava ihminen. Ainoa mikä tulisi mieleen, on että hän on ilmeisesti eroamassa seurustelukumppanistaan, mutta ei kai sellaisesta voi noin pitkää saikkua tulla?
-Ap
Kuule monesta asiasta. Niin fyysisestä kuin psyykkisestä. Itse olen selkävaivojen (välilevyn pullistuma) takia ollut saikulla jopa kuukausia. Sitten tiedän erään työkaverin, jolla oli pitkä poissaolo, ja myöhemmin kuulin että häneltä oli leikattu kasvain päästä. Uupumus- ja masennuslomiakin voi toki olla.
Mutta ei niitä syitä kauheasti kannata muiden miettiä, saati tunkeilla utelemaan tai juoruilemaan. Syy paljastuu jos ihminen joskus itse haluaa sen kertoa.
Itse olin koulusta pois viikkoja kun äitini kuoli.
Vierailija kirjoitti:
En jotenkin syöpään tai mihinkään tuollaiseen uskoisi, kyseessä kuitenkin nuori ja hyväkuntoiselta vaikuttava ihminen. Ainoa mikä tulisi mieleen, on että hän on ilmeisesti eroamassa seurustelukumppanistaan, mutta ei kai sellaisesta voi noin pitkää saikkua tulla?
-Ap
Porvoossa saa. Siellä myöskään syöpään ei voi sairastua nuorena.
Ap, mitä jos lopettaisit? Oletko jonkun pikkukylän juorutäti?!?
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Syöpä ei ikää katso eikä aina näy ulospäin. Mistään seurustelusuhteen päättymisestä tai puolison kuolemasta ei pitkiä sairauslomia tipu, ellei ne ole laukaisseet jotain mielenterveysongelmia.
Kai sitä miettiä voi? En juorua töissä enkä muuallakaan, kunhan jäi vaivaamaan ja siksi tein aloituksen.
-Ap
Todennäköisesti joku läheinen kuollut.
Tietenkin on jotain pahasti vialla. Pikää sairaslomaa ei saa ellei ole pitkään työkyvytön, ja se yleensä tarkoittaa että jotain on pahasti vialla - toki vika voi parantua täydellisestikin asianmukaisen hoidon jälkeen.
Läheisen kuolemasta tai erosta johtuvaan stressireaktioon ei saa kuin enintään pari päivää sairaslomaa.
Vierailija kirjoitti:
Puoliso kuollut?
Tuosta saa päivän vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on crohnin tauti. Ei näy mitenkään päälle päin mutta välillä oon niin rikki että monen viikon sairasloma ei oo kaukana.
Yks esimerkki vaan.
Sit tietty työuupumus tms, syöpähoidot, joku iso leikkaus toipumisineen.
Ei tarvitse olla edes iso leikkaus vaan rutiinipolvileikkaus, niin saa 8 vkoa saikkua kun on mies. Itsehän naisena sain samasta leikkauksesta vain 4 vkoa.
Vakava sairaus, joka ei parane, esimerkiksi. Onko ap provo vai pumpulissa elänyt jos ei tiedä, että nuoriakin ihmisiä kuolee sairauksiin?
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin on jotain pahasti vialla. Pikää sairaslomaa ei saa ellei ole pitkään työkyvytön, ja se yleensä tarkoittaa että jotain on pahasti vialla - toki vika voi parantua täydellisestikin asianmukaisen hoidon jälkeen.
Läheisen kuolemasta tai erosta johtuvaan stressireaktioon ei saa kuin enintään pari päivää sairaslomaa.
Ei pidä paikkaansa. Toki diagnoosinimike on silloin muu kuin äkillinen srressireaktio.
Ap ei sitäpaitsi voi tietää onko kyseessä saikku vai sopimus.
Vittuuks sul kuuluu tää. Jokin on hänel nyt pieles, mut se ei oo sun asias. Toivon, ettet muiden työkamujen kaa tätä funtsi ja analysoi. Ja sit tää yks tulee takas, niin annat ite kertoo, jos hän haluu.
Vakava sairastuminen? Fyysisesti tai psyykkisesti.